Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-07 19:45
Ik heb een abonnementje lopen bij Hollands Nieuwe, al vanaf het begin van hun bestaan. Maandelijks 100 minuten ofzo voor een vast bedrag.

Nu heb ik omdat ik tijdelijk even rood stond een incasso gemist. Geen ramp, zou ik denken want elke maand ontvang ik een emailtje dat ze binnenkort weer dr incasso gaan uitvoeren:
Beste Koektrommeltje,

Graag maken we je erop attent dat er binnen 6 werkdagen € 5,00 van je rekening wordt geïncasseerd onder vermelding van machtigingskenmerk 4813-knip-..

Het betreft de betaling van de maandelijkse kosten van je abonnement van hollandsnieuwe met mobiel nummer 0637xxxxxx. Bij een succesvolle incasso wordt je maandelijkse tegoed binnen 2 werkdagen bijgeschreven.

Nog vragen? Ga naar hollandsnieuwe.nl/klantenservice.
Geen probleem, bij een gemiste incasso zou er dan ook geen belminuten op mn account worden bijgeschreven. Dus ik zou dr gewoon probleemloos een kunnen missen naar mijn idee.

Echter, van de week kreeg ik dus onderstaand mailtje met een betaalverzoek voor de gemiste incasso's:
Wij hebben een automatische incasso voor mobiel nummer +31 637xxxxxx uitgevoerd. Deze incasso is niet geslaagd.

Wij willen graag onze diensten blijven leveren en verzoeken je dan ook vriendelijk om binnen 5 dagen het openstaande bedrag van EUR 10.00 aan ons te betalen.

Ga naar mijn hollandsnieuwe en klik op "Openstaande betalingen". Je betaalt eenvoudig via iDeal.

Mocht dit niet lukken, dan kun je ook deze link gebruiken om te betalen:
https://betalen.hollandsn...PdK40&shopperLocale=nl_NL
En dan vraag ik me dus af: Wel of niet betalen? Immers, uit het eerstgenoemde mailtje waarin ze de incasso aankondigen blijkt dat ze pas tot het bijschreven van mn maandelijke belbunden overgaan bij een geslaagde incasso en dat is dus niet gelukt. Waarom dan een maand later alsnog een betaalverzoek voor een belbundel die blijkens dat mailtje niet is bijgeschreven?

Het is overigens een sim-only, geen mobiel ofzo meegeleverd.

Zie ik het verkeerd, en is het onzin om de gemiste incasso nog steeds te betalen? Volgens de mail zou de bundel namelijk ook niet geleverd zijn.

Beste antwoord (via koektrommeltje op 25-04-2017 22:36)

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-07 20:37

T.C

Als ik even samenvat:
Je hebt een abonnement van €5,00 per maand, welke je al een jaar niet gebruikt en ook niet hebt opgezegd.
Je hebt problemen met het betalen, er is een achterstand van €10,00 niet €5,00 (is dus 2 maanden)
Je krijgt een aanmaning met aankondiging van een incasso. (Over 14 dagen wordt het dus een incasso.)

Nu vraag je of je moet betalen?
Moreel? Ja, je bent de verplichting aangegaan.
Wettelijk? Ja, tenzij je ten tijde van het afsluiten wettelijk handelsonbekwaam was.

Tip is ook om dit snel te doen, want incassokosten kunnen best duur zijn.
Je €10,00 wordt dan €50,00 + 2% rente. (Wettelijk mag het ook niet meer dan €40,00 zijn op deze bedragen.)

Als €5,00 of €10,00 al een groot probleem is, beeld dan €50,00 in.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:23
Wat zeiden ze zelf toen je met ze belde of via de e-mail ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
dylan111111 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:05:
Wat zeiden ze zelf toen je met ze belde of via de e-mail ?
Ik heb ze niet gebeld, want de mail lijkt vrij duidelijk. Zij willen natuurlijk dr centen binnenharken, anders had die mail achterwege gebleven. En ik, ik wil dus de input van anderen, om te zien of zij net zo redeneren als ik. Niet de telefoonmiep die alles volgens een van bovenaf geschreven scriptje probeert uit te leggen.

*knip*. Dit is nergens voor nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 25-04-2017 08:33 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 426952

Abonnement = maandbedrag = betalen lijkt me.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:09
Je bent toch gewoon een abonnement aangegaan voor €5 per maand, wat je verplicht om maandelijks €5 te betalen? Dit lijkt me niet optioneel, je kunt niet zomaar zelf beslissen om even een maand over te slaan.

Vind het wel raar dat ze het bijschrijven van het tegoed laten afhangen van het slagen van de incasso. Dit herken ik niet van andere providers. Maar ik neem aan dat je dit tegoed alsnog krijgt als je de betaling in orde maakt, dus dan is er geen probleem toch?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Anoniem: 426952 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:22:
Abonnement = maandbedrag = betalen lijkt me.
Dat ben ik met je eens, echter dr staat in die mail: als de incasso succesvol is, wordt je belbundel bijgeschreven. Dat insinueert, dat als de incasso dus niet succesvol is, dat ie niet bijgeschreven wordt. En dan moet je die dus ook niet alsnog later in rekening proberen te brengen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Xander schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:24:
Je bent toch gewoon een abonnement aangegaan voor €5 per maand, wat je verplicht om maandelijks €5 te betalen? Dit lijkt me niet optioneel, je kunt niet zomaar zelf beslissen om even een maand over te slaan.

Vind het wel raar dat ze het bijschrijven van het tegoed laten afhangen van het slagen van de incasso. Dit herken ik niet van andere providers. Maar ik neem aan dat je dit tegoed alsnog krijgt als je de betaling in orde maakt, dus dan is er geen probleem toch?
Precies.. maar dat staat dus wel in het mailtje. Vandaar ook dat ik het me afvraag, hoe de tweaker erover denkt.

Het is ook zo'n abonnementje warmee je nooit buiten de bundel kan bellen. Een soort van prepaidabonnementje dus eigenlijk. Vooraf betalen voor een x-aantal minuten.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar zetten binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 25-04-2017 08:34 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Ik denk dat je je beter kunt druk gaan maken over het feit dat je al in de problemen raakt als er 5 euro bij je word afgeboekt..
Tijd om je geldzaken eens onder de loep te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reflector
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-07 18:46
Het staat dan wel in het mailtje, maar praktijk is anders.
Ik heb ook wel eens een incasso bij hun gemist en toch gewoon mijn bundel bijgeschreven gehad. Net als jij waarschijnlijk.

Gewoon betalen dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-07 13:15
Je hebt een contract afgesloten, daarmee ben je waarschijnlijk verplicht tot het betalen van een maandelijks bedrag.
In je contract staat waarschijnlijk ook vermeld wat ze doen als je niet op tijd betaald.

Persoonlijk zou ik verwachten dat als je een incasso mist ze wel de dienst leveren, immers is het eisen van een betaling op een dienst alleen mogelijk als de dienst ook geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
unfor schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:28:
Ik denk dat je je beter kunt druk gaan maken over het feit dat je al in de problemen raakt als er 5 euro bij je word afgeboekt..
Tijd om je geldzaken eens onder de loep te nemen.
Saldo is allang bijgevuld.. maar ik had net voor de afschrijving plaats zou vinden iets teveel gepind. Kan gebeuren :) Ik stond dus wel 10 hele euro's rood ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
bernardV schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:29:
Je hebt een contract afgesloten, daarmee ben je waarschijnlijk verplicht tot het betalen van een maandelijks bedrag.
In je contract staat waarschijnlijk ook vermeld wat ze doen als je niet op tijd betaald.

Persoonlijk zou ik verwachten dat als je een incasso mist ze wel de dienst leveren, immers is het eisen van een betaling op een dienst alleen mogelijk als de dienst ook geleverd is.
Maar als het zwart op wit staat in de mail.. kan ik me daar toch ook gewoon op beroepen en zeggen: joh, leuk, maar hier staat dat jullie geen bundel leveren als ie mislukt. Haal dr maar weer af..

Ben dus niet de enige die het een beetje tegenstrijdig vind 8)

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar zetten binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 25-04-2017 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Het is overigens een sim-only, geen mobiel ofzo meegeleverd.
Sim-Only is ook gewoon een abonnement met een bepaalde loop- en opzegtijd. Dat contract is bindend...niet wat in een automatisch gegenereerd mailtje staat (is idd wel curieus geformuleerd in het mailtje....maar goed) wat ter herinnering verstuurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-07 13:15
koektrommeltje schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:34:
[...]

Maar als het zwart op wit staat in de mail.. kan ik me daar toch ook gewoon op beroepen en zeggen: joh, leuk, maar hier staat dat jullie geen bundel leveren als ie mislukt. Haal dr maar weer af..

Zo werkt het volgens mij niet. Jij gaat een contract aan met die partij, jij vraagt ze om een dienst te leveren. Als voorwaarde stellen zij dat je een maandelijkse betaling doet.
Als jij niet aan je verplichting voldoet dan staan ze in het recht om die betaling nog van je te eisen.
Ze moeten wel de dienst leveren die tegenover de betaling staat.

Het is niet zo dat je door niet te betalen kunt zeggen dat de dienst niet geleverd hoeft te worden, immers heb je aangegeven in je contract dat je de dienst wilt hebben voor een maandelijkste vergoeding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
koektrommeltje schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:30:
[...]
Saldo is allang bijgevuld.. maar ik had net voor de afschrijving plaats zou vinden iets teveel gepind. Kan gebeuren :) Ik stond dus wel 10 hele euro's rood ofzo.
Kan gebeuren, ja wel heel gemakkelijk over gedacht. Daar heeft een andere partij maling aan en het maak niet uit of je 1 cent rood staat of miljoenen (bij wijze van). Niet zo simpel denken en gewoon zorgen dat je niet rood staat als je vaste lasten hebt waarvan je weet wanneer ze (ongeveer) worden afgeschreven, punt. Misschien nogmaals het advies om achter je oren te krabben of, zelfs slechts een 5 euro abbo, wel zo slim is als je weinig inkomen hebt (en ja dat is een aanname, maar ook alleen maar een tip).

Je blijkt verder zeer negatief te denken over de hele handel / het abonnement, bedenk wel dat jij degene bent die hier fout zit, ongelukje of niet. Dan zeg ik op mijn beurt, even dimmen, gewoon betalen (je weet zelf dondersgoed of de minuten zijn geleverd, al suggereert de mail van niet volgens jou) en je zaakjes op orde houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
ToFast schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:47:
[...]

Kan gebeuren, ja wel heel gemakkelijk over gedacht. Daar heeft een andere partij maling aan en het maak niet uit of je 1 cent rood staat of miljoenen (bij wijze van). Niet zo simpel denken en gewoon zorgen dat je niet rood staat als je vaste lasten hebt waarvan je weet wanneer ze (ongeveer) worden afgeschreven, punt. Misschien nogmaals het advies om achter je oren te krabben of, zelfs slechts een 5 euro abbo, wel zo slim is als je weinig inkomen hebt (en ja dat is een aanname, maar ook alleen maar een tip).

Je blijkt verder zeer negatief te denken over de hele handel / het abonnement, bedenk wel dat jij degene bent die hier fout zit, ongelukje of niet. Dan zeg ik op mijn beurt, even dimmen, gewoon betalen (je weet zelf dondersgoed of de minuten zijn geleverd, al suggereert de mail van niet volgens jou) en je zaakjes op orde houden.
Ik weet dus niet of de bundel wel of niet geleverd is. het abonnementje wordt al bijna een jaar niet meer gebruikt. Sim is dus al die tijd inactief en het gsm'tje uit. Dus, nee, ik weet niet dondersgoed of het wel of niet geleverd is die bundel. Zou best kunnen, maar uit de mail kan ik afleiden dat dat niet het geval hoeft te zijn. Sterker nog, die mail doet mij dus denken dat die bundel juist niet is bijgeschreven. Immers; mislukte incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Zal een dezer dagen eens kijken of ik kan inloggen op mn account om de facturen te bekijken. Misschien is dat het handigst. Kan ik gelijk een nieuwe sim aanvragen ervoor die wel in mn telefoon past.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 25-04-2017 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

koektrommeltje schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:34:
[...]

Dat klopt toch? Hij heeft z'n bundel nog niet gehad, zolang er niet betaald is.

Als je denkt, maar als ik m'n bundel niet krijg, hoef ik ook niet te betalen, skip wel een maandje ofzo? Probeer dat eens bij je zorgverzekering ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:54

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
koektrommeltje schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:25:
[...]

Dat ben ik met je eens, echter dr staat in die mail: als de incasso succesvol is, wordt je belbundel bijgeschreven. Dat insinueert, dat als de incasso dus niet succesvol is, dat ie niet bijgeschreven wordt. En dan moet je die dus ook niet alsnog later in rekening proberen te brengen :?
Dat is een enorme aanname. Kijk eens in het contract en daar zal wel degelijk een betaalverplichting in staan maandelijks. Ik begrijp dat je het graag anders wilt lezen, maar ik lees een aanbiederen die je geen nieuwe belminuten geeft als je niet netjes betaald. Met die bril kijk ik naar het e-mailtje. Betaal gewoon netjes je abo elke maand want dat ben je contractueel verplicht

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-07 20:37

T.C

Als ik even samenvat:
Je hebt een abonnement van €5,00 per maand, welke je al een jaar niet gebruikt en ook niet hebt opgezegd.
Je hebt problemen met het betalen, er is een achterstand van €10,00 niet €5,00 (is dus 2 maanden)
Je krijgt een aanmaning met aankondiging van een incasso. (Over 14 dagen wordt het dus een incasso.)

Nu vraag je of je moet betalen?
Moreel? Ja, je bent de verplichting aangegaan.
Wettelijk? Ja, tenzij je ten tijde van het afsluiten wettelijk handelsonbekwaam was.

Tip is ook om dit snel te doen, want incassokosten kunnen best duur zijn.
Je €10,00 wordt dan €50,00 + 2% rente. (Wettelijk mag het ook niet meer dan €40,00 zijn op deze bedragen.)

Als €5,00 of €10,00 al een groot probleem is, beeld dan €50,00 in.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Om je een hoop moeilijkheden en problemen te besparen zou ik gewoon even contact opnemen met HN en vragen waarom je twee enigszins tegenstrijdige mails krijgt.

Verder mis ik de tijdsduur tussen je e-mails, maar wat ik ervan begrijp is dat ze tweemaal een incasso hebben willen doen (2x 5 euro?) en dat beide keren het mislukt is, waardoor ze nu aan je vragen of je het gewoon wilt overmaken. Of te wel: gewoon overmaken en probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:22
Betalen en meteen opzeggen lijkt me?

Dat je bundel niet wordt bijgeschreven, ontneemt je niet de plicht om aan je contract te voldoen.
Verder zijn je mails niet bepaald tegenstrijdig.
Je mist er 1 -> even de 5 euro voldoen en je nieuwe bundel wordt bijgeschreven (dus de dienst wordt voortgezet).
Je mist er meerdere (2?) -> even de openstaande bedragen voldoen en je dienst wordt voortgezet.
Je mist er 1 of meer en betaalt niet -> shit will hit the fan

In het kort -> je hebt een contract en daarmee een betaalverplichting.
Vraag me wel af waarom je een niet gebruikt abonnement niet opzegt terwijl de kosten van 5 euro/maand al vaak niet door je zijn op te brengen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Ik raad je aan om artikel 4.3(1) + 5.5 + 9 (lid 1 t/m 12) + 10 (lid 1 t/m 3) + 14 (lid 1 en 2) + 19 (lid 1 en 2) van de algemene voorwaarden van je provider eens door te nemen.

Daarna besef je dat je het toch echt bij bij het verkeerde eind hebt en dus alsnog gewoon netjes moet gaat betalen.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Gewoon betalen, wat is het doel van dit topic?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-07 09:54
Gewoon betalen ben je ook contractueel verplicht

Jij leest het als volgt volgens mij
Niet geïncasseerd -> geen belbundel -> dus geen betalingsverplichting

Volgens mij is het als volgt
Je bent een contract aangegaan voor 5 euro per maand -> als jij je verplichting tot betalen niet nakomt heeft het telecombedrijf zich het recht toegeëigend de belbundel niet bij te schrijven -> dit is als reactie op jou tekortkomen en niet een tekortkoming van het bedrijf -> de verplichting tot betalen blijft bestaan en zoals hier en daar al aangegeven gaan de kosten heel snel oplopen als je niet betaald.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221563

Zoals ik het lees ga je er vanuit dat als je een maand niet betaald, dat die maand wordt overgeslagen. Maar zo werkt het natuurlijk niet, ongeacht hoe het geformuleerd staat in een automatische mail.

Zoals de rest ook zegt, gewoon betalen. En het liefst zo snel mogelijk want dat bedrag kan hard oplopen, helemaal zodra er een deurwaarder aan te pas komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-07 21:15
Ik snap echt het doel van dit topic niet. Gewoon betalen.
Zodra er iets onduidelijk is neem contact op met de provider....

Echt rocket science 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door corporalnl op 25-04-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:46

macnerd

No Apples please :-)

Misschien even een tip: organiseer je financiën, bijvoorbeeld door een rekening te nemen voor vaste lasten. Iedere maand binnen 1-2 dagen na storting loon een automatische overboeking en nergens naar omkijken. Kun je gewoon even tijdelijk rood staan op je gewone bankrekening.

MacNerd

Pagina: 1