Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingOlive2
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-07 14:46
Goedendag,

Recentelijk heb ik een zogezegd defecte Mac Mini gekocht, het was een werkelijk koopje. Het gaat om de 2,3 Ghz quadcore i7. Nu is het zo dat de Mac vrij compleet aankwam, echter ontbreekt het Ram geheugen en de HDD. De computer was schijnbaar niet heel zorgvuldig uit elkaar gehaald, de connector van het lampje en de IR-sensor is afgebroken. Verder ziet het moederbord er nog erg netjes uit, geen beschadigingen of corrosie. Volgens de verkoper is het moederbord doorgebrand, iets wat mij niet heel realistisch lijkt.. :)
Verder waren ook niet alle schroefjes nog aanwezig.

Nu is mijn vraag aan de Apple liefhebbers als volgt: zijn er bekende problemen aanwezig met dit model mini? En klinkt het verhaal de moeite waard om de resterende onderdelen goedkoop te bestellen, en te kijken of ik iets met de mac aankan?

Zelf kon ik maar weinig informatie vinden over dit model mini qua mogelijke defecten. De defecte connector is precies zoals Sebastius hier beschrijft: Bas z'n knutselblog: 2 repairs 1 blog! (2x Mac Mini Powerled/IR connector).

Nu zou ik DDR3 1600mhz ram nodig hebben, ik ga dan maar voor een paar goedkope 2*2GB reepjes. Dat zou moeten werken geloof ik?

Mogen jullie foto's van het moederbord oid nodig hebben, dan zal ik er een paar toevoegen!

Alvast bedankt voor mogelijke tips, zelf ben ik met Mac-reparaties niet heel erg bekend. Het is voor mij puur een leuk knutselprojectje. :P

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 14:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

Tja, als de vorige eigenaar er al mee heeft geknutseld valt er weinig te zeggen. IR en lampje zullen. Iet de hele boel verhinderen lijkt me, maar geeft wel een indicatie van de vorige gebruiker. Die zal hem niet voor niets 'aanbevelen' als defect en RAM en HDD meenemen... dat is los eigenlijk niets waard maar nu kun je niets.

4GB is leuk om te testen, maar wel erg weinig voor dagelijks gebruik. Vraag is natuurlijk of je voor een eerste test versie moet gaan of gelijk goed met >=8GB en SSD.

Ik kan morgen wel even kijken of ik nog restant RAM heb liggen, heb nog van een macbook en mogelijk 2011 Mac Mini... moet even kijken maar misschien is er wat bruikbaar.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Doet hij überhaubt iets? Ook zonder HDD en RAM zou hij wel wat moeten doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingOlive2
A ja, bedankt voor de reacties! Ik kan op het moment nog niet veel leven uit de mini krijgen, ik weet eerlijk gezegd niet of een Mac ook zonder ram en HDD een teken van leven zou moeten geven.

Mijn inziens was de vorige eigenaar niet heel erg technisch aangelegd, het lijkt me niet dat er heel veel aan geknutseld is. Maar in ieder geval was de aanschafprijs dermate laag dat het ook niet veel uitmaakt. ;)

Er lijkt me inderdaad wel wat voor te zeggen om gelijk voor de ssd + 8GB (of meer!) ram te gaan, maar doordat ik geen garanties heb of het uberhaupt gaat werken zal ik eerst maar eens een testversie samenstellen. Mocht je nog wat RAM hebben liggen dan zou dat erg mooi zijn, anders kan ik altijd V@A nog even afstruinen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder hdd en RAM moet in ieder geval de koelventilator gaan draaien, dat is iets om op te letten. Doet-ie dat ook al niet dan is er meer aan de hand.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43
Misschien is de voeding gewoon stuk. Als ie helemaal niets doet dan is dat niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingOlive2
Bedankt voor de suggesties, ik zal inderdaad even goed kijken of de voeding goed aangesloten is en of deze mogelijk defect is! Tot nu toe is de koelventilator nog niet gaan draaien.

Ik zal het laten weten of het lukt! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Laatst online: 19-09 12:51
Je hebt geen RAM of HD nodig om de Mac Mini aan te krijgen.
De fan zou moeten draaien en als de speaker is aangesloten zou de Mac mini moeten piepen omdat er geen geheugen in zit.

Mocht hij dit niet doen, dan zal of de voeding defect (kost ± 200 euro) zijn of het moederbord (kost ±500 euro).

Er zijn voor de Mac Mini's geen bekende storingen.

Kijk voor het geheugen of ze wel Mac ondersteund zijn (Crusial heeft dat op de verpakking staan: http://eu.crucial.com/eur...pple/mac-mini-(late-2012))

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43
woutertjuh88 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:03:
Je hebt geen RAM of HD nodig om de Mac Mini aan te krijgen.
De fan zou moeten draaien en als de speaker is aangesloten zou de Mac mini moeten piepen omdat er geen geheugen in zit.

Mocht hij dit niet doen, dan zal of de voeding defect (kost ± 200 euro) zijn of het moederbord (kost ±500 euro).

Er zijn voor de Mac Mini's geen bekende storingen.

Kijk voor het geheugen of ze wel Mac ondersteund zijn (Crusial heeft dat op de verpakking staan: http://eu.crucial.com/eur...pple/mac-mini-(late-2012))
Volgens mij kun je zo'n voeding op Ebay voor een stuk minder krijgen. Bijv. hier: http://www.ebay.nl/itm/NE...3075a6:g:8d0AAOSwBLlU2iVa

[ Voor 10% gewijzigd door Sovereign op 27-04-2017 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Laatst online: 19-09 12:51
Keuze is aan TS natuurlijk. Dit is geen originele Apple voeding. En je weet niet of het de oplossing is.
Maar als Apple Certified Mac Technician raad ik het af om rommel niet via Apple te kopen.
Ik zie het genoeg dat niet Apple onderdelen, andere onderdelen opblaast.

[ Voor 8% gewijzigd door woutertjuh88 op 27-04-2017 15:37 ]

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingOlive2
Er zit leven in de brouwerij! Ik heb net zorgvuldig de voedingskabel aan beide kanten goed vastgedrukt, en nu draait de ventilator, klinkt het opstartgeluidje én geeft de Mini beeld. Het beeld is het welbekende knipperende vraagtekentje. Ook kom ik in het scherm waar ik een mogelijke schijf kan selecteren.

Het lijkt dus de goede kant op te gaan, het moederbord is in ieder geval oké! :)

Nu ga ik maar zoeken naar wat RAM en een HDD.

Bedankt iedereen voor de bruikbare tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
En? Nog vorderingen gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingOlive2
Tot nu toe nog niet, de SSD en het RAM-geheugen heb ik nog niet ontvangen. :)
Maar mocht ik hem goed werkend krijgen, dan zal ik het laten weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingOlive2
De situatie is nu als volgt: de Mac Mini is weer werkend. Ik heb er 8GB aan Hynix geheugen ingezet, en een SanDisk X400 128GB SSD. Ook heb ik hem netjes naar Sierra geupgrade, er draaide nog Mountain Lion op! :P

Alles lijkt prima te werken, enkel blijkt de voeding een eigen leventje te leiden: de Mac Mini gaat niet altijd direct aan. Soms moet ik even een tijdje wachten en het nogmaals uitproberen, vaak gaat de Mini dan wel weer goed aan. Kan dit een kwestie zijn van een slechte voeding, of kan het bij regelmatig gebruik ook vanzelf weer over gaan?

De Apple Hardware Test legt overigens geen problemen bloot.

Tot nu toe, erg bedankt voor de tips! :)

[ Voor 6% gewijzigd door SpeedingOlive2 op 05-05-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
SpeedingOlive2 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 21:52:
De situatie is nu als volgt: de Mac Mini is weer werkend. Ik heb er 8GB aan Hynix geheugen ingezet, en een SanDisk X400 128GB SSD. Ook heb ik hem netjes naar Sierra geupgrade, er draaide nog Mountain Lion op! :P

Alles lijkt prima te werken, enkel blijkt de voeding een eigen leventje te leiden: de Mac Mini gaat niet altijd direct aan. Soms moet ik even een tijdje wachten en het nogmaals uitproberen, vaak gaat de Mini dan wel weer goed aan. Kan dit een kwestie zijn van een slechte voeding, of kan het bij regelmatig gebruik ook vanzelf weer over gaan?

De Apple Hardware Test legt overigens geen problemen bloot.

Tot nu toe, erg bedankt voor de tips! :)
https://nl.ifixit.com/Gui...+Supply+Replacement/11722

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedingOlive2
Ik heb de voeding inmiddels ontvangen, de Mini werkt weer perfect! Ik ben toch voor een voeding van Ebay gegaan, het lijkt een originele Lite-On voeding te zijn. (Mogelijk een pull of iets dergelijks.) Want om nou voor veel meer geld dan het apparaatje in de eerste plaats gekost heeft langs de Apple store te gaan voor een vervangend onderdeel, is ook weer zo vreemd. ;)

Dit model Mac is trouwens nog verbazingwekkend snel voor zijn leeftijd, zeker met een goede SSD is het een rappe jongen! :)

Ik vermoed dat de Mac nu weer een tijdje er tegen aan kan, de Mini heeft al een flinke week goed gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Nou, dat zou fantastisch zijn als je het op deze manier hebt opgelost.
Je heb risico genomen en tijd geïnvesteerd, maar als dit dan het resultaat is, dan is dat erg leuk.

Hopen dat hij het blijft doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
SpeedingOlive2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:24:
Ik heb de voeding inmiddels ontvangen, de Mini werkt weer perfect! Ik ben toch voor een voeding van Ebay gegaan, het lijkt een originele Lite-On voeding te zijn. (Mogelijk een pull of iets dergelijks.) Want om nou voor veel meer geld dan het apparaatje in de eerste plaats gekost heeft langs de Apple store te gaan voor een vervangend onderdeel, is ook weer zo vreemd. ;)

Dit model Mac is trouwens nog verbazingwekkend snel voor zijn leeftijd, zeker met een goede SSD is het een rappe jongen! :)

Ik vermoed dat de Mac nu weer een tijdje er tegen aan kan, de Mini heeft al een flinke week goed gewerkt.
mooie koop gedaan! HIer dus recent een (model 2014) i7 (3.0-3.5Gh) (helaas dualcore), maar erg verrast door de PCie SSD (700Mb/s zowel read als write). Voor PCie gekozen om de SATA bus te omzeilen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Pagina: 1