Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Graag zou ik jullie mening willen weten naar aanleiding van een gesprek met mijn werkgever over een mogelijke loonsverhoging.

Achtergrondinformatie:

- Contract op basis van 40 uur
- Na mijn proeftijd heb ik een loonsverhoging gekregen van ca. 7 %
- 24 maanden actief bij deze werkgever
- Overuren werden vroeger betaald en/of konden binnen een kwartaal voor 2 halve dagen vakantie worden afgebouwd. Tegenwoordig worden overuren niet of nauwelijks betaald en vakantie wordt niet meer geaccepteerd.
- Overuren >24 uur vervallen per kwartaal
- 13de maand (afgelopen jaar was dit 90 % ipv 100 % omdat bepaalde "doelen" niet waren bereikt, maar de doelen waren niet vooraf vastgelegd en zijn niet te beinvloeden (marktafhankelijk)
edit:
- leeftijd: 33 jaar
- opleiding: Msc Finance
- Industrie: Machinebouw
- Salaris: 41xx euro
- Land: Duitsland

Ik heb in het eerste jaar veel overuren gemaakt. Hierbij zijn ook veel overuren vervallen, maar ik vind het geen probleem extra te werken. Ik zie dit zelf als "ondernemingsinteresse". Ik vind wel dat er een gezonde balans moet zijn tussen extra werk en beloning.

Ik heb in de laatste 18 maanden drie gesprekken aangevraagd om te spreken voor een aanpassing van mijn loon. Bij het eerste gesprek werd gezegd dat het te vroeg was, aangezien mijn laatste loonsverhoging nog niet 12 maanden geleden was.

Bij het tweede gesprek (januari 2017) werd er gesproken dat er een "budget" vrij komt in Mei 2017 en dat er dan een loonsaanpassing zou komen. Deze week heb ik weer een gesprek aangevraagd. In dit gesprek werd plotseling gesproken dat ik niet veel "extra" breng en dat mijn baas vindt dat mijn taken af en toe steekjes laten vallen. Dit is in de vorige gesprekken nooit aangesproken.

Ik heb vervolgens gezegd dat mijn loon betrekking heeft op 40 uur en niet op 40 uur + extra uren. Dit is in mijn contract ook niet beschreven. Mijn baas wil nu van mij weten of ik bereid ben meer uren te werken (en dus meer extra taken kan uitvoeren) en wil dan over 6 maanden over een mogelijke loonsverhoging spreken.

Ik ben er zelf nog niet helemaal erover uit wat ik het beste kan doen. Aan de ene kant vind ik het belachelijk dat dit zo werkt bij deze werkgever. Als ik nu 20 uur per maand extra werk en krijg dan na 6 maanden eventueel een loonsverhoging van 300 euro bruto, dan ga ik er per uur op achteruit!

Aan de andere kant begrijp ik ook dat mijn baas meer van mij wil en verwacht. Ik heb echter geen tijd om meer te leveren, omdat ik compleet vol zit met mijn "normale" taken. Mijn baas zegt dus dat als ik extra uren maakt ik dan deze "extra" opgave kan doen en zodoende meer lever en dus ook een loonsverhoging kan verwachten. Wellicht is dit normaal en moet ik dit doen om hogerop te komen?

Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe zijn jullie ermee omgegaan? Overuren maken en in ieder geval op zoek gaan naar een andere werkgever?

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:20
Optie 3: Geen overuren maken en op zoek naar een andere werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Je werkt 2 jaar bij de baas en hebt voor het laatst loonsverhoging gehad na je proeftijd, 22 maanden geleden? Dan moet het dit voorjaar een dubbele worden.

De afbouw in uitbetaling van overuren en het verlies van 0.8% salaris in de vorm van een verlaagde 13e maand maken dat je tot op heden vrijwel stilstaat. Zit je aan het begin van je carriere of ben je wat verder? In het eerste geval, stilstand is achteruitgang.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:46
Kort samengevat: je werkgever vindt niet dat je extra geld waard bent, maar wil dat je privé onbetaald extra uren in werkzaamheden gaan steken voor het bedrijf en je dan *mogelijk* loonsverhoging gaat krijgen? Dit terwijl hij al vaker toezeggingen heeft gedaan?

Lijkt mij een financieel ongezond bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik zit niet in het begin van mijn carriere, maar heb wel een switch gemaakt van de bankwereld (2 jaar ervaring, corporate finance) naar de industrie (2 jaar ervaring, subsidiary controller).

Ik heb al gesprekken gehad met andere werkgevers, maar tot op heden nog niks concreets. Het bedrijf is financieel gezond (vrijwel geen schulden, EBT-marges > 10% die voor de industrie uitzonderlijk goed zijn, maar wel stagnerende omzetten).

Ik heb echter het gevoel dat mijn huidige functie _te_ makkelijk herbezet kan worden, waardoor ik een vrij slechte onderhandelingspositie heb.

[ Voor 6% gewijzigd door stin op 26-04-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Je hebt geen recht op loonsverhoging. Een periodieke beoordeling zou je kunnen helpen om het bespreekbaar te maken. Zorg dan ook dat het op schrift wordt gesteld. Ik weet niet of je onder een cao valt maar anders zou ik daar naar kijken.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-09 18:28
Hoe tevreden ben je in absolute zin over je salaris?

Ik snap je wens voor loonsverhoging, dat voelt als persoonlijke groei. In de praktijk kom je op gegeven moment in eindschalen terecht, waarbij die loonsverhoging er niet meer inzit zonder dat je functie zwaarder wordt. Kan zijn dat je bij je overstap al hoog in je schaal terecht bent gekomen.

Ik zou nooit aanbieden om meer te gaan werken dan die 40 uur, en al helemaal niet voor hetzelfde salaris.
Je zou wel kunnen aanbieden om een cursus te gaan volgen in je eigen tijd (op kosten van baas of gedeeld) om zo je werk later beter te kunnen doen. Je maakt jezelf waardevoller en minder vervangbaar, en daar zou een zwaardere functie ook bij kunnen gaan passen.

Je zou ook wat concrete (S.M.A.R.T.) targets kunnen proberen vast te stellen, waarbij het dan aan jou is om daar al dan niet extra voor te gaan werken (overuren voor te draaien).

Overigens zelf ook eens een persoonlijkheidstest gedaan waarbij ik een goed salaris belangrijk vond, maar de omschrijving daarbij was dat ik door financiele prikkels gemotiveerd wordt, waarbij ik ook gemotiveerd wordt om financiele resultaten (besparingen of opportunities) voor het bedrijf te realiseren.
In die zin kun je je wens in ieder geval heel positief verwoorden.

[ Voor 27% gewijzigd door pkuppens op 26-04-2017 22:11 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
stin schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:35:
Ik zit niet in het begin van mijn carriere, maar heb wel een switch gemaakt van de bankwereld (2 jaar ervaring, corporate finance) naar de industrie (2 jaar ervaring, subsidiary controller).
Ik noem een totaal van 4 jaar (<10%) nog het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Meer dan 40 uren werken zorgt voor meer fouten. Resultaat daarvan is dat je baas een stok heeft om je mee te slaan en in ieder geval loonsverhoging op basis daarvan kan weigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Alles wat ik lees is dat jouw leidinggevende er alles aan doet om zo veel mogelijk werk zo goedkoop mogelijk voor elkaar te krijgen. Mijn voorspelling is dat wanneer je straks gaat overwerken in de hoop op die extra verhoging dat er wel weer iets komt zoals "marktomstandigheden laten op het moment niet toe..." of "gezien de wat mindere vooruitzichten...." of "je collega's kon ik ook niet verhogen en om scheve ogen te voorkomen...." of een ander smoesje.

Er is maar 1 remedie, persoonlijke ontwikkeling en naar andere werkgever uitkijken. Een goede werkgever heeft geen smoesjes, een goede werkgever motiveert duidelijk waarom en hoe je kan groeien in werkzaamheden en beloning. Jij werkt om je werkgever geld te laten verdienen dus mag je zeker wat terug verwachten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Klinkt heel erg naar aan het lijntje houden. Steeds beloftes: ja, maar dán.

Wanneer het zo ver is terug krabbelen.

Wat nu als je wel je loonsverhoging krijgt. Ben je dan tevreden of wil je een jaar later weer een loonsverhoging?

Ik ga uit van het tweede, maar ga er maar vanuit dat het hier weer hetzelfde zal gaan. Steeds beloftes maken voor "over 6 maanden" of "volgend jaar".

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Zo te lezen houdt je werkgever je aan het lijntje.
Natuurlijk zijn er bedrijfstakken waar overwerk structureel is, maar om je loonsverhoging afhankelijk te maken van de overuren die je wel of niet maakt is ronduit onbeschoft, zaken niet op papier zetten en steeds met nieuwe eisen komen spreekt boekdelen over de houding van je werkgever naar jou toe.

Conclusie: geen overuren meer maken, maar die tijd besteden aan het vinden van een nieuwe werkgever!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boevertje
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Waar ik voor zou oppassen is het volgende:

Als jij nu 40 uur werkt en bv 15 uur overuren maakt staat dat gemotiveerd, ze zijn (mogelijk) blij met de extra uren omdat jij je extra inzet voor het bedrijf.

Maar stel dat je dan de loonsverhoging de komende tijd nog niet krijgt en je hebt zoiets van, waarom 15 overuren maken? Ik heb een contract voor 40, dat aantal uren ga ik ook werken....

Dat ben je in hun ogen niet meer gemotiveerd omdat jij minder inzet in motivatie en uren. De kans dat je een positieve functionering krijgt is niet groot, want jij levert minder inzet en levert mogelijk zelfs tot een contractbeëindiging.

Succes in elk geval met de situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:23:
Je werkt 2 jaar bij de baas en hebt voor het laatst loonsverhoging gehad na je proeftijd, 22 maanden geleden? Dan moet het dit voorjaar een dubbele worden.

De afbouw in uitbetaling van overuren en het verlies van 0.8% salaris in de vorm van een verlaagde 13e maand maken dat je tot op heden vrijwel stilstaat. Zit je aan het begin van je carriere of ben je wat verder? In het eerste geval, stilstand is achteruitgang.
Ik moet dit nog corrigeren. Iedereen heeft in 2016 een loonsverhoging gekregen (2,5 %). In 2017 zal er nog een loonsverhoging komen (2 %).
pkuppens schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:59:
Hoe tevreden ben je in absolute zin over je salaris?
Ik ben in absolute zin tevreden over mijn salaris. Ik heb niks te klagen en kan genoeg sparen/investeren. De reden dat ik op een loonsverhoging zit te hameren is dat bij soortgelijke posities het loon ca. 25-40 % hoger ligt. Als ik een andere baan vindt, dan zal ik dit ook vrij makkelijk krijgen.

Ik had dus gehoopt dat mijn baas dit ook weet en zich realiseert dat het waarschijnlijk goedkoper is om mij een loonsverhoging te geven. Dit is dus helaas niet het geval tot nu toe.

Interessant punt: de afdeling bestaat uit 3 personen. Mijn collega met de meeste ervaring heeft ontslag genomen vertrek over 1,5 maand. De andere persoon is zwanger en heeft een tewerkstellingsverbod.

Ik ben in ieder geval blij dat ik een bevestiging van jullie heb gekregen.

Ik voel mij niet prettig als mijn werkgever dit soort criteria gebruikt voor een loonsverhoging. Op de lange termijn is dit ook niet goed voor een onderneming, want imo zorgt dit voor de bevordering van de verkeerde personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:45
Vergeet aub niet dat 7% al best veel is.
Bedoel je groter dan 24 of kleiner dan 24?

24uur per kwartaal is niet noemenswaardig anyways, komt neer op 7,5 uur (ong.) Per maand. Nog geen twee uur per week. Als je een keer een flink mailtje nog moet typen aan het eind van de dag haal je dat al snel.
- 13de maand (afgelopen jaar was dit 90 % ipv 100 % omdat bepaalde "doelen" niet waren bereikt, maar de doelen waren niet vooraf vastgelegd en zijn niet te beinvloeden (marktafhankelijk)
13e maand is überhaupt niet verplicht (als het niet in de CAO staat)
Ik heb vervolgens gezegd dat mijn loon betrekking heeft op 40 uur en niet op 40 uur + extra uren. Dit is in mijn contract ook niet beschreven.
Dit is natuurlijk uiterst simpel beredeneerd. Functioneel benodigd (beperkt) overwerk hoort gewoon bij je contract van 40uur. Dit hoeft niet opgenomen te worden in het contract.

Tevens, als je vraagt om loonsverhoging moet je met goede argumenten komen. Ik lees er hier niet 1 (nee, het feit dat je overuren maakt is geen reden). Heb je een cursus gevolgt, meer rendement, andere ontwikkelingen die je werk positief beinvloeden??

Tevens staat alles omtrent je salaris en recht op loonsverhoging in een CAO indien aanwezig. Indien dit niet aanwezig is heb je al niet direct recht op loonsverhoging, buiten de wettelijke bepalingen.

Dat je werkgever niet eenduidig is lijkt me duidelijk. Dat overuren niet tegenover een loonsverhoging hoort te staan, hoeven we denk ik niet over te discusseren ;). Maar goed je werkt er nog maar twee jaar, en bent al 18 maanden bezig met loonsverhoging?

De keuze zal je zelf moeten maken wat je doet. Maar bekijk het ook even uit de ogen van je werkgever. Pak je CAO erbij of schakel je bond in.

Indien je toch niet te vreden bent en word, zoek dan iets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:46
eric.1 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 09:37:
24uur per kwartaal is niet noemenswaardig anyways, komt neer op 7,5 uur (ong.) Per maand. Nog geen twee uur per week. Als je een keer een flink mailtje nog moet typen aan het eind van de dag haal je dat al snel.
Bedoel je daarmee te zeggen dat structureel overwerk normaal moet zijn? Dat als jij voor 40 uur in dienst bent het niet noemenswaardig is als je 42 uur werkt i.p.v. 40 uur? Dat je dus maar een flinke mail aan het eind van de dag in je privé tijd moet opstellen? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:30

Qwerty-273

Meukposter

40 uur is 40 uur. Of je hebt een positie waarbij expliciet al vermeld wordt dat overuren al onderdeel uitmaken van je salaris (vaak de senior en management posities). Overuren kunnen wel incidenteel gevraagd worden, maar uit jouw beschrijving lijkt het eerder op structureel overwerk. Bij een standaard positie hoort er gewoon iets ter compensatie aangeboden te worden voor overuren, of dit nou tijd-voor-tijd is (die ook daadwerkelijk opgenomen kan worden), uitbetaling van uren, andere vergoeding, dat kunnen jullie zelf invullen. Een vage belofte dat er in x maanden over een salarisverhoging gepraat kan worden (we hebben gepraat en het antwoord is nee!), is natuurlijk geen vergoeding/compensatie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
Over welk loon spreken we...
En wat ben je bereid om zelf te investeren in je ontwikkeling?

Je gaat pas echt een stap vooruit kunnen zetten die noemenswaardig is, als je een promotie maakt.
7% na een proefperiode is behoorlijk veel, maar hoe lang is dat geleden?
De rest van wat je beschrijft is normaal onderhandelen.

Iemand die elke dag zijn uren telt hoef ik niet in mijn team.
Je zal toch voor jezelf moeten uitmaken of je daar verder wil, en er genoeg perspectief if, of je het elders wil gaan proberen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Er is hier sprake van structureel overwerk, en als dat meer dan 3 maanden achter elkaar gebeurt kun je eisen dat je een contract van meer dan 40 uur krijgt ("rechtsvermoeden arbeidsduur"). Zie ook:
https://www.rijksoverheid...ract-als-ik-veel-overwerk

Maar mag dat ook als het meer dan 40 uur is? Dat kan maar beperkt volgens de arbeidstijdenwet:
https://www.rijksoverheid...geld-voor-mijn-werktijden
- Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. Dit kan in uw cao staan. Maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
- Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld maximaal 48 uur per week werken.
Tot zo ver het officiële gedeelte. Als je het al zo ver laat komen dat het een 'zaak' wordt is de arbeidsverhouding al dusdanig krom dat je waarschijnlijk toch niet meer daar wil werken. Mijn interpretatie: de baas melkt je uit en houdt je een wortel voor (die waarschijnlijk toch nooit komt). Ik zou op zoek gaan naar een andere baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:17
Wegwezen daar, houden je aan het lijntje. :W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Tja, hij houdt je zeker aan het lijntje. Echter de vraag is ook, in hoeverre voeg jij waarde toe aan het bedrijf. Als het een functie betreft die zo te vervullen is inclusief inwerken, dan heb je weinig om mee terug te slaan.

Anderzijds ontbreekt er volgens mij al een drive bij jou als er op zo'n manier over overwerk en salariëring wordt gedacht. Maar daar heeft jouw werkgever de bal laten vallen. Tijdens de eerste vraag naar promotie omwille het overwerk had hij moeten zeggen dat dit eigenlijk in deze mate van je wordt verwacht, ipv je aan het lijntje te houden, op redelijke en motiverende wijze.

Nu is jouw motivatie al zodanig afhankelijk van salaris dat een eventuele promotie maar een tijdelijke oplossing lijkt.

Hoe kan jij je baan uitdagender maken én een waarde toevoegen aan jouw werkgever? Probeer eens buiten de kaders te kijken, maar juist naar het algehele plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 10:57

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik snap een paar dingen niet. Allereerst:
Ik heb echter het gevoel dat mijn huidige functie _te_ makkelijk herbezet kan worden, waardoor ik een vrij slechte onderhandelingspositie heb.
De reden dat ik op een loonsverhoging zit te hameren is dat bij soortgelijke posities het loon ca. 25-40 % hoger ligt. Als ik een andere baan vindt, dan zal ik dit ook vrij makkelijk krijgen.
Die 2 rijmen niet, ofwel je zit in een gouden kooi, en zult dus overuren moeten slikken omdat je elders hard achteruit gaat, of je bent beter af met overstappen, en dan elders je uren netjes betaald krijgen.

Verder, beloften over wat je zou kunnen krijgen zijn leuk, maar zijn net zoveel waard als het papier waarop ze niet geschreven zijn. Daar nu al iets voor doen is absurd. Ik zou zelf botweg 40 uur gaan werken, en gezien je baas op dit moment blijkbaar onderbezetting heeft, gaat het werk zich opstapelen. Als jij dan ook nog eens een andere aanbieding elders vindt, heb je een betere onderhandelingspositie.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:47

Fiber

Beaches are for storming.

stin schreef op donderdag 27 april 2017 @ 09:33:
[...]

Ik ben in absolute zin tevreden over mijn salaris. Ik heb niks te klagen en kan genoeg sparen/investeren. De reden dat ik op een loonsverhoging zit te hameren is dat bij soortgelijke posities het loon ca. 25-40 % hoger ligt. Als ik een andere baan vindt, dan zal ik dit ook vrij makkelijk krijgen...
Vind die andere baan, laat je huidige werkgever dat contract zien met die '25-40 % hoger' er in en vertel dan dat je dat salaris per direct ook wil en dat je anders je contract opzegt. :)

En overuren gewoon laten betalen. Tenzij je een echte management functie hebt waarbij je 'overuren' in je bijpassende gewone salaris zitten. Als dat niet kan geen overuren meer maken maar je gewoon stipt aan je tijden houden. Sowieso is structureel overwerk een kwestie van slecht management en slechte planning.

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 27-04-2017 18:13 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
Dat laatste vind ik "not done".
Als ik solliciteer, nadat ik opslag gevraagd heb, en ik vind een job, dan ben ik weg.
Als je iedere keer dat je opslag verdient moet aankomen met een contract elders, dan is dat niet gezond.

Dus, ofwel blijf je werken en schik je je in de voorwaarden en de wortel, ofwel zoek je en vertrek je.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 18:17:
Dat laatste vind ik "not done".
Als ik solliciteer, nadat ik opslag gevraagd heb, en ik vind een job, dan ben ik weg.
Als je iedere keer dat je opslag verdient moet aankomen met een contract elders, dan is dat niet gezond.

Dus, ofwel blijf je werken en schik je je in de voorwaarden en de wortel, ofwel zoek je en vertrek je.
Ik persoonlijk vind dat niet zo not done :) Het werkt echter maar één keer, bij de tweede keer kom je nogal ongeloofwaardig over ;) Echter, als je vervolgens niet krijgt wat je vraagt/eist, dan moet je ook daadwerkelijk bereid zijn om te vertrekken. Anders kom je pas ECHT ongeloofwaardig over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

President schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:29:
[...]

Bedoel je daarmee te zeggen dat structureel overwerk normaal moet zijn? Dat als jij voor 40 uur in dienst bent het niet noemenswaardig is als je 42 uur werkt i.p.v. 40 uur? Dat je dus maar een flinke mail aan het eind van de dag in je privé tijd moet opstellen? 8)7
Beetje hart voor de zaak, de zaak is ten slotte ook hard voor jou... :+

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
stin schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:11:
Achtergrondinformatie:
(...)
Vermeld even waar je werkt - in Duitsland verschilt arbeidsmarkt en -wetgeving per deelstaat. Tenminste, als het jou te doen is om die overuren.
Aan de andere kant begrijp ik ook dat mijn baas meer van mij wil en verwacht. Ik heb echter geen tijd om meer te leveren, omdat ik compleet vol zit met mijn "normale" taken. Mijn baas zegt dus dat als ik extra uren maakt ik dan deze "extra" opgave kan doen en zodoende meer lever en dus ook een loonsverhoging kan verwachten. Wellicht is dit normaal en moet ik dit doen om hogerop te komen?

Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe zijn jullie ermee omgegaan? Overuren maken en in ieder geval op zoek gaan naar een andere werkgever?
Als je meer salaris wil dan zal je toch je baas moeten overtuigen waarom jij ineens meer geld waard bent. Dus kom met plannen, claim successen enzovoorts. Maar neem zelf de leiding, laat je niet leiden door anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Denk dat je je hand een beetje aan het overspelen bent. Als je functie ergens anders 20% meer oplevert heb je gewoon te laag ingezet bij deze werkgever.

Je vraagt dus 800-1600 euro meer per maand terwijl je in 2 jaar al 7% en 2 en 2,5% hebt gekregen.
Dat klinkt veel mensen hier als muziek in de oren denk ik zo.

Dus denk gezien de reactie van de baas in 1 van de gesprekken over je functioneren dat de gunfactor wat versleten is.

Dus als je echt voor het salaris gaat: biezen pakken maar dit keer wel hoog inzetten en niet ervan uit gaan dat het normaal is om 20% te stijgen per 2 jaar.

[ Voor 0% gewijzigd door Barrycade op 28-04-2017 19:21 . Reden: Autoaanvullen is wat eigenwijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
stin schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:11:
Graag zou ik jullie mening willen weten naar aanleiding van een gesprek met mijn werkgever over een mogelijke loonsverhoging.

Achtergrondinformatie:

- Contract op basis van 40 uur
- 24 maanden actief bij deze werkgever
- Overuren werden vroeger betaald en/of konden binnen een kwartaal voor 2 halve dagen vakantie worden afgebouwd. Tegenwoordig worden overuren niet of nauwelijks betaald en vakantie wordt niet meer geaccepteerd.
edit:
- leeftijd: 33 jaar
- opleiding: Msc Finance
- Industrie: Machinebouw
- Salaris: 41xx euro

Ik heb in het eerste jaar veel overuren gemaakt. Hierbij zijn ook veel overuren vervallen, maar ik vind het geen probleem extra te werken. Ik zie dit zelf als "ondernemingsinteresse". Ik vind wel dat er een gezonde balans moet zijn tussen extra werk en beloning.

Ik heb in de laatste 18 maanden drie gesprekken aangevraagd om te spreken voor een aanpassing van mijn loon. Bij het eerste gesprek werd gezegd dat het te vroeg was, aangezien mijn laatste loonsverhoging nog niet 12 maanden geleden was.
stin schreef op donderdag 27 april 2017 @ 09:33:
[...]

Ik moet dit nog corrigeren. Iedereen heeft in 2016 een loonsverhoging gekregen (2,5 %). In 2017 zal er nog een loonsverhoging komen (2 %).
Begrijp ik de termijnen juist?

- Ondertussen 24 maanden in dienst
- Waarvan een periode proeftijd (staat niet bij hoe lang, 6 maanden bv?). Daarna 7% verhoging gekregen.
- In de 18 maanden erna 3 keer een gesprek aangevraagd om loonsverhoging te bespreken.
- in deze 24 maanden 2 kleine 'automatische' verhogingen die voor iedereen golden.

Klopt dit? Want kan me dat gezien je vraag moeilijk voorstellen.
Dat zou betekenen dat je na je proeftijd waarbij een verhogeng hebt gehad (is vaak gebruikelijk) gemiddeld om de 6 maanden verhoging bent gaan vragen. Terwijl er jaarlijks een kleine verhoging voorzien is voor al het personeel.

Gezien de frequentie van het vragen om verhoging is het dan een logische reactie van een werkgever dat je nu eerst maar 12 maanden moet wachten en presteren voordat ze weer in gesprek gaan. Tenzij er bijzondere omstandigheden zijn of je echt zwaar onderbetaald bent.
In dit gesprek werd plotseling gesproken dat ik niet veel "extra" breng en dat mijn baas vindt dat mijn taken af en toe steekjes laten vallen. Dit is in de vorige gesprekken nooit aangesproken.

Ik heb vervolgens gezegd dat mijn loon betrekking heeft op 40 uur en niet op 40 uur + extra uren. Dit is in mijn contract ook niet beschreven. Mijn baas wil nu van mij weten of ik bereid ben meer uren te werken (en dus meer extra taken kan uitvoeren) en wil dan over 6 maanden over een mogelijke loonsverhoging spreken.
Die boodschap lijkt me vrij duidelijk. De baas is van mening dat je verloning best conform is, wil je meer dan moet je extra meerwaarde creeren en hen overtuigen.

Bij salarissen van 4k+ is het vaak best gebruikelijk dat je werkgever gewoon bepaalde prestaties/resultaten verwacht. Ze betalen je dan niet zozeer voor de uren maar voor het resultaat.

Is de boodschap van de baas hier dat je structureel meer uren moet draaien om in aanmerking te komen voor opslag? Zoja dan is dat heel verkeerd.

De insteek kan ook zijn dat ze gewoon willen weten dat je de hogere verwachtingen die bij het verbeterde salaris horen waar zal maken, ook als daar een paar uur extra voor nodig is. (zonder daar gelijk weer compensatie voor te vragen). Dat je op die opmerking van het steekjes laten vallen gelijk reageerde met 40 uur betaald was dan misschien niet handig maar voor hen een afknapper.

Verplaats je eens in de positie van je werkgever. Als jij werkgever zou zijn, wanneer zou jij een werknemer als jezelf ineens fors meer willen betalen?

TIP:
Focus je op de kwaliteit van je werk. Het is herkenbaar dat je veel teveel 'normale taken' hebt om aan de andere kant bijzondere prestaties af te leveren die boven verwachting zijn. Wellicht kan je wat van die normale taken afstoten om ruimte te creeren?

Als dat niet mogelijk is dan blijven er weinig opties over.

- A- Voegen naar de situatie en komende jaar niet meer om loonsverhoging zeuren (zou 90% voor tekenen in jouw situatie)

- B- Taken (laten) herverdelen dat jij zelf enkel met top end bezig bent en dit binnen je uren past, daar je tijd in stoppen en zo door meerwaarde te creeren je positie kan verbeteren en gewoon verhoging afdwingen. Hiervoor moet je wel in de positie zijn taken te kunnen verdelen/weigeren en moet je voldoende skills hebben om het waar te maken.

- C- Voorlopig gewoon je werk goed uitvoeren, en af en toe met wat privetijd iets speciaals afleveren om te laten zien wat je in huis hebt. en zo iets forceren. Als je in je privetijd iets wil knutselen als bewijs van je skills is dat ook volledig je eigen keuze.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Bedankt voor alle input. Het is altijd handig andere meningen te horen, zodat ik alles beter kan relativeren.

Ik heb voor mezelf alle punten waarom ik vind dat een loonsverhoging gepast zou zijn:

- taken van een collega overgenomen die is vertrokken. Er is geen extra collega ingesteld (4 uur extra tijd voor mij per week + insparing voor mijn werkgever)
- Ik ben verantwoordelijk voor de controlling van alle dochterondernemingen. Toen ik begon waren het er 6. Nu zijn het er 10 --> meer werk, meer verantwoordelijkheden.
- 2 collega's vertrekken (eentje zwanger, de ander heeft ontslag genomen) waardoor ik meer "normale" taken zal krijgen

Mijn baas zegt dat mijn salaris marktconform is en dat de kwaliteit hoger kan liggen. De komende tijd zal ik de kwaliteit verhogen. Dit wordt sowieso een lastig punt aangezien ik binnenkort dus geen directe collega's meer heb en ik een nieuwe collega moet inwerken.

Op dit moment is er niets dat ik kan doen, behalve m'n mond houden en wat meer werken :)

Nog een kleine toevoeging: een loonsverhoging van 20 % - 30 % was sowieso niet realistisch. Ik heb dit enkel als vergelijking vermeld. Mijn beginsalaris was te laag en dit te corrigeren bij mijn huidige werkgever zonder een aanbod van een andere werkgever wordt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:47

Fiber

Beaches are for storming.

stin schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:32:
[...]

- 2 collega's vertrekken (eentje zwanger, de ander heeft ontslag genomen) waardoor ik meer "normale" taken zal krijgen...
Ik mag toch aannemen dat daar op korte termijn twee nieuwe collega's voor worden aangetrokken. Lijkt me niet dat jij alleen het werk van drie mensen kan doen. Als ze dat wel willen lijkt me dat (nog) een goede reden om direct op te stappen. Waar wil je daar überhaupt blijven eigenlijk...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1