Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• secury
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07 15:28
Sinds een paar jaar wil ik graag zonnepanelen, echter heb ik mij niet meer dan een beetje oppervlakkig ingelezen in de materie omdat mijn vrouw het niet zag zitten. Gelukkig is zij zich ook steeds meer bewust van de duurzaamheid behoefte die bij mij leeft en wilt ze er ook voor gaan, deels ook omdat we buren hebben met zonnepanelen en door de ligging van de huis je ze niet eens ziet liggen als je de straat in rijd.
Nu heb ik een offerte opgevraagd, maar ik wil me graag wat objectiever laten informeren voordat ik daar op reageer of meer offertes ga opvragen.

Wat gegevens:
  • Rijtjeswoning uit 2015, dak op OZO met een kleine schoorsteen en een dakraam.
  • Huidig verbruik: 3600kWh/800m3.
  • Dakraam 1140mmx1180mm
  • Hoek van 40graden, ruim 5 meter breed
  • Achterkant komt binnen enkele jaren een dakkapel en gezien de ligging denk ik niet heel interessant.
Foto's:
Hoeken van het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5V22yQwT3mQYZILBzOL9AGak/thumb.png

Buitenkant (streetview)
Buitenkant

Dakraam
Dakraam

Maps luchtfoto:
Maps luchtfoto

Paneelplan offerte:
paneelplan offerte

De offerte die ik heb gehad:
9x JA Solar BLACK 280 Wp MONO - kristallijn
1 x SolarEdge HD Wave 2200
Regeling per paneel met power-optimizers
Verwachte opbrengst is 2200kWh eerste volledige jaar.

Inclusief btw teruggave regeling en installatie:
€ 3.551,26

Er is ook een optie voor een niet nader gespecificeerde Omnik, maar die zou minder opleveren en sneller vervangen moeten worden. Nu is dat laatste niet direct een probleem omdat ik over een jaar of 10 waarschijnlijk wil verhuizen naar iets vrijstaand en zelf ontworpen.

Dus mijn vragen:
  • Is dit dakplan goed? (ik hoopte op iets meer dan 2200kWh, maar TVT is belangrijk)
  • Zijn dit de juiste onderdelen voor een eventuele PV set in mijn situatie?
  • Is de prijs in orde?
Bij voorbaat dank voor het meedenken, en als er meer vragen zijn hoor ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door secury op 25-04-2017 12:55 ]

Alle reacties

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Je streetview plaatje lijkt niet te matchen met de offerte qua locatie raam en schoorsteen.
Hoeveel ruimte is er aan beide zijdes naast het dakraam
Hoeveel ruimte is er onder de schoorsteen

Het zou gunstiger zijn om iets meer panelen kwijt te kunnen om naar die 3600 kWh opbrengst toe te werken en mogelijk past dat ook wel maar dan is het wel nodig om iets exacter de locatie van de opstakels op je dak in beeld te hebben

• secury
TWyk schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:01:
Je streetview plaatje lijkt niet te matchen met de offerte qua locatie raam en schoorsteen.
Hoeveel ruimte is er aan beide zijdes naast het dakraam
Hoeveel ruimte is er onder de schoorsteen

Het zou gunstiger zijn om iets meer panelen kwijt te kunnen om naar die 3600 kWh opbrengst toe te werken en mogelijk past dat ook wel maar dan is het wel nodig om iets exacter de locatie van de opstakels op je dak in beeld te hebben
Nee idd, ze lijken een stukje naar mijn buurman te hebben gewerkt.

Voor het huis staand heb ik rechts nog 70cm naast het dakraam, eronder 250cm, erboven 220cm.
De schoortsteen kan ik zo niet meten, maar de onderkant daarvan begint aan de bovenzijde van het dakraam. dus daar onder zou ik op 350cm komen, er boven nog 150cm (wilde gok).

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
secury schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:45:
[...]

Nee idd, ze lijken een stukje naar mijn buurman te hebben gewerkt.

Voor het huis staand heb ik rechts nog 70cm naast het dakraam, eronder 250cm, erboven 220cm.
De schoortsteen kan ik zo niet meten, maar de onderkant daarvan begint aan de bovenzijde van het dakraam. dus daar onder zou ik op 350cm komen, er boven nog 150cm (wilde gok).
Ik denk dan eerder aan een set volgens het jouw geboden legplan maar met nog 3 panelen links naar je dakraam waar je nog wel ruim 3 meter over hebt
12 panelen totaal dus en dan 290-300 watt per paneel (3480-3600 Wp).
Verder zie ik niet een duidelijke reden voor een (vrij dure) solar edge oplossing dus kunnen de panelen zonder optimizers en een reguliere omvormer van 3 -3,6k

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Heb je schaduw? Als dat niet zo is dan kun je ook naar een opstelling kijken zonder (dure) optimizers. Kan een boel geld schelen.

• secury
ThinkPadd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:46:
Heb je schaduw? Als dat niet zo is dan kun je ook naar een opstelling kijken zonder (dure) optimizers. Kan een boel geld schelen.
TWyk schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:30:
[...]
Verder zie ik niet een duidelijke reden voor een (vrij dure) solar edge oplossing dus kunnen de panelen zonder optimizers en een reguliere omvormer van 3 -3,6k
Alleen die 'schoorsteen' eigenlijk. Is dat alleen het waard om voor de optimizers te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PbJFcTrq6yaMsHpKHsgk3r2Y/thumb.jpg

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
secury schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:23:
[...]

[...]

Alleen die 'schoorsteen' eigenlijk. Is dat alleen het waard om voor de optimizers te gaan?

[afbeelding]
Heb je al eens gekeken naar SF? (solar frontier)
Die zijn 1257 x 977. Zelf even puzzelen op landscape of portrait.
Wellicht past dat ook
En dat kan wel op een gewone goedkope chinese omvormer in parallele strings van 3 of 4.

Schaduw zonder management, zorgt ervoor dat heel de string inkakt.
Met SF is de schade beperkt vanwege korte parallele strings.

Dus je hebt een aantal keuze's:
Solaredge en optimizers op alle panelen (duur)
SMA omvormer met optitrac (duur)
Chinese omvormer met SF (goedkoop)
Chinese omvormer met een aantal hosola optimizers (zo duur als je zelf wilt)
Micro omvormers (duur)

Gezien heel het rijtje huizen schoorstenen heeft, zeg ik ja... dat maakt uit...
En op je nieuwe dakkapel kunnen ook gewoon panelen natuurlijk. (al zijn de meningen erover verdeeld O+ )

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2017 18:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• secury
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:27:
[...]

Heb je al eens gekeken naar SF? (solar frontier)
Die zijn 1257 x 977. Zelf even puzzelen op landscape of portrait.
Wellicht past dat ook
En dat kan wel op een gewone goedkope chinese omvormer in parallele strings van 3 of 4.

Schaduw zonder management, zorgt ervoor dat heel de string inkakt.
Met SF is de schade beperkt vanwege korte parallele strings.

..
Chinese omvormer met SF (goedkoop)
..
bedankt voor de tip over SF, even zitten schetsen en 16 van die panelen moet lukken op de voorkant.
Heb je nog tips qua betaalbare omvormers daarvoor die reputabel zijn of waar ik juist omheen moet lopen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Iedere willekeurige Chinese omvormer met 4 stringen van 4.

Of een sma sb xx00 tl-21 van markplaats.
(En je kan uitbreiden op een ander dakvlak)

Minimaal 3000 watt omvormer nemen voor 2720 wp sf.
Ze pieken nogal ;-)

Neem dan meteen de nieuwe SF-175 S 8)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2017 09:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1