Windows 10 & gepushte 'bloatware'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iets wat misschien meerdere mensen zullen herkennen, is dat in Windows 10 er standaard bij de (her)installatie meerdere programma's bijkomen waar je nooit om gevraagd hebt. Sommigen zijn verwijderbaar (spellen gemaakt door KING, Skype Preview etc), andere zijn onderdeel van Windows blijkbaar en kunnen helemaal niet verwijderd worden (en ze permanent uitzetten kan uitermate lastig zijn zonder ze eerst volledig op te starten) (Xbox app, OneNote, Groove Music). En met de Creator's Update kwamen daar ook weer een paar extra bij die je er weer af moest gooien.

(Nota: ik gebruik de Engelstalige versie van Windows 10 Pro om de uitvoering van sommige programma's te vergemakkelijken, waaronder een Japans-Engelse vertaal interface. Ik weet niet of het bij de Nederlandse versie anders is van Win10)

Zijn er mensen die erin geslaagd zijn bepaalde dingen te verwijderen die in Windows lijken ingebakken te zijn? Of die erin geslaagd zijn compleet te voorkomen dat uberhaupt er bloatware op de PC gepusht wordt door MS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:28
Ik gebruik altijd http://www.iobit.com/nl/advanceduninstaller.php om die meuk te de installeren, werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:45
je kan die apps als Xbox etc gewoon met powershell verwijderen.

Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage

op onderstaande site staan meer commands per app die je wilt verwijderen

https://www.google.nl/amp...ow-to-reinstall-them/amp/

[ Voor 67% gewijzigd door HKLM_ op 25-04-2017 19:38 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allebei... Ik moet geloof ik of met Iobit's programma aan de slag, of Powershell-commando's gaan leren/gedeeltelijk ook opfrissen van degene die ik kende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:39:
Bedankt allebei... Ik moet geloof ik of met Iobit's programma aan de slag, of Powershell-commando's gaan leren/gedeeltelijk ook opfrissen van degene die ik kende.
Deze powershell commando stellen niet zo veel voor hoor. gewoon een sessie openen en Control c en V en gaan.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Downloader_NL schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:41:
Deze powershell commando stellen niet zo veel voor hoor. gewoon een sessie openen en Control c en V en gaan.
En natuurlijk altijd eerst snappen wat er gaat gebeuren voordat je met admin-rechten zomaar iets uitvoert dat je "ergens op dah interwebs" hebt gevonden. Je zou niet de eerste zijn die er de boel mee sloopt ;) Al is jouw voorbeeld natuurlijk simpel te snappen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
F_J_K schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:00:
[...]

En natuurlijk altijd eerst snappen wat er gaat gebeuren voordat je met admin-rechten zomaar iets uitvoert dat je "ergens op dah interwebs" hebt gevonden. Je zou niet de eerste zijn die er de boel mee sloopt ;) Al is jouw voorbeeld natuurlijk simpel te snappen.
Yes heb je helemaal gelijk is maar deze commands zijn wel duidelijk lijkt mij ;) vandaar de contr c en v benaming :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik gebruik deze

downloads: Bulk Crap Uninstaller 3.8.1

[ Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 25-04-2017 20:20 ]

Pagina: 1