• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:05
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
smartphone.

Wat is je budget?
Mijn moeder wil er iets van maximaal 180,- aan uitgeven (is bedoelt als kado voor zijn verjaardag)

Hij wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Belangrijkste wens die ik meekreeg: hij wil een telefoon met wat grotere toetsen. Hij heeft nu nog zo'n old fashioned telefoon met ouderwetse drukknopjes, en die zijn hem te klein. Verder wil hij het apparaat gebruiken voor wat simpel gebruik qua bellen of berichtjes sturen. Whatsapp is wel gewenst. Misschien ook dat het apparaat nog een keer als navigatie gebruikt wordt met offline kaarten dus gps is ook wenselijk. Verder wordt het waarschijnlijk gebruikt om wat te internetten, geen hoogdravende eisen dus..
Ze hebben al een Acer 2 in 1 tablet die draait met windows 10. Dus dat systeem is enigzins bekend (tablet wordt voornamelijk door mijn moeder gebruikt).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al specifieke gezocht op senioren telefoons vanwege de wens voor grotere toetsen. In die zoektocht kwam ik ook op een pagina waarin telefoons voor senioren besproken werden. Daar werden o.a.
de Lumia's genoemd en ook de Acer Liquid Jade S. De lumia's heb ik al vaker langs horen komen als zijnde geliefde toestellen bij de wat oudere mensen. In de pricewatch kwam ik met het gewenste budget uit op bijv. een 650. Van de Liquid Jade S kon ik weinig vinden.

Welke vragen heb je hier nog over?
In verband met die specifieke wens voor grotere toetsen: de meeste telefoons hebben ook wel als toegankelijkheidsopties zaken om contrast te vergroten of iets dergelijks. Maar zitten daar ook mogelijkheden bij om grotere toetsen op het scherm te krijgen bijvoorbeeld?

en andere vraag: is/zijn er nog andere/betere toestellen die ik in de overweging mee zou moeten nemen waar ik nu niet aan gedacht heb?

[ Voor 3% gewijzigd door DeRooney op 24-04-2017 21:19 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:47
De Lumia 650 is goed in te richten met de tegels voorop.
Echter, er is een app gap met Android toestellen, en uitgaande dat 65 niet echt oud is, zou je hem best nog wat kunnen ontwikkelen. Mijn vader heeft dat ook na zijn pensionering nog geleerd, en begint elke dag met een potje klaverjassen, nieuws en weer, doet internet bankieren, zorgverzekering declaraties etc. er op (is nu 70).

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een Android smartphone zou mijn voorkeur hebben. Via diverse apps eenvoudig te customizen en geschikt te maken voor oudere gebruikers. Makkelijk een ander toetsenbord er op zetten bijvoorbeeld. Zoek eens op Android en elderly, dan kom je op genoeg uit.

Bijvoorbeeld: http://techwiser.com/android-apps-for-old-people/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:43
Meestal voor die prijzen heb je weinig telefoon bij Android. Alhoewel mijn moeder sinds kort de motorola g5 heeft en er erg blij mee is.
Qua grootte toetsen, kun je ervoor kiezen om de app "swiftkey" te gebruiken. In dit toetsenbord kun je heel veel aanpassen. Bijvoorbeeld cijfertoetsen bovenaan, de grootte van de toetsen en kleur thema's.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verder is het sinds Android 7 out-of-the-box mogelijk om alle elementen groter te zetten (een beetje DPI instellingen op Windows). Hierdoor kan de gehele interface een maatje groter worden.

Als ik zou moeten kiezen zou ik ook gaan voor een Android toestel. Overigens grote knoppen, ben je dan ook op zoek naar een grote telefoon of voldoet een 5" toestel ook al?

Met dat budget en eisen zou ik bijvoorbeeld gaan voor de: product: Wileyfox Swift 2. Toestel is snel en mooi en updates worden goed verzorgd.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Arunia mijn vader (67) was op zoek naar een vervanger voor zijn (lees mijn oude) Galaxy S2 nadat hij al eerder een Galaxy S3 had laten vallen. Hij wilde nu wel iets groters en snellers, maar wilde daar geen/zo min mogelijk geld aan uitgeven. Ik wees hem er op dat ik een Galaxy S2 wel irritant traag vond, en dat hij < € 200 wel vooruit zou gaan in snelheid, maar niet een supersnel apparaat zou krijgen. Daarop antwoordde hij dat hij tijd genoeg had, en dat de Galaxy S2 met LineageOS nog acceptabel was qua snelheid. Voor oudere mensen spelen top specificaties waarschijnlijk minder dan voor tech enthousiastelingen zoals je ze hier veel tegenkomt :)

Uiteindelijk heeft hij een Moto G3 overgenomen van een vriend van me, en is hij super tevreden. Het ding heeft een hele kale Android, is groter dan de Galaxy S2 en alle programma's die hij wil gebruiken draaien er makkelijk op.

@arjoderoon de Lumia 650 was ook het eerste dat in mij opkwam omdat de blokken misschien bekend voorkomen als hij al Windows 10 gewend is. Zodra je voorbij die blokken gaat naar de lijst met applicaties, of de instellingen in moet, lijkt het er al een stuk minder op en zou ik vanwege app aanbod en aanpasbaarheid ook eerder kijken naar een Android toestel.

De Wileyfox die @rens-br noemt is een leuk toestel, maar de resolutie is wel erg laag voor een 5" toestel. Ik zou dan eerder naar de Moto G5 of Honor 5C kijken. De Moto G5 heeft al Android 7, en de Honor heeft dat of krijgt het zeer binnenkort. De Honor heeft wel de EMUI skin van Huawei, dus daar moet je (vader) tegen kunnen. Ik vind het zelf op de Huawei P6 en P8 Lite van mijn vrouw geen groot nadeel, maar het is wel net anders dan een ander Android toestel.

• rens-br

rens-br

@gwystyl. De resolutie is inderdaad wel redelijk laag, maar voor dat geld is de resolutie prima. Android 7.1 wordt nu uitgerold voor de Swift, dus kwa software is dat toestel ook up-to-date.

De G5 is ook een mooi toestel inderdaad. Alleen ben ik de laatste tijd nogal afgeknapt op Motorola toestellen, omdat de updates laat of helemaal niet komen. Verder is de Snapdragon 400 serie in combinatie met een full HD scherm niet de meest snelle combinatie. Maar het is voor het geld wel een erg mooi toestel.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:43
@gwystyl weet niet waarom je mij quote. ;)
Later geef je namelijk een verwijzing naar de moto g5 die ik ook aanraad. :p

• gwystyl
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Arunia vooral vanwege mijn reactie op jouw opmerking dat je < € 200 weinig soeps krijgt bij Android. Over de G5 zijn we het blijkbaar eens :)

• DeRooney
Thanks voor alle suggesties die er al gedaan zijn! Ik heb gevraagd of de grootte van het toestel nog uitmaakt. Omdat het er net voor kan zorgen dat hij het een onding vindt of niet natuurlijk. "Dat ding is veel te groot, dat kan ik toch nooit vast houden".

Maar daar krijg ik helaas nog niet echt een duidelijk antwoord op.

Mijn moeder zegt dat hij een smartphone wil, maar ik twijfel er zelf wel aan. Die tablet kijkt hij ook niet naar om. En die wilde hij ook graag...

Ik ga jullie suggesties eens bekijken. Thanks!

• rens-br

rens-br

arjoderoon schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:03:
Maar daar krijg ik helaas nog niet echt een duidelijk antwoord op.
Het makkelijkste om zoiets te weten is om je vader gewoon een aantal toestellen in je hand te laten (of die van jezelf en van je moeder).
Mijn moeder zegt dat hij een smartphone wil, maar ik twijfel er zelf wel aan. Die tablet kijkt hij ook niet naar om. En die wilde hij ook graag...
Klinkt een beetje alsof je moeder wilt dat je vader bereikbaarder is en hij er zelf niet zoveel om geeft.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 12:32
gwystyl schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:29:

De Moto G5 heeft al Android 7, en de Honor heeft dat of krijgt het zeer binnenkort. De Honor heeft wel de EMUI skin van Huawei, dus daar moet je (vader) tegen kunnen. Ik vind het zelf op de Huawei P6 en P8 Lite van mijn vrouw geen groot nadeel, maar het is wel net anders dan een ander Android toestel.
Heb je de meest recente versie van EMUI (vanaf 5.0) al eens uitgebreid getest (deze zit in de Huawei uitrol van Android 7)? Doet echt niet meer onder voor de interfaces van andere aanbieders. Huawei laat duidelijk zien dat ze luisteren naar de consument (zie bijvoorbeeld de komst van de appdrawer in 5.0).

Elke niet kale Android versie van willekeurig welke fabrikant is 'anders dan een ander Android toestel'

• rens-br

rens-br

Gadgeteer schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:54:
Elke niet kale Android versie van willekeurig welke fabrikant is 'anders dan een ander Android toestel'
Dat ben ik niet mee eens. Je hebt stock Android (op de Nexus / Pixel toestellen) en je hebt Sony, HTC, Huawei en Samsung skins, daar zitten veel verschillen in. Maar als je kijkt naar LineageOS, Wileyfox OS of de Motorola skin dan zit dat zo dicht tegen stock aan dat een consument het verschil niet ziet.

• Gadgeteer
rens-br schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:59:
[...]

Dat ben ik niet mee eens. Je hebt stock Android (op de Nexus / Pixel toestellen) en je hebt Sony, HTC, Huawei en Samsung skin, daar zitten veel verschillen in. Maar als je kijkt naar LineageOS, Wileyfox OS, Motorola skin dan zit dat zo dicht tegen stock aan dat een consument het verschil niet ziet.
Oke, daar heb je een punt, er zijn inderdaad een aantal met bijna stock Android ;)
Toch zijn er verschillen zolang de Android niet Stock is, ook al zitten ze zo dicht bij elkaar dat niet iedereen het merkt. Feitelijk klopt mijn uitspraak dus gewoon ;)

Ik probeer alleen aan te geven dat EMUI niet meer een nadeel hoeft te zijn zoals veel mensen dat vroeger wel vonden (zonder appdrawer enzo). Als de Huawei het meest aan de eisen zou voldoen, dan is het niet logisch om deze af te wijzen op de vooroordelen uit het verleden.

• gwystyl
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Gadgeteer schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:54:
[...]

Heb je de meest recente versie van EMUI (vanaf 5.0) al eens uitgebreid getest (deze zit in de Huawei uitrol van Android 7)? Doet echt niet meer onder voor de interfaces van andere aanbieders. Huawei laat duidelijk zien dat ze luisteren naar de consument (zie bijvoorbeeld de komst van de appdrawer in 5.0).

Nee, de P8 Lite van mijn vrouw heeft geen Android 7 en zal dat waarschijnlijk ook niet krijgen. Ik heb EMUI 5 dus niet kunnen proberen. Met de oudere versies kan ik ook prima werken, maar vooral het ontbreken van de app drawer is nogal anders omdat je dan net als bij iOS al je snelkoppelingen op je bureaublad kwijt moet. Ik heb ze zelf ingedeeld in mappen zodat het een beetje overzichtelijk blijft (deed ik bij mijn iPhone 5s ook), maar in eerste instantie kan het nogal een warboel van icoontjes lijken.
De indeling van de instellingen bij EMUI vind ik wel logisch ingedeeld en die lijkt meer op stock Android dan bijvoorbeeld de instellingen bij Samsung.
Ik zeg trouwens ook niet dat EMUI minder is dan andere skins, maar het is wel anders.... ik vind het zelf geen nadeel maar bij reviews van telefoons wordt het vaak wel opgemerkt. Als TS er niet aan kan/wil wennen is dat wellicht een reden om de Honor 5C of een ander Huawei toestel links te laten liggen.

• Gadgeteer
gwystyl schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:09:
[...]

Nee, de P8 Lite van mijn vrouw heeft geen Android 7 en zal dat waarschijnlijk ook niet krijgen. Ik heb EMUI 5 dus niet kunnen proberen. Met de oudere versies kan ik ook prima werken, maar vooral het ontbreken van de app drawer is nogal anders omdat je dan net als bij iOS al je snelkoppelingen op je bureaublad kwijt moet. Ik heb ze zelf ingedeeld in mappen zodat het een beetje overzichtelijk blijft (deed ik bij mijn iPhone 5s ook), maar in eerste instantie kan het nogal een warboel van icoontjes lijken.
De indeling van de instellingen bij EMUI vind ik wel logisch ingedeeld en die lijkt meer op stock Android dan bijvoorbeeld de instellingen bij Samsung.
Ik zeg trouwens ook niet dat EMUI minder is dan andere skins, maar het is wel anders.... ik vind het zelf geen nadeel maar bij reviews van telefoons wordt het vaak wel opgemerkt. Als TS er niet aan kan/wil wennen is dat wellicht een reden om de Honor 5C of een ander Huawei toestel links te laten liggen.
Wennen moet bij iedere andere versie waar een schil overheen zit. Het feit dat nu ook in EMUI een appdrawer zit en er niet heel veel extra's in is gestopt maakt het echter een heel stuk makkelijker voor mensen om er aan te wennen. Ze zijn redelijk dicht bij stock gebleven met toch een eigen smaakje eroverheen.
In recente reviews van modellen met EMUI 5+ zul je dan ook veel vaker zien dat de software niet meer een reden is om het toestel een lager cijfer te geven.

• DeRooney
rens-br schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:40:
[...]

Klinkt een beetje alsof je moeder wilt dat je vader bereikbaarder is en hij er zelf niet zoveel om geeft.
Misschien is dat ook wel zo. Of zegt hij zelf wel een andere telefoon te willen ("met grotere knopjes/toetsen") en komen wij met een smartphone aanzetten en vindt hij dat zelf helemaal niet fijn en wil hij gewoon ouderwets een telefoon met enkel grotere toetsen..

• Aasas
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-11 11:51
Misschien een Motorola Moto G Play?

pricewatch: Motorola Moto G Play (2016) Zwart

Mijn vader heeft ook deze telefoon. Stock Android en simpel te begrijpen. Redelijk grote toetsen. Dit kun je aanpassen in de instellingen van het toetsenbord.

Mijn vader gebruikt hem voor:

- Navigatie
- Whatsapp
- Youtube video's kijken

Batterij duur is ongeveer 2 dagen.

[ Voor 14% gewijzigd door Aasas op 02-05-2017 15:26 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Het topic komt beetje generaliserend op mij over... 65 jaar is toch helemaal niet oud en al helemaal niet voor een smartphone? Ik zou veel mensen van die leeftijd erg beledigen als ik bij hun apps zou installeren speciaal over ouderen...

Ontopic: grotere toetsen.. hebben we het dan niet gewoon over het onscreen toetsenbord?
Bij bijvoorbeeld swiftkey kan je gewoon het toetsenbord vergroten (neem dan wel een niet te klein toestel)

Belangrijkste is dat je het toestel goed instelt. Op het homescherm de belangrijkste apps. Laat voorbeelden zien hoe je bijvoorbeeld e-mail of agenda in een widget kunt tonen en stel er 1 in.
Dat soort dingen.
Ik merk dat iets oudere mensen het vaak eng vinden om zomaar wat te proberen. (al zijn er ook genoeg die het voor elkaar krijgen om elke week hun instellingen overhoop te halen). Als jij dan het toestel niet goed instelt, dan kunnen ze de helft niet vinden en gebruiken ze het ook niet.

Installeer eens paar licht-verslavende spelletjes... dat is vaak goede manier om te wennen aan het gebruik van de smartphone.

Ik ga hierbij uit dat je vader een digibeet-achtige man is. Er zijn zat mensen van rond de 65 die prima mee gaan met deze tijd....

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• DeRooney
Quacka schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:47:
Het topic komt beetje generaliserend op mij over... 65 jaar is toch helemaal niet oud en al helemaal niet voor een smartphone? Ik zou veel mensen van die leeftijd erg beledigen als ik bij hun apps zou installeren speciaal over ouderen...

...

Ik ga hierbij uit dat je vader een digibeet-achtige man is. Er zijn zat mensen van rond de 65 die prima mee gaan met deze tijd....
Spot on! de tablet (tof apparaat overigens, asus t100 of iets dergelijks met win8) wordt door mijn moeder gebruikt, mijn vader weet denk ik niet eens hoe hij hem aan moet zetten. De laptop gebruikt hij wel en zijn gsm is nog een ouderswets model met zo'n schermpje met een paar regels. Een smsje sturen is te ingewikkeld (T9).

En het gaat niet over generaliseren natuurlijk, maar enkel specifiek over mijn vader :-) Geen 65-jarige is hetzelfde..

• Aasas
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-11 11:51
@arjoderoon En hoe staat het ermee? Ik ben erg benieuwd wat het is geworden
Pagina: 1