Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-04 16:58
Mijn powerbank, een Dashview Powerbank V8 is een halfuur geleden onder mijn neus ontploft. De batterij is heel maar de behuizing knalde uit elkaar met rook en roetvorming. De powerbank zelf is nu behoorlijk warm en stinkt naar lijm. Wat kan ik er nu het beste mee doen, zo snel mogelijk de deur uit gooien? (Dat is lastig want ik heb geen tuin, woon midden in het centrum) Zou die batterij nog een risico vormen?

De batterij was een Oneplus One met het bijgeleverde kabeltje aan het opladen toen hij de lucht in ging, daar zit gewoon een standaard batterij in.

Ik maak me een beetje zorgen daarom vraag ik het hier. Is dat ding nu gevaarlijk? Heeft iemand dit ooit meegemaakt?

Beste antwoord (via rens-br op 26-04-2017 14:54)

• bartos
nst6ldr schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:04:

TS, hoe is het fysiek met je? Li-Ion accu's geven een zeer giftig gas af bij ontbranding, en het schijnt dat je de schade hiervan niet kan aanvoelen omdat het bijwerkingen heeft op de zenuwen. Misschien moet je voor de zekerheid toch even langs de dokter.
Fysiek geen merkbare problemen, maar ga toch een belletje plegen met de huisarts voor de zekerheid.

Ik heb ik net telefonisch contact gehad met Dashview. Ze benadrukten dat ze achter hun producten staan. Ze vonden het erg spijtig wat er gebeurd is en ze willen graag zo snel mogelijk die powerbank hebben zodat deze onderzocht kan worden. Het ding is inmiddels helemaal afgekoeld, dat zou betekenen dat er geen energie-overdracht plaatsvindt en dan moet het veilig zijn om hem te vervoeren zeggen ze. Door foto's te bekijken kan niet vastgesteld worden wat er mis is gegaan, maar het kan inderdaad één van de cellen of de beveiliging daarvan geweest zijn die het begeven heeft.

Wat betreft de afhandeling doet Dashview het netjes: ik krijg mijn geld terug en ze sturen me een nieuw topmodel (ze hebben in ieder geval vertrouwen in hun product).

Om het vraag-topic tot een conclusie te brengen: de powerbank gaat terug naar het bedrijf. Ik dank jullie voor jullie wijze raad _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:26
Als 'ie al ontploft is, dan is het gevaarlijkste al gebeurd. Kans zal zeer klein zijn dat 'ie nog een keer zal ontploffen. Maar eventuele vrijgekomen stoffen zou ik niet proberen in te ademen of aan te raken ;)

Je zou het bij het chemisch afval kunnen doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 21:50
Onder de koude kraan houden zodat de powerbank afkoelt!

Nee grapje, de powerbank kan je weggooien.. Ik zou het iig niet meer gebruiken aangezien het je telefoon kapot kan maken. Lever het in bij bijvoorbeeld de supermarkt waar zo'n batterijen ton staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartos
Bij het chemisch afval gaat hij sowieso, ik vroeg me af hij nu een direct gevaar kon vormen. Je kent die filmpjes wel van mensen die batterijen doorboren, als die batterij op een of andere manier beschadigd is dan kan hij nog een ravage aanrichten in je huis (dat was mijn horrorscenario althans).

Bedankt voor de snelle reacties! Ik leg hem voorlopig wel in de kelder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:09
Sowieso overigens even alle ramen open gooien en goed laten luchten! Komen een hoop ongezonde chemische stoffen vrij bij batterij ontbranding, dus zorg even dat je daar rekening mee houd.
Verder weet ik niet of het heel handig is als je (vanwege bovenstaande) de batterij nog binnen laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
bartos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:21:
Bij het chemisch afval gaat hij sowieso, ik vroeg me af hij nu een direct gevaar kon vormen. Je kent die filmpjes wel van mensen die batterijen doorboren, als die batterij op een of andere manier beschadigd is dan kan hij nog een ravage aanrichten in je huis (dat was mijn horrorscenario althans).

Maar dat doorboren is al gebeurd, maar dan uit zichzelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:44
bartos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:12:
Mijn powerbank, een Dashview Powerbank V8 is een halfuur geleden onder mijn neus ontploft. De batterij is heel maar de behuizing knalde uit elkaar met rook en roetvorming. De powerbank zelf is nu behoorlijk warm en stinkt naar lijm. Wat kan ik er nu het beste mee doen, zo snel mogelijk de deur uit gooien? (Dat is lastig want ik heb geen tuin, woon midden in het centrum) Zou die batterij nog een risico vormen?

De batterij was een Oneplus One met het bijgeleverde kabeltje aan het opladen toen hij de lucht in ging, daar zit gewoon een standaard batterij in.

Ik maak me een beetje zorgen daarom vraag ik het hier. Is dat ding nu gevaarlijk? Heeft iemand dit ooit meegemaakt?
Ontploft is ontploft... Als je het echt niet vertrouwt kan je ze vannacht in een kookpot steken

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe lang je dat ding al hebt maar ik zou toch eens contact opnemen met BOL (als die daar vandaan komt). Zij hebben het vast goed met je voor en willen uiteraard niets anders dan goede producten de deur uit doen. Kans is aanwezig dat ze je een vervangend exemplaar toesturen.

Desnoods ook kenbaar maken bij de fabrikant zelf. Niet om het groots op internet te gooien maar om hen inzicht te geven in hun producten. Dat die dingen kunnen exploderen is belangrijke feedback. Gooi je jouw apparaat weg dan krijgt de verkoper/fabrikant deze feedback nooit te horen of te zien.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:19
Offtopic: En nu het belangrijkste, waar zijn de foto's? :+

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartos
De batterij is zelf niet ontploft, alleen de behuizing. Het gebeurde precies toen ik met mijn hoofd erboven hing, dat maakte het natuurlijk wel extra spannend.

Hier een foto
https://drive.google.com/...tS19DejQ/view?usp=sharing

[ Voor 4% gewijzigd door bartos op 25-04-2017 22:47 . Reden: link niet selecteerbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
sypie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:24:
Ik weet niet hoe lang je dat ding al hebt maar ik zou toch eens contact opnemen met BOL (als die daar vandaan komt). Zij hebben het vast goed met je voor en willen uiteraard niets anders dan goede producten de deur uit doen. Kans is aanwezig dat ze je een vervangend exemplaar toesturen.

Desnoods ook kenbaar maken bij de fabrikant zelf. Niet om het groots op internet te gooien maar om hen inzicht te geven in hun producten. Dat die dingen kunnen exploderen is belangrijke feedback. Gooi je jouw apparaat weg dan krijgt de verkoper/fabrikant deze feedback nooit te horen of te zien.
Heb de verkoper via Bol gemaild, ik hoop dat ze meekijken...

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 26-04-2017 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

bartos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:40:
De batterij is zelf niet ontploft, alleen de behuizing. Het gebeurde precies toen ik met mijn hoofd erboven hing, dat maakte het natuurlijk wel extra spannend.

[afbeelding]
Je plaatje is zonder de [img] tags, FTFY 8)

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/A-sHGMqGdSYpPlhdlqqPMA1DK49XWWDJ4axwSpI_PaGQPg1r8RdyLb9oBg91Hvi4m2Znej3s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32
Ff op openbare hosting :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sKhalSNTan3dZWHsOkLp9G2A/medium.jpg

/edit: en de tweede

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zJBS1hO9wpODT71VEBou028d/medium.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door phYzar op 26-04-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:38
Een plastic behuizing ontploft niet, dus er moet iets zijn dat wel de geest gaf.

Ik vind de eerste paar reacties wel een beetje kort door de bocht voor een explosie zonder bekende oorzaak.

Nee, natuurlijk vliegt alles niet meteen zo spectaculair in de fik als op YouTube, maar ik zou toch enigzins voorzichtig zijn met (mogelijk) beschadigde LiPo-cellen. Als een cel daadwerkelijk faalt heb je een probleem, dat lithium/electroliet reageert gewoon door in de open lucht.

Ik zou dus in ieder geval checken of hij afkoelt en niet warmer wordt. Gezien we nu een uur verder zijn zal het wel meevallen, maar een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad.

En licht niet alleen de verkoper/Bol in, maar check ook even of de NVWA interesse heeft. China produceert genoeg rotzooi. en CE-markeringen kun je gewoon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:08
Zo hee dat ziet er niet best uit :X
Zou wel even contact op nemen met bol.com idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
Hier nog een voor de liefhebber

https://drive.google.com/...Saktham8/view?usp=sharing

Komt inderdaad flinke troep vanaf, mijn luchtpijp is er niet blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
Thralas schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:57:
[...]

Een plastic behuizing ontploft niet, dus er moet iets zijn dat wel de geest gaf.

Ik vind de eerste paar reacties wel een beetje kort door de bocht voor een explosie zonder bekende oorzaak.

Nee, natuurlijk vliegt alles niet meteen zo spectaculair in de fik als op YouTube, maar ik zou toch enigzins voorzichtig zijn met (mogelijk) beschadigde LiPo-cellen. Als een cel daadwerkelijk faalt heb je een probleem, dat lithium/electroliet reageert gewoon door in de open lucht.

Ik zou dus in ieder geval checken of hij afkoelt en niet warmer wordt. Gezien we nu een uur verder zijn zal het wel meevallen, maar een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad.

En licht niet alleen de verkoper/Bol in, maar check ook even of de NVWA interesse heeft. China produceert genoeg rotzooi. en CE-markeringen kun je gewoon kopen.
Bedankt, goed advies. De verkoper is een Nederlands bedrijf dus die ga ik morgen gewoon bellen. De batterij is voor nu langzaam aan het afkoelen, dus het zal wel OK zijn.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 26-04-2017 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Heeft de Oneplus One het incident trouwens overleeft?
Of is dat nog afwachten?

Zou het kunnen dat een van de elko's of iets anders van de printplaat ontploft is?
Al kan ik mij niet herinneren dat daar zulke troep vanaf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
bartos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:58:
Hier nog een voor de liefhebber

https://drive.google.com/...Saktham8/view?usp=sharing

Komt inderdaad flinke troep vanaf, mijn luchtpijp is er niet blij mee
Als ie koud is kan je 'm eens wat verder openmaken? Dan kunnen we misschien zien wat er echt ontploft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
De OPO leeft gelukkig nog, daar zit altijd een hoes om.

Ik was eigenlijk niet van plan om de powerbank nu verder te ontleden, niet voordat ik weet waar ik aan toe ben met garantie e.d. Dat ding is nog op veel plaatsen aan elkaar gelijmd aan een solide aluminium behuizing, dat kan ik niet zomaar terug in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:08
Zeker niet meer aan zitten nee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bartos
Silver lining: de powerbank is splinternieuw en was bestemt voor een lange vlucht naar Argentinië die ik binnenkort ga maken, maar ik wilde toch even van te voren testen hoe hij zou presteren. Dat is een goede zet geweest, want je wil dus niet dat je powerbank in het vliegtuig en op je schoot de lucht in gaat ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 172410

bartos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:31:
Dat is een goede zet geweest, want je wil dus niet dat je powerbank in het vliegtuig en op je schoot de lucht in gaat ;)
Aan de andere kant had je dan een extragratis lange vakantie in een staatshotel gekregen :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
bartos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:11:
De OPO leeft gelukkig nog, daar zit altijd een hoes om.
Een hoes had weinig geholpen als je telefoon een oplazer zou krijgen via de USB-poort ;) Maar mooi dat je telefoon nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

bartos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:21:
@bartos Ik hoop dat dat een grapje is, want vocht doet die dingen zwellen. Als de batterij zelf nog intact is klinkt het als de elektronica errond die de geest gegeven heeft.

Batterijen hoor je op een droge plek te bewaren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:44

NSG

Je weet niks!

https://www.powerbank-dashview.nl/powerbank-veiligheid

Toch wel grappig om dit te lezen op een pagina van een fabrikant die alleen maar namaakproducten van o.a. xiaomi verkoopt.

Edit: de pagina is zo te zien offline gehaald. Dus hierbij de Google cache pagina: http://webcache.googleuse...w.nl/powerbank-veiligheid

[ Voor 35% gewijzigd door NSG op 26-04-2017 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

NSG schreef op woensdag 26 april 2017 @ 00:06:

Toch wel grappig om dit te lezen op een pagina van een fabrikant die alleen maar namaakproducten van o.a. xiaomi verkoopt.
Vind je geen hits krijgen op een overgecompliceerde zoekterm grappig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
Hahn schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:38:
[...]
Een hoes had weinig geholpen als je telefoon een oplazer zou krijgen via de USB-poort ;) Maar mooi dat je telefoon nog werkt.
Ha, dat had ook nog gekund inderdaad, tegen de 'kinetische' opdonder van de lancering uit de powerbank was de OPO in ieder geval bestand
Borromini schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:46:
[...]

@bartos Ik hoop dat dat een grapje is, want vocht doet die dingen zwellen. Als de batterij zelf nog intact is klinkt het als de elektronica errond die de geest gegeven heeft.

Ai had ik even niet over nagedacht 8)7 ik verzin iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:46

FreakNL

Well do ya punk?

Btw op lange afstandsvkuchten heb je vaak gewoon USB. Met welke maatschappij vlieg je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:40

g0tanks

Moderator CSA

Ik snap ook niet wat er grappig aan is. Die zoekfunctie is voor producten in hun webshop, natuurlijk gaat daar een vage zoekterm als 'powerbank-veiligheid' (waarom dat streepje?) geen resultaten opleveren.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

De batterij is echtwel geploft. Plastic of componenten uitzichzelf klappen niet en breken zeker niet een plastic behuizing uit elkaar.

Zorgelijk, ik heb zelf ook een 13000 mAH powerbank en ik vond 'm eigenlijk best handig. Zeker gezien ik 'm in m'n auto kan opladen en blijvend kan gebruiken.

Het probleem met te goedkope powerbanks is dat de componenten die gebruikt zijn van goedkope kwaliteit zijn, en vaak de stroom die er doorheen gaat moeizaam kunnen verdragen. De snelheid waarmee zo'n batterij wordt geladen is ook erg belangrijk. Te snel wordt het gewoon te warm en bij te warm wordt de druk binnen de batterij gewoon te groot = pof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:03

Na het zien van het design van de ontplofte powerbank viel me dat op idd. Een (blijkbaar slechte) namaak van Xiaomi.

Hoogstwaarschijnlijk koopt Dashview die meuk in voor nog niet de helft van de originele en vraagt er hun eigen label op te plakken.

Voor de prijzen die ze vragen koop ik liever de bewezen kwaliteit van Xiaomi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:03
was het product gister ook "niet leverbaar"? of heeft bol em wellicht uit voorzorg snel op 0 voorraad gezet?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:20

krietjur

Where am I?

bartos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:31:
Silver lining: de powerbank is splinternieuw en was bestemt voor een lange vlucht naar Argentinië die ik binnenkort ga maken, maar ik wilde toch even van te voren testen hoe hij zou presteren. Dat is een goede zet geweest, want je wil dus niet dat je powerbank in het vliegtuig en op je schoot de lucht in gaat ;)
Check ook voor de tijd of je uberhaupt wel een powerbank mee mag nemen in je handbagage. Verschilt per maatschappij geloof ik.. M'n vriendin mocht 'm onlangs op een vlucht naar Thailand in elk geval niet meenemen in de handbagage, wel in de ruimbagage. (wel een voordeel: kan die in elk geval niet op je schoot ontploffen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:12
Dit lijkt mij een powerbank met 3 stuks 18650 li-ion cellen (een hele forse AA accu), waarvan de meest linkse is ontploft. Of dit de andere 2 cellen niet ook beschadigd heeft vraag ik me wel af. Naar mijn mening kun je dit product niet met goed fatsoen terug sturen via de post.

Voorbeeld constructie van een dergelijk powerbank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NSG

NSG

Je weet niks!

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 00:20:
[...]

Vind je geen hits krijgen op een overgecompliceerde zoekterm grappig?
g0tanks schreef op woensdag 26 april 2017 @ 04:34:
[...]

Ik snap ook niet wat er grappig aan is. Die zoekfunctie is voor producten in hun webshop, natuurlijk gaat daar een vage zoekterm als 'powerbank-veiligheid' (waarom dat streepje?) geen resultaten opleveren.
Nou, dat ging dus best wel snel tot de eigenaar van de website die pagina offline haalde...
Hierbij de google cache: http://webcache.googleuse...w.nl/powerbank-veiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dit is inderdaad wel lijp. Vergelijkbaar met een ontplofte Note7, maar dan met een powerbank. Dit hoort niet te gebeuren. Sowieso valt dit onder garantie, maar als je tafel beschadigd is, of er bijkomende kosten zijn, moet je dat zeker kunnen verhalen bij de fabrikant (via Bol).

er hoeft maar 1 onzuiverheid in een accucel te zitten en je kunt een kettingreactie krijgen bij de eerste keer dat je hem oplaad.

Samsung moest diep door het stof door dit soort incidenten. Ik vraag me af wat hiermee gaat gebeuren. Doofpot, of terugroepactie?
NSG schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:07:
[...]

[...]

Nou, dat ging dus best wel snel tot de eigenaar van de website die pagina offline haalde...
Ligt het aan mij of is die pagina behoorlijk amateuristisch geschreven? De schrijfstijl en ook de fouten in de zinsopbouw....

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 26-04-2017 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lekker dan, dat zou maar gebeuren op een moment dat je er niet bij bent, waarna als het even tegen zit je hele huis af fikt incl. jijzelf die ligt te slapen :X

Had het ding eigenlijk wel een keurmerk voor de Nederlandse markt? Dit is iig wel een reden waarom ik goedkope Chinese meuk met een stekker eraan eigenlijk altijd links laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
FreakNL schreef op woensdag 26 april 2017 @ 03:30:
Btw op lange afstandsvkuchten heb je vaak gewoon USB. Met welke maatschappij vlieg je?
Ik vlieg eerst naar Santiago de Chile met Latam, de vlucht is goedkoop dus ik verwacht er niet veel van.
NSG schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:07:

Dit is interessant (en amateuristisch geschreven zoals Fairy opmerkt). Het artikel is nog wel leverbaar bij Bol.
Palomar schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:25:
Had het ding eigenlijk wel een keurmerk voor de Nederlandse markt? Dit is iig wel een reden waarom ik goedkope Chinese meuk met een stekker eraan eigenlijk altijd links laat liggen.
Er staan CE, FCC en RoHS keurmerken op. Had hem niet gekocht maar gekregen overigens.

Ik kreeg gisteren bericht dat mijn aanvraag bekeken zou worden en binnen 24 uur zou er een reactie komen. Ik wacht die maar even af, intussen kan ik op zoek naar een nieuwe powerbank (suggesties zijn welkom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
bartos schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:38:

[...]

Dit is interessant (en amateuristisch geschreven zoals Fairy opmerkt). Het artikel is nog wel leverbaar bij Bol.

[...]
op deze link (uit de start post) staat niet leverbaar:
https://www.bol.com/nl/p/...cro-usb/9200000049707688/

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:02

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bij mij nog wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4SeSWGEBuoKG2jyjL76606zg/thumb.png

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoeZoWie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-01 15:18

HoeZoWie

Azure Cloud & System Engineer

No Tits, No Glory!
It didn't happen if there is no evidence. Where are the Pics???

H03z0w!3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005

Perkouw

Moderator General Chat
HoeZoWie schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:58:
No Tits, No Glory!
Ehm, even naar boven scrollen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

HoeZoWie schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:58:
No Tits, No Glory!
Kijken doe je met je ogen, shitposten met je handen. Gebruik ogen.

TS, hoe is het fysiek met je? Li-Ion accu's geven een zeer giftig gas af bij ontbranding, en het schijnt dat je de schade hiervan niet kan aanvoelen omdat het bijwerkingen heeft op de zenuwen. Misschien moet je voor de zekerheid toch even langs de dokter.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

[...]

Kijken doe je met je ogen, shitposten met je handen. Gebruik ogen.

Dat is dan toch wel aan te bevelen. @bartos
Ik hoop toch niet op het nieuws te horen: "Man is ernstig niet geworden door ontplofte powerbank. :o :o

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
blijkbaar op mobiel wel, desktop niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JbJdgevIpA9ObWyHE5zsck4C/thumb.png

Strava

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• bartos

Fysiek geen merkbare problemen, maar ga toch een belletje plegen met de huisarts voor de zekerheid.

Ik heb ik net telefonisch contact gehad met Dashview. Ze benadrukten dat ze achter hun producten staan. Ze vonden het erg spijtig wat er gebeurd is en ze willen graag zo snel mogelijk die powerbank hebben zodat deze onderzocht kan worden. Het ding is inmiddels helemaal afgekoeld, dat zou betekenen dat er geen energie-overdracht plaatsvindt en dan moet het veilig zijn om hem te vervoeren zeggen ze. Door foto's te bekijken kan niet vastgesteld worden wat er mis is gegaan, maar het kan inderdaad één van de cellen of de beveiliging daarvan geweest zijn die het begeven heeft.

Wat betreft de afhandeling doet Dashview het netjes: ik krijg mijn geld terug en ze sturen me een nieuw topmodel (ze hebben in ieder geval vertrouwen in hun product).

Om het vraag-topic tot een conclusie te brengen: de powerbank gaat terug naar het bedrijf. Ik dank jullie voor jullie wijze raad _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 10:34
bartos schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:20:
[...]

Ik zou me ernstig afvragen of je een nieuwe van ze wilt hebben. Zeker als er nog niet bekend is waarom deze is ontploft. Helpt ook niet mee dat het qua looks een kopie is van xiaomi (die wel betrouwbare spullen maken).

[ Voor 8% gewijzigd door Ivos op 26-04-2017 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Gelukkig heb je geluk gehad, zowel bij het bedrijf, als bij jezelf.

Ik ben benieuwd wat nou de oorzaak van de ontploffing was en hopelijk is het nieuwe model dat je krijgt, tiptop in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

bartos schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:20:
[...]

Tuurlijk willen ze dat ding hebben.
Als dat ding in handen komt van een of andere autoriteit die hem écht gaat onderzoeken, dan komen de feiten boven tafel over de veiligheid.

Naar mijn idee hoort een verkoper dit niet terug te nemen, maar dit onafhankelijk te laten onderzoeken. Denk alleen dat dit wettelijk (nog) niet is geregeld. Zou wel moeten eigenlijk.

Nu loop je de kans dat het ding al is 'afgevoerd' zodra er een TNO aanklopt om het ding te bekijken.

Klinkt misschien wat negatief, maar ik zou dit, zelfs als verkoper van het spul door een erkend onafhankelijke partij laten onderzoeken en niet zelf gaan sleutelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 26-04-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als hun nu het apparaat innemen en jij blijkt straks wel onzichtbare schade te hebben (door de gifstoffen), wie is er dan aansprakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ramen open en ruimte/flat ff verlaten. Maarja kwaad is al geschied. Dus dit wordt een maand minder lang leven helaas.

Tjah zijn een hoop rotzooi powerbanks. Heb zelf gewoon losse li ion cellen die ik met een deftige lader oplaadt. Zo eentje als bij elektrisch roken wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Fairy schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:10:
Dit is inderdaad wel lijp. Vergelijkbaar met een ontplofte Note7, maar dan met een powerbank. Dit hoort niet te gebeuren. Sowieso valt dit onder garantie, maar als je tafel beschadigd is, of er bijkomende kosten zijn, moet je dat zeker kunnen verhalen bij de fabrikant (via Bol).

er hoeft maar 1 onzuiverheid in een accucel te zitten en je kunt een kettingreactie krijgen bij de eerste keer dat je hem oplaad.

Samsung moest diep door het stof door dit soort incidenten. Ik vraag me af wat hiermee gaat gebeuren. Doofpot, of terugroepactie?
Overdrijven hoeft niet gelijk. Bij Samsung ging het om een stelselmatig probleem, hier vooralsnog om een incident. Deze technologie kan gevoelig zijn voor beschadigingen, waardoor dit soort zaken kunnen voorkomen. Absoluut niet wat je wilt, maar tegelijk kunnen we ook niet verwachten dat technologie altijd foutloos functioneert. Zo hebben tal van andere telefoonfabrikanten ook incidenten gekend waarbij de batterij zichzelf op catastrofale wijze opblies.
Palomar schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:25:
Lekker dan, dat zou maar gebeuren op een moment dat je er niet bij bent, waarna als het even tegen zit je hele huis af fikt incl. jijzelf die ligt te slapen :X
Ook hier weer: niet overdrijven. Er is, ondanks dat het ding vrij catastrofaal kapot ging, geen brand ontstaan. Bovendien heeft iedereen met enige verantwoordelijkheid tegenwoordig een aantal brandmelders hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-04-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:38:
[...]

Ook hier weer: niet overdrijven. Er is, ondanks dat het ding vrij catastrofaal kapot ging, geen brand ontstaan. Bovendien heeft iedereen met enige verantwoordelijkheid tegenwoordig een aantal brandmelders hangen.
waar rook is, is vuur.... ;)

Als ie net in de buurt van een gordijn of op je bed ligt dan kan dat wel degelijk vlam vatten hierdoor. En een brand/rookmelder blust het vuur niet voor je. En als je niet thuis bent heb je er al helemaal niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Maar hebben die batterijen gewoon niet een dovende werking op vuur? Brandwerend materiaal enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:39
Borromini schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:46:
[...]

Ik bewaar batterijen in de koelkast. Niet de meest droge plek.

Mooi om te horen dat Dashview het zo professioneel oppakt. Dat wekt bij mij toch alsnog vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uitgekauwde gezegdes zijn niet noodzakelijk waar. Je moet een behoorlijk ongunstige combinatie van omstandigheden tegenkomen wil er een significante hoeveelheid vuur ontstaan.
Als ie net in de buurt van een gordijn of op je bed ligt dan kan dat wel degelijk vlam vatten hierdoor. En een brand/rookmelder blust het vuur niet voor je. En als je niet thuis bent heb je er al helemaal niks aan.
Een bed is om precies dit soort redenen brandwerend. Je kan allerlei scenario's van stal halen, het lange verhaal kort is dat het hier ook weer met een sisser is afgelopen en dat dat ook gebeurd was als er niemand in de buurt geweest was. Hadden, kunnen, zullen is leuk voor Facebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb het idee dat er naast de ontplofte accu verder weinig schade is bij @bartos, dus dat dat ding zelf explodeerde, samen met wat rook. Maar dat er verder weinig brand.
Natuurlijk had er een flinke brand kunnen ontstaan. Alsnog hoop ik dat hij weinig schade aan zichzelf heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:57:
Ik heb het idee dat er naast de ontplofte accu verder weinig schade is bij @bartos, dus dat dat ding zelf explodeerde, samen met wat rook. Maar dat er verder weinig brand.
Natuurlijk had er een flinke brand kunnen ontstaan. Alsnog hoop ik dat hij weinig schade aan zichzelf heeft.
Het punt is een beetje dat dit soort technologieën gemaakt worden om bij falen dat op een relatief prettige manier te doen. Het zal nooit helemaal onschuldig worden, maar anders dan bij bijvoorbeeld militaire technologie, ontstaan er niet zomaar extreem giftige gassen in hoeveelheden die snel een gevaar opleveren en zal de boel ook niet snel vlam vatten op een manier die gevaarlijk is voor de omgeving. Het kan gebeuren, maar je moet wel een ongelukkige en betrekkelijk zeldzame samenloop van omstandigheden hebben om dat te laten gebeuren.

Over consumentenspul wordt op dat vlak veel harder nagedacht dan je zou denken en zelfs namaak neemt die eigenschappen goeddeels over, omdat het anders doen simpelweg teveel moeite zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartos
Vorkie schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:16:
Als hun nu het apparaat innemen en jij blijkt straks wel onzichtbare schade te hebben (door de gifstoffen), wie is er dan aansprakelijk?
Follow-up mbt gezondheid: ik kom net van de huisarts af. Ze vertelde dat je momenteel niets kunt doen, alleen aan de bel trekken als je de aankomende weken klachten (aan luchtwegen) krijgt. Als het goed is moet het slijmvlies, wat tegen een stootje kan, zich gewoon herstellen.

Ik heb nog uitgebreid navraag gedaan naar risico op kanker. Het werkt bij giftige dampen niet zo dat je direct kanker oploopt als je er kort aan blootgesteld word, Daarnaast heb ik zoals geadviseerd meteen de ruimte gelucht' nadat die powerbank er de brui aan gaf. Kanker (behalve door een hoge dosis ioniserende alpha straling o.i.d.) wordt gezien als een opeenstapeling van factoren (roken, luchtvervuiling, genetisch profiel, etc.). Mocht ik later kanker krijgen dan zullen we er nooit achter komen of gassen van Li ion batterijen er aan bijgedragen hebben.

Ik heb ook nog de Material/Product Safety Data Sheet van een Saft Li-Ion batterij gelezen. Kon geen bijzonder alarmerende dingen vinden bij inhalatie. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat lithium gassen niet carcinogeen kunnen zijn, misschien is er niet of nauwelijks onderzoek naar gedaan.

Lang verhaal kort: moet het de komende weken in de gaten houden, maar niet van stapel lopen

[ Voor 2% gewijzigd door bartos op 26-04-2017 17:36 . Reden: kapotte link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:31

MsG

Forumzwerver

Weet je zeker dat de accu is ontploft? Maak anders even een foto van de binnenkant.

Mijn Chinese lader is ook eens ontploft (gewoon een 230 volt lader), maar dat was juist het circuit zelf, wat blijkbaar niet genoeg druk kwijt kon tijdens de kortsluiting oid wardoor de behuizing met een knal kapotschoot.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

bartos schreef op woensdag 26 april 2017 @ 17:26:
[...]

Follow-up mbt gezondheid: ik kom net van de huisarts af. Ze vertelde dat je momenteel niets kunt doen, alleen aan de bel trekken als je de aankomende weken klachten (aan luchtwegen) krijgt. Als het goed is moet het slijmvlies, wat tegen een stootje kan, zich gewoon herstellen.

Ik heb nog uitgebreid navraag gedaan naar risico op kanker. Het werkt bij giftige dampen niet zo dat je direct kanker oploopt als je er kort aan blootgesteld word, Daarnaast heb ik zoals geadviseerd meteen de ruimte gelucht' nadat die powerbank er de brui aan gaf. Kanker (behalve door een hoge dosis ioniserende alpha straling o.i.d.) wordt gezien als een opeenstapeling van factoren (roken, luchtvervuiling, genetisch profiel, etc.). Mocht ik later kanker krijgen dan zullen we er nooit achter komen of gassen van Li ion batterijen er aan bijgedragen hebben.

Ik heb ook nog de Material/Product Safety Data Sheet van een Saft Li-Ion batterij gelezen. Kon geen bijzonder alarmerende dingen vinden bij inhalatie. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat lithium gassen niet carcinogeen kunnen zijn, misschien is er niet of nauwelijks onderzoek naar gedaan.

Lang verhaal kort: moet het de komende weken in de gaten houden, maar niet van stapel lopen
Goed om te horen!

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
MsG schreef op woensdag 26 april 2017 @ 17:37:
Weet je zeker dat de accu is ontploft? Maak anders even een foto van de binnenkant.

Mijn Chinese lader is ook eens ontploft (gewoon een 230 volt lader), maar dat was juist het circuit zelf, wat blijkbaar niet genoeg druk kwijt kon tijdens de kortsluiting oid wardoor de behuizing met een knal kapotschoot.
Dat zou zomaar eens kunnen, ik durf daar geen oordeel over te vellen maar het is wel opvallend dat vooral de frontplate het te verduren heeft gehad.

Een foto maken kan helaas niet meer, de powerbank al onderweg naar het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bartos schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:15:
Dat zou zomaar eens kunnen, ik durf daar geen oordeel over te vellen maar het is wel opvallend dat vooral de frontplate het te verduren heeft gehad.

Een foto maken kan helaas niet meer, de powerbank al onderweg naar het bedrijf.
Kleine heads-up voor de volgende keer: bedrijven vragen je wel vaker producten met voor hen pijnlijke fouten op te sturen. Veel bedrijven spelen eerlijk spel, maar sommige doen het ook om daarna de vermoorde onschuld te kunnen spelen en alles te ontkennen. Het bewijs is immers weg. Maak daarom altijd vooral zeer goede foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:24:
[...]

Kleine heads-up voor de volgende keer: bedrijven vragen je wel vaker producten met voor hen pijnlijke fouten op te sturen. Veel bedrijven spelen eerlijk spel, maar sommige doen het ook om daarna de vermoorde onschuld te kunnen spelen en alles te ontkennen. Het bewijs is immers weg. Maak daarom altijd vooral zeer goede foto's.
Waarschijnlijk wordt het terug naar de fabriek gestuurd of gewoon weggegooid, zodra je een nieuwe hebt gekregen is het voor hun klaar, kleine kans dat je er nog iets over gaat horen. Ze zullen ook weinig interesse hebben om er meer over te vertellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Megamind op 26-04-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:24:
[...]

Dat was al in me opgekomen. Als het bedrijf serieus met hun klanten en producten omgaat (die indruk kreeg ik wel) dan vind ik dat je ze de kans moet geven om het te fixen. Als ze niet serieus zijn... dan komen we daar wellicht op een soortgelijke manier achter en dan kun je pas je conclusies trekken. Ik was in ieder geval niet van plan om dat ding te bewaren of om het naar TNO Eindhoven (of waar dan ook) te sturen, zij kunnen beter zelf een onafhankelijk onderzoek starten naar degelijkheid van powerbanks op de Nederlandse markt.

Zo beredeneerde ik dat vandaag in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bartos schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:52:
Dat was al in me opgekomen. Als het bedrijf serieus met hun klanten en producten omgaat (die indruk kreeg ik wel) dan vind ik dat je ze de kans moet geven om het te fixen. Als ze niet serieus zijn... dan komen we daar wellicht op een soortgelijke manier achter en dan kun je pas je conclusies trekken. Ik was in ieder geval niet van plan om dat ding te bewaren of om het naar TNO Eindhoven (of waar dan ook) te sturen, zij kunnen beter zelf een onafhankelijk onderzoek starten naar degelijkheid van powerbanks op de Nederlandse markt.
Sommige bedrijven zijn juist als de dood dat hun product bij een voedselwarenautoriteit of consumentenorganisatie terecht komt. Daarom nemen ze het product zo snel mogelijk in.

Zoals gezegd is dat niet de redenatie van alle bedrijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG

NSG

Je weet niks!

Als het een bedrijf was dat serieus met hun klanten omgaan, dan hadden ze de pagina waarin ze waarschuwen voor inferieure powerbanks en pronken met de keurmerken die ze hebben, vast en zeker niet offline gehaald nadat ik er naartoe linkte..

NSG in "Mijn powerbank is net ontploft, wat moet ik er nu mee?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dit heb ik eens gehad met zout. Vond hier een klein vreemd object in een pak zout. Contact gehad met Akzo. Ze wilden het graag ontvangen om te onderzoeken. Dit ook opgestuurd.

Daarna nog diverse malen navraag gedaan wat het nu uiteindelijk voor object was, maar sinds het ding op de post is gegaan, hebben ze op geen enkel verzoek meer gehoor gegeven. Mijn vertrouwen is dus niet zo heel groot!

Misschien handig om erbij te vermelden. Het stukje leek verdomd veel op een stukje asbest, voor zover dat met het blote oog te herkennen is.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 30-04-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoeZoWie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-01 15:18

HoeZoWie

Azure Cloud & System Engineer

Perkouw schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:00:
[...]

Ehm, even naar boven scrollen? :+
Heb ik nu al 10 keer gedaan, nog steeds geen foto's,
tenzij het een hidden link is.... maar ik zie geen enkele foto dude. ;)

Thanks anyway voor je reply. ;)

H03z0w!3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005

Perkouw

Moderator General Chat
HoeZoWie schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:26:
[...]

Heb ik nu al 10 keer gedaan, nog steeds geen foto's,
tenzij het een hidden link is.... maar ik zie geen enkele foto dude. ;)

Thanks anyway voor je reply. ;)

Hier een foto
https://drive.google.com/...tS19DejQ/view?usp=sharing
:+
Pagina: 1