Zoals de titel al luidt gaat dit over de voeding van de OC-shop die je kunt gebruiken voor een Drift-08 peltier element. Heeft iemand hier al ervaring mee. Is dit die 199 piek waard. OF zijn er andere oplossingen die dan wel beter zijn voor de zelfde prijs of goedkoper zijn met het zelfde resultaat.
Verwijderd
Ik weet niet wat voor eenvoeding dat is, maar voor 200 gulden kan je vast wel een hele mooie regelbare spanningsbron kopen die genoeg vermogen heeft.
Je kan ook goedkoop doen en 2X een El'cheapo 300 watt voeding in serie gebruiken (2x 12 = 24 volt) ben je 120 piek kwijt.
Je kan ook goedkoop doen en 2X een El'cheapo 300 watt voeding in serie gebruiken (2x 12 = 24 volt) ben je 120 piek kwijt.
Volgens mij kun je niet snel een regelbare voeding vinden voor 200,- die ook nog eens 264W kan leveren (24V, 11A).
De simpelste manier is om het via een ringkerntrafo en wat gelijkrichting te doen..
Dabit heeft hier een website over gemaakt..
De simpelste manier is om het via een ringkerntrafo en wat gelijkrichting te doen..
Dabit heeft hier een website over gemaakt..
Verwijderd
Hee, tnxs voor die link naar Dabit site.
Dat is zeker interessante info. Is er al iemand die zo'n voeding gebouwd heeft?
Dat is zeker interessante info. Is er al iemand die zo'n voeding gebouwd heeft?
Volgens mij kan je die voeding van oc-shop niet eens gebruiken voor een drift 0.8 peltier. Hij kan namelijk maar 200W leveren, terwijl je ongeveer 250 nodig hebt...
Verwijderd
Ik heb gisteren zo'n voeding besteld voor m'n 172 Watt pelt. Ik hoop dat dit werkt!!! OC-shop zegt toch niet voor niets op hun website: "perfect in combination with the DRIFT 0,8 TEC (172watt)"???
Volgens mij is dat gewoon te wijten door gebrek aan kennis bij de OC-shop. Zij denken waarschijnlijk een 172W TEC heeft minstens een 172W voedinge nodig, maar jammergenoeg werkt het niet zo en heb je een zwaardere voeding nodig. (172W is hoeveel warmte de tec kan verplaatsen, niet hoeveel hij gebruik).
Ik had ze daarover ook al gemeeld, en daaruit bleek wel dat ze niet bijzonder veel verstand over tec hebben. Om maar een klein stukje te kwooten:
Ik had ze daarover ook al gemeeld, en daaruit bleek wel dat ze niet bijzonder veel verstand over tec hebben. Om maar een klein stukje te kwooten:
ofWat is dan het vermogen van de TEC; (278watt????). De TEC gedraagt zich als een Ohmse weerstand, er zal dus even een insteltijd plaatsen vinden
Is dus 10A....Bij de gegeven voltage van 24volt zal de Amperage rond de 7-8 liggen.
Verwijderd
Okay, ik heb dus wat spullen in bestelling bij DangerDen, waaronder zo'n 172W KryoTherm.
Imax=11.3A Vmax=24.6V (bijna FL50,- goedkoper per pelt!)
Alleen een passende voeding hiervoor vinden is een beetje een probleem. Ik heb flink zitten zoeken op het net en gestabiliseerde DC voedingen zijn niet te betalen.
Een standaard geval die 13,8V 5A/8A is nog te betalen. Maar zodra je hoger wil dan 10A. Dan schieten de prijzen omhoog.
24V is al bijna niet te vinden. En regelbaar is helemaal duur, meer dan FL 400,-
Toen heb ik eens flink zitten zoeken op e-bay en daar staan zeer leuke 2e hands voedingen op voor een aardige prijs.
24V 50Amp voeding voor FL200,- Er staan er zelfs tussen voor een paar tientje.
Maarja van partikuliertje kopen in America zie ik niet zo zitten.
Dus ik ben zeer geinteresseerd is de oplossing van Dabit. Wat kost het om zoiets te bouwen? Is dat moeilijk en veilig etc.
Opzich vind ik die voeding van OC-shop toch wel een aardig ding. Maar het Amperage is net iets te laag. Alhoewel zo'n peltier op 75 a 80% van z'n vermogen al optimaal werkt.
Imax=11.3A Vmax=24.6V (bijna FL50,- goedkoper per pelt!)
Alleen een passende voeding hiervoor vinden is een beetje een probleem. Ik heb flink zitten zoeken op het net en gestabiliseerde DC voedingen zijn niet te betalen.
Een standaard geval die 13,8V 5A/8A is nog te betalen. Maar zodra je hoger wil dan 10A. Dan schieten de prijzen omhoog.
24V is al bijna niet te vinden. En regelbaar is helemaal duur, meer dan FL 400,-
Toen heb ik eens flink zitten zoeken op e-bay en daar staan zeer leuke 2e hands voedingen op voor een aardige prijs.
24V 50Amp voeding voor FL200,- Er staan er zelfs tussen voor een paar tientje.
Maarja van partikuliertje kopen in America zie ik niet zo zitten.
Dus ik ben zeer geinteresseerd is de oplossing van Dabit. Wat kost het om zoiets te bouwen? Is dat moeilijk en veilig etc.
Opzich vind ik die voeding van OC-shop toch wel een aardig ding. Maar het Amperage is net iets te laag. Alhoewel zo'n peltier op 75 a 80% van z'n vermogen al optimaal werkt.
Verwijderd
Mijn oplossing kost toch wel 150-200 piek hoor. En het weegt een paar kilo. Maarja, je moet iets als niemand betaalbare 24V voedingen levert.
Kan dat OC-shop ding ook 18-22V ipv 24V leveren? Dan is-ie wel interessant.
Overigens ben ik ook nog half bezig met een PSU voor TEC's die tenminste gewoon in een 5.25" bay past.
Kan dat OC-shop ding ook 18-22V ipv 24V leveren? Dan is-ie wel interessant.
Overigens ben ik ook nog half bezig met een PSU voor TEC's die tenminste gewoon in een 5.25" bay past.
Verwijderd
Mag ik hieruit concluderen dat de TEC met de voeding v/d OC-shop dus niet optimaal gebruikt gaat worden of dat hij totaal onbruikbaar is?
Het laatste denk ik. Als de peltier 10A nodig heeft een de voeding kan er maar 8A leveren dan hebben de meeste voedingen een groot probleem. Het is niet zo dat de voeding dan gewoon wat minder ampere levert en de tec dus minder effectief gebruikt wordt. Waarschijnlijk levert de voeding helemaal niks als er 10A gevraagt wordt...
Ik denk eerder dat die voeding gewoon het loodje gaat leggen..
Er wordt wel 10A gevraagd, maar hij kan dat niet leveren.. Tja, dan gaat een beetje mindere kwaliteitsvoeding (en dat kan niet anders voor 200 piek) gewoon zichzelf opstoken!
Er wordt wel 10A gevraagd, maar hij kan dat niet leveren.. Tja, dan gaat een beetje mindere kwaliteitsvoeding (en dat kan niet anders voor 200 piek) gewoon zichzelf opstoken!
Verwijderd
Daar ben ik dan mooi klaar mee, ik heb in goede vertrouwe zo'n voeding besteld en nu krijg ik dit te horen
... Ik zal eens een link naar deze thread naar de OC-shop sturen en hun reaktie daarop afwachten.
Zo te zien aan de reacties kan ik dus beter de weg bewandelen die DaBit voor ons heeft uitgestippeld.
Aniewee bedankt voor de reacties.
Aniewee bedankt voor de reacties.
Condensatoren met genoeg capaciteit zijn ook niet bepaald goedkoop.
Verwijderd
Hierbij wil ik toch een aantal opmerkingen plaatsen over hetgeen in deze posting gezegd wordt.
Het is inderdaad dat zo dat de PSU van 200watt die wij leveren niet de 100% efficiency (COP) haalt. Echter om dus de 100% te halen en dus ook de maximale Delta -T te verkrijgen zijn vele andere facktoren van invloed. Zie hiervoor de softwar die bij Kryotherm te downloaden is. De help files zijn erg verhelderend.
Even een reactie op de posting van Hielko:
De de door ons geleverde PSU zal een efficiency bewerkstelligen van rond de 85%, mits de warme kant voldoende gekoeld wordt.
De 200watt PSU zal dus gewoon zijn werk doen en zal inderdaad zijn maximale I bereiken. Hou ook in gedachte dat ook de afgegeven warmte (en dus de te transporteren warmte; CPU) een grote invloed heeft op de resultaten. Er is dan ook uitgegaan van een constante warmtebron.
Het is inderdaad dat zo dat de PSU van 200watt die wij leveren niet de 100% efficiency (COP) haalt. Echter om dus de 100% te halen en dus ook de maximale Delta -T te verkrijgen zijn vele andere facktoren van invloed. Zie hiervoor de softwar die bij Kryotherm te downloaden is. De help files zijn erg verhelderend.
Even een reactie op de posting van Hielko:
Dit is niet het geval. Het is zo dat de TEC een hogere efficiency haalt bij een hogere I (maximaal 11,3 dus). Echter als je een PSU hebt die bijvoorbeeld maximaal 15A kan leveren bij 24 volt dan zal er door de TEC een tegenkracht geleverd gaan worden (simpel uitgedrukt; is het niet!). En zal de effiency weer dalen en dus ook de delta-T.Als de peltier 10A nodig heeft een de voeding kan er maar 8A leveren dan hebben de meeste voedingen een groot probleem. Het is niet zo dat de voeding dan gewoon wat minder ampere levert en de tec dus minder effectief gebruikt wordt. Waarschijnlijk levert de voeding helemaal niks als er 10A gevraagt wordt...
De de door ons geleverde PSU zal een efficiency bewerkstelligen van rond de 85%, mits de warme kant voldoende gekoeld wordt.
De 200watt PSU zal dus gewoon zijn werk doen en zal inderdaad zijn maximale I bereiken. Hou ook in gedachte dat ook de afgegeven warmte (en dus de te transporteren warmte; CPU) een grote invloed heeft op de resultaten. Er is dan ook uitgegaan van een constante warmtebron.
Wazig verhaal... eerlijk gezegd kan ik er weinig van volgen.
Verwijderd
Newt, even een reactie.
Allereerst: ik heb nog niet de exacte specs van de voedingen die jullie leveren bekeken. Ook heb ik dat Kryotherm proggie ff niet bij de hand.
Over TEC's:
Een TEC is een stroomafhankelijk device, niet spanningsafhankelijk. De Qmax van de peltier hangt dus af van de dT over de warme en koude kant, en de *STROOM* door het device. Omdat de weerstand niet 0 is, hoort er ook een spanning bij die maximaal 24.6V mag zijn voor de 172W pelt. De maximale Qmax word gehaald bij een dT tussen de platen van 0 graden, en Imax door de peltier.
Nu, als de dT groter is dan 0, dan zal de TEC gedeeltelijk als thermokoppel gaan fungeren, en dus een tegen-spanning genereren. Hierdoor daalt de stroom. Het is dus wel zo dat de stroom door de pelt afneemt met toenemende dT.
Wat gebeurt er nu als we een voeding die constant 24V levert aansluiten op de peltier? Door de warmtecapaciteit van de coldplate zal de dT over de platen beginnen bij 0, en daarna langzaam stijgen. De stroom die uit de voeding getrokken word zal dus in het begin maximaal zijn, om naderhand te dalen. De maximale stroom zal ook dicht bij Imax liggen. Naderhand zal deze wel inzakken, maar bij een flinke load toch niet zo heel veel.
Het gevolg is dat er uit de 24V voeding dus in et begin meer dan 10A getrokken word, en naderhand wat minder, afhankelijk van de belasting van de peltier. Wat dus blijkbaar buiten de design specs van het ding ligt. Als je deze overbelasting lang genoeg volhoud, dan knallen vroeg of laat vanzelf de schakeltransistoren eruit. Einde voeding.
Allereerst: ik heb nog niet de exacte specs van de voedingen die jullie leveren bekeken. Ook heb ik dat Kryotherm proggie ff niet bij de hand.
Over TEC's:
Een TEC is een stroomafhankelijk device, niet spanningsafhankelijk. De Qmax van de peltier hangt dus af van de dT over de warme en koude kant, en de *STROOM* door het device. Omdat de weerstand niet 0 is, hoort er ook een spanning bij die maximaal 24.6V mag zijn voor de 172W pelt. De maximale Qmax word gehaald bij een dT tussen de platen van 0 graden, en Imax door de peltier.
Nu, als de dT groter is dan 0, dan zal de TEC gedeeltelijk als thermokoppel gaan fungeren, en dus een tegen-spanning genereren. Hierdoor daalt de stroom. Het is dus wel zo dat de stroom door de pelt afneemt met toenemende dT.
Wat gebeurt er nu als we een voeding die constant 24V levert aansluiten op de peltier? Door de warmtecapaciteit van de coldplate zal de dT over de platen beginnen bij 0, en daarna langzaam stijgen. De stroom die uit de voeding getrokken word zal dus in het begin maximaal zijn, om naderhand te dalen. De maximale stroom zal ook dicht bij Imax liggen. Naderhand zal deze wel inzakken, maar bij een flinke load toch niet zo heel veel.
Het gevolg is dat er uit de 24V voeding dus in et begin meer dan 10A getrokken word, en naderhand wat minder, afhankelijk van de belasting van de peltier. Wat dus blijkbaar buiten de design specs van het ding ligt. Als je deze overbelasting lang genoeg volhoud, dan knallen vroeg of laat vanzelf de schakeltransistoren eruit. Einde voeding.
Ik zou iemand zoeken die hetgeen heeft wat jij wil en die mailen/bellen/icq-en/msn-en .. dan weet je het zeker.. wedden dat er zat van die mensen te vinden zijn op het net.
HEt kan zijn dat die peltier het wel doet op die schijnbaar te korte voeding. De levensduur van je voeding gaat dan alleen wat sneller achteruit en de voeding zal exorbitant veel warmte afgeven. In het ergste geval fikt ie af en sstel je die OC-prutsers aansprakelijk.
HEt kan zijn dat die peltier het wel doet op die schijnbaar te korte voeding. De levensduur van je voeding gaat dan alleen wat sneller achteruit en de voeding zal exorbitant veel warmte afgeven. In het ergste geval fikt ie af en sstel je die OC-prutsers aansprakelijk.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Verwijderd
Dat de TEC voltage afhankelijk, ga ik in mee.
De TEC zal inderdaad in de eerste periode zijn maximale I trekken daar de voltage niet gelijk 24volt is. In deze zeer korte periode zal de PSU inderdaad fors belast worden. Echter daarna zal er weer een evenwicht komen en deze zal zeker in de buurt liggen van de 8,4A. Let wel dat de specs van de TEC een Imax geven, wat inhoudt dat dit de beperkende factor is van de TEC. Je kan zelf een simulatie uitvoeren met de specs van de PSU met het proggy van Kryotherm en dan zie je zelf wat de resultaten zijn.
Een vraag;
Heeft iemand al eens een TEC aangesloten en 2 multimeters eraangekoppeld. Zo kan je gelijk zien hie de I en de V zich verhouden bij verschillende belastingen.
De TEC zal inderdaad in de eerste periode zijn maximale I trekken daar de voltage niet gelijk 24volt is. In deze zeer korte periode zal de PSU inderdaad fors belast worden. Echter daarna zal er weer een evenwicht komen en deze zal zeker in de buurt liggen van de 8,4A. Let wel dat de specs van de TEC een Imax geven, wat inhoudt dat dit de beperkende factor is van de TEC. Je kan zelf een simulatie uitvoeren met de specs van de PSU met het proggy van Kryotherm en dan zie je zelf wat de resultaten zijn.
Ik vind het altijd opmerkelijk dat er gelijk over prutsers en 'gebrek aan kennis' gesproken wordt. Een normale discussie over dit erg complexe onderwerp is zeker de moeite waard. Ik had het in eerste instantie ook verkeerd mbt tot de Ohmse weerstand. Ben er toen maar weer even in de materie gedoken.HEt kan zijn dat die peltier het wel doet op die schijnbaar te korte voeding. De levensduur van je voeding gaat dan alleen wat sneller achteruit en de voeding zal exorbitant veel warmte afgeven. In het ergste geval fikt ie af en sstel je die OC-prutsers aansprakelijk.
Een vraag;
Heeft iemand al eens een TEC aangesloten en 2 multimeters eraangekoppeld. Zo kan je gelijk zien hie de I en de V zich verhouden bij verschillende belastingen.
Jesus wat een discussie...
Hier krijg ik nou nix van mee
Als ik 1 ding niet begrijp zijn het die stroom related dingen.
Ik kan nog beter
doen dan dit proberen te begrijpen
Hier krijg ik nou nix van mee
Als ik 1 ding niet begrijp zijn het die stroom related dingen.
Ik kan nog beter
Maar ff één ding. Als die voeding maar 7-8A kan leveren en de TEC vraagt er 10A dan heeft de voeding tenzij er een beveiling ingebouwd zit een groot probleem aangezien het deze stroom zal proberen te leveren. Het is niet zo dat de voeding dan gewoon maar 7-8A levert ipv 10A. Hij zal koste wat het kost het gevraagde amperage leveren.Let wel dat de specs van de TEC een Imax geven, wat inhoudt dat dit de beperkende factor is van de TEC. Je kan zelf een simulatie uitvoeren met de specs van de PSU met het proggy van Kryotherm en dan zie je zelf wat de resultaten zijn.
Dus bij elke TEC heb je in het begin een probleem omdat er nog geen DeltaT bestaat en Imax @ 24V dus nodig is. Dit is dus 11A, duidelijk meer dan de max. van de voeding. Naarmate er tijd verstijkt gaat het Amperage naar beneden omdat er een temp verschil ontstaat over de NP verbindingen in de peltier wat een stroom opwekt die in de tegengestelde richting gaat lopen als de stroom uit de voeding. Gevolg is dat de voeding minder zwaar belast wordt. Maar als iemand een zwaar overgeclockte TBird wil gaan koelen (Zeg Axia 1,6GHz 2,1V dan heb je al snel een load van ruim 100-150W). In dat geval zal er geen grote DeltaT gevormt worden en zal de voeding constant meer Ampere moeten leveren dan gevraagt.
Dat laatste is een zeer zeker einde van de voeding in een zeer korte tijd. Het wattage van de voeding is dus duidelijk te laag.
Mijn suggestie is dan ook om een voeding te gaan leveren die een hoger vermogen kan levern of eentje die een iets lager voltage levert. In het laatste geval zullen de resultaten van de TEC in veel gevallen ook nog beter zijn omdat hij bij 24V niet echt efficient is. Bij 20V kan je volgens mij de een 200W voeding net veilig gebruiken bij een 172W.
Het licht er maar net aan hoe die voeding gestabiliseerd is. Het kan ook zijn dat bij "te" zware belasting het voltage gewoon inzakt en dan houd die voeding het prima uit... ideaal is dat uiteraard niet. Maar dan kom je op z'n 19 volt aan 8 Ampere uit.
Kewl.. jij werkt er dus?Op vrijdag 06 juli 2001 21:15 schreef Newt-of-OCshop het volgende:
Dat de TEC voltage afhankelijk, ga ik in mee.
[..]
Ik vind het altijd opmerkelijk dat er gelijk over prutsers en 'gebrek aan kennis' gesproken wordt. Een normale discussie over dit erg complexe onderwerp is zeker de moeite waard. Ik had het in eerste instantie ook verkeerd mbt tot de Ohmse weerstand. Ben er toen maar weer even in de materie gedoken.
Een vraag;
Vertel.. hoe moet het allemaal.. jij zou wel de eerste moeten zijn die weet of dit kan..
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Verwijderd
ROFLOL, je maakt het hun wel erg moeilijk. Misschien moet je mijn topic maar eens bekijken. OC kan helemaal niet aansprakelijk gesteld worden als er iets verkeerd gebruikt wordt (althans dat stellen ze in een mailtje die ik van ze kreeg). Ik vraag me toch af; als je huis afbrand doordat je je peeceetje 24/7 hebt aanstaan en de voeding het niet aankan, of zij dan wettelijk gezien aansprakelijk zijn. Iemand al eens zoiets meegemaakt?Kewl.. jij werkt er dus?
Vertel.. hoe moet het allemaal.. jij zou wel de eerste moeten zijn die weet of dit kan..
By the way...ik wilde eigenlijk zo'n Koolance kast kopen bij ze maar duizend piek vind ik wel erg prijzig, zijn zij de enige waar ze te koop zijn?
Verwijderd
Helemaal mee eensOp vrijdag 06 juli 2001 21:15 schreef Newt-of-OCshop het volgende:
Ik vind het altijd opmerkelijk dat er gelijk over prutsers en 'gebrek aan kennis' gesproken wordt. Een normale discussie over dit erg complexe onderwerp is zeker de moeite waard.
Ik lees hier dingen waar ik zeer lang opzoek naar ben geweest. Deze hoge wattage pelts worden steeds populairder, en een hoop mensen weten niet eens dat je ze niet op je gewone voeding kunt aansluiten
Zeker zeer nuttig topic dit. Als bv. blijkt dat die voeding genoeg is voor een 172W pelt. dan heb ik er best 199,- voor over.
Maarja, moet niet gloeiend heet worden.
Verwijderd
Testresultaten bij mijn PC:
TBird 1400 @ 1400, 1.8VCore
172W TEC / H2O gekoeld.
Startup:
Tcoldplate = Twater = 28 graden (fijn he, zomer)
Vsupply = 16.1V.
Isupply = 7.7A
Running @ load:
Tcoldplate = 5 graden (fijn he, zomer..). Twater = ca. 35 graden (geschat, niet gemeten)
Vsupply = 16.7V
Isupply = 6.9A
Zelfs bij de lage spanning van 'slechts' 16V komt de stroom al bijna boven de 8A uit..
Stromen/spanningen zijn gemeten met een Dynatek 9020 multimeter. De spanningsmetingen heb ik 3 mnd geleden nog gecalibreerd met een hele dure Fluke erlangs. De afwijking op de gemeten stroom is 2%.
Voila, de meetresultaten.
TBird 1400 @ 1400, 1.8VCore
172W TEC / H2O gekoeld.
Startup:
Tcoldplate = Twater = 28 graden (fijn he, zomer)
Vsupply = 16.1V.
Isupply = 7.7A
Running @ load:
Tcoldplate = 5 graden (fijn he, zomer..). Twater = ca. 35 graden (geschat, niet gemeten)
Vsupply = 16.7V
Isupply = 6.9A
Zelfs bij de lage spanning van 'slechts' 16V komt de stroom al bijna boven de 8A uit..
Stromen/spanningen zijn gemeten met een Dynatek 9020 multimeter. De spanningsmetingen heb ik 3 mnd geleden nog gecalibreerd met een hele dure Fluke erlangs. De afwijking op de gemeten stroom is 2%.
Voila, de meetresultaten.
hmm ik hou het niet zo bij maar als die voeding geschikt blijkt dan bestel ik me er 1 hoor incl die pelt
Moeten die voedingen gestabiliseerd zijn !?
En zo goed afgevlakt !?!
anders kun je je elco al een stuk kleiner maken
en 2 computer voedingen in serie ?!?!
dan zou ik ze toch maar niet aarden
dan sluit je nl 1 voeding kort !
En zo goed afgevlakt !?!
anders kun je je elco al een stuk kleiner maken
en 2 computer voedingen in serie ?!?!
dan zou ik ze toch maar niet aarden
dan sluit je nl 1 voeding kort !
Zo dat gaat lekker zo. Eindelijk weer eens een topic met inhoud (ipv van welke koeler is het beste etc. en dat dan 10x per dag).
Ik ben het afgelopen weekend zelf maar een aan de slag gegaan met wat onderdeeltjes en heb nu een voeding van +/- 23,5v 14A.
Aniewee bedankt voor de reacties allemaal.
BrassMonkey
Ik ben het afgelopen weekend zelf maar een aan de slag gegaan met wat onderdeeltjes en heb nu een voeding van +/- 23,5v 14A.
Aniewee bedankt voor de reacties allemaal.
BrassMonkey
Verwijderd
Sine:
nee, er mag 15% ripple op zitten.
Zie mijn artikeltje hierover (http://dabit.trybit.com)
BrassMonkey:
Gewoon trafo+brugcel+elco's, of een SMPS?
nee, er mag 15% ripple op zitten.
Zie mijn artikeltje hierover (http://dabit.trybit.com)
BrassMonkey:
Gewoon trafo+brugcel+elco's, of een SMPS?
Verwijderd
Newt heb je het al getest? en gemeten? kunnen we je 'scores' ff vergelijken met die van DaBit.
Zoals sommige van jullie weten ben ik ook bezig met een project met 2 x 172W pelts en ook ik ben tegen het probleem voeding aangelopen.Maar na lang zoeken ben ik toch iets leuks tegen gekomen.Helaas is de voeding maar geschikt voor 1 pelt zal er dus 2 moeten kopen.Ik vind de prijs meevallen $169 en ze worden goedkoper naarmate je er meer besteld.Btw ze zijn 24V en 12,5A.
Kijk hier
Kijk hier
Verwijderd
Hee Dabit, Brassmonkey, kunnen jullie niet de specs. van die ring-kern en elco's etc. geven ? Ik ben ook wel geinteresseerd in zo'n oplossing. Zoiets valt toch ook netjes in een kastjes te bouwen?
En heeft die trafo nog extra koeling nodig ?
En heeft die trafo nog extra koeling nodig ?
Sure
Specs:
Ringkerntrafo => 220v,250VA naar 18v 13,88A wisselspanning.
Bijbehorende gelijkrichter (ik geloof 400v 35A)
Elco's =>2x 10000 microfarad 50v en 2x 4700 mocrofarad 25v.
Bedrading voor gelijkspanningsgedeeldte in de voeding 2,5 mm^2.
Een aan/uit-knopje voor aan de 220v kant van de voeding.
En last but not least een zekering (met houdertje).
Het eindresultaat is ongeveer 23,5v bij 14A.
Dit alles ingebouwd in de behuizing van een oude AT-voeding. Ik heb dus voor de elco's een lagere waarde per ampere gebruikt dan op de site van DaBit was vermeld (2000 ipv 4000), maar de man van de electronicazaak waar ik ben geweest zei dat het daar ook wel mee moest lukken. Deze hele handel heeft mij 160 gulden lichter gemaakt en mij door twee dagen met kloteweer geholpen
.
Ps. alle credits voor DaBit door mij op het idee te brengen om deze unit te bouwen naar zijn voorbeeld
.
Specs:
Ringkerntrafo => 220v,250VA naar 18v 13,88A wisselspanning.
Bijbehorende gelijkrichter (ik geloof 400v 35A)
Elco's =>2x 10000 microfarad 50v en 2x 4700 mocrofarad 25v.
Bedrading voor gelijkspanningsgedeeldte in de voeding 2,5 mm^2.
Een aan/uit-knopje voor aan de 220v kant van de voeding.
En last but not least een zekering (met houdertje).
Het eindresultaat is ongeveer 23,5v bij 14A.
Dit alles ingebouwd in de behuizing van een oude AT-voeding. Ik heb dus voor de elco's een lagere waarde per ampere gebruikt dan op de site van DaBit was vermeld (2000 ipv 4000), maar de man van de electronicazaak waar ik ben geweest zei dat het daar ook wel mee moest lukken. Deze hele handel heeft mij 160 gulden lichter gemaakt en mij door twee dagen met kloteweer geholpen
Ps. alle credits voor DaBit door mij op het idee te brengen om deze unit te bouwen naar zijn voorbeeld
Dabit:
Ik gaf ook alleen maar een alternatief,want niet iedereen heeft verstand van elektro (ik niet iig) of zin om een zelfbouw project te doen.Die $169 vind ik zelf wel meevallen (het is alleen jammer dat de dollar zo hoog staat).Maar ik heb zelf ook nog niet besloten hoe of wat (er lopen bij mij op de zaak zat "elektroboeren" rond die ik misschien wel zover krijg om met een ringkerntrafo etc wat voor mij in elkaar te zetten.)
Ik gaf ook alleen maar een alternatief,want niet iedereen heeft verstand van elektro (ik niet iig) of zin om een zelfbouw project te doen.Die $169 vind ik zelf wel meevallen (het is alleen jammer dat de dollar zo hoog staat).Maar ik heb zelf ook nog niet besloten hoe of wat (er lopen bij mij op de zaak zat "elektroboeren" rond die ik misschien wel zover krijg om met een ringkerntrafo etc wat voor mij in elkaar te zetten.)
Verwijderd
BrassMonkey:
Je trafo is te licht. Die gaat gloeiend heet worden en mogelijk doorfikken. Hoewel ILP/Amplimo trafo's veel kunnen hebben. Velleman shit niet.
En de capaciteit van je elko's is ook veel te laag; hier sloop je je pelt mee. Als er teveel rimpel opzit, dan rekt je pelt elke keer net een beetje uit, en krimpt-ie door de pulserende warmteontwikkeling. 't is maar weinig, maar op den duur gaat de effectiviteit van je pelt zwaar achteruit.
'k heb ooit een discussie per e-mail gehad hierover met een figuur van Melcor.
_zeus_:
$169, da's ongeveer 400 piek. Nou, dat valt toch stiekum niet echt mee vind ik.
Dat trafo-ding kan iedereen die draadjes aan elkaar kan knopen in elkaar zetten. Je hebt er niet eens een soldeerbout voor nodig.
Je trafo is te licht. Die gaat gloeiend heet worden en mogelijk doorfikken. Hoewel ILP/Amplimo trafo's veel kunnen hebben. Velleman shit niet.
En de capaciteit van je elko's is ook veel te laag; hier sloop je je pelt mee. Als er teveel rimpel opzit, dan rekt je pelt elke keer net een beetje uit, en krimpt-ie door de pulserende warmteontwikkeling. 't is maar weinig, maar op den duur gaat de effectiviteit van je pelt zwaar achteruit.
'k heb ooit een discussie per e-mail gehad hierover met een figuur van Melcor.
_zeus_:
$169, da's ongeveer 400 piek. Nou, dat valt toch stiekum niet echt mee vind ik.
Dat trafo-ding kan iedereen die draadjes aan elkaar kan knopen in elkaar zetten. Je hebt er niet eens een soldeerbout voor nodig.
Dabit:
Ik weet dat het 400 piek is en x2 +verzendkosten zal het wel 1000 piek worden.Ik kan natuurlijk niet bij iedereen in de knip kijken, maar voor mij is 1000 piek dus echt nix (ik verdien teveel ik weet het).En zoals ik al zei ik heb diddly squad verstand van elektro en heb geen zin om "spelen" met iets waar ik geen verstand van heb.Als het goedkoper kan (nederlander he)ben ik daar natuurlijk voor in.Maar ik ga er dus echt niet zelf mee experimenteren, dan maar wat meer geld kwijt.Maar zoals ik hierboven al zei ga ik wel ff proberen of ik 1 van de "elektroboeren" hier op de zaak zover kan krijgen om zoiets in elkaar te schroeven.Ik heb dus wel een voeding nodig voor 2 pelts (denk 24v en 25A).Buiten het "voedingprobleem" ben ik ook nog niet uit welke koelpasta want die siliconenbased pasta gaat in de meeste gevallen maar tot -40 en ik verwachr met die pelts en de compressor die ik heb een temp van -50 a -60 aan de processor kant, maar goed das een ander verhaal.
Ik weet dat het 400 piek is en x2 +verzendkosten zal het wel 1000 piek worden.Ik kan natuurlijk niet bij iedereen in de knip kijken, maar voor mij is 1000 piek dus echt nix (ik verdien teveel ik weet het).En zoals ik al zei ik heb diddly squad verstand van elektro en heb geen zin om "spelen" met iets waar ik geen verstand van heb.Als het goedkoper kan (nederlander he)ben ik daar natuurlijk voor in.Maar ik ga er dus echt niet zelf mee experimenteren, dan maar wat meer geld kwijt.Maar zoals ik hierboven al zei ga ik wel ff proberen of ik 1 van de "elektroboeren" hier op de zaak zover kan krijgen om zoiets in elkaar te schroeven.Ik heb dus wel een voeding nodig voor 2 pelts (denk 24v en 25A).Buiten het "voedingprobleem" ben ik ook nog niet uit welke koelpasta want die siliconenbased pasta gaat in de meeste gevallen maar tot -40 en ik verwachr met die pelts en de compressor die ik heb een temp van -50 a -60 aan de processor kant, maar goed das een ander verhaal.
Verwijderd
Hmmz, daar wil ik ook wel werkenIk kan natuurlijk niet bij iedereen in de knip kijken, maar voor mij is 1000 piek dus echt nix (ik verdien teveel ik weet het).
[/quote]Ik heb dus wel een voeding nodig voor 2 pelts (denk 24v en 25A).[/quote]
Dan zou ik eens gaan kijken naar een 42-48V 12A voeding. Die zijn kleiner en goedkoper dan een 2x 24V@12A of 24V@24A.
Buiten het "voedingprobleem" ben ik ook nog niet uit welke koelpasta want die siliconenbased pasta gaat in de meeste gevallen maar tot -40 en ik verwachr met die pelts en de compressor die ik heb een temp van -50 a -60 aan de processor kant, maar goed das een ander verhaal.
Ik heb eventueel goed nieuws: ik ben bezig met wat indium te laten komen. Indium is een ontzettend zacht materiaal met een redelijke warmtegeleiding. Het word onder andere gebruikt als TIM bij cryogene toepassingen. Dat is dus bruikbaar voor jouw doel.
ff nog meer offtopic: met wat voor lompe compressor ga je in godsnaam het vermogen dat 2 pelts produceren afvoeren? Ik hoef niet te vertellen dat een koelkast of dikke-vriezer compressor dat dus niet trekt, neem ik aan. Dan kom je alweer op airco-spul uit.
Ik heb dus een compressor uit een oud labapparaat geript(ook van de zaak).Deze koelt tot -40 en is geschikt om 24/7/365 te draaien.Hij is geschikt om 2000 watt aan warmte af te voeren (pelt 2x ca 250 watt + tb of Athlon 4 zeg 100 watt = 500watt aan warmte , de compressor is dus eigenlijk overkill maar who cares
)
Enne als je dat spul binnen hebt , ik hou me aanbevolen (ik zit nu op de zaak kan alleen mailen en browsen,maar als je me icq nr/meeladres thuis wilt let me know)
Enne als je dat spul binnen hebt , ik hou me aanbevolen (ik zit nu op de zaak kan alleen mailen en browsen,maar als je me icq nr/meeladres thuis wilt let me know)
Verwijderd
ehh je pelts hebben wel 250W nodig, maar dat wordt niet allemaal in hitte omgezet toch?
je komt nog lager uit, denk alleen wel dat je TB, als je hem zwaar hoger klokt, wel meer dan 100 gaat produceren.
je komt nog lager uit, denk alleen wel dat je TB, als je hem zwaar hoger klokt, wel meer dan 100 gaat produceren.
Nee, 0,00001 % van de 250W wordt waarschijnlijk wel omgezet in electromagnetische straling...
Verwijderd
hallo allemaal heb zelf een swiftech mc462btec en een 176w peltier(drift 0.8) ben dus ook opzoek naar een voeding voor die pelt (draaien nu op 12v)nou heb ik een voeding gezien de AFX5920A op http://www.thiecom.com/afx1.htm
en dat lijkt me wel wat. je kan dan zelf de voltage en amperage instellen traploos, kost in nederland fl 749,- incl. ga effe informeren morgen over leverbaarheid.
ps deze is ook geschikt voor 2 x drift 0.8
gigatech
en dat lijkt me wel wat. je kan dan zelf de voltage en amperage instellen traploos, kost in nederland fl 749,- incl. ga effe informeren morgen over leverbaarheid.
ps deze is ook geschikt voor 2 x drift 0.8
gigatech
Voor sommige mensen blijkbaar niet. Trouwens zo'n voeding is ook lomp groot, niet echt makkelijk om mooi weg te werken in je kast (less: onmogelijk).
* Hielko heeft via e-bay goedkoop twee 24V @ 15A geschakelde voedingen op de kop getikt
.
* Hielko heeft via e-bay goedkoop twee 24V @ 15A geschakelde voedingen op de kop getikt
Tsja hoe een peltier werkt is bij mij allang bekend.Dit ging toch echt over wat voor voeding en dan ook nog specifiek over een 172 Watt peltier.
(offtopic)
Dabit heb je er moeite mee als ik je meel over dat indium,want je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt.
(/offtopic)
(offtopic)
Dabit heb je er moeite mee als ik je meel over dat indium,want je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt.
(/offtopic)
Waar haal ik trafo's die geschikt zijn om zelf zo een voeding te bouwen?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Electronica zaak. Stuut en Bruin verkoopt volgens mij het ongeveer hele assortiment Amplino trafo's.
[Hollander-modus]Op vrijdag 20 juli 2001 11:57 schreef hielko het volgende:
Electronica zaak. Stuut en Bruin verkoopt volgens mij het ongeveer hele assortiment Amplino trafo's.
En wat kost dat?
[/Hollander-modus]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Ligt eraan hoeveel vermogen je wilt hebben, maar 100 piek kost een ringkern al snel.
Verwijderd
Over dat vermogen heb ik nog een vraag,
Als ik nou een hoger vermogen trafo neem, bv. 2x12V 500W. Dan zal deze toch een stuk minder warm worden dan een 2x12V 300W ?
Oh ja, alle trafo's die ik tegenkom hebben 2x 9,12,15 etc output. Heb je ook trafo's met 1x output ?
Als ik nou een hoger vermogen trafo neem, bv. 2x12V 500W. Dan zal deze toch een stuk minder warm worden dan een 2x12V 300W ?
Oh ja, alle trafo's die ik tegenkom hebben 2x 9,12,15 etc output. Heb je ook trafo's met 1x output ?
Hoeveel ampere moet ik hebben voor een 156 watt peltier? Is 2 * 12 V / 120 VA dan genoeg? (Dan kan je toch ook 24 V / 10 A krijgen?)
heuh is die oc-shop voeding niet veel te slap (8 A waar die 172W al 11A nodig heeft)
Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)
Pagina: 1