Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de keus vandaag gemaakt me te gaan wagen aan een Rasperry PI incl Pi-hole. Dit omdat ik me blijvend stoor aan de manier waarop websites advertenties 'forceren' en ik in sommige gevallen als bezoeker gewoon weggestuurd wordt van artikels met m'n mobiel of soms zelf desktop.

Ik whitelist sommige sites, maar het internet zonder een adblocker is gewoon niet mogelijk. Zeker gezien de websites die ik soms bezoek of moet opzoeken. Ook een piece of mind is dat ik zelf controle heb over het verkeer dat over mijn netwerk in huis gaat, is het tijd me aan een kleine tiny DNS client te gaan wagen welk de meest storende nameserver lookups reroute naar 127.0.0.1.

Aangezien ik in huis op Wireless zit is het voor m'n mobiele telefoon ook een toevoeging. Ik wordt met regelmaat weggestuurd van websites waar ik een artikel op lees. Of een banner voor m'n kiezen krijg die ik niet weg kan klikken maar alleen erop. Het wordt steeds vervelender eerlijk gezegd.

De harmvraag; zijn er nog bepaalde eisen aan een rasperry of voldoet ieder apparaat? De installatie kan ik dankzij enkele handleidingen prima zelf verzorgen. Het dingetje mag een plekje hebben daar waar de 2 routers inmiddels staan en gaan dienen als perron voor vervelende nameserver lookups.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:13

Detmer

Professioneel prutser

Naar mijn weten voldoet ieder apparaat. Ik draai zelf Pi-hole op een Ubuntu VM met 512mb en 1 CPU. Ik heb in al die tijd nog nooit resources te weinig gehad.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Detmer schreef op donderdag 27 april 2017 @ 00:29:
Naar mijn weten voldoet ieder apparaat. Ik draai zelf Pi-hole op een Ubuntu VM met 512mb en 1 CPU. Ik heb in al die tijd nog nooit resources te weinig gehad.
Cool.

Nee ik hoef geen server in de meterkast voor zulke doeleinden. Ik dacht altijd dat het hele verkeer over een rasperry heen zou moeten en dat ding amper 100mbit aan zou kunnen. Er ligt hier een 300mbit verbinding en dan zou ik 1/3de effectief over houden over heel het huishouden.

Maar het gaat dus puur om de DNS queries die over de rasperry heengaan. Dat is een stuk minder traffic als een sessie over Usenet ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2017 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:30
Draai hier ook Pi-Hole op een RPI3, en werkt zonder problemen.
Het zijn inderdaad alleen de DNS queries, qua snelheid veranderd er niets :)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PieterZ
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 09:46
Ik heb pi hole een tijdje gebruikt. Het werkt wel goed, maar het enige jammere vind ik dat hij de ads 'wit maakt' in plaats van verbergt. Bijvoorbeeld bij YouTube heb je op de homepagina alsnog een halve witte pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_PieterZ schreef op donderdag 27 april 2017 @ 15:28:
Ik heb pi hole een tijdje gebruikt. Het werkt wel goed, maar het enige jammere vind ik dat hij de ads 'wit maakt' in plaats van verbergt. Bijvoorbeeld bij YouTube heb je op de homepagina alsnog een halve witte pagina.
Of dat je naar YouTube gaat, de reclame tegengehouden wordt, maar je wel 30s naar een zwart scherm zit te kijken omdat dat door de logica op de pagina al was ingecalculeerd voor de reclame |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:42

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik draai hier Pi-Hole op een Pi zero. Eerst een tijdje met een cheap chinees wifistickie in de meterkast naast de router dat ging prima. Nu met een USB ethernet adapter en dat werkt ook perfect, kan de Pi zelfs voeden vanaf de USB van de router :+

Ideaal, Zero kost een paar euro, netwerk adapter (wifi of bedraad) een paar euro, SD kaartje bij de action of kruidvat (Sandisk of Samsung) en een oude telefoon adapter of aan de router :)

Of een Zero W voor pakweg €10+ €7 sd kaartje en een USb kabel, hoppa voor onder de €20

[ Voor 36% gewijzigd door sapphire op 27-04-2017 16:33 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Ik heb exact hetzelfde als @sapphire. Pi Zero, USB to ethernet adapter en hij wordt gevoed door de USB poort van het modem. Geen snelheidsverliezen, ik heb nog steeds 150Mbps. Ik heb 'm vooral voor de mobiele apparaten, mijn laptops en desktop hebben allemaal 'gewoon' uBlock aanstaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Nat-Water op 27-04-2017 16:38 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:24:
[...]

Of dat je naar YouTube gaat, de reclame tegengehouden wordt, maar je wel 30s naar een zwart scherm zit te kijken omdat dat door de logica op de pagina al was ingecalculeerd voor de reclame |:(
Ik zou inderdaad op je 'hoofd-devices' ook gewoon uBlock Origin (Firefox (ook mobile)/Safari/Chrome) draaien, dan heb je van dit soort problemen geen last. Voor de rest van het netwerk/apps is Pi-Hole een mooie toevoeging. Ik heb hem zelf ook ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik draai hier Kodi (OSMC) op een Pi3. Fungeert ook als pihole. Die combi heeft een iets bewerkelijkere install als de standaard install (ivm Kodi/ OSMC) maar draait wel als een tierelier :)
Bijkomend voordeel is dat ik een hele goede mediaplayer en meer achter mijn TV heb hangen en ik het smart gedeelte daarvan al bijna een jaar niet meer heb gebruikt. Retrospect er op en alle utzending gemist bij elkaar, en zonder de reclameblokken er tussen ipv reclame en registratie voor de RTL XL app :)

Ik zou persoonlijk niet alleen voor Pihole kiezen maar meer doen met die Pi. Zeker de Pi3 trekt dat op zijn sloffen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ublock laat toch in eerste instantie standaard advertenties door tenzij je deze blacklist? Het valt me op dat legio adblockers *ineens* acceptable ads gaan weergeven en alles. Een flikkerende banner bovenaan een artikel noem ik niet 'acceptable' meer. Het gaat gewoon om het drijven van puur click voor verschillende advertentienetwerken waaronder ook die van google. En dat is een beetje jammer. Vroeger was een banner nog enigzins netjes ergens gepositioneerd maar tegenwoordig heb je het bovenaan, inline en onderin waar je een actie op een pagina wilt uitvoeren. Alles om die clicks maar op te drijven en de advertenties zijn verre van 'op maat'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik draai hem hier op een Raspberry Zero W welke met Wifi is verbonden ding draait ook nog mijn wlan controller en kan het prima aan :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:03
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:05:
Ublock laat toch in eerste instantie standaard advertenties door tenzij je deze blacklist? Het valt me op dat legio adblockers *ineens* acceptable ads gaan weergeven en alles. Een flikkerende banner bovenaan een artikel noem ik niet 'acceptable' meer. Het gaat gewoon om het drijven van puur click voor verschillende advertentienetwerken waaronder ook die van google. En dat is een beetje jammer. Vroeger was een banner nog enigzins netjes ergens gepositioneerd maar tegenwoordig heb je het bovenaan, inline en onderin waar je een actie op een pagina wilt uitvoeren. Alles om die clicks maar op te drijven en de advertenties zijn verre van 'op maat'.
uBlock Origin iig niet hoor, die laat bij mij geen enkele ad door zonder ook maar iets te hebben hoeven configureren.

Maar goed, voor de mobiele devices draai ook thuis ook een PiHole op een CentOS VM (512 ram en 1 cpu), perfect voor mobiele devices :) en qua snelheid merk ik er zeer weinig van. Sterker nog, sommige apps en sites laden aanzienlijk vlotter. (PiHole werkte trouwens ook uitstekend op een pi "1").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:05:
Ublock laat toch in eerste instantie standaard advertenties door tenzij je deze blacklist? [...]
Nee, ublock Origin zeker niet. Let op, er is een verschil tussen 'uBlock' en 'uBlock Origin'!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

als je een ASUS router hebt met Merlin firmware kun je ook naar AB-Solution kijken: www.ab-solution.info

PVoutput

Pagina: 1