Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betaalbare Router voor OpenVPN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Ik ben op zoek naar een Router die ik kan combineren met mijn huidige router/modem (Zyxel P-2812HNU-F1), om een OpenVPN verbinding te kunnen opzetten.
Op dit moment maak ik gebruik van een OpenVPN client in Windows 10, maar dat draait niet echt lekker. Daarbij wil ik de mogelijkheid hebben om vanaf andere apparatuur, de OpenVPN verbinding te gebruiken. :Y

Wensen:
- WiFi bereik, snelheid en stabiliteit interesseren me niet veel, alle belangrijke data gaat bij mij over de kabel
- Hoe simpler hoe beter. Ik weet wel wat van networking, maar niet al te veel
- Ik heb liever een breed ondersteund product dan een niche apparaat dat net die ene procent beter presteerd

Ik maak nu gebruik van OpenVPN client 2.3.8-1601.
De server waarnaar is connect is een PfSense die OpenVPN draait.

Voor zover ik gelezen heb, kan men kiezen voor DD-WRT of Tomato Open firmware opties. Maar misschien zijn er ook wel Routers met OpenVpn ondersteuning out-of-the box? En wat zijn de voordelen van deze twee Open fimrwares, Welke zou het beste kunnen passen bij mijn wensenlijst?
En dan natuurlijk de vraag, als je een bepaalde firmware aanbeveelt, welke hardware raadt je daarbij aan?

Alvast bedankt voor de reactie(s) _/-\o_

Beste antwoord (via funnyname op 30-04-2017 23:24)

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik gebruik openVPN met een Asus RT-AC68U. Laatste revisie van dit model heeft een dualcore 1Ghz CPU in de specs staat meestal 800Mhz maar dat is voor het oudere model. (kan overclocked worden, maar dan raadt men wel aan een fan oid te gebruiken) en is heel simpel te configureren.

Ik gebruik hem icm Private Internet Access en de Merlin firmware. Heb maar een 15Mbit verbinding, maar die trek ik er wel vol mee op +/-30% belasting met 2 cores, dus 30Mbit zou in theorie goed moeten werken. Zonder VPN worden de 2 cores amper belast.

Dit blijft ook goedgaan als er 2 mensen Netflix kijken en nog 2 andere Plex bijvoorbeeld. Wifi geeft zeer goed bereik, bekabeld haal je rustig 100MB/sec doorvoersnelheid. Via 5Ghz Wifi heb tegen de 40MB/sec gehaald.

Als de VPN eruit klapt, wordt ook de verbinding naar de client verbroken zodat je niet opeens via je normale verbinding bezig bent. Ik heb 1 client die via VPN verbind, alle andere doen dit zonder, dit is per IP in te stellen.

De verbinding blijft rustig weken achter elkaar lopen, ben zeer tevreden met deze router. Als het echt sneller moet, dan zijn consumenten routers minder geschikt maar tot aan +/- 50Mbit zou deze wel moeten trekken volgens mij (zie ook hier).

Als eerste had ik een RT-AC66U met 600mhz single-core CPU, deze zat echter constant aan de 90-100% met VPN aan op een 15Mbit lijn, toen geupgrade naar een RT-AC3100 (nieuwer, op papier beter) maar deze heeft een andere CPU en ik had hiermee ook constant 100% CPU gebruik met heel steile pieken, dus doorverkocht en toen deze RT-AC68U genomen die qua specs tussen de andere 2 inzit.

Dat zijn mijn ervaringen zo'n beetje.

[ Voor 4% gewijzigd door firebird_1979 op 29-04-2017 06:00 ]

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:48
Welke snelheid verwacht je te halen over de vpn? Die is nl in (consumenten) router hardware zeer beperkt...

CISSP! Drop your encryption keys!

• funnyname
De verbinding is max. 30 Mbit, maar in de praktijk kom ik meestal uit op ~25 Mbit

• funnyname
De WRT3200 van Linksys heeft een behoorlijk snelle CPU van 2 x 1.8Ghz. Die zou ik dan via DD-WRT aan de praat moeten krijgen. Iemand ervaring met deze Linksys?
Er zijn geen reviews, maar zijn kleinere broertjes wordt niet zo best beoordeeld, dus ik twijfel.

Acties:
  • Beste antwoord

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik gebruik openVPN met een Asus RT-AC68U. Laatste revisie van dit model heeft een dualcore 1Ghz CPU in de specs staat meestal 800Mhz maar dat is voor het oudere model. (kan overclocked worden, maar dan raadt men wel aan een fan oid te gebruiken) en is heel simpel te configureren.

Ik gebruik hem icm Private Internet Access en de Merlin firmware. Heb maar een 15Mbit verbinding, maar die trek ik er wel vol mee op +/-30% belasting met 2 cores, dus 30Mbit zou in theorie goed moeten werken. Zonder VPN worden de 2 cores amper belast.

Dit blijft ook goedgaan als er 2 mensen Netflix kijken en nog 2 andere Plex bijvoorbeeld. Wifi geeft zeer goed bereik, bekabeld haal je rustig 100MB/sec doorvoersnelheid. Via 5Ghz Wifi heb tegen de 40MB/sec gehaald.

Als de VPN eruit klapt, wordt ook de verbinding naar de client verbroken zodat je niet opeens via je normale verbinding bezig bent. Ik heb 1 client die via VPN verbind, alle andere doen dit zonder, dit is per IP in te stellen.

De verbinding blijft rustig weken achter elkaar lopen, ben zeer tevreden met deze router. Als het echt sneller moet, dan zijn consumenten routers minder geschikt maar tot aan +/- 50Mbit zou deze wel moeten trekken volgens mij (zie ook hier).

Als eerste had ik een RT-AC66U met 600mhz single-core CPU, deze zat echter constant aan de 90-100% met VPN aan op een 15Mbit lijn, toen geupgrade naar een RT-AC3100 (nieuwer, op papier beter) maar deze heeft een andere CPU en ik had hiermee ook constant 100% CPU gebruik met heel steile pieken, dus doorverkocht en toen deze RT-AC68U genomen die qua specs tussen de andere 2 inzit.

Dat zijn mijn ervaringen zo'n beetje.

[ Voor 4% gewijzigd door firebird_1979 op 29-04-2017 06:00 ]

• funnyname
OK, bedankt voor de info. Dit is erg handig om te weten allemaal.
Ik neigde al naar een ASUS, omdat die goede reviews krijgt, OpenVPN native ondersteund en het gewoon bekend staat als een goed merk.
Pagina: 1