Toon posts:

Iemand ervaring met bios updates & M2 drives?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik had vanochtond iets raars, ik zet mn pc aan en die verteld me opeens dat 'iROG1' geupdate word.. Ik heb echter helemaal geen Asus software geinstaleerd, dus waarom er opeens een onderdeel van de bios update is me een raadsel.

Dus ik neem contact op met Asus (maker van mn mobo) via hun support chat, over hoe of wat dit is, of dit iets is wat via windows update is gegaan ofzo, of dat er een of ander smerig virus zich heeft genesteld? Ik krijg vervolgens niet echt antwoord op mn vraag, maar er word me verteld m'n bios up te daten naar v3003 (ik zat op v1104)

Dus ik update m'n bios, dit gaat goed, maar lost het probleem niet op, en nu boot de machine niet meer naar windows.
Vervolgens verteld asus me dat ik maar 'even' de CMOS batterij eruit moet trekken, dus dat doe ik (uiteindelijk half uur werk om de halve kast leeg te halen zodat ik uberhaupt bij dat ding kan) maar nog steeds geen verschil.

Nou het leukste, sinds het updaten van de bios zie ik m'n m2 drive niet meer als boot optie, de drive waar windows op staat, dit meld ik aan asus via die chat, en word me verteld dat het moederbord niet het probleem is, dus installeer windows maar opnieuw.. voordat ik hier op kan reageren word de chat gesloten...

Wat relevante info:
- mobo: Asus Maximus vii ranger
- m2 drive: Samsung 950 Pro

----

Mijn vraag
Weet iemand of ik op een of andere manier de BIOS zo in kan stellen dat de drive weer gezien word? Kan ik op een of andere manier drivers installeren in de bios/eufi-laag??? Ik wil echt niet weer opnieuw moeten installeren, dat word (mede door de vele programma's & games die ik heb) weer dagenlang bezig/downloaden

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus Maximus vii Ranger moederbord (bios v3003)
Samsung 950 Pro M2 SSD
Windows 10 (met creator update)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Naar aanleiding van wat online gevonden info heb ik geprobeerd CSM uit te zetten en in secure boot menutje het OS Type aan te passen, maar zonder succes, of ik land gewoon direct weer in de bios, of ik krijg een scherm dat de huidige boot opties niet valide zijn, met een ok knop die de bios weer opent..

---

Alle hulp zeer welkom, ik heb tb's aan geinstalleerde programmas en games, ik kan eigenlijk echt niet opnieuw beginnen, en voor zover ik weet is het enigste probleem dat de M2 drive niet gezien word, als ik dat op kan lossen is volgens mij alles weer gewoon koek en ei.

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-04-2017 20:07)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:48
http://dlcdnet.asus.com/p..._vii_ranger_ug_v2_WEB.pdf

Pagina 117/118 Hoofdstuk 3.61. Al geprobeerd PCI-E Bandwidth op m.2. te zetten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
Best kans dat je bios weer naar default setting is gegaan. Althans dat zou ook logisch zijn als je de cmos battterij er uit hebt gehaald. Maar goed, in je bios zit een instelling om de m2 poort te aan te zetten ipv sata poorten. Denk dat je het daar moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook wat er is gebeurd ja, de bios vind het nu 1jan2009

Die instelling voor m2 kan ik dus niet echt vinden, ik heb een paar topics online gevonden met vergelijkbare vragen waar ik uit heb gehaald dat je met het aanpassen van die CSM en OS Type instellingen de boel werkend zou moeten krijgen, maar dat lukt dus niet (krijg ik dus een soort popup dat de bios niet kan booten, met ok knop die bios opent)

Dus, ik denk dan dat ik op een of andere manier de drivers voor die m2 drive in de bios/eufi-laag moet zien te proppen, maar hoe (en of dit uberhaupt kan zonder windows toegang) weet ik niet, en dat is dus de vraag. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
http://dlcdnet.asus.com/p..._vii_ranger_ug_v2_WEB.pdf

Pagina 117/118 Hoofdstuk 3.61. Al geprobeerd PCI-E Bandwidth op m.2. te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaaa dat was em :) gelukkig verder geen problemen door die 'harde' bios reset, alles werkt gewoon weer naar behoren. Dankjewel! :)

Ben ik alleen nog steeds benieuwd wat die 'iROG1' update nou precies was, maar dat is dan weer meer voor een ander topic denk ik.