Geen surround output van PC op home cinema

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:23
Beste mede-tweakers,

Ik krijg op mijn PC geen surround output door mijn Sony BDV-E4100 home cinema set. Ik heb de receiver aangesloten met HDMI arc op mijn tv. Mijn PC is met HDMI aangesloten op de tv. Apparaten zoals mijn Playstation en horizon box zijn op dezelfde manier aangesloten en geven surround sound. Op mijn PC krijg ik dat dus niet voor elkaar. De HDMI zit in mijn videokaart (gtx 1080). Weet iemand wat er verkeerd gaat?

Vriendelijke groeten,

Rick

Beste antwoord (via Rickpm1 op 02-05-2017 22:23)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 11:25
Rickpm1 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:17:
[...]

Hoe moet ik het aansluiten dan? De Sony BDV E4100 heeft 1 HDMI out (arc) poort.
Even de BDV-E4100 bekeken, maar dat is geen receiver, maar een home cinema oplossing. Je hebt dus geen HDMI-inputs, en dus is deze weg daarmee onmogelijk.

Je zal dan toch de HDMI-inputs van je TV moeten gaan gebruiken, en dan via een optical out naar de optical in van je home cinema set. Dat is zoals gezegd gelimiteerd omdat de meeste TV's geen DTS passthrough doen, en soms ook geen Dolby Digital passthrough, dus echt fraai is deze methode natuurlijk niet.

Alternatief is beeld en geluid op gaan splitsen. Als je op je HTPC een optical out hebt, kan je deze gebruiken, en anders kan je een audio extractor gebruiken (dus HDMI-input, en HDMI-output + optical output). Probleem met deze methodes is dat beeld en geluid nog wel eens out of sync kunnen raken.

De enige echt goede manier is dus eigenlijk de home cinema vervangen voor een echte receiver met HDMI inputs en output. Een Home Cinema set is voor dergelijke toepassingen helaas simpelweg te beperkt.

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:19

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je geeft wel wat info, maar niet genoeg om duidelijk te kunnen zeggen wat er aan de hand is. Heb je al gekeken bij de speakerconfiguratie in Windows?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
Bij de Windows speakerconfiguratie worden meerdere 5.1 setups weergeven maar als ik die test klinken alleen de left en right speaker, rear wordt doorgestuurd naar L+R en subwoofer hoor je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-10 21:06
Volgens mij gaat dit alleen werken als je computer DD of DTS output geeft.
Wat ondersteund je televisie qua ARC? Welke televisie heb je?

Op dit moment is je output van je computer PCM waarschijnlijk.
PS4 output is DTS en Horizon output is DD.

Edit:Note that some TVs can only pass 5.1 through over a certain connection (either digital optical or HDMI ARC), and some can only pass through certain signal types (DTS or Dolby Digital), so make sure you pick a TV that supports both the connection and signal type you wish to use.

http://www.rtings.com/tv/...urround-audio-passthrough

Als je DD of DTS als output wil hebben heb je een (onboard) geluidskaart nodig die dit kan encoderen.
Ik heb een Auzentech kaart nog thuisliggen (werkt niet op W10) die dit kon.
Sommige onboard geluidskaarten kunnen dit en er zijn ook software oplossingen.
https://www.reaper-x.com/...gital-encoding-for-games/

[ Voor 88% gewijzigd door Bazvv op 25-04-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rickpm1 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:05:
Bij de Windows speakerconfiguratie worden meerdere 5.1 setups weergeven maar als ik die test klinken alleen de left en right speaker, rear wordt doorgestuurd naar L+R en subwoofer hoor je niet.
Zelfs als je hem op 5.1 zet, zal dit waarschijnlijk 5.1 PCM worden, Nvidia kaarten hebben ondersteuning voor encoding van audio, hij stuurt de bron (wat waarschijnlijk PCM is) gewoon 1-op-1 door.

Aparte geluidskaart (met licentie, wat niet alle kaarten lijken te hebben) heb je een secondair probleem dat je video en audio via aparte kanalen gaan, wat afhankelijk van je TV nog wel wat sync-issues kan opleveren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
Bazvv ik heb een Sony W605b. Mijn moederbord is een Z97-G43 (ms-7816) en ik heb er een geluidskaart inzitten die op dit moment niet aangesloten is, een Xonar maar die heeft alleen een optical aansluiting en geen HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:45
Wat wil je afspelen en welke software gebruik je ervoor?

Voor films met dts of dolby kan je het gemakkelijkste media player classic gebruiken (google even naar de juiste instellingen)

Verder ga ik er vanuit dat je sony speakers op all stereo kan zetten. Komt er uit elke speaker gewoon stereo geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
oosterhofjf schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:54:
Wat wil je afspelen en welke software gebruik je ervoor?

Voor films met dts of dolby kan je het gemakkelijkste media player classic gebruiken (google even naar de juiste instellingen)

Verder ga ik er vanuit dat je sony speakers op all stereo kan zetten. Komt er uit elke speaker gewoon stereo geluid.
Ik wil graag surround sound hebben voor films of games maar krijg het niet voor elkaar. Ik heb nu de receiver met een optische kabel (via Xonar DG geluidskaart) verbonden aan mijn pc maar ook dan krijg ik geen 5.1 output. Ik heb het getest op een aantal blurays en games :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:45
http://www.avsforum.com/f...d-mpc-hc-setup-guide.html

klein beetje huiswerk :) Ik heb er ook wat moeite mee gehad, maar het installeren van mpc en even dts en dolby aanvinken is eigenlijk het enige wat je hoeft te doen.

games durf ik zo niet te zeggen. Kijk of er in-game instellingen zijn die hier specifiek iets over aangeven en 5.1 kanalen inschakelen in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
oosterhofjf schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:15:
http://www.avsforum.com/f...d-mpc-hc-setup-guide.html

klein beetje huiswerk :) Ik heb er ook wat moeite mee gehad, maar het installeren van mpc en even dts en dolby aanvinken is eigenlijk het enige wat je hoeft te doen.

games durf ik zo niet te zeggen. Kijk of er in-game instellingen zijn die hier specifiek iets over aangeven en 5.1 kanalen inschakelen in windows.
Dank je, zal er weer eens mee gaan stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
Mijn problem is opgelost. Ik kan op de receiver een soundmode instellen die het LPCM signaal van mijn PC decodeert tot de gewenste instelling bijv. Dolby Pro Logic of DTS-NEO. Ik had de optie totaal over het hoofd gezien, iig bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

DTS Neo en Dolby Pro Logic zijn geen echte surround formaten als DTS 5.1, Dolby Digital 5.1, Dolby TrueHD, et cetera. Neo eh Pro Logic zijn meer een sausje die van stereo surround proberen te maken. Dus "opgelost" zou ik dit niet willen noemen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
FeaR schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:01:
DTS Neo en Dolby Pro Logic zijn geen echte surround formaten als DTS 5.1, Dolby Digital 5.1, Dolby TrueHD, et cetera. Neo eh Pro Logic zijn meer een sausje die van stereo surround proberen te maken. Dus "opgelost" zou ik dit niet willen noemen.
Hmm oké, ik krijg iig met geen mogelijkheid DTS 5.1 van mijn pc naar de set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
Niemand met een antwoord? :'( Als ik een bluray afspeel op de PC speelt hij het netjes af in DTS, dit geeft de receiver dan ook aan. Wanneer ik een .mkv met DTS afspeel of een game is het enige wat ik krijg stereo. In de Windows geluidsinstellingen geeft hij wel 5.1 setups aan (twee verschillende) maar als ik die test stuurt hij het geluid alleen naar de front left and front right. Het gaat me er vooral om met surround te gamen zonder een dolby pro logic "sausje" te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je zal je PCM stream moeten encoden naar een DD / DTS bitstream.. ( kan je niet beter je PC direct aan je receiver hangen? mogelijk dat die gewoon wel PCM streams snapt :) )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
SMSfreakie schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:14:
je zal je PCM stream moeten encoden naar een DD / DTS bitstream.. ( kan je niet beter je PC direct aan je receiver hangen? mogelijk dat die gewoon wel PCM streams snapt :) )
Dat kan maar dan moet ik telkens mijn kabels verwisselen als ik bijv. digitale TV wil kijken of op de PS4 wil. En hij snapt LPCM streams want ik krijg surround van de PS4 zowel op de LPCM settings als Dolby of DTS.

[ Voor 11% gewijzigd door Rickpm1 op 01-05-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Je aansluiting klopt niet; je gaat nu via je TV naar je receiver toe, en je TV doet zeer waarschijnlijk geen passthrough voor DTS en mogelijk ook niet voor Dolby Digital. Via ARC zou dit horen te functioneren, maar er zit helaas een verschil tussen "zou horen" en "doet". Meer info hierover kan je onder meer terug vinden op https://www.homecinemamag...om-het-niet-altijd-werkt/

De juiste manier van aansluiting is je receiver centraal zetten, dus je TV op je receiver, en je HTPC op je receiver aansluiten. Dan kan je wel alle geluidsformaten doorgeven. Dit zou je voor alle devices op deze manier horen te doen, en dan loop je niet tegen dergelijke problemen aan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
kroegtijger schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:11:
Je aansluiting klopt niet; je gaat nu via je TV naar je receiver toe, en je TV doet zeer waarschijnlijk geen passthrough voor DTS en mogelijk ook niet voor Dolby Digital. Via ARC zou dit horen te functioneren, maar er zit helaas een verschil tussen "zou horen" en "doet". Meer info hierover kan je onder meer terug vinden op https://www.homecinemamag...om-het-niet-altijd-werkt/

De juiste manier van aansluiting is je receiver centraal zetten, dus je TV op je receiver, en je HTPC op je receiver aansluiten. Dan kan je wel alle geluidsformaten doorgeven. Dit zou je voor alle devices op deze manier horen te doen, en dan loop je niet tegen dergelijke problemen aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Rickpm1 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:17:
[...]

Even de BDV-E4100 bekeken, maar dat is geen receiver, maar een home cinema oplossing. Je hebt dus geen HDMI-inputs, en dus is deze weg daarmee onmogelijk.

Je zal dan toch de HDMI-inputs van je TV moeten gaan gebruiken, en dan via een optical out naar de optical in van je home cinema set. Dat is zoals gezegd gelimiteerd omdat de meeste TV's geen DTS passthrough doen, en soms ook geen Dolby Digital passthrough, dus echt fraai is deze methode natuurlijk niet.

Alternatief is beeld en geluid op gaan splitsen. Als je op je HTPC een optical out hebt, kan je deze gebruiken, en anders kan je een audio extractor gebruiken (dus HDMI-input, en HDMI-output + optical output). Probleem met deze methodes is dat beeld en geluid nog wel eens out of sync kunnen raken.

De enige echt goede manier is dus eigenlijk de home cinema vervangen voor een echte receiver met HDMI inputs en output. Een Home Cinema set is voor dergelijke toepassingen helaas simpelweg te beperkt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
kroegtijger schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:29:
[...]

Games maken geen gebruik van DTS en Dolby digital dus dat is geen probleem. Ik heb nu een optical out aangesloten van mijn Xonar geluidskaart direct naar de receiver. Ook nu krijg ik stereo geluid, wat ik ook instel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Rickpm1 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:35:
[...]

Games maken geen gebruik van DTS en Dolby digital dus dat is geen probleem. Ik heb nu een optical out aangesloten van mijn Xonar geluidskaart direct naar de receiver. Ook nu krijg ik stereo geluid, wat ik ook instel.
Heb je ook je speaker-instellingen in Windows goed gezet? Als je daar nog 2.0 gedefinieerd hebt staan gaat het natuurlijk niet werken. Controleer ook even je drivers en je default audio output uiteraard, maar dat lijkt me allemaal wel voor zich spreken.

Voor films etc. neem ik aan dat je Kodi gebruikt? Kies ook daar voor de juiste audio-settings (dus passthrough enabled, optical out, 5.1 speaker-configuratie etc). Op je home cinema set kies je dan uiteraard wel voor de audio-input via de optical en dan zou het horen te werken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
Ik heb de speaker instellingen van Windows goed ingesteld maar wat ik ook instel dat verandert niks aan mijn LPCM output, die blijft alleen over L+R gestuurd worden, ongeacht HDMI of optical output. Rare is dat bluray en een aantal Dolby / DTS voorbeeldbestanden perfect in 5.1 worden weergeven. LPCM wordt alleen in 5.1 omgezet wanneer ik sound mode aanzet, of Dolby pro logic of DTS Neo. Blijkbaar vind de receiver dat niet zo leuk? Ik las ook dat het een EDID issue kon zijn maar daar heb ik weinig verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Ik vermoed dat je TV het probleem is bij gebruik van ARC en dat deze downmixt naar 2.0 voordat het wordt doorgegeven naar de homecinema.
Ik zou dan ook eerst maar eens proberen om de boel via de optical output van de pc / optical input van de home cinema werkend te krijgen. Dat zou in ieder geval mogelijk moeten zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
Ik heb het probleem gevonden. De set ondersteunt indd geen LPCM 5.1 en gebruikt alleen alle speakers door middel van audio filters. Deze noob heeft weer wat geleerd, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
kroegtijger schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:29:
[...]

Dit antwoord is correct, de set ondersteunt alleen 2 channel PCM echter zijn er wel andere home cinema oplossingen met meerdere HDMI in aansluitingen die dus wel multi channel PCM ondersteunen.
Pagina: 1