Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHalt
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-08 22:52
Beste Tweakers,

Na lang wachten op wat vernieuwing in CPU land, was de release van Ryzen zeer welkom. Ik heb lang op de i7-7700K gemikt, maar toch maar de upgrade van m'n 9 jaar oude i7-920 nóg verder uitgesteld omdat ik het (puur psychologisch) wat teleurstellend vond om van quadcore HT naar quadcore HT te gaan...

Na heel veel gepuzzel, het volgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 347,95€ 347,95
1MSI B350 Tomahawk€ 116,99€ 116,99
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 291,50€ 291,50
1Fractal Design Define C€ 76,25€ 76,25
1Cooler Master Masterliquid 240€ 66,76€ 66,76
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 204,10€ 204,10
1Corsair RM650x€ 104,95€ 104,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.335,45

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zeer gevarieerd: Veel multi-tasking & zoek vooral een systeem dat 'snappy' reageert op alles wat ik ervan vraag & sporadisch gamen (af en toe AAA title).
Ik zou er graag een 5-6 jaar mee kunnen doen mits eventueel over 3 jaar een GPU upgrade.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximum-prijs, gewoon goede bang-for-buck.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel 2 SSD's & 2 HDD's.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijk: Stil & koel. Ik dien de computerkast in een IKEA kast te plaatsen, dus zal creatief moeten zijn om hem voldoende te koelen. Ik plan wel om in voor en achterpaneel wat gaten te voorzien.
Onbelangrijk: looks, merk, ...

Ga je overklokken?
Ja.
De componenten zijn er nu op gekozen om 3,8GHz klok te halen met DRAM geklokt op 3,200MHz.

Wat verwacht je van ons?
De laatste weken zeer veel ingelezen, maar ook veel tegenstrijdige berichten tegengekomen. Vandaar dat ik dacht: ik vraag het even aan de capabele mensen hier zodat ik maar eens eindelijk een knoop kan doorhakken:
  • Ryzen lijkt sneller RAM te prefereren. Volgens verschillende bronnen blijkt 3200MHz de sweet spot, dus heb ik gemikt op deze snelheid.
  • Ryzen blijkt echter wel zeer selectief te zijn of het die geafficheerde 3200MHz wel toelaat.
  • Het gekozen G.Skill RAM geheugen is duurder dan wat ik dacht uit te geven (bv. €60 duurder dan vergelijkbaar Corsair geheugen, maar het lijkt wel de best garantie te geven op 3200MHz, waar Corsair bijna steeds blijft steken op 2933, ook met de nieuwe bios update met de nieuwe microcode van AMD.
  • De Bios ondersteuning voor Ryzen en 3200 RAM lijkt nog steeds in zijn kinderschoenen te staan. Ik heb nu voor de MSI B350 Tomahawk gekozen omdat volgens vele forumposts MSI actief bezig is om nieuwe versies & Betas uit te brengen, voornamelijk voor dit bord.
  • De MSI B350 Tomahawk lijkt volgens vele reviews ook een goede overklokker te zijn en heeft als enige B350 moederbord de mogelijkheid om BCLK aan te passen. Ik dacht eigenlijk voor de MSI B350 PC Mate te gaan; dit lijkt me identiek hetzelfde moederbord, maar dan zonder leds, maar de bios updates zijn schaarser.
  • Gekozen voor waterkoeling omdat ik meen dat kortstondige piekbelastingen beter kunnen getemperd worden met water, dan met lucht (corrigeer me als ik hier de bal mis sla) en ik verwacht dat mijn use-case scenario voornamelijk kortstondige piekbelastingen gaan zijn. Ik dien nog wel uit te vissen hoe ik de warme lucht uit de kast krijg.
  • SLI lijkt nog steeds niet optimaal ondersteund in gaming, dus toch maar geopteerd voor single GPU en dan ook enkel euro's bespaard door voor B350 moederbord te gaan.
  • Corsair 650 Watt lijkt me wat overkill, maar scheelt niet zoveel met de 550 Watt, en ik had me laten wijsmaken dat de sweet spot naar verbruik toe eerder ligt op 60-70%, dan op 80-90%, dus vandaar gekozen om wat 'head-room' te hebben. Als dit bogus is en ik heb voor de komende 5 jaar ook zeker nog marge, ga ik gewoon voor de 550.
Hartelijk dank voor alle tips die jullie willen delen!

Bronnen:
AM4 B350 VRM lijst (MSI B350 Tomahawk heeft mogelijkheid om BCLK aan te passen)
QVL van Gskill Flare X (B350 Tomahawk staat in QVL lijst)
Single Rank vs. Dual rank, Samsung vs. Hynix (RAM op 3200MHz krijgen, al lijkt Hynix beter ondersteund sinds AMD update)
Veel biosupdates voor MSI B350 Tomahawk
Verschillende systeemconfiguraties en benchmarks

[ Voor 5% gewijzigd door xHalt op 26-04-2017 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
'Bang for buck' maar wel €80 meer aan RAM uitgeven voor 200MT/s theoretische snelheidswinst, een dure nvme SSD en waterkoeling klinkt mij een beetje tegenstrijdig. :Y)

De Corsair RM550x is voor dit systeem overigens ook ruim voldoende.
De MSI B350 Tomahawk lijkt volgens vele reviews ook een goede overklokker te zijn en heeft als enige B350 moederbord de mogelijkheid om BCLK aan te passen.
Die functie wordt op dit moment alleen gebruikt om geheugen over te klokken boven de 3200MT/s. Als ik het goed heb gelezen ben jij dat niet van plan dus hoef je het moederbord daar niet op te selecteren.

[ Voor 48% gewijzigd door mstx op 26-04-2017 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Op welke resolutie wil je gaan gamen? (1080p, 1440p, 4K, ultrawide, enz...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Laatst online: 16-09 14:03
RubenByte schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:10:
"sporadisch gamen af en toe een AAA titel" Oftewel de RX580 8GB kan alles wat meneer wil doen aan tenzij hij voor 4K gaat, welke kans klein is. Ook in 1440p kan de RX580 gewoon 60fps halen op high settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@mstx dat Flare X wat duur is en dat een NVMe SSD overkill is ben ik met je eens. Die waterkoeler is echter maar 70 euro. Een equivalente luchtkoeler kost dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
youridv1 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:12:
@mstx dat Flare X wat duur is en dat een NVMe SSD overkill is ben ik met je eens. Die waterkoeler is echter maar 70 euro. Een equivalente luchtkoeler kost dat ook.
De Wraith Spire is gratis en kan 3,8ghz makkelijk koelen (bron: mijn eigen 1700 op die snelheid :) ) dus qua bang for buck kan niets daar tegenop ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mstx op 26-04-2017 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenByte
youridv1 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:12:
Je kunt een geweldige luchtkoeler kopen voor 70 euro. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in een luchtkoeler van 70 euro dan een AiO van 70 euro.

Ik zou een van deze koelers aanraden: pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 of pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3 . Beiden koelen ze goed en zijn ze erg stil.

Naast dat luchtkoelers goedkoper zijn, is de kans dat er iets mis mee gaat kleiner en zijn ze (over het algemeen) stiller.

Daarnaast is de boxed koeler ook prima, zoals @mstx al aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
RubenByte schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:29:
[...]

Je kunt een geweldige luchtkoeler kopen voor 70 euro. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in een luchtkoeler van 70 euro dan een AiO van 70 euro.
En waar baseer jij dat op? Ik heb opzich best wel vetrouwen in een 240mm all in one van cooler master. Zij staan bepaald niet bekend om het leveren van slechte kwaliteit, integendeel zelfs.

Dat een luchtkoeler stiller is, is relatief. De meeste mensen stellen hun all in one af zoals ze een luchtkoeler instellen. Het punt is dat 100% fan speed geen zin heeft voor een all in one. bij 75% houdt het toenemen van koeling wel een beetje op. Als je ze goed afstelt kan een aio stiller zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenByte
youridv1 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:35:
[...]

Dat een luchtkoeler stiller is, is relatief. De meeste mensen stellen hun all in one af zoals ze een luchtkoeler instellen. Het punt is dat 100% fan speed geen zin heeft voor een all in one. bij 75% houdt het toenemen van koeling wel een beetje op. Als je ze goed afstelt kan een aio stiller zijn.
Bij een luchtkoeler zijn minder bewegende onderdelen, dus meestal minder geluid. Bij een AiO heb je een pomp en 2 fans, bij de meeste luchtkoelers 1 fan.

Daarnaast, wat als ie kapot gaat? Bij een luchtkoeler kan alleen de fan kapotgaan. Nieuwe erop en klaar. Bij de AiO kan de pomp kapot gaan, de tubing kan gaan lekken, de aansluitingen tussen pomp/koelblok en tubing of tussen de radiator en tubing kunnen kapotgaan en dan heb je een lek. Daardoor kunnen ook andere componenten, zoals een videokaart of moederbord, kapotgaan.

Dit is echter een "als-verhaal". Maar het gevoel dat ik krijg bij een complete waterkoelingsset voor dezelfde prijs als een luchtkoeler is niet zo positief.

Maar je bent volledig vrij om alsnog die AiO te kopen. Mijn advies is echter om eerst de meegeleverde Wraith Spire te gebruiken. Als dat niet genoeg is voor 3800MHz, kun je altijd nog 70 euro uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@RubenByte Dat lekverhaal begrijp ik, dat is een nadeel aan water. Het aantal bewegende onderdelen is echter niet relevant. De fans op een radiateur kunnen een lager tempo aanhouden dan op een luchtkoeler over het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenByte
youridv1 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:52:
[...]

De fans op een radiateur kunnen een lager tempo aanhouden dan op een luchtkoeler over het algemeen.
Dat is afhankelijk van welke koeler met welke fans je koopt. Je kunt natuurlijk altijd andere fans kopen, mochten ze te luidruchtig zijn.
Hiervoor zou ik reviews lezen / kijken op YouTube en beoordelen of de fans stil genoeg zijn.
Vergeet niet dat een pomp ook coil whine kan krijgen. En een pomp vervang je in een AiO niet zomaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@RubenByte Fair point. Pomp coil whine had corsair heel even last van. Cooler master is geen Asetek zoals Corsair en NZXT. Fans vervangen gaat op de Dark Rock 3's best lastig. De mounting werkt alleen voor be quiet!'s eigen fans. De fans op de dark rock 3's zijn al silent wings 3, dus de fans die erop zitten zijn tenzij je creatief wordt met mounting het beste wat erop past.

[ Voor 24% gewijzigd door youridv1 op 26-04-2017 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een paar dingetjes.
-Ik zie de meerwaarde van BLCK overclocking niet als je naar 3,8ghz wil, of in het algemeen. Je hebt een volledig unlockte CPU, dus gewoon multiplier omhoog gooien. Veel makkelijker om te doen. Qua moederbord zou je dan ook de pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 overwegen. Hier krijg je een betere audiochip en meer USB poorten en meer Sata poorten.
-Qua overclock, overweeg het bij 3,7ghz te houden omdat hierboven het voltage en de temperatuurtoename behoorlijk toenemen.
-GPU is een van de beste, zo niet de beste keuzes voor prijs kwaliteit. Zowel binnen de RX580's als in het algemeen. Voor 1080p zeker aan te raden op het moment. Dan over drie jaar vervangen. Je kan wachten op Vega maar dat duurt denk ik nog wel even.
-RAM is gewoon een puinzooi. Mijn Gaming 3 en 1700 werkte een maand geleden al een soort van met Corsair Vengeance LPX 3200/c16. Daarmee bedoel ik dat ik gewoon het XMP profiel aan kon zetten en booten zonder problemen. Dat was bijna een unicum destijds. :P
Het probleem, na een paar reboots gaat de boel terug naar 2133. Kennelijk heeft MSI nu dat probleem ook, waar eerst 3200 gewoon een no go was. Volgende maand zou AMD het eindelijk op moeten gaan lossen.
-Dat brengt mij bij het geheugen. Het is 3200/c14, dus Samsung B-die. Dat gaat wat beter maar garandeert niks op het moment. Ryzen profiteert verder wel van hoger geclockt geheugen, maar niet van strakkere timings. Qua prestaties zal je er dus niks mee winnen. In het algemeen wint Ryzen pas van iets hogers dan 2666 als je met een GTX1080 gaat werken. Voor de toekomst is 3200 dus wel aan te raden, maar nu niet noodzakelijk met een RX580.
-De voeding is gewoon overkill, wil je wat extra betalen voor die overkill dan is dat je eigen keuze. De 550 zal meer dan voldoende zijn. :P
-Voor de rest ben ik niet zo van waterkoeling maar dat is persoonlijke voorkeur. Het is in ieder geval niet nodig voor 3,8 en al helemaal niet voor 3,7ghz. Een stille luchtkoeler is meer dan afdoende.
-Afvoering van hitte gaat hier belangrijker zijn, gezien je inbouwplannen van je kast. Je zou een doe het zelf trucje kunnen overwegen een 200mm fan met een zeer lange kabel, buiten je kast kunnen plaatsen om de lucht die uit je kast komt, ook weg te krijgen van je meubel. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@xHalt Het lijkt mij vreemd dat een MSI B350 Tomahawk wel een externe clockgen heeft, maar een MSI X370 XPower Gaming Titanium niet. Weet je dat dus wel zeker?
en ik had me laten wijsmaken dat de sweet spot naar verbruik toe eerder ligt op 60-70%, dan op 80-90%, dus vandaar gekozen om wat 'head-room' te hebben. Als dit bogus is en ik heb voor de komende 5 jaar ook zeker nog marge, ga ik gewoon voor de 550.
Bogus
youridv1 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:52:
@RubenByte Dat lekverhaal begrijp ik, dat is een nadeel aan water. Het aantal bewegende onderdelen is echter niet relevant. De fans op een radiateur kunnen een lager tempo aanhouden dan op een luchtkoeler over het algemeen.
Die zetten er echter eigenlijk nooit bij. Fans die bij all-in-one koelers zitten zijn fans met hoge minimale draaisnelheid van vaak iets van 800RPM, terwijl bij luchtkoelers het vaak richting de 400RPM gaat.

[ Voor 39% gewijzigd door -The_Mask- op 26-04-2017 18:10 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@-The_Mask- Die van de kraken dalen naar 500. En die van de gekozen aio naar 650. 650 lijkt me al wel laag genoeg.

[ Voor 42% gewijzigd door youridv1 op 26-04-2017 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uitzonderingen bevestigen de regel. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 26-04-2017 18:29 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@-The_Mask- De aio die gekozen is door de topic starter heeft eveneens trager draaiende fans met minimaal 650rpm. Hoor je ook weinig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De rest van de PC zal geen enkel geluid maken bij idle of lichte belasting. De waterkoeler is in deze PC met afstand het luidruchtigste onderdeel. Ik zou niet vreemd opkijken dat de stockkoeler stiller is, vooral bij lichte en gemiddelde belasting. Daarnaast krijg je voor 70 euro natuurlijk ook een extreem goede, onhoorbaar stille luchtkoeler. All-in-one waterkoelers zijn normaal gesproken alleen maar nuttig voor de looks, om de warmte direct uit de behuizing te krijgen in geval van een behuizing met slechte airflow of omdat je de CPU zo extreem hebt overgeklokt dat die 300W of meer verbruik onder belasting, maar dan zou ik wel een echt goede all-in-one waterkoeler halen.

[ Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 26-04-2017 18:40 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHalt
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-08 22:52
Wauw! Geweldig dat jullie allemaal de tijd nemen om wat nuttig advies in mijn richting te sturen! Bedankt!
Ik had zo snel zoveel antwoorden niet verwacht :-)
mstx schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:56:
'Bang for buck' maar wel €80 meer aan RAM uitgeven voor 200MT/s theoretische snelheidswinst
Ik heb me hiervoor bv. gebaseerd op deze benchmarks waarin bij sommige toepassingen een winst van 10% wordt opgetekend. €80 op een bedrag van €1400 (<6 %) is me dan die 10% wel waard (al ben ik misschien te optimistich om te veel op de toepassingen te focussen waar het winst geeft).
Ik heb nu de Samsung 850 Evo 250 GB en had de specs vergeleken met deze Samsung 960 EVO 250 GB en voor 30 euro meer (€127 vs. €95) zou hij '
theoretisch' gemiddeld zo'n 4 keer sneller zijn:
waterkoeling klinkt mij een beetje tegenstrijdig. :Y)
Waterkoeling was eigenlijk puur uit bezorgdheid omdat de pc case in een kast komt, maar mogelijks is inderdaad goede luchtkoeling beter geschikt en maak ik een continue flow, ook tot buiten de kast met een extra fan.
De Corsair RM550x is voor dit systeem overigens ook ruim voldoende.
Perfect 550 it is.
Die functie wordt op dit moment alleen gebruikt om geheugen over te klokken boven de 3200MT/s. Als ik het goed heb gelezen ben jij dat niet van plan dus hoef je het moederbord daar niet op te selecteren.
Ah? Ideaal, dan heb ik inderdaad wat meer vrijheid. Goed om weten :-)
RubenByte schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:10:
Ik heb nu een ultrawide, maar voor het weinige dat ik game heb ik voor de GFX gemikt rond de €300 en zal maar tevreden moeten zijn met de settings die een deftig FPS toelaten :-)
youridv1 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:05:
[...]

"sporadisch gamen af en toe een AAA titel" Oftewel de RX580 8GB kan alles wat meneer wil doen aan tenzij hij voor 4K gaat, welke kans klein is. Ook in 1440p kan de RX580 gewoon 60fps halen op high settings.
Perfect!
mstx schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:25:
[...]

De Wraith Spire is gratis en kan 3,8ghz makkelijk koelen (bron: mijn eigen 1700 op die snelheid :) ) dus qua bang for buck kan niets daar tegenop ;)
RubenByte schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:47:
[...]
Mijn advies is echter om eerst de meegeleverde Wraith Spire te gebruiken. Als dat niet genoeg is voor 3800MHz, kun je altijd nog 70 euro uitgeven.
Bedankt beide! Dat is natuurlijk een heel goede optie: dat ik eerst bestel zonder lucht- of waterkoeler, de wraith probeer, m'n IKEA kast verbouw en dan pas indien nog steeds nodig uitkijk naar third-party cooler.
RubenByte schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:29:
[...]

Ik zou een van deze koelers aanraden: pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 of pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3 . Beiden koelen ze goed en zijn ze erg stil.

Naast dat luchtkoelers goedkoper zijn, is de kans dat er iets mis mee gaat kleiner en zijn ze (over het algemeen) stiller.

Daarnaast is de boxed koeler ook prima, zoals @mstx al aangeeft.
Bedankt voor het advies! Zal er nu alvast wat reviews van bekijken en kan ik ze alsnog bestellen als de Wraith niet volstaat.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 17:53:
Een paar dingetjes.
-Ik zie de meerwaarde van BLCK overclocking niet als je naar 3,8ghz wil, of in het algemeen. Je hebt een volledig unlockte CPU, dus gewoon multiplier omhoog gooien. Veel makkelijker om te doen. Qua moederbord zou je dan ook de pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 overwegen. Hier krijg je een betere audiochip en meer USB poorten en meer Sata poorten.
-Qua overclock, overweeg het bij 3,7ghz te houden omdat hierboven het voltage en de temperatuurtoename behoorlijk toenemen.
-GPU is een van de beste, zo niet de beste keuzes voor prijs kwaliteit. Zowel binnen de RX580's als in het algemeen. Voor 1080p zeker aan te raden op het moment. Dan over drie jaar vervangen. Je kan wachten op Vega maar dat duurt denk ik nog wel even.
-RAM is gewoon een puinzooi. Mijn Gaming 3 en 1700 werkte een maand geleden al een soort van met Corsair Vengeance LPX 3200/c16. Daarmee bedoel ik dat ik gewoon het XMP profiel aan kon zetten en booten zonder problemen. Dat was bijna een unicum destijds. :P
Het probleem, na een paar reboots gaat de boel terug naar 2133. Kennelijk heeft MSI nu dat probleem ook, waar eerst 3200 gewoon een no go was. Volgende maand zou AMD het eindelijk op moeten gaan lossen.
-Dat brengt mij bij het geheugen. Het is 3200/c14, dus Samsung B-die. Dat gaat wat beter maar garandeert niks op het moment. Ryzen profiteert verder wel van hoger geclockt geheugen, maar niet van strakkere timings. Qua prestaties zal je er dus niks mee winnen. In het algemeen wint Ryzen pas van iets hogers dan 2666 als je met een GTX1080 gaat werken. Voor de toekomst is 3200 dus wel aan te raden, maar nu niet noodzakelijk met een RX580.
-De voeding is gewoon overkill, wil je wat extra betalen voor die overkill dan is dat je eigen keuze. De 550 zal meer dan voldoende zijn. :P
-Voor de rest ben ik niet zo van waterkoeling maar dat is persoonlijke voorkeur. Het is in ieder geval niet nodig voor 3,8 en al helemaal niet voor 3,7ghz. Een stille luchtkoeler is meer dan afdoende.
-Afvoering van hitte gaat hier belangrijker zijn, gezien je inbouwplannen van je kast. Je zou een doe het zelf trucje kunnen overwegen een 200mm fan met een zeer lange kabel, buiten je kast kunnen plaatsen om de lucht die uit je kast komt, ook weg te krijgen van je meubel. :)
Geweldig advies, Daniël! Bedankt!
-Geeft inderdaad meer mogelijkheden; ik zal je gesuggereerde bord eens bekijken.
-Ik zal me al mentaal voorbereiden om het op 3,7 GHz te houden, maar ik ga wel eens proberen hoe veel chance ik heb met de bin lottery :-)
-GPU: als het wijzelijk is te wachten tot Vega (zou nog dit kwartaal moeten komen, niet?) dan doe ik nog wel 2 maand extra met m'n GTX660.
-RAM: fingers crossed :-)
-550 it is
-cooler: eerst Wraith proberen en dan eventueel lucht
-200mm fan: zeer goed idee, ik had zelf momenteel nog een fan controller pin open gelaten om inderdaad met een fan buiten de kast te kunnen werken, maar heb nog geen geschikte fan gevonden? Toevallig ervaring mee? Suggestie welke fan?
-The_Mask- schreef op woensdag 26 april 2017 @ 18:07:
@xHalt Het lijkt mij vreemd dat een MSI B350 Tomahawk wel een externe clockgen heeft, maar een MSI X370 XPower Gaming Titanium niet. Weet je dat dus wel zeker?
Ik bedoelde, de enige B350, bij X370 hebben er natuurlijk veel meer die mogelijkheid, maar die borden zijn ook een stuk duurder.
Ok, ideaal.
-The_Mask- schreef op woensdag 26 april 2017 @ 18:39:
De rest van de PC zal geen enkel geluid maken bij idle of lichte belasting. De waterkoeler is in deze PC met afstand het luidruchtigste onderdeel. Ik zou niet vreemd opkijken dat de stockkoeler stiller is, vooral bij lichte en gemiddelde belasting. Daarnaast krijg je voor 70 euro natuurlijk ook een extreem goede, onhoorbaar stille luchtkoeler. All-in-one waterkoelers zijn normaal gesproken alleen maar nuttig voor de looks, om de warmte direct uit de behuizing te krijgen in geval van een behuizing met slechte airflow of omdat je de CPU zo extreem hebt overgeklokt dat die 300W of meer verbruik onder belasting, maar dan zou ik wel een echt goede all-in-one waterkoeler halen.
Eerst Wraith it is :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

3,8ghz kan altijd, ga er dan wel vanuit dat je richting de 1,35v zal gaan, en dan krijg de stock koeler het ook wel wat lastiger. Zeker met een systeem waar hitte afvoeren lastig is omdat de kast ingebouwd is, gaat dat moeilijk worden. De wraith is in de regel goed tot zo'n 3,7ghz, hier voorbij zou ik naar een goede koeler van €30+ kijken. Meer heb je niet nodig omdat Ryzen's zeker geen heethoofden zijn.

De eerste Vega komt dit kwartaal, maar ik verwacht zelf dat we eerst "big boy" Vega 10 gaan zien, en ruim een maand daarna pas Vega 11. Vega 10 lijkt een GTX1080Ti/Titan Xp uitdager te kunnen gaan worden en hoef je niet te verwachten onder de €600 denk ik zo. Vega 11 zal het op moeten nemen tegen de GXT1070 en GTX1080. Dat zal nog even duren. Misschien komt er dit weekend wat meer omdat er kennelijk wat mensen uitgenodigd zijn naar AMD te komen voor wat informatie over iets. Moet haast wel Vega zijn.

In ieder geval zo Vega 11 nog enigszins relevant kunnen zijn voor 1080p, en zeker voor 1440p. Vega 10 zal totale overkill zijn voor alles onder 2560x1440p.

Qua 200mm fans. Op zich zullen ze allemaal stil zijn. Een 200mm draait meestal langzamer omdat ze veel meer lucht kunnen verplaatsen dan een 120mm. Daarmee zijn ze vaak ook heel stil. Verder kan de pricewatch je redelijk op weg helpen. Ook niet een verlengkabeltje vergeten voor die ventilator. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Ik zit ook naar ongeveer deze set-up te kijken voor een nieuwe pc om voornamelijk mee te werken (Visual Studio e.d.).
Wat ik sowieso er in wil gebruiken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 332,-€ 332,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 239,90€ 239,90

Als voeding denk ik wel aan de Corsair RM650x (10tje verschil met de 550).
Voor de case denk ik aan een Fractal Design Define R5 (collega's hebben die ook).

Als ik het goed lees, beter voor de Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 gaan dan voor de MSI B350 Tomahawk?
Nog wat verder gelezen en de Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 zou inderdaad beter zijn dan de MSI.
En wel of niet het G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX geheugen?

[ Voor 3% gewijzigd door plofkip op 02-05-2017 20:18 ]

Pagina: 1