Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 15:10
Robert M. Pirsig is op 88-jarige leeftijd overleden.
http://www.nu.nl/cultuur-...ronderhoud-overleden.html

Hij was de auteur van het geweldige boek "Zen en de kunst van het motoronderhoud".
In het artikel op Nu staat:
Zen was de weerslag van een roadtrip die hij als vader met zijn zoon per motor maakte door het westen van de Verenigde Staten. Terloops komt ook de periode aan de orde dat bij de schrijver de diagnose schizofrenie werd gesteld.
Maar daarmee missen ze de derde, en voor mij belangrijkste, laag: de zoektocht naar Kwaliteit.
Het boek heeft mij beïnvloed, zowel privé als op mijn werk.
Hij schreef over de vraag wat kwaliteit is: iedereen weet wat kwaliteit is, maar niemand weet precies wat het is. Toch weet iedereen wat je krijgt als je het weglaat, namelijk chaos.
Kwaliteit is niet een eigenschap van iets, maar de manier waarop je iets doet. Het zit in het proces, niet in het resultaat. Het is met liefde en aandacht je werk doen, misschien wel het verschil tussen hard werken en werken met je hart.

Een quote:
"To live only for some future goal is shallow. It's the sides of the mountain that sustain life, not the top."

Ik ben wel benieuwd naar de manier waarop "Zen" op mede-Tweakers invloed heeft (gehad).

[ Voor 21% gewijzigd door GeeBee op 25-04-2017 01:18 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik refereerde er recent nog aan in het religie topic: de zoektocht naar kwaliteit lijkt in mijn ogen het beste waar mensen hun leven op kunnen richten.

Ik betwijfel of ik het boek van Pirsig wel ooit echt heb begrepen, maar het sprak me wel erg aan.

Tragisch leven van die man: zijn zoon die in het boek Zen and the Art of Motorcycle Maintenance voorkomt, komt jaren later om het leven door een gewelddadige beroving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bardman01
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Als Tweaker en motorrijder ben ik nieuwsgierig...

Het linken naar materiaal met copyright is niet toegestaan.

[ Voor 47% gewijzigd door defiant op 25-04-2017 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bardman01
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Sorry, my bad.

Nog geen 70 jaar oud. Zal niet meer gebeuren. Iets te enthousiast geweest. nog ff tot 2054 wachten.

[ Voor 11% gewijzigd door Bardman01 op 25-04-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bardman01 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:00:
Als Tweaker en motorrijder ben ik nieuwsgierig...

[mbr]Het linken naar materiaal met copyright is niet toegestaan.[/mbr]
Don't bother. Trok mij ook aan als motorrijder. Vervelend boek, niet doorheen te komen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grzzl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 19:37
Het boek heeft ook grote invloed op mijn leven gehad. Maar pas nadat ik snapte dat ze het Engelse quality me kwaliteit hadden vertaald, dat is niet helemaal dekkend. Een bijzonder boek, dat je gelezen moet hebben.
Het begin is wel saai overigens

Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Mooie geberatie de beatniks en de daaruit vloeiende hippies. Tijdperk die zich niet meer herhaald en ook nooit geevenaard zal worden. Proberen die hipsters met een baarden wel, maar helaas lukt toch niet. We zijn nu 1984 gepasseerd en een object van de staat. De vrijheid sie hun hadden ligt ver achter ons. Only downhill we will go.

Zoals dennis hopper zei paar maanden voor die stierf. We zijn weer zo conservatief, alsof de jaren 60 nooit gebeurt zijn en helaas heeft die daar gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 18:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

sugarlee89 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:36:

Zoals dennis hopper zei paar maanden voor die stierf. We zijn weer zo conservatief, alsof de jaren 60 nooit gebeurt zijn en helaas heeft die daar gelijk in.
Hopper is een groot kunstenaar maar de utispraak is een beetje vreemd...
als het een uitspraak over de maatschappij is zou ik hem erg dom vinden:
omdat het juist bevestigd dat de Maatschappij uiteindelijk niet veranderd (namelijk in grondde en qua grote meerderheid erg behoudend en conservatief is), enkel de mensen zelf.

De huidige tijd en maatschapij is net zo conservatief, reactionair als vroeger...
Iedere tijd kent ook een (of meerdere) groep mensen die zich daartegen verweren, meestal een minderheid (en soms zijn deze gericht op andere dingen die ze willen veranderen, of dat nu economisch, spiritueel is en welke richting deze mensen een 'alternatief' willen vestigen.

Mensen veranderen wel en een deel van de beatniks, hippies, liberals, anti-oorlogsaktivisten of milieu-voorvechters zijn na verloop van tijd evengoed ultraconservatief egeworden, voroal als ze zelf van een bezittende elite deel zijn gaan uitmaken...

Hooguit kijken die vaak wer neer op de 'jeugd' die volgens hen dan weer nergens goed voor is (zoals ook alle oudere generaties voor hen die jeugd neerbuigend benaderden)

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 25-04-2017 12:09 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

evilution schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:35:
[...]

Don't bother. Trok mij ook aan als motorrijder. Vervelend boek, niet doorheen te komen.
Het boek gaat volgens mij dan ook niet of nauwelijks over motor rijden, motoronderhoud en eigenlijk ook nauwelijks over 'zen'... :)
“Is it hard?'
Not if you have the right attitudes. Its having the right attitudes thats hard.”

Robert M. Pirsig,

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het is niet zozeer waar het over gaat als wel hoe het geschreven is wat maakt of er door heen te komen is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1