Laptop voor HD videoproductie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veldman2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-07 21:51
Ter vervanging van mijn 8 jaar(!) oude Acer Aspire 8930 ben ik op zoek naar een nieuwe laptop met een budget van rond de 1000 €. (Azerty-BE)

Zwaarste gebruik: video-editing (enkel HD)
Ik werk freelance voor een opleidingsinstituut en dat wil nu ook online opleidingen gaan aanbieden. De opleidingen worden gefilmd in HD en 720p en daarna gemonteerd. Dus geen fancy FX maar wel (onder)titels, grafics, mengen met slides enz. Rendertijd is minder belangrijk ('s nachts).
Voorts wil ik ook zelf eenvoudige instructiefilmpjes maken voor op youtube/website. (HD meer dan voldoende)
Daarnaast wat eenvoudig grafisch werk en muziekproductie (met externe DAC's).
Games speel ik nu niet, maar als die mogelijkheid er is wil ik me wel laten verleiden (Racing en Sim City-achtige games).

Hij moet vlot te transporteren zijn in een rugzak (15,6"), maar batterijduur is minder belangrijk.

Het scherm moet wel heel goed zijn vermits ik er toch 8u per dag achter zit. (min. HD IPS)
Ik wil in elk geval een laptop waar ik minstens 4 jaar mee vooruit kan.

Ik heb heel wat info gelezen over CPU's en grafische kaarten maar de meningen zijn verdeeld. Qua processor denk ik aan minstens 4 cores (HQ) maar twijfel tussen i5 en i7. Als grafische kaart minstens een 960m.

Ik heb in mijn zoektocht volgende toestellen gevonden:
Lenovo IdeaPad Y700-15ISK 80NV011KMB Azerty (link naar Coolblue want niet gevonden in de Pricewatch)
6700HQ(i7 quad core) - 16GB RAM - 128GB SSD + 1TB HD - GTX960M(4GB)
Lijkt me een degelijk toestel (metalen behuizing) voor een schappelijke prijs (999,-)

Als ik bij laptopplus een Clevo N850HK1 samenstel met exact dezelfde specs. kom ik aan 984,-, behalve:
- processor: 7300HQ (i5 quad core)
- Ram: 8 GB (kan later altijd bijsteken indien nodig)
- videokaart: GTX 1050 Ti (4GB)
(Win10 licentie kan ik overnemen van mijn huidig toestel)

Alhoewel in het 2e toestel (slechts) een i5 zit is is het wel de nieuwste generatie en dat geldt ook voor de grafische kaart (bijna dubbel aantal cuda-cores). Op het bedrijf hebben ze Premiere Elements (gebruikt cuda niet), maar willen ze evt. naar pro gaan. Ikzelf wil aan de slag met DaVinci Resolve (gratis versie) en die leunt bijna volledig op de grafische kaart.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veldman2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-07 21:51
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Lenovo Y520 (80WK003WMB).
Dit weekend is er een korting van 10% in de Belgische Lenovo-shop.
1079€ voor een i7-7700HQ / 16GB RAM (2400Mhz) / 128GB M.2 SSD + 1TB HD / GTX1050Ti-4GB
vind ik een goede prijs.
2de helft volgende week zou hij geleverd worden.