Data op HDD niet te benaderen, CrystalDiskInfo geeft warning

Pagina: 1
Acties:

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-01 08:55
Hallo Tweakers,

Enkele jaren geleden heb ik zelf een PC gebouwd. Deze heeft het eigenlijk altijd prima gedaan. In de PC zit een Samsung SSD waar het OS en software op staat. Alle overige data heb ik op een 3TB HDD van Seagate staan welke ik als D: schijf geconfigureerd heb.

De laatste week merk ik dat de harde schijf het steeds moeilijker krijgt. Onlangs was ik in een Excel-document bezig en deze kon ik niet meer opslaan. Ook opslaan als een nieuw bestand lukte niet. Als ik een map met foto's bekijk, dan zie ik de bestanden zelf wel staan, maar de thumbnails niet. Bovendien zijn de foto's ook niet te openen.

Als ik mijn PC herstart (dus helemaal uit en aan) dan werkt alles wel weer voor enige tijd. Bij een gewone reset blijft hij op het Windows loading scherm hangen.

Ik heb CrystalDiskInfo gedraaid en deze toont de volgende informatie:

CrystalDiskInfo - ST300DM001

De Reallocated Sectors Count, Current Pending Sector Count en Uncorrectable Sector Count geven een waarschuwing aan. Nu zeggen deze waardes mij niet zo gek veel, maar als ik zie dat de drempel 0 is, dan begin ik toch vraagtekens te zetten.

Is mijn harde schijf aan vervanging toe? Of is er iets anders aan de hand? Ik heb vorige week ook de Windows 10 Creator's Update geïnstalleerd en kort daarna begonnen de problemen. Kan het daarmee te maken hebben?

Grt,
DedSec85

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je hebt 7200 kapotte sectoren, die actief zijn Current Pending Sector. Hier komen al je problemen vandaan en de data die je niet meer kunt benaderen die is waarschijnlijk onherstelbaar beschadigd. Je kan de schijf formateren en hopen dat de sectoren overschreven worden maar de kans is klein dat de schijf nog betrouwbaar word aangezien het er wel een heleboel zijn. Ik zou nu backuppen wat je kan benaderen en dan de schijf ter garantie terug sturen of vervangen indien geen garantie.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-01 20:29
Sowieso zou ik even checken dat bestaande backups niet corrupt zijn geraakt. Je zal niet de eerste zijn die erachter komt dat de helft van je foto's stuk is, omdat er een paar bitjes omgevallen zijn.

Deze schijf lijkt me in ieder geval ten dode opgeschreven.

• DedSec85
rikadoo schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:40:
Je hebt 7200 kapotte sectoren, die actief zijn Current Pending Sector.
Bedankt voor je reactie. Mag ik vragen hoe je aan 7200 kapotte sectoren komt?
Ik dacht 57 namelijk, of moet ik er een rekensommetje op los laten?

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:24

eagle00789

Est. November 2005

De RAW waarde die er achter staat is een hexadecimaal formaal wat gewoon naar het 10-tallig stelsel 7200 is.

• Remie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05-2025
DedSec85 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:46:
[...]

Bedankt voor je reactie. Mag ik vragen hoe je aan 7200 kapotte sectoren komt?
Ik dacht 57 namelijk, of moet ik er een rekensommetje op los laten?
Je moet naar de RAW waarden kijken.
Als je met calculator 1C20 als HEX invult kan je zien dat de waarde 7200 in decimaal is.

• DedSec85
Ja, dan kom ik inderdaad op 7200 uit. :(
Ik heb een Robocopy script draaien dat alles elke keer bij het booten naar mijn NAS kopieert.

Als mijn PC helemaal uit is geweest en ik start alles opnieuw op is alle data wel gewoon te benaderen. Is er een slim tooltje waarmee ik snel kan zien of er bestanden beschadigd zijn en welke dat zijn?

Ik zal straks in elk geval even een nieuwe HDD bestellen en mijn back-up nalopen.
Pagina: 1