Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ryzen upgradeset 500-700 euro

Pagina: 1
Acties:

• Plei
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:09
Helaas is mijn socket 1155 moederbord na 5 jaar trouwe dienst overleden, en omdat het zeer moeilijk is gebleken om een vervangend mobo met Z chipset voor mijn 2500K (waar ik nog heel tevreden mee was) te vinden ben ik aan het kijken naar een nieuw systeem.

Ik neem GPU, kast, opslag en koeling mee van mijn oude systeem, dus het gaat hier om een mobo/CPU/RAM combinatie, eventueel met een nieuwe voeding omdat mijn oude voeding niet vrij van verdenking is bij het overlijden van het mobo.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen op 1080p. The Witcher 3, GTA V, ME Andromeda enz. verwacht ik op respectabele settings te kunnen draaien met mijn oude GPU. Verder doe ik met vrienden ook wel eens aan Minecraft met zware modpacks (FTB Infinity bijvoorbeeld). In de niet al te verre toekomst ben ik van plan een 1440p of een 4k scherm aan te schaffen in combinatie met een nieuwe GPU, dus het liefst ben ik met mijn nieuwe set future proof wat betreft gaming.

- Officewerk (grote excelbestanden icm macros).

- Af en toe streamen naar vrienden en dingen als een suffe photosoep edit :P, verder gewoon huis- tuin- keuken. Dus films en series kijken, browsen met 50 tabs, enzovoorts.

Wat mag het systeem gaan kosten?
500-700. Dichter bij de 500 is beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Carbide 500R Black€ 114,90€ 114,90
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Arctic Accelero Hybrid€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Nepton 240M€ 98,49€ 98,49
1Fractal Design Integra M 750W€ 84,95€ 84,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 169,-€ 169,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 703,24

Nieuw wordt dus een CPU, moederbord en RAM gekocht.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 231,95€ 231,95
1Asus Prime X370-Pro€ 157,30€ 157,30
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 143,29€ 143,29
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 626,49

Aangezien de gratis AM4 mounting kit voor de Nepton 240M nog niet uit is ben ik van plan voorlopig de stock koeler te gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD heeft de gun-factor en Ryzen ziet er goed uit :). Maar als er overtuigende argumenten voor Intel gegeven worden vind ik dat ook prima.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? Ga je overclocken?
Ik hou van veel features en mogelijkheden, vandaar mijn keuze voor een X370 moederbord. Ik ben ook van plan om te overclocken, dus gekoelde VRMs lijken me een goed idee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk vooral een sanity check. Ryzen 1600 is AMD's sweet spot qua prijs/prestaties op dit moment, lees ik. Zijn de onderdelen die ik heb gekozen optimaal? Kunnen er euros vanaf?

- De nieuwe voeding is nog een vraagteken, de Fractal Design Integra M 750W die ik nu heb is pas anderhalf jaar oud, maar je raakt al snel achterdochtig als je mobo zomaar dood is gegaan en je achteraf leest in het voeding en informatietopic dat het geen geweldige keuze is geweest :P. Graag jullie advies daarover. Ik gebruik hem nu (tot nu toe) probleemloos in een tijdelijk systeem, dat dan weer wel. Verder werken de GPU en RAM uit mijn oude systeem ook nog prima.

-Mobo? Ik lees her en der dat de Asus Prime X370 ook wel bekend staat als de Asus X370 Seppuku met veel borden die DOA zijn of het snel begeven. Ik zie echt een alternatief dat niet richting de 200 euro gaat, dat vind ik te duur voor een mobo.

-RAM? Naar wat ik o.a. op GoT lees doet G.Skill het goed met Ryzen vanwege de Samsung geheugenchips. Ik zie wel dat de door mij gekozen geheugenreepjes ondersteund worden op slechts 2133 mhz in de Asus X370 geheugen supportlijst. Toch maar voor de veel duurdere Corsair gaan?

Sorry voor de longread en alvast heel erg bedankt voor jullie input :)

Verwijderd

De Integra M is geen geweldige keuze geweest omdat er voor hetzelfde geld betere voedingen zijn. Dat wil niet zeggen dat het een slechte voeding is. Gewoon gebruiken zou ik zeggen.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

In ieder geval is een X370 bordje niet echt nodig. Die vallen eigenlijk alleen aan te raden als je perse een maximale overclock wil bereiken of CF/SLI wil. Ryzen maxed echt uit bij 4ghz, als je een goede CPU hebt, anders is 3,9 het maximale. 3,7ghz en dan stoppen is aan te raden omdat de gevraagde voltages daarna behoorlijk oplopen. Een B350 bordje is voor 3,7ghz ruim afdoende, 3,9ghz ook.

De vraag is, wat wil je precies? Beste B350 bordje?
pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3

Iets goedkoper maar nog steeds goed?
pricewatch: MSI B350 PC Mate

Toch liever wat extra USB en sata poorten?
pricewatch: Asus PRIME B350-PLUS

Eigenlijk zijn de B350 bordjes behoorlijk compleet qua hardware features en gaat het om kleine nuances. Die Gaming 3 heeft een audiochip die je normaal gesproken alleen op veel duurdere bordjes vind, en eigenlijk elk denkbare feature die je op een B350 bordje kan vinden. Dat was voor mij de motivatie om die te kopen. Het MSI bordje is niet verkeerd. Goedkoper, nog steeds een redelijk goede audiochip maar mist wat qua andere hardware aansluitingen. Daar is de Asus dan bijvoorbeeld beter in, maar die heeft weer een redelijk standaard audio.

Qua RAM is 3200/c16 ruim voldoende. Boven de 3200 krijg je niet eens aan de praat op het moment, 3200 krijg je waarschijnlijk niet eens aan de praat op het moment. AMD komt volgende maand met een microcode update die dat zou moeten oplossen. Tot die tijd zou ik je RAM gewoon op 2133 laten lopen. :)

Verder, nee tegen Intel en niet om de gunfactor. Games zoals BF1 of the Witcher 3 maken al goed gebruik van meer dan vier cores en dat gaat alleen maar toenemen. Bij BF1 is de 7600k al bottlenecked en loopt de 7700k al tegen het maximale aan. Dat belooft weinig goeds qua toekomstbestendigheid. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Plei
Bedankt voor jullie reacties _/-\o_. Dit gaat een hoop geld schelen :)

Betreft overclocken, u gokt correct ;)

De Gigabyte ziet er inderdaad prachtig uit, jammer dat Ryzen minder hard overclockt dan ik hoopte :'(. Ik heb ook nog een Xonar DSX liggen, die zou ik evt. ook kunnen gebruiken. Aangezien ik de Asus niet bepaald moeders mooiste vind (al heb ik een gesloten kast) ga ik toch voor de gigabyte.

Ook heel fijn om te horen dat je op dit moment eigenlijk niet om Ryzen heen kunt :) Go AMD!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 231,95€ 231,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 124,-€ 124,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 143,29€ 143,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 499,24

Under budget and ahead of schedule :)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is AMD haar eerste serie processoren op 14nm van GF. Het was wel te verwachten dat ze niet extreem overclocken. Het zou mij eigenlijk ook niks verbazen als een stepping aan het einde van het jaar al iets beter zal overclocken. Daar heb je alleen niks aan. ;)

Het enige wat misschien nog kan is toch voor Corsair geheugen gaan. Die zijn fijn laag profiel en staan wel op de QVL, een soort van. :P
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R

Het setje van acht latjes staat erop, wat dus niet bepaalt makkelijk past op een moederbord met maar vier sloten. Maar twee werken ook, een soort van. Ik kan ermee booten met 3200/c16, maar na een paar reboots gaan ze terug naar 2133mhz. Die bug moet eens geplet worden door AMD haar microcode. Ik heb deze zelf in het rood because #teamred, dus ze zijn in staat om ook echt 3200/c16 te draaien, een soort van. :+

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-04-2017 11:16 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Plei
Ach, het idee dat er een overclock op zit is al de helft van de lol :) Wie weet in 2020 een nieuwe? Ik ga je ook achterna met de ramplankjes, had ook corsair vengeance LPX in mijn oude setup en dat beviel uitstekend. 2 latjes, uiteraard. Hoewel ik veel vertrouwen heb in AMD op het gebied van ondersteuning denk ik niet dat ze met extra ramslotjes gaan komen ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,10€ 227,10
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 123,25€ 123,25
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 142,95€ 142,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,80

Dit wordt hem dan :) Heel erg bedankt voor het delen van je ervaringen en tips, met name met het mobo. Ik ben heel blij met de keuze voor de B350 Gaming 3 8)
Pagina: 1