Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:32
Mijn zoon vraagt om mijn hulp om zijn game pc te upgraden. Nou heb ik zelf een stuk meer verstand van servers dus moet ik op zoek naar hulp elders. :+

Huidige systeem is:
fx-6300
GTX 750 TI 2GB
12 Gb RAM
1TB SSHD
4TB HDD

Spellen zijn:
CSGO, Overwatch, League of Legends, Rocket League en Black Desert.

Totaal budget voor een upgrade: 340 max.

Ik heb tijdens een rondje CS:Go even een performance monitor mee laten lopen en daar valt me op dat er maar zo'n 50% van de CPU echt gebruikt wordt. Als ik wat google dan krijg ik de indruk dat dit komt omdat CS:Go niet zo handig om gaat met meerdere cores (wat waarschijnlijk bij meerdere games het geval is).
Framerates in spellen zijn nooit echt laag, ik zie het zelden onder de 100fps duiken bij CSGO maar ook niet echt stabiel.

Als ik op de passmark single thread lijst kijk zie ik dat de Fx-6300 vrij laag scoort. Een I5 4670 scoort daar aanmerkelijk hoger en er staan er een paar op V&A rond de 100 euro. Met moederbord erbij zitten we dan nog netjes in het budget.

Een 2e optie is uiteraard de nieuwe Ryzen 1500x alhoewel dat dan nog even wachten wordt tot de prijzen iets zakken en/of mijn zoon wat meer budget heeft.

3e optie waar we naar hebben zitten kijken is een nieuwe videokaart, traditioneel de manier om meer pit te krijgen in een game systeem. Een GTX 1050i valt ook in het budget en is op papier een flinke upgrade.

Iemand advies? Inzichten?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkewalrus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 15:52
Als puur game systeem, geeft een gpu upgrade waarschijnlijk de grootste prestatiewinst. Als de cpu usage tijdens gamen niet tegen de 100% ligt, vormt de cpu geen bottleneck en hoeft deze nog direct niet vervangen te worden, tenzij je dat zelf wilt natuurlijk.

Een GTX 1050ti of een krachtigere AMD rx 570 (die binnen budget vallen) zullen aanzienlijk meer prestatie geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792093

Wat is je voeding, want dat is altijd wel handig om te weten :)

Maar ik raad de 1050ti af want voor paar tientjes meer heb je een rx 470/ rx 570 4 gig die 30-50% beter is, enigste wanneer ik een 1050ti aan zou raden als andere gpu's niet passen en/of je voeding niet toereikend is.

Ik raad ook een ssd aan minimaal 250 gig maar meestal is de 500 gig wel een betere keuze prijs/gig verhouding. Zet daar je OS en games op een ssd helpt erg met boot times, load times en met data naar je ram heen persen :)

En als je dus even je voeding + mobo + koeling kan zeggen kunnen we ook oordelen of je de fx 6300 nog wat kan overclocken :)

Als je een cpu upgrade zou willen doen zou ik toch voor het amd kamp gaan want met am4 voor het moederbord gaan ze nog jarenlang gebruiken dus zou je altijd aan het einde van am4 tijd nog de laatste cpu daarvoor kunnen halen over een paar jaar zonder dat je ook weer een nieuw moederbord erbij hoeft te kopen.