MAX waarde in array zoeken (formule) - meerdere criteria?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstarmans
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
Hallo tweakers,

Ik vind mezelf een aardige Excel-guru, maar sommige vraagstukken krijg ik zonder VBA gebruik niet opgelost. Nu wil ik bij deze specifieke vraag het liefst gebruik maken van formules en dus wil ik jullie hulp inroepen.

(Ik heb het voorbeeld bijgevoegd in deze link om te downloaden)

Met de mogelijkheid om van een formule een ARRAY formule te maken, kan ik in grote datasets formules los laten op een 'range' van data. In mijn voorbeeld gaat het om temperatuurmetingen, die enkele keren per dag uitgevoerd worden en weggeschreven.

(zie voorbeeld voor verduidelijking met data)
Door gebruik te maken van een formule zoals {=MAX(ALS(A:A=F3;C:C;"Geen data" ))}
zoek ik binnen de hele kolom A naar de datum waarde die in F3 staat. Binnen deze range wordt gekeken naar de MAX waarde van kolom C.

Als ik nu buiten deze datum check, ook een tijdstip wil toevoegen (en het liefst het opgeven van twee tijdstippen, waartussen gekeken moet worden), is dit nog af te vangen met enkel een formule? of moet ik toch met VBA aan de slag?

Alvast dank voor jullie tijd en moeite!

Groetjes JM

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:00

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Een extra IF wanneer de eerste TRUE is zou gewoon moeten werken. Dan ook als array formule invoeren.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstarmans
Dank Belindo, zo ben ik al een stap verder. Door middel van deze formule:
{=MAX(ALS(A:A=F3;ALS(B:B=G11;C:C;"tijd niet gevonden");"no data" ))}
kan ik binnen één datum range één tijdstip pakken.

Maar als ik de volledige vraag beantwoord wil hebben, dus in plaats van als 2e controle één tijdstip, wil ik nu tussen twee tijdstippen in, om echt een tijdvak te pakken en zodoende meerdere rijen mee terug te nemen waarop ik de MAX uitvoer. Lukt dat ook zonder VBA? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:02
Dan zou je toch nog een "ALS" kunnen toevoegen.
1e ALS: datum
2e ALS; tijd groter dan X
3e ALS (binnen de 2e "tijds-"ALS); tijd kleiner dan Y

edit; groter kan natuurlijk ook zijn; groter of gelijk aan (>=). idem voor kleiner (<=)

[ Voor 24% gewijzigd door eric.1 op 24-04-2017 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jstarmans
Mmmm.. Volgens mij dacht ik veel te gecompliceerd. Ik heb het inderdaad opgelost nu! Bedankt Eric.1 en Belindo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:02
jstarmans schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:56:
Mmmm.. Volgens mij dacht ik veel te gecompliceerd. Ik heb het inderdaad opgelost nu! Bedankt Eric.1 en Belindo!
Goed om te horen. Graag gedaan uiteraard en bedankt voor de terugkoppeling dat het werkt :)
Pagina: 1