Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcuz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-07 13:06
Beste Tweakers,

Mijn glorieuze tweedehands 9800GTX heeft het laatst begeven, waardoor ik "genoodzaakt :+ " was om een nieuwe videokaart uit te zoeken. Gelukkig verscheen de Sapphire 580 Nitro+, welke ik reeds besteld heb. Nou besef ik me dat die kaart niet echt heel gebalanceerd is als toevoeging bij mijn huidige systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-H77-DS3H€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce 9800GTX SSC€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 52,90€ 52,90
1Antec Three Hundred€ 59,90€ 59,90
1TP-Link TL-WN881ND€ 12,-€ 12,-
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech K120 (Internationaal)€ 13,21€ 13,21
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9B Blue€ 69,60€ 69,60
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 51,-€ 51,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,61

Mede daarom, en de gunstige aankondigingen, heb ik besloten om een flinke switch naar de nieuwe Ryzen 5-serie te maken. Deze keuze is onder andere gebaseerd op het feit dat ik veel alternatieve zaken doe op mijn pc (produceren, lightroom, video-editing etc.). Daarvoor zou ik graag willen vragen of jullie deze build kunnen checken op compatibiliteit. Dit heb ik al zoveel mogelijk proberen te doen door behulp van de gepubliceerde informatie, maar zekerheid is goud waard! :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 231,-€ 231,-
1MSI B350 Tomahawk Arctic€ 125,15€ 125,15
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 291,50€ 291,50
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 64,90€ 64,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 143,-€ 143,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,55

De componenten die niet in deze lijst staan zullen mijn huidige componenten zijn. De overige componenten van mijn huidige build zullen worden overgenomen voor mijn broer voor minder zware toepassingen. Graag wil ik klaar zijn voor de toekomst, maar ik besef me ook dat in dit geval de GPU minder is dan de rest. Deze wil ik dan graag over een jaar of 2 upgraden naar een nieuwe mid-range kaart, zodat ik weer effectief verder kan.

Naast de check heb ik nog twee vragen die niet heel complex, maar wel belangrijk zijn:

Moederbord
Het moederbord zal alleen dienen ter plaatsing van de componenten en 4 sata-aansluiting is voor mij voldoende. Verder zie ik niet helemaal in wat de gaming-edities toevoegen aan mijn gebruikerservaring. Mocht iemand me kunnen overtuigen hoor ik het graag.

Ik las wel ergens dat het overclocken van sommige componenten (CPU?) gelimiteerd kunnen zijn door het moederbord. Is dat bij deze het geval? Wellicht dat ik de 1600 op de korte danwel lange termijn een lichte overklok wil geven, omdat dit relatief makkelijk haalbaar schijnt te zijn. Dan moet mijn moederbord dat wel ondersteunen.

Ram
Op de compatibiliteitslijst van het MSI-moederbord staan wel de CMK16GX4M2B3200C16R en de CMK16GX4M2B3200C16W. Kan ik er dan vanuit gaan dat de CMK16GX4M2B3200C16 ook ondersteunt wordt?

Alvast heel veel bedankt voor jullie tijd en moeite. Ik kan niet wachten tot ik kan ervaren hoe een knap systeem presteert! :9

Beste antwoord (via Falcuz op 24-04-2017 22:09)

Falcuz schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:46:

Op de compatibiliteitslijst van het MSI-moederbord staan wel de CMK16GX4M2B3200C16R en de CMK16GX4M2B3200C16W. Kan ik er dan vanuit gaan dat de CMK16GX4M2B3200C16 ook ondersteunt wordt?
Er is geen reden voor waarom het niet zou werken, kan wel zijn dat het nog niet direct op 3200MT/s werkt. Dit kan nog enkele firmware updates duren, maar verwacht dat het vanzelf gaat werken. Maar het verschil is maar enkele procenten hooguit, dus je zal dit in het begin toch niet merken en waarschijnlijk kun je het over enkele maanden dan alsnog wel goed instellen.
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:00:
Uit v&a een i7-3770(K) in je huidige mobo prikken is voldoende om weer een paar jaar vooruit te kunnen. 2e hands 8GB ram erbij, nieuw videokaartje en je bent klaar voor de nieuwste games voor de helft van het geld.
Wat hij met de PC gaat doen is toch vrij zwaar. Verschil tussen een i7 3770 en Ryzen 5 1600 moet gewoon goed merkbaar zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Uit v&a een i7-3770(K) in je huidige mobo prikken is voldoende om weer een paar jaar vooruit te kunnen. 2e hands 8GB ram erbij, nieuw videokaartje en je bent klaar voor de nieuwste games voor de helft van het geld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!
Falcuz schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:46:

Er is geen reden voor waarom het niet zou werken, kan wel zijn dat het nog niet direct op 3200MT/s werkt. Dit kan nog enkele firmware updates duren, maar verwacht dat het vanzelf gaat werken. Maar het verschil is maar enkele procenten hooguit, dus je zal dit in het begin toch niet merken en waarschijnlijk kun je het over enkele maanden dan alsnog wel goed instellen.
Wat hij met de PC gaat doen is toch vrij zwaar. Verschil tussen een i7 3770 en Ryzen 5 1600 moet gewoon goed merkbaar zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcuz
Bedankt voor je suggestie. Mijn huidige moederbord zal worden overgenomen door mijn broer, voor lichter gebruik met een goedkope GPU. Hierdoor heb ik dan ook een beetje extra budget voor de switch. Dit had ik natuurlijk even moeten aangeven, want die optie is zeker praktisch. Ik zal mijn post iets aanpassen!
-The_Mask- schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:10:
[...]

Dankjewel voor de informatie. Ik heb er geen moeite mee om even zonder die laatste procenten te werken. Door het prestatieverschil met mijn huidige build zal ik dit niet missen, maar het is natuurlijk wel fijn dat het met de updates alsnog komt :)
-The_Mask- schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:10:

[...]

Ik hoop inderdaad deze stap in prestaties te maken door mijn keuze voor de 1600. Dat moet zo wel lukken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Falcuz op 24-04-2017 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yasin76
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01-2024
Ziet er ongeveer zo uit dus :)

Bijna dezelfde componenten

http://imgur.com/p3kp6qf

[ Voor 50% gewijzigd door yasin76 op 25-04-2017 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasin76
yep. Bolt nog steeds de psu :) No need to upgrade denk ik.

Offtopic;

Ik heb nog een nh d14 liggen maar ik denk dat die niet gaat passen met de corsair led ram.

De gratis am4 mounting kit is onderweg maar ik twijfel of ik hem er in ga stoppen of een aio zou kopen.

Is zo lelijk die noctua.

Ik ben er nog niet aan uit. Tips zijn welkom natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcuz
yasin76 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:08:
Ziet er ongeveer zo uit dus :)

Bijna dezelfde componenten

http://imgur.com/p3kp6qf
Ziet er goed uit! :D Nog iemand die de Sapphire en het moederbord de perfecte combinatie vindt :9 Mag ik vragen waar jij je 580 besteld hebt? Ik heb hem gistermiddag bij Azerty besteld omdat ze een levertijd van 2-3 werkdagen aangaven, maar het lijkt erop alsof het meer om een pre-order gaat... Daarbovenop is de prijs in de tussentijd ook nog 11 euro omlaag gegaan, waar ik dus niet van profiteer :'(

Ze zijn nu aan het uitvogelen wanneer de leverancier hem kan leveren. Ik hoop echt dat het meevalt, want ik heb nu alles behalve de GPU. En aangezien mijn GTX9800 niet meer leeft is het wachten ook niet heel spannend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcuz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:10:
Daarbovenop is de prijs in de tussentijd ook nog 11 euro omlaag gegaan, waar ik dus niet van profiteer :'(
Stuur ze een mail of bel ze, anders kun je ook altijd annuleren en opnieuw bestellen. Is trouwens geen pre-order voorraad ligt bij de leverancier.

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 25-04-2017 12:35 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasin76
Het is een rx480
Maar ik denk dat het dezelfde PCB/Design is, dus kwa uiterlijk zijn ze identiek met de rx580.

Inderdaad de Tomahawk arctic is toch een mooi moederbord voor in een witte case.Ik ben van plan om nog witte of rode LED casefans te installeren maar ik heb nog niet besloten voor welke kleur ik ga. ik ben er ook nog niet aan uit kwa cpu AIO waterkoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcuz
-The_Mask- schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:34:
[...]

Stuur ze een mail of bel ze, anders kun je ook altijd annuleren en opnieuw bestellen. Is trouwens geen pre-order voorraad ligt bij de leverancier.
Ik heb een mail gestuurd. Ze zijn de levertijd aan het opvragen bij hun leverancier. Ik vind het vooral vreemd dat de status van mijn bestelling op "wacht op betaling" blijft hangen. Vandaar dat ik dacht dat het wellicht om een pre-order zou kunnen gaan, maar ze brengen me op de hoogte wanneer ze meer weten. Helemaal prima dus.

Annuleren en opnieuw bestellen is een optie, maar zou de bezorging dan niet langer duren? Ik wist wel dat de prijs snel zou gaan dalen aangezien de kaarten net beschikbaar zijn, maar 1 dag later terwijl de kaart nog niet verzonden is is wel een beetje zuur 8)7 We wachten af wat Azerty doorgeeft.
yasin76 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:50:
Het is een rx480
Maar ik denk dat het dezelfde PCB/Design is, dus kwa uiterlijk zijn ze identiek met de rx580.

Inderdaad de Tomahawk arctic is toch een mooi moederbord voor in een witte case.Ik ben van plan om nog witte of rode LED casefans te installeren maar ik heb nog niet besloten voor welke kleur ik ga. ik ben er ook nog niet aan uit kwa cpu AIO waterkoeling :)
Wauw, dat ik daar overheen heb gekeken 8)7 Wit of rood zal inderdaad mooi staan. Ik kan me wel goed voorstellen dat je daarover twijfelt, maar in dat geval zou ik toch voor het wat rustigere wit gaan. Maar jij bent degene die er naar gaat kijken :+ Succes in ieder geval met je keuzes!

[ Voor 30% gewijzigd door Falcuz op 25-04-2017 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als je toch €125 wil betalen voor een moederbord, waarom dan niet deze? Je krijgt hier een betere audichip, meer USB poorten, meer Sata poorten en een dual bios voor dezelfde prijs. De RGB zet je gewoon uit in je bios. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:04:
Als je toch €125 wil betalen voor een moederbord, waarom dan niet deze? Je krijgt hier een betere audichip, meer USB poorten, meer Sata poorten en een dual bios voor dezelfde prijs. De RGB zet je gewoon uit in je bios. :+
Je bent de eerste die ik hoor over dual bios. :) T lijkt me best handig namelijk.
Falcuz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:10:
Ziet er goed uit! :D Nog iemand die de Sapphire en het moederbord de perfecte combinatie vindt :9
Die combinatie ziet er goed uit! :P

Even een puntje: de Sapphire led op de videokaart krijg je alleen (in de RX580 8gb variant) bij de Nitro+ Limited Edition, bij de normale Nitro+ en Pulse dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasin76
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:04:
Ik heb niet voor de Gaming 3 gekozen omdat de tomahawk beter overklokbaar zou zijn en in het wit verkrijgbaar uiteraard. Maar ik moet wel je mening delen dat er weinig sata aansluitingen op zitten. Over de audio chip weet ik niet in hoever het verschil is tov de tomahawk.
Pagina: 1