Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07 20:07
Hallo mede Tweakers.

Al een aantal jaar ben ik tevreden klant bij KPN.
Toch verbaas ik me over het volgende..

Afgelopen 3 maanden heb ik mijn internet verbruik bijgehouden in de KPN App, en op mijn iPhone.
Elke maand zit hier een groot verschil in. Minimaal 600MB verschil ten opzichte van de KPN App en wat mijn iPhone registreert.

Deze maand zit er nu al een verschil van 1GB in, iets wat mij eigenlijk onmogelijk lijkt.
In alle gevallen is het verbruik in de KPN App vele malen hoger dan wat mijn iPhone registreert.

Na contact te hebben gehad met KPN gooien hun het op wettelijke controle, dus wat in de App staat klopt sowieso. Ook krijg ik te horen dat hun vanaf de Simkaart controleren.. Geen idee of dat werkelijk anders is als wat mijn iPhone registreert.

Het lijkt mij, maar misschien denk ik dat wel helemaal fout, dat wat mijn iPhone registreert juist! goed moet zijn... Aangezien daar alles in en uitkomt, om het zo maar even te verwoorden.

Is er iemand hier op het forum die hier meer van af weet, en mij misschien wel (in tegenstelling tot KPN) kan uitleggen hoe hier zo een groot verschil in kan zitten?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Soms ligt het aan de afronding. Sommige providers ronden per sessie bijvoorbeeld 1kb af naar 100kb, als je dan veel korte sessies hebt loopt het aardig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Kan je ook absolute getallen noemen, in plaats van alleen een verschil? 100 vs 1100 MB is een groot verschil, maar 5000 vs 6000 MB al een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogie
Deze maand:

KPN: 12293MB
iPhone: 11155MB

Maart

KPN: 11259MB
iPhone: 10236MB

Februari

KPN: 10638MB
iPhone: 9763MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogie
Gaf al aan dat het minimale verschillen zijn van 600MB, maar zie bovenstaand voor exacte verschillen.
TommyboyNL schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:00:
Kan je ook absolute getallen noemen, in plaats van alleen een verschil? 100 vs 1100 MB is een groot verschil, maar 5000 vs 6000 MB al een stuk minder.
Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 25-04-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:04
@Moogie ik denk inderdaad dat dit afrondingen zijn, neem voor de zekerheid contact op met KPN zelf. Zij kunnen hier antwoord opgeven.

Heb je trouwens naast de iPhone ingebouwde app ook wel eens aparte app hiervoor gebruikt? En zit daar nog meer verschil in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Ik krijg op mijn factuur logs met wanneer mijn dataverbinding openstaat, dit klopt voor zover ik kan zien gewoon. Wellicht kan je daar specifieke pieken uit halen?

Heb zelf een Android en daar is nooit een noemenswaardig verschil zichtbaar. Ik ben niet bekend met de betrouwbaarheid van Apples logging, maar er kan best een verschil zijn volgens mij.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55
Je iPhone meet op IP niveau, KPN meet waarschijnlijk op de netwerklaag daaronder, dit is bijna altijd meer. Daarnaast zijn er waarschijnlijk ook nog afrondingen naar hele kB's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogie
Heb contact gehad met KPN. Medewerker kon mij niet meer vertellen dan dat hun het op een officiële manier, zoals het voorgeschreven staan in de wet, controleren en het dus ten alle tijden klopt.
Ook geven hun aan het vanaf een simkaart te meten.. Geen idee of dat zo een verschil kan opleveren.

Het is toch trouwens achterlijk dat ze het afronden naar boven. Van bijvoorbeeld 10KB naar 100KB?
Mag dit wel?
NL_NaToR schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:09:
@Moogie ik denk inderdaad dat dit afrondingen zijn, neem voor de zekerheid contact op met KPN zelf. Zij kunnen hier antwoord opgeven.

Heb je trouwens naast de iPhone ingebouwde app ook wel eens aparte app hiervoor gebruikt? En zit daar nog meer verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogie
Ga deze eens bekijken, of ik me hierin kan vinden.
Nog niet aan gedacht, bedankt voor je tip!
Richh schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:10:
Ik krijg op mijn factuur logs met wanneer mijn dataverbinding openstaat, dit klopt voor zover ik kan zien gewoon. Wellicht kan je daar specifieke pieken uit halen?

Heb zelf een Android en daar is nooit een noemenswaardig verschil zichtbaar. Ik ben niet bekend met de betrouwbaarheid van Apples logging, maar er kan best een verschil zijn volgens mij.
Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts onder elkaar plaatsen is niet toegestaan binnen 24 uur. Verder is het voor de leesbaarheid fijner als je onder de quote je antwoord typt ipv. erboven.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 25-04-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Kun je eens een screenshot plaatsen van het datagebruik dat je iPhone aangeeft?
Volgens mij is een MB in de KPN-app 1000x1000 bytes, en op de iPhone 1024x1024 bytes. 12293 "KPN-MB's" is dan 11,45 iPhone GB's. Dan kom je al een stuk meer in de buurt bij wat je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10

The Wizard

Moderator Mobile
Moogie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:12:
Het is toch trouwens achterlijk dat ze het afronden naar boven. Van bijvoorbeeld 10KB naar 100KB?
Mag dit wel?

[...]
Voor zover ik weet rond KPN altijd af in 1 of 10 kB. Vodafone op 100 kB. Staat in de algemene voorwaarden of je abonnementgegevens.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1