Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-08 09:45
Is er een manier om te testen of de powersupply van mijn computer aan het sterven is?

Een aantal dingen waar ik sinds kort tegen aanloop hebben mij doen vermoeden dat dit zo is.

- De fan op de PSU maakt onregelmatig geluid, soms stopt de fan even, dan gaat ie weer door, dit was eerder gewoon een constant geluid.
- Mijn computer wilde een paar keer bij een koude start niet starten (de computer had een tijd uitgestaan), als ik daarna de computer herstartte ging het wel weer goed.

De PSU die ik gebruik is een 850w PSU van coolermaster, het beestje is ongeveer 8-9 jaar oud.

Nog een extra dingetje, de problemen vallen enigszins samen met het onlangs installeren van een nieuwe gpu (ben van een 980ti naar een 1080 overgestapt). Ik heb geen idee of dit toeval is, of dat het ermee te maken heeft.

Het handigste zou dus zijn als ik mijn PSU kan testen met een programmatje of iets dergelijks.

Beste antwoord (via Rixos op 26-04-2017 09:37)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk meerdere defecte elco's, dat is toch vrij normaal bij dit design van Enhance en de Teapo caps van die leeftijd. Naast dat het normaal is, is het ook gevaarlijk voor alles wat je op de voeding aansluit omdat de ripple gevaarlijk hoog zal zijn op de verschillende spanningen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:26
Welke PSU is het precies? Er zijn prima PSU van Cooler Master en Bagger Voedingen van CM. Waar je überhaupt blij mag wezen dat hij het 8-9 jaar vol hield. En voedingen zijn niet met een programma te testen. Daar heb je meet apparatuur voor nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door loki504 op 25-04-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Dit is de powersupply: Cooler Master Real Power M 850 Watt, 20+24 Pins, Modulaire Kabels

pricewatch: Cooler Master Real Power M850

[ Voor 42% gewijzigd door Rixos op 25-04-2017 19:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Waarschijnlijk meerdere defecte elco's, dat is toch vrij normaal bij dit design van Enhance en de Teapo caps van die leeftijd. Naast dat het normaal is, is het ook gevaarlijk voor alles wat je op de voeding aansluit omdat de ripple gevaarlijk hoog zal zijn op de verschillende spanningen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Gevaarlijk als in? Andere onderdelen kunnen er van stuk gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Rixos schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:38:
Gevaarlijk als in? Andere onderdelen kunnen er van stuk gaan?
Ja.

Wat heb je voor systeem verder? Waarschijnlijk heb je voor 60 euro een nieuwe voeding. Wil je voor dat geld je hardware riskeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
418O2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:39:
[...]

Ja.

Wat heb je voor systeem verder? Waarschijnlijk heb je voor 60 euro een nieuwe voeding. Wil je voor dat geld je hardware riskeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XESrI8JU1I6WuWvondQ4hixf/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Ik zat zelf te denken aan deze voeding als vervanging.

pricewatch: Corsair RM650x

De eisen zijn vooral dat het stil moet zijn, liefst lang meegaat en dat er ook nog wel wat ruimte is als ik wat sterker spul erin wil zetten dus bijvoorbeeld een 1080ti ipv een 1080.

SLI zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit gebruiken dus het hoeft niet buitensporig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Met die hardware volstaat een pricewatch: Corsair RM550x, ook als je naar een zwaardere enkele GPU gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
RM650x heb je niks aan zonder SLI, RM550x is dan perfect. 10 jaar garantie, meer dan genoeg ruimte voor zelfs de meest snelle CPU met meest snelle single GPU videokaart en muisstil. Voeding moet overigens ook prima meer dan 10 jaar mee gaan, kwaliteit van deze voeding is daar meer dan goed genoeg voor.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Top bedankt iedereen voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
-The_Mask- schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:52:
RM650x heb je niks aan zonder SLI, RM550x is dan perfect. 10 jaar garantie, meer dan genoeg ruimte voor zelfs de meest snelle CPU met meest snelle single GPU videokaart en muisstil. Voeding moet overigens ook prima meer dan 10 jaar mee gaan, kwaliteit van deze voeding is daar meer dan goed genoeg voor.
Ik zie net trouwens dat er op mijn oude voeding ook een molex kabel is aangesloten.

Waarschijnlijk voor mijn dvd-drive.

Volgensmij zit zo'n aansluiting niet op de RM550x ofwel?

Oh en is het een idee om de doorgetrokken bekabeling van mijn vorige psu te laten zitten en die gewoon weer aan te sluiten op de nieuwe voeding. Of zouden jullie aanraden om de nieuwe kabels door te trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De RM550x heeft gewoon meerdere molex connectors, dat is gewoon een standaard connector welke je op elke normale ATX voeding zal vinden. Kabels van andere voedingen moet je nooit gebruiken, er is geen standaard voor modulaire kabels. Daardoor kan een kabel wel hetzelfde eruit zien, maar de pin-out toch totaal anders zijn, waardoor je kortsluiting krijgt doordat bijvoorbeeld 12V wordt verwisseld met 5V en 3,3V met ground, om maar iets geks te noemen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
-The_Mask- schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:24:
De RM550x heeft gewoon meerdere molex connectors, dat is gewoon een standaard connector welke je op elke normale ATX voeding zal vinden. Kabels van andere voedingen moet je nooit gebruiken, er is geen standaard voor modulaire kabels. Daardoor kan een kabel wel hetzelfde eruit zien, maar de pin-out toch totaal anders zijn, waardoor je kortsluiting krijgt doordat bijvoorbeeld 12V wordt verwisseld met 5V en 3,3V met ground, om maar iets geks te noemen.
Aha kabels dus niet hergebruiken.

Ik zie hier op de plaatjes van de pricewatch: Corsair RM550x geen molex aansluiting.

Op mijn huidige PSU zit een rij met 4 pins enkele rij aansluiting specifiek voor molex.

Waar zou de molex dan inpassen bij de 550x want ik zie daar geen aansluiting voor op het plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:13
Rixos schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:29:
[...]

Aha kabels dus niet hergebruiken.

Ik zie hier op de plaatjes van de pricewatch: Corsair RM550x geen molex aansluiting.

Op mijn huidige PSU zit een rij met 4 pins enkele rij aansluiting specifiek voor molex.

Waar zou de molex dan inpassen bij de 550x want ik zie daar geen aansluiting voor op het plaatje.
Ik zie op het 13e plaatje toch echt een paar molex connectors :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
Aah vandaar, dan weet ik genoeg.

Ik ga hem meteen bestellen.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rixos
Vandaag de nieuwe voeding ontvangen en geïnstalleerd.

Wow, wat is ie super stil zeg, echt een enorm verschil met mijn laatste voeding.

Ben er erg tevreden mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
De problemen bleken toch nog aanwezig te zijn met de nieuwe PSU maar zijn inmiddels opgelost.

Het bleek een softwarematig probleem te zijn binnen Windows en dus niet aan de PSU te liggen.

Maargoed, het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Rixos schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:24:
De problemen bleken toch nog aanwezig te zijn met de nieuwe PSU maar zijn inmiddels opgelost.

Het bleek een softwarematig probleem te zijn binnen Windows en dus niet aan de PSU te liggen.

Maargoed, het is opgelost.
Om welk softwarematig probleem ging het? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nou het niet willen starten van de PC met een koude start en een fan van de voeding welke vreemde geluiden geeft en soms stopt is toch echt niet een Windows probleem. Windows kan hier namelijk geen enkele invloed op uit oefenen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Sinds de laatste windowsupdate heb ik geen last meer van de koude niet-boots.

Terwijl ik daar direct na het plaatsen van de nieuwe voeding nog 2 weken last van had.

Dus ik denk dat wel te concluderen valt dat het niet aan de PSU lag.

Dat de PSU fan onregelmatig draaide en wat meer geluid maakte is denk ik gezien de leeftijd logisch, maar betekent nog niet dat ie stuk was, wel een oud beestje en wat versleten.

[ Voor 4% gewijzigd door Rixos op 25-05-2017 15:33 ]

Pagina: 1