Kruising van UTP/coax en elektra leidingen

Pagina: 1
Acties:

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voor ons nieuwe huis wil ik zowel elektra (nu opbouw) als utp/coax (nu niet aanwezig) infrezen. Hiervoor nu bezig met de voorbereidingen, zoals schetsen maken. De woning is een standaard jaren-30 woning met vestibule/gang en aan de rechterkant de woonkamer (keuken achterzijde). Elektra komt op dit moment waarschijnlijk vanuit de kruipruimte op één punt omhoog in de muur. Hij is daarna doorgelust en weggewerkt met opplakstrips. Ik zit het punt van 1e stopcontact houden en vanaf daar met inbouwdozen netjes doorlussen. De aansluitingen voor netwerk/coax moeten vanuit de meterkast komen (zit in de gang), via de kruipruimte omhoog op de wand waar de tv e.d. komt.

Nu zit ik met het volgende "probleem", waarbij de elektra horizontaal ligt en utp/coax verticaal en deze buizen elkaar kruisen. Een vooraanzicht:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YbXWb9y.png
geel = elektra, rood = utp, groen -> hoe op te lossen?

Wat extra aanzichten zodat je het 3-d plaatje compleet hebt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q51xJKs.png
Bovenaanzicht: de elektra loopt horizontaal op een x-hoogte boven de plint. UTP komt uit de kruipruimte.
Zijaanzicht: utp is gemakkelijk vanuit de meterkast de kruipruimte in te krijgen; vanuit daar de muur in omhoog naar aansluitingen.

Andere topics; veel topics gaan over de vraag of je utp en elektra door dezelfde buis mag leggen. Standaard is het antwoord dat dit niet kan. Dat begrijp ik, maar dat is hier de situatie niet. Ik verwacht dat de draden bij elkaar (kunnen) komen in een lasdoos:

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/mam/celum/celum_assets/8859658485790_8712259194127_1_51369_tif_picture_355Wx355H.jpg

Wat heb je zelf bedacht; ik dacht aan een soort dubbelwandige lasdoor waardoor je de onderdelen scheidt. Ik kom wel dit soort dingen tegen:

Afbeeldingslocatie: https://images.elektroshop.nl/images/thumbnails/213/213/detailed/55/Centraaldoos_CH75R_12_ingangen_Attema.jpg
Maar a) hier heb je nog steeds geen scheiding (kabels blijven in de lasdoor bij elkaar komen) en b) deze zijn huge; 75mm diepte (!). Een normale is 40mm.

Aan oplossingen zoals het netwerk om de elektra heen leggen ga ik niet beginnen. Netwerk eerst door de muur en dan pas de kruipruimte in eigenlijk ook niet (op deze manier hoef ik alleen in de woonkamer aan de slag).

Vraag: hoe kan je deze situatie het mooiste wegwerken?

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04-2025
De netste optie lijkt mij om een van de twee buizen dieper weg te frezen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:16
Dat dus. Je mag nooit utp in de zelfde lasdoos stoppen met electra, nooit

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Waarom niet in de gang een buis omhoog frezen en dan door de muur naar een RJ45 wall-outlet in de kamer?

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 25-04-2017 09:28 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

gerjaknut schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:49:
Dit. Ff wat langer rammelen met je breekhamer en een flauw bochtje in je buis buigen en je legt ze zo achter elkaar.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
Electra en UTP gaan ook niet samen in één doos uitkomen. Dat worden altijd twee dozen.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:58:
[...]

Dit. Ff wat langer rammelen met je breekhamer ........
En dan zit je in de gang >:)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
gerjaknut schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:49:
tlpeter schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:52:
Dat dus. Je mag nooit utp in de zelfde lasdoos stoppen met electra, nooit
8)7 Soms ben je op zoek naar oplossingen waar het makkelijker blijkt. Perfect zo d:)b
Meester_J schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:59:
Electra en UTP gaan ook niet samen in één doos uitkomen. Dat worden altijd twee dozen.
Als ik twee buizen kruislings achter elkaar leg, hoeft daar geen doos tussen. Die doos was meer mijn "oplossing" voor het probleem dat de buizen elkaar in hetzelfde vlak snijden. Door de buizen achter elkaar te leggen is die hele lasdoos niet meer nodig :)
OgWok schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:27:
[...]

En dan zit je in de gang >:)
Daar was ik met zo'n dikke 70mm doos wel bang voor ja :o maar twee 3/4 buis gaat natuurlijk makkelijk passen.
Pagina: 1