HDMI-kabel van 10 meter, waar moet ik op letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.603 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komerka
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik wil mijn tv aan mijn computer verbinden, maar de tv staat aan de andere kant van de kamer dan mijn computer. Ik heb op mijn computer displayport aansluitingen en 1 hdmi. Die hdmi gebruik ik voor het beeldscherm dat ik vooral gebruik, dus die is bezet. Mijn tv heeft geen displayport aansluiting omdat die al wat jaren oud is. Ik moet dus sowieso een displayport naar hdmi adapter kopen. De kabel moet 10 meter worden. De TV is geen topkwaliteit en het is puur voor films, dus 24 fps is genoeg. Ook is de tv volgens mij onder de 1920x1080. Kan ik hiervoor gewoon een kabel van 10/15 euro kopen? Of moet ik betere kwaliteit aanschaffen? Kan displayport beter tegen lange kabels? Dan kan ik een 10 meter displayport kabel leggen en op het einde de adapter gebruiken en in mijn tv steken.
Ik heb weinig verstand van kabels, dus hulp wordt gewaardeerd.
Met vriendelijke groet,
Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-03-2024
denk dat een 10m hdmi kabel goedkoper is dan een 10m displayport.
qua kwaliteit is elke gemiddelde hdmi kabel prima te gebruiken probeer de 1a2€ varianten uit china een beetje te vermijden maar dan komt het wel goed.
displayport naar hdmi verloopje zijn ook goed verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 20:11
Je hebt nu eenmaal koper die niet zuiver is en koper die wel zuiver is, je hebt kabels waar niet alle aders benut worden enz enz. allemaal erg onduidelijk.

Hier heb je een test: https://hdguru.com/all-hd...-are-they-full-test/4373/
het is een behoorlijke pagina in het engels.

Conclusie van die test, Buy the cheapest cable you can. If it works, you’re good to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 16:31
Ik zou inderdaad de euroshopper-kabeltjes laten liggen, maar je hoeft nou ook weer niet honderden euro's uit te geven aan een Monster Cable of iets dergelijks. Iets als dit zou prima moeten volstaan:

https://www.allekabels.nl...6/1198496/hdmi-kabel.html

Voordeel van HDMI is, het is digitaal, dus het werkt wel of het werkt niet. In tegenstelling tot oude analoge kabels heb je geen problemen als ruis of interferentie om je druk om te maken. Tenzij je het over heeeele lange afstanden hebt (> 100 meter), dan kunnen er in een enkel zeldzaam geval nog wel eens artifacts opduiken in het digitale signaal. Maar dat is hier niet van toepassing.

[ Voor 41% gewijzigd door Devil N op 25-04-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Belangrijk om te begrijpen: stel dat zo'n draadje van de kabel (waar 1 pin op is aangesloten) een spanning van 0,7 Volt zou moeten hebben voor een hoog signaal dan mag die rustig bijvoorbeeld 0,2 of 0,3 V verliezen tussen het ene uiteinde en het andere uiteinde als 0,35 V als grens wordt genomen tussen een hoog signaal en een laag signaal. Dat principe zorgt ervoor dat de kwaliteit er weinig toe doet zolang het geen rotzooi. In een notendop is dit een belangrijk verschil tussen digitale signalen en analoge signalen, bij digitale signalen is het alles of niets, ofwel heb je een goed signaal ofwel heb je een slecht signaal, er zit niets tussen in (per pinnetje in ieder geval), bij analoge signalen zorgt elke verzwakking van het signaal of verkeerde toevoeging van ruis ervoor dat data verloren gaat. Denk aan een oude CRT-televisie of een videocassette waarbij je ruis ziet als het signaal niet perfect is, maar hoe slecht het ook is (binnen redelijke grenzen), je zal wel nog steeds wat zien en horen. Die hele dure kabels worden vooral verkocht omdat klanten niet beter weten, de bedrijven en winkels misbruiken die onwetendheid en appelleren op mensen hun angst dat het niet goed zou kunnen werken om duurder spul te verkopen en meer winst te maken. In extreme omstandigheden als je hele lange kabels gebruikt dan kan het wel verschil maken - als die hele dure kabels al beter zijn (volgens mij niet altijd het geval) - maar dat is met 10 meter zeker niet het geval.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 25-04-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-03 20:54
Ik heb een hdmi 1.4 kabel van 20 meter van het merk goedkopie (heb er zo'n €30 voor betaald een jaar of 4 geleden) en die werkt perfect zonder problemen @60 fps 1080p.

[ Voor 5% gewijzigd door GromuhlDjun op 25-04-2017 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik koop altijd HDMI kabels van KabelDirekt. Ik heb onlangs één van 10m gekocht naar mijn TV en krijg er zelfs 4K 60Hz over zonder problemen. Ik koop ze altijd bij Amazon DE (https://www.amazon.de/gp/...s=hdmi%2Bkabel&psc=1&th=1).

Zeer tevreden van. En iedereen op Amazon ook.

Kabels van 50€+ is dikke zever, das dan de merknaam die je betaald.

[ Voor 12% gewijzigd door Master_S op 26-04-2017 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb wel eens een probleem gehad met een goedkope kabel van de Action dat mijn monitor als ik de pc uitzette nog ong. een minuut aan bleef voordat ie uit zichzelf uit ging. Met een andere kabel was dit binnen 5 seconden. De oorzaak bleek te liggen in een bepaalde 'ruis' in de kabel (bijv. van electriciteitskabels die in de buurt liggen), waardoor de monitor nog dacht dat er signaal binnen kwam en dus niet direct op standby ging.

Duurdere kabels hebben betere afscherming, waardoor dit niet voorkomt. Dat is ook de enige keer dat ik iets gemerkt heb van verschil tussen kabels.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 26-04-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:15
Palomar schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:37:
Ik heb wel eens een probleem gehad met een goedkope kabel van de Action dat mijn monitor als ik de pc uitzette nog ong. een minuut aan bleef voordat ie uit zichzelf uit ging. Met een andere kabel was dit binnen 5 seconden. De oorzaak bleek te liggen in een bepaalde 'ruis' in de kabel (bijv. van electriciteitskabels die in de buurt liggen), waardoor de monitor nog dacht dat er signaal binnen kwam en dus niet direct op standby ging.

Duurdere kabels hebben betere afscherming, waardoor dit niet voorkomt. Dat is ook de enige keer dat ik iets gemerkt heb van verschil tussen kabels.
Hangt net af welke je daar koopt, de reguliere variant voor ongeveer €1,50 (1,8m) is gold plated en met die heb ik nergens last van (werkt zelfs perfect op een 1440p scherm).

Maar dan heb je ook die spotgoedkope sleved 7,5m kabel voor €4,99, die is gewoon koper en probeer die niet eens op een 1440p (of meer) aan te sluiten, werkt slecht.

(niet dat het uitmaakt, onze TV is 1080p en de PC staat 6 meter verder op dus die kabel wordt alleen gebruikt voor video's afspelen op TV vanaf de PC)

Zolang je niet hoger dan 1080p moet zal iedere HDMI kabel goed werken heb ik gemerkt, daarboven kan het af en toe verkeerd uitpakken (zoals signaalverlies bij langere kabels).

Maar zelfs in zo'n geval kom je niet boven de 10 euro uit als je een redelijk 5+ meter kabel wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komerka
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-02-2024
Bedankt voor alle reacties. Heb 35 euro uitgegeven voor adapter + 10m hdmi kabel. Vind ik een prima prijsje, zal er vanzelf wel achter komen of het goed werkt, maar heb er wel vertrouwen in.
Heb deze gekocht: https://www.megekko.nl/pr...DMI-HDMI-Zwart-HDMI-kabel

[ Voor 23% gewijzigd door Komerka op 28-04-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 21:09

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb een paar jaar terug een enorm goedkope 20 meter HDMI kabel van het met icidu gekocht. Werkt gewoon prima.

Dat het allemaal perse goud moet zijn etc allemaal onzin. Let wel op de kabeldikte. Als het de dikte van je telefoonkabel heeft moet je je toch afvragen of de kwaliteit wel in orde is.

Kabel zoals dit zit wel goed: https://www.allekabels.nl...xDy-xAi5kae9PQaAvuS8P8HAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1051421

Het klopt inderdaad dat een puur koperen kabel beter werkt. Dit geldt vooral over langere afstanden. Het is ook aan te raden een kabel te kopen die gefabriceerd is door een hdmi.org erkende fabrikant. Met deze kabel kun je gewoon 4K Ultra HD 60Hz met Full-RGB (niet onbelangrijk voor Gamers) vanaf je PC op je televisie weergeven. https://qnected.nl/produc...d/hdmi-kabel-10-meter-4k/

Edit: beetje laat zo te zien 😅

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1051421 op 04-10-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-04 14:55

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Zullen we oude koeien in de sloot laten? :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.