Beste Tweakers,
Na lang wachten op wat vernieuwing in CPU land, was de release van Ryzen zeer welkom. Ik heb lang op de i7-7700K gemikt, maar toch maar de upgrade van m'n 9 jaar oude i7-920 nóg verder uitgesteld omdat ik het (puur psychologisch) wat teleurstellend vond om van quadcore HT naar quadcore HT te gaan...
Na heel veel gepuzzel, het volgende samengesteld:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zeer gevarieerd: Veel multi-tasking & zoek vooral een systeem dat 'snappy' reageert op alles wat ik ervan vraag & sporadisch gamen (af en toe AAA title).
Ik zou er graag een 5-6 jaar mee kunnen doen mits eventueel over 3 jaar een GPU upgrade.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximum-prijs, gewoon goede bang-for-buck.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel 2 SSD's & 2 HDD's.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijk: Stil & koel. Ik dien de computerkast in een IKEA kast te plaatsen, dus zal creatief moeten zijn om hem voldoende te koelen. Ik plan wel om in voor en achterpaneel wat gaten te voorzien.
Onbelangrijk: looks, merk, ...
Ga je overklokken?
Ja.
De componenten zijn er nu op gekozen om 3,8GHz klok te halen met DRAM geklokt op 3,200MHz.
Wat verwacht je van ons?
De laatste weken zeer veel ingelezen, maar ook veel tegenstrijdige berichten tegengekomen. Vandaar dat ik dacht: ik vraag het even aan de capabele mensen hier zodat ik maar eens eindelijk een knoop kan doorhakken:
Bronnen:
AM4 B350 VRM lijst (MSI B350 Tomahawk heeft mogelijkheid om BCLK aan te passen)
QVL van Gskill Flare X (B350 Tomahawk staat in QVL lijst)
Single Rank vs. Dual rank, Samsung vs. Hynix (RAM op 3200MHz krijgen, al lijkt Hynix beter ondersteund sinds AMD update)
Veel biosupdates voor MSI B350 Tomahawk
Verschillende systeemconfiguraties en benchmarks
Na lang wachten op wat vernieuwing in CPU land, was de release van Ryzen zeer welkom. Ik heb lang op de i7-7700K gemikt, maar toch maar de upgrade van m'n 9 jaar oude i7-920 nóg verder uitgesteld omdat ik het (puur psychologisch) wat teleurstellend vond om van quadcore HT naar quadcore HT te gaan...
Na heel veel gepuzzel, het volgende samengesteld:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler | € 347,95 | € 347,95 |
1 | MSI B350 Tomahawk | € 116,99 | € 116,99 |
1 | Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB | € 291,50 | € 291,50 |
1 | Fractal Design Define C | € 76,25 | € 76,25 |
1 | Cooler Master Masterliquid 240 | € 66,76 | € 66,76 |
1 | G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX | € 204,10 | € 204,10 |
1 | Corsair RM650x | € 104,95 | € 104,95 |
1 | Samsung 960 EVO 250GB | € 126,95 | € 126,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.335,45 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zeer gevarieerd: Veel multi-tasking & zoek vooral een systeem dat 'snappy' reageert op alles wat ik ervan vraag & sporadisch gamen (af en toe AAA title).
Ik zou er graag een 5-6 jaar mee kunnen doen mits eventueel over 3 jaar een GPU upgrade.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximum-prijs, gewoon goede bang-for-buck.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel 2 SSD's & 2 HDD's.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijk: Stil & koel. Ik dien de computerkast in een IKEA kast te plaatsen, dus zal creatief moeten zijn om hem voldoende te koelen. Ik plan wel om in voor en achterpaneel wat gaten te voorzien.
Onbelangrijk: looks, merk, ...
Ga je overklokken?
Ja.
De componenten zijn er nu op gekozen om 3,8GHz klok te halen met DRAM geklokt op 3,200MHz.
Wat verwacht je van ons?
De laatste weken zeer veel ingelezen, maar ook veel tegenstrijdige berichten tegengekomen. Vandaar dat ik dacht: ik vraag het even aan de capabele mensen hier zodat ik maar eens eindelijk een knoop kan doorhakken:
- Ryzen lijkt sneller RAM te prefereren. Volgens verschillende bronnen blijkt 3200MHz de sweet spot, dus heb ik gemikt op deze snelheid.
- Ryzen blijkt echter wel zeer selectief te zijn of het die geafficheerde 3200MHz wel toelaat.
- Het gekozen G.Skill RAM geheugen is duurder dan wat ik dacht uit te geven (bv. €60 duurder dan vergelijkbaar Corsair geheugen, maar het lijkt wel de best garantie te geven op 3200MHz, waar Corsair bijna steeds blijft steken op 2933, ook met de nieuwe bios update met de nieuwe microcode van AMD.
- De Bios ondersteuning voor Ryzen en 3200 RAM lijkt nog steeds in zijn kinderschoenen te staan. Ik heb nu voor de MSI B350 Tomahawk gekozen omdat volgens vele forumposts MSI actief bezig is om nieuwe versies & Betas uit te brengen, voornamelijk voor dit bord.
- De MSI B350 Tomahawk lijkt volgens vele reviews ook een goede overklokker te zijn en heeft als enige B350 moederbord de mogelijkheid om BCLK aan te passen. Ik dacht eigenlijk voor de MSI B350 PC Mate te gaan; dit lijkt me identiek hetzelfde moederbord, maar dan zonder leds, maar de bios updates zijn schaarser.
- Gekozen voor waterkoeling omdat ik meen dat kortstondige piekbelastingen beter kunnen getemperd worden met water, dan met lucht (corrigeer me als ik hier de bal mis sla) en ik verwacht dat mijn use-case scenario voornamelijk kortstondige piekbelastingen gaan zijn. Ik dien nog wel uit te vissen hoe ik de warme lucht uit de kast krijg.
- SLI lijkt nog steeds niet optimaal ondersteund in gaming, dus toch maar geopteerd voor single GPU en dan ook enkel euro's bespaard door voor B350 moederbord te gaan.
- Corsair 650 Watt lijkt me wat overkill, maar scheelt niet zoveel met de 550 Watt, en ik had me laten wijsmaken dat de sweet spot naar verbruik toe eerder ligt op 60-70%, dan op 80-90%, dus vandaar gekozen om wat 'head-room' te hebben. Als dit bogus is en ik heb voor de komende 5 jaar ook zeker nog marge, ga ik gewoon voor de 550.
Bronnen:
AM4 B350 VRM lijst (MSI B350 Tomahawk heeft mogelijkheid om BCLK aan te passen)
QVL van Gskill Flare X (B350 Tomahawk staat in QVL lijst)
Single Rank vs. Dual rank, Samsung vs. Hynix (RAM op 3200MHz krijgen, al lijkt Hynix beter ondersteund sinds AMD update)
Veel biosupdates voor MSI B350 Tomahawk
Verschillende systeemconfiguraties en benchmarks
[ Voor 5% gewijzigd door xHalt op 26-04-2017 15:04 ]