Helaas is mijn socket 1155 moederbord na 5 jaar trouwe dienst overleden, en omdat het zeer moeilijk is gebleken om een vervangend mobo met Z chipset voor mijn 2500K (waar ik nog heel tevreden mee was) te vinden ben ik aan het kijken naar een nieuw systeem.
Ik neem GPU, kast, opslag en koeling mee van mijn oude systeem, dus het gaat hier om een mobo/CPU/RAM combinatie, eventueel met een nieuwe voeding omdat mijn oude voeding niet vrij van verdenking is bij het overlijden van het mobo.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen op 1080p. The Witcher 3, GTA V, ME Andromeda enz. verwacht ik op respectabele settings te kunnen draaien met mijn oude GPU. Verder doe ik met vrienden ook wel eens aan Minecraft met zware modpacks (FTB Infinity bijvoorbeeld). In de niet al te verre toekomst ben ik van plan een 1440p of een 4k scherm aan te schaffen in combinatie met een nieuwe GPU, dus het liefst ben ik met mijn nieuwe set future proof wat betreft gaming.
- Officewerk (grote excelbestanden icm macros).
- Af en toe streamen naar vrienden en dingen als een suffe photosoep edit
, verder gewoon huis- tuin- keuken. Dus films en series kijken, browsen met 50 tabs, enzovoorts.
Wat mag het systeem gaan kosten?
500-700. Dichter bij de 500 is beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nieuw wordt dus een CPU, moederbord en RAM gekocht.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien de gratis AM4 mounting kit voor de Nepton 240M nog niet uit is ben ik van plan voorlopig de stock koeler te gebruiken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD heeft de gun-factor en Ryzen ziet er goed uit
. Maar als er overtuigende argumenten voor Intel gegeven worden vind ik dat ook prima.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? Ga je overclocken?
Ik hou van veel features en mogelijkheden, vandaar mijn keuze voor een X370 moederbord. Ik ben ook van plan om te overclocken, dus gekoelde VRMs lijken me een goed idee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk vooral een sanity check. Ryzen 1600 is AMD's sweet spot qua prijs/prestaties op dit moment, lees ik. Zijn de onderdelen die ik heb gekozen optimaal? Kunnen er euros vanaf?
- De nieuwe voeding is nog een vraagteken, de Fractal Design Integra M 750W die ik nu heb is pas anderhalf jaar oud, maar je raakt al snel achterdochtig als je mobo zomaar dood is gegaan en je achteraf leest in het voeding en informatietopic dat het geen geweldige keuze is geweest
. Graag jullie advies daarover. Ik gebruik hem nu (tot nu toe) probleemloos in een tijdelijk systeem, dat dan weer wel. Verder werken de GPU en RAM uit mijn oude systeem ook nog prima.
-Mobo? Ik lees her en der dat de Asus Prime X370 ook wel bekend staat als de Asus X370 Seppuku met veel borden die DOA zijn of het snel begeven. Ik zie echt een alternatief dat niet richting de 200 euro gaat, dat vind ik te duur voor een mobo.
-RAM? Naar wat ik o.a. op GoT lees doet G.Skill het goed met Ryzen vanwege de Samsung geheugenchips. Ik zie wel dat de door mij gekozen geheugenreepjes ondersteund worden op slechts 2133 mhz in de Asus X370 geheugen supportlijst. Toch maar voor de veel duurdere Corsair gaan?
Sorry voor de longread en alvast heel erg bedankt voor jullie input
Ik neem GPU, kast, opslag en koeling mee van mijn oude systeem, dus het gaat hier om een mobo/CPU/RAM combinatie, eventueel met een nieuwe voeding omdat mijn oude voeding niet vrij van verdenking is bij het overlijden van het mobo.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen op 1080p. The Witcher 3, GTA V, ME Andromeda enz. verwacht ik op respectabele settings te kunnen draaien met mijn oude GPU. Verder doe ik met vrienden ook wel eens aan Minecraft met zware modpacks (FTB Infinity bijvoorbeeld). In de niet al te verre toekomst ben ik van plan een 1440p of een 4k scherm aan te schaffen in combinatie met een nieuwe GPU, dus het liefst ben ik met mijn nieuwe set future proof wat betreft gaming.
- Officewerk (grote excelbestanden icm macros).
- Af en toe streamen naar vrienden en dingen als een suffe photosoep edit
Wat mag het systeem gaan kosten?
500-700. Dichter bij de 500 is beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Corsair Carbide 500R Black | € 114,90 | € 114,90 |
| 1 | Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Arctic Accelero Hybrid | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master Nepton 240M | € 98,49 | € 98,49 |
| 1 | Fractal Design Integra M 750W | € 84,95 | € 84,95 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 3TB | € 99,90 | € 99,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 703,24 | |
Nieuw wordt dus een CPU, moederbord en RAM gekocht.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 231,95 | € 231,95 |
| 1 | Asus Prime X370-Pro | € 157,30 | € 157,30 |
| 1 | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 143,29 | € 143,29 |
| 1 | Corsair RM550x | € 93,95 | € 93,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 626,49 | |
Aangezien de gratis AM4 mounting kit voor de Nepton 240M nog niet uit is ben ik van plan voorlopig de stock koeler te gebruiken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD heeft de gun-factor en Ryzen ziet er goed uit
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? Ga je overclocken?
Ik hou van veel features en mogelijkheden, vandaar mijn keuze voor een X370 moederbord. Ik ben ook van plan om te overclocken, dus gekoelde VRMs lijken me een goed idee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk vooral een sanity check. Ryzen 1600 is AMD's sweet spot qua prijs/prestaties op dit moment, lees ik. Zijn de onderdelen die ik heb gekozen optimaal? Kunnen er euros vanaf?
- De nieuwe voeding is nog een vraagteken, de Fractal Design Integra M 750W die ik nu heb is pas anderhalf jaar oud, maar je raakt al snel achterdochtig als je mobo zomaar dood is gegaan en je achteraf leest in het voeding en informatietopic dat het geen geweldige keuze is geweest
-Mobo? Ik lees her en der dat de Asus Prime X370 ook wel bekend staat als de Asus X370 Seppuku met veel borden die DOA zijn of het snel begeven. Ik zie echt een alternatief dat niet richting de 200 euro gaat, dat vind ik te duur voor een mobo.
-RAM? Naar wat ik o.a. op GoT lees doet G.Skill het goed met Ryzen vanwege de Samsung geheugenchips. Ik zie wel dat de door mij gekozen geheugenreepjes ondersteund worden op slechts 2133 mhz in de Asus X370 geheugen supportlijst. Toch maar voor de veel duurdere Corsair gaan?
Sorry voor de longread en alvast heel erg bedankt voor jullie input