Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-01-2022
Hallo,

Hoe kan ik binnen Windows 10 een gast account aanmaken die word gereset als men uitlogt of reboot?
Zodat er niets van de gast zijn instellingen achterblijven.
Het installeren van applicaties e.d. moet niet mogelijk zijn, tenzij het admin wachtwoord word opgegeven.

Groeten,

Bernard

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:24
Helaas voldoet jou topic (nog) niet aan de eisen die wij op Tweakers stellen.

Ik mis het volgende :
  • Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd om dit zelf voor elkaar te krijgen?
  • Welke oplossingen heb je (via de zoekmachines of onze Tweakers Search) gevonden en waarom voldoen deze niet?
  • (en als je gezocht hebt) Op welke termen heb je gezocht?
Kijk even goed in het beleid, wat er nu precies verwacht wordt van een goede topicstart en vul je topicstart aan...d.m.v. de Wijzig knop bovenaan je post.

Het is hier namelijk op GoT de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat naar een oplossing voor je probleem alvorens je hiervoor een topic aanmaakt. We zijn namelijk geen Helpdesk...

Dus als jij even laat zien dat je zelf ook inzet hebt getoond, zijn je mede-Tweakerts ook vast wel genegen om mee te denken.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
JackSparrow schreef op woensdag 26 april 2017 @ 00:08:
  • Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd om dit zelf voor elkaar te krijgen?
  • Welke oplossingen heb je (via de zoekmachines of onze Tweakers Search) gevonden en waarom voldoen deze niet?
  • (en als je gezocht hebt) Op welke termen heb je gezocht?
Ik heb in Windows 10 gezocht naar de mogelijkheid om een gast account aan te maken die zichzelf reset na het afsluiten. Het aanmaken van een gewone account kan binnen Windows 10 maar een gast account met beperkte privéleges kan ik niet instellen.

Daarnaast heb ik middels Google en op het Tweakers forum gezocht naar een manier om een gast account die zich reset in te stellen. Ik heb niets gevonden.

De termen die ik gebruikt heb om te zoeken waren onder andere:
Windows 10 guest account limit, Windows 10 reset guest account, Windows 10 guest reset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met een simpele google search heb je vele websitesd die uitleggen hoe je een guest account activeert. Bijvoorbeeld:
https://www.howtogeek.com...st-account-in-windows-10/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:07:
Met een simpele google search heb je vele websitesd die uitleggen hoe je een guest account activeert. Bijvoorbeeld:
https://www.howtogeek.com...st-account-in-windows-10/
Bedankt voor je hulp Rob.

Nu kan ik in elk geval middels een omweg een gast account aanmaken.
Wat ik mij afvraag, hoe kan ik ervoor zorgen dat de instellingen weer worden teruggezet?
Bestanden die gedownload zijn moeten worden gewist, alle instellingen moeten worden teruggezet, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
Vraag ik naar iets dat onmogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MrBernard schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:25:
Vraag ik naar iets dat onmogelijk is?
Het is niet onmogelijk maar ik ken geen pasklare oplossingen. Kun je iets met Mandatory Profiles? Of een product als de Reborn kaartjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als je je scenario uitlegt, is het wellicht wat eenvoudiger om relevante resultaten te vinden.

Moeten we het zien als een setup voor in een Internetcafé? Of iets voor kinderen zodat ze de computer niet kunnen slopen door malware te installeren?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
CodeCaster schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:48:
Als je je scenario uitlegt, is het wellicht wat eenvoudiger om relevante resultaten te vinden.

Moeten we het zien als een setup voor in een Internetcafé? Of iets voor kinderen zodat ze de computer niet kunnen slopen door malware te installeren?
Het is voor een instelling waar daklozen gebruik mogen maken van het internet.
Er is niet altijd toezicht en men gebruikt Windows 10 voor Facebook, Youtube, mail en andere simpele zaken.
Een budget voor software is er niet en vanuit de router is er niets te veranderen.
Het moet dus vanuit Windows 10 zelf worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
downtime schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:43:
[...]

Het is niet onmogelijk maar ik ken geen pasklare oplossingen. Kun je iets met Mandatory Profiles? Of een product als de Reborn kaartjes?
Mandatory Profiles komt in de buurt, als ik het zo bekijk.
Ik moet mij verder inlezen, niet eens bekend mee. B)
Bedankt voor je advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MrBernard schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 12:04:
[...]

Het is voor een instelling waar daklozen gebruik mogen maken van het internet.
Er is niet altijd toezicht en men gebruikt Windows 10 voor Facebook, Youtube, mail en andere simpele zaken.
Een budget voor software is er niet en vanuit de router is er niets te veranderen.
Het moet dus vanuit Windows 10 zelf worden ingesteld.
Voor zulke zaken zijn de Reborn kaartjes wel ideaal. Keertje rebooten en alle wijzigingen zijn weer ongedaan gemaakt. Ik heb ze zelf nooit gebruikt, en wist niet eens dat ze nog bestonden, maar weet dat ze vroeger wel bij scholen gebruikt werden. Maar zonder budget is een hardware oplossing waarschijnlijk geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:43:
[...]

Nadeel hiervan is wel dat je maandelijks een (lastige) onderhoudsprocedure uit moet voeren om updates door te voeren.

Overigens zijn er tegenwoordig ook softwarematige oplossingen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 09:22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 20:18

nhanssen

QVL is non-tweakers

Je kan een gast account maken, 1x inloggen en alles zo instellen zoals jij wil dat een account voor een gast uitziet.
Daarna uitloggen en inloggen met je admin account. Ga naar de users map en dan naar het gast account en verander de naam(extensie) van NTUSER.DAT naar NTUSER.MAN.

PS: Mocht je de extensie niet kunnen wijzigen i.v.m. in gebruik zijn dan even herstarten en opnieuw proberen met je admin account.

[ Voor 19% gewijzigd door nhanssen op 28-04-2017 13:02 . Reden: toevoeging mogelijk probleem ]

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En hoe ga je afdwingen dat er ook daadwerkelijk uitgelogd wordt? Niet dat een persoon om 10:00 gaat internetten, om 10:30 wegloopt en vergeet af te loggen en dat dus om 17:00 iemand anders ook weer op hetzelfde account verder gaat (dus ingelogd op Facebook met de gegevens van de eerste persoon)?

Ik denk dat je eens moet kijken naar "Windows 10 Kiosk mode"; mogelijk dat daar iets meer initiele configuratie achter zit maar op de lange termijn zal dit waarschijnlijk wel een stukje hoofdpijn schelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:32
MAX3400 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:00:
En hoe ga je afdwingen dat er ook daadwerkelijk uitgelogd wordt? Niet dat een persoon om 10:00 gaat internetten, om 10:30 wegloopt en vergeet af te loggen en dat dus om 17:00 iemand anders ook weer op hetzelfde account verder gaat (dus ingelogd op Facebook met de gegevens van de eerste persoon)?

Ik denk dat je eens moet kijken naar "Windows 10 Kiosk mode"; mogelijk dat daar iets meer initiele configuratie achter zit maar op de lange termijn zal dit waarschijnlijk wel een stukje hoofdpijn schelen.
Heeft Windows niet al sinds XP, of waarschijnlijk zelfs eerder, opties om automatisch uit te loggen als er X minuten geen input is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
Iedereen bedankt voor het advies, ik ga er dit weekend even rustig naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
Mandatory Profiles leek de enige optie te zijn.
Helaas is dit niet mogelijk omdat er niets via de server kan gebeuren.

De vraag samengevat:
Ik moet een enkele PC achter een dichtgespijkerde router voorzien van een gast account die geen downloads, instellingen en dergelijke opslaat, na het uitloggen of desnoods een reboot moeten alle gegevens worden gewist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MrBernard schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:58:
Mandatory Profiles leek de enige optie te zijn.
Helaas is dit niet mogelijk omdat er niets via de server kan gebeuren.

De vraag samengevat:
Ik moet een enkele PC achter een dichtgespijkerde router voorzien van een gast account die geen downloads, instellingen en dergelijke opslaat, na het uitloggen of desnoods een reboot moeten alle gegevens worden gewist.
Moet het persé Windows zijn? Met een Linux Live-CD is dat een makkie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dit zelf op een standalone PC instellen is best een lastig ding als je wat ervaring mist. Je kunt wel mandatory profiles maken op een standalone PC maar het afdichten van de gebruikersomgeving tegen ongewenst opslaan van bestanden is een hell. Hernoemen van ntuser.dat naar ntuser.man beschermt je dan enkel tegen registry wijzigingen.

Een stukje extra software kan je dus helpen. DeepFreeze is al voorgesteld.
Een kiosk PC maak je eenvoudig met ThinKiosk : http://thinscaletechnology.com/what-is-thinkiosk/

Je kunt dit gebruiken om een PC in te richten als thin client (bedoeld om met een terminal server te verbinden) maar verbinden hoeft natuurlijk niet. Enkel instellen dat ThinKiosk wordt gestart als shell en vervolgens een browser opent (en dit als enige applicatie toestaan) zorgt dat je een soort van Kiosk PC /internet only PC hebt. De rest is een kwestie van dichttimmeren met eventuele local policies.

En damn @MAX3400 : ja, waarom niet gewoon Windows 10 in kiosk mode:
https://docs.microsoft.co...iguration/kiosk-shared-pc

[ Voor 7% gewijzigd door akimosan op 02-05-2017 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
Bedankt voor je advies. :)
Als ik het zo zie denk ik dat ik toch maar ga voor kiosk mode.
Maar is dat met een gemiddelde kennis van Windows 10 te doen, zonder er uren aan te besteden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De guides als beschreven in de link zien er echt simpel genoeg uit, stap voor stap incl screenshots.
Om je gezeur op "ijzer" te besparen, test/doe alle stappen eerst in een virtual machine (met behulp van Hyper-V of Virtual Box / VMWare workstation/VmWare player) en installeer daar Windows in. Let wel, je moet Pro, Enterprise of Education gebruiken en gezien je "bedrijfssituatie" denk ik dat de laatste 2 zullen afvallen hoewel je deze wel kunt installeren in trial mode (niet activeren) of een evaluation versie downloaden: https://www.microsoft.com/en-us/windowsforbusiness/try

Let er ook op dat je op je testmachine Windows Pro dus niet activeert met de key die je op je echte hardware wilt/kunt gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom Windows? Met linux kan je dat vrij eenvoudig realiseren...en het is gratis.

[ Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 02-05-2017 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
Ik mag er geen heel nieuw besturingssysteem opzetten, het moet gewoon Windows 10 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 19:53

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Je kan ook Reboot Restore RX gebruiken, die maakt als het ware een snapshot (soort deep freeze). Alleen beheerders kunnen deze middels een optie in de taakbalk in- of uitschakelen. Met een standaard account ben je dan al klaar, kan niets mee gebeuren (zien ook geen icoon). Na boot krijg je weer een "schone" omgeving.

[ Voor 14% gewijzigd door Wolvganger op 06-05-2017 16:30 ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

_Moet_ het Windows zijn? Je zou kunnen overwegen om er Ubuntu (of andere Linux smaak) op te zetten. http://www.omgubuntu.co.uk/2014/07/create-ubuntu-kiosk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MrBernard schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:17:
Ik mag er geen heel nieuw besturingssysteem opzetten, het moet gewoon Windows 10 zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 19:26:
_Moet_ het Windows zijn? Je zou kunnen overwegen om er Ubuntu (of andere Linux smaak) op te zetten. http://www.omgubuntu.co.uk/2014/07/create-ubuntu-kiosk
Bedankt voor je moeite, hoor, maar dit is al een paar keer geopperd* en twee posts boven je geeft TS nog antwoord op jouw eerste vraag. 8)7

* Okee, strikt genomen is dit niet zo specifiek genoemd maar kwam wel in de richting. 2e punt blijft gewoon staan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 07-05-2017 00:58 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ik dan naar zou vragen is: waarom?
Als ik een probleem heb omdat ik een bepaalde dienst niet op een eenvoudige manier kan uitvoeren, dan ga ik zoeken naar mogelijke oplossingen. Als een oplossing een andere aanpak vereist, dan is de vraag al snel: wat is belangrijk: de oplossing an sich of de functionaliteit?
Dus de vraag aan de TS is eigenlijk: wat is je opdracht? Een pc neerzetten waarop jan en alleman een paar zaken moet kunnen regelen of een windows pc neerzetten en deze dicht timmeren?
Wat ik gezien heb in vele jaren ICT dat als je wat meer uitleg geeft over mogelijke oplossingen, dat 'harde eisen' zoals 'het moet windows zijn' dan helemaal niet meer zulke harde eisen blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:32:
Waar ik dan naar zou vragen is: waarom?
Als ik een probleem heb omdat ik een bepaalde dienst niet op een eenvoudige manier kan uitvoeren, dan ga ik zoeken naar mogelijke oplossingen. Als een oplossing een andere aanpak vereist, dan is de vraag al snel: wat is belangrijk: de oplossing an sich of de functionaliteit?
Dus de vraag aan de TS is eigenlijk: wat is je opdracht? Een pc neerzetten waarop jan en alleman een paar zaken moet kunnen regelen of een windows pc neerzetten en deze dicht timmeren?
Wat ik gezien heb in vele jaren ICT dat als je wat meer uitleg geeft over mogelijke oplossingen, dat 'harde eisen' zoals 'het moet windows zijn' dan helemaal niet meer zulke harde eisen blijken te zijn.
Al je vragen worden in eerdere berichten in dit topic beantwoord. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, blijf jij bij Win10. Echter, ik zie nergens de reden waarom je win10 moet gebruiken, buiten een opmerking in de trant van "omdat het moet". Als techneut begint het bij mij dan wel een beetje te wringen eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Vroeger deed ik het voor een klant en het werkte als een trein. Even een programma als deep freeze / illusion uitzetten, updaten en dan weer aanzetten en dan konden gasten weer op de PC verder.
Toen kwam Windows 7 of 8 en daar werkte het niet meer mee en ook de clients (Antamedia kiosk) werkte daar niet mee dus dat was echt einde project en om nou terug te gaan naar XP was geen go vanwege de verouderde software. Daar werkte het wel maar het was te oud.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-08 22:55
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 23:20:
Goed, blijf jij bij Win10. Echter, ik zie nergens de reden waarom je win10 moet gebruiken, buiten een opmerking in de trant van "omdat het moet". Als techneut begint het bij mij dan wel een beetje te wringen eerlijk gezegd.
Blijkbaar vraagt de "opdrachtgever" om windows 10. Goede reden om daar te blijven denk ik zo. Verder zijn er al best wel een aantal goede windows suggesties gegeven.

Ik heb een tijdje in een soortgelijke setup gebruik gemaakt van Deep Freeze, dat ging goed. Vroeger op school hadden wij Ghostimage, maar misschien is dat wat overkill (zeker gezien de client-only setup)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Er zijn tal van oplossingen die werken zoals windows steady state (wat helaas na windows 7 niet meer ondersteund wordt). Zoek maar eens op die keywords.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2017 23:42 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBernard
Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 23:20:
Ik ben enige tijd geleden begonnen met LPIC1, ben gek op Linux en het hele Open Source concept. Wat mij regelmatig stoort zijn de types die perse alles met een open source oplossing willen doen. En dan met name dit, het moet altijd Linux zijn want Windows is 'slecht'.

Er zijn talloze voorbeelden waarom Windows soms de enige OS is. Geen enkele Linux OS kan de Adobe Suite naar behoren draaien. Misschien dat het met heel veel knutselen, prutsen en rotzooien kan maar wat is uiteindelijk het resulaat? En wat te doen als er echte updates zijn? Weer met WINE aan de gang gaan?
Tijd is ook geld. Voor een bedrijf dat de hele Adobe Suite MOET hebben en niet voor oplossingen kan gaan zoals GIMP e.d., is Windows of MAC OSX noodzakelijk. En voor een gamer die perse de nieuwste games op een high end PC wilt spelen ook.

Windows gaat steeds meer Open Source, wie weet komt het beste van beide werelden eindelijk ooit samen. Ik hou van beide, omdat ze ieder hun voordelen hebben.

Wielen zijn rond, tafels zijn rond en ik gebruik ze dagelijks. Maar ik zie het nut er niet van in om tafels onder mijn auto te gaan monteren. Ze hebben ieder hun eigen functie.

Na aandringen heb ik trouwens gedaan wat ik vanaf het begin al wou, maar waar ik geen toestemming toe kreeg. Xubuntu installeren. Daar zit standaard een gastaccount op, die bij uitloggen word gereset.

Iedereen bedankt voor de tips/het meedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
MrBernard schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:17:
Alle ingrepen die verder geboden worden zijn verreweg van 'gewoon windows'. Daarnaast is Windows 10 de laatste 3 revisies ook echt niet meer hetzelfde. Hardware aanpassingen, 'freeze' opties, 'image' opties, allemaal custom non-windows zaken.

Lijkt me sterk dat het perse windows moet zijn als er verder geen eisen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrBernard schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:51:
[...]

Ik ben enige tijd geleden begonnen met LPIC1, ben gek op Linux en het hele Open Source concept. Wat mij regelmatig stoort zijn de types die perse alles met een open source oplossing willen doen. En dan met name dit, het moet altijd Linux zijn want Windows is 'slecht'.
Omdat je mij quote heb ik het idee dat je mij onder 'het type dat vindt dat het Linux moet zijn omdat Windows slecht is' schaart. Een wel erg over-een-kam-scheren van opensource aanhangers. Windows kan een prima OS zijn.
Er zijn talloze voorbeelden waarom Windows soms de enige OS is. Geen enkele Linux OS kan de Adobe Suite naar behoren draaien. Misschien dat het met heel veel knutselen, prutsen en rotzooien kan maar wat is uiteindelijk het resulaat? En wat te doen als er echte updates zijn? Weer met WINE aan de gang gaan?
Tijd is ook geld. Voor een bedrijf dat de hele Adobe Suite MOET hebben en niet voor oplossingen kan gaan zoals GIMP e.d., is Windows of MAC OSX noodzakelijk. En voor een gamer die perse de nieuwste games op een high end PC wilt spelen ook.
Uit jouw initiële vraag bleek uit niets dat er Adobe suites of welke Windows-only applicatie dan ook op deze pc moesten draaien. Als er vervolgens gevraagd wordt waarom het Windows moet zijn is je antwoord: omdat het moet. Daar heb ik op gereageerd, niet omdat ik vind dat het Linux moet worden.
Het scenario dat je aanhaalde: een oplossing die na iedere keer uitloggen weer eens schone desktop oplevert is naar mijn mening nog steeds het meest eenvoudig op te lossen met een Linux installatie.
Windows gaat steeds meer Open Source, wie weet komt het beste van beide werelden eindelijk ooit samen. Ik hou van beide, omdat ze ieder hun voordelen hebben.
De tijd van Steve Balmer is (gelukkig) voorbij, maar Windows zal _nooit_ open source worden.
Wielen zijn rond, tafels zijn rond en ik gebruik ze dagelijks. Maar ik zie het nut er niet van in om tafels onder mijn auto te gaan monteren. Ze hebben ieder hun eigen functie.
Hier zijn we het dan beiden over eens.
Na aandringen heb ik trouwens gedaan wat ik vanaf het begin al wou, maar waar ik geen toestemming toe kreeg. Xubuntu installeren. Daar zit standaard een gastaccount op, die bij uitloggen word gereset.
*O* d:)b
Iedereen bedankt voor de tips/het meedenken. :)
Graag gedaan.
Pagina: 1