Hoe kan ik vol uitlijnen zonder die 'gaten-kaas' van Justify

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 913229

Topicstarter
Hallo iedereen

Ik heb een vraag i.v.m. Indesign CS6

Ik heb een tekst die uitgelijnd staat op 'Justify met de laatste lijn left' Nu is het zo dat het in sommige lijnen er dikke 'gaten' verschijnen en alle zinnen nogal uitgerokken lijken. Als ik links uitlijn dan wordt niet de volledige kolom (de tekst op mijn blad is nl. in 2 kolommen opgedeeld) gevuld, op de eerste lijn kan het 'eerste woord van de 2e lijn' er eigenlijk perfect nog op, maar dit gebeurt niet. Ik kan het wel zo krijgen als ik na het 'eerste woordje van de 2e lijn' een shift enter zet. En zo herhaal voor alle zinnen. Maar natuurlijk kan dit niet de oplossing zijn en gaat dit voor problemen zorgen als ik ooit tekst bijvoeg in dit document.

Weet iemand hoe ik de kolommen mooi kan vullen met tekst zonder dat dit de 'gaten' geeft zoals in de 'justify-aligning'?

Sorry als het wat ingewikkeld overkomt, maar ik ben niet echt een pro-indesign gebruiker en ik leer er momenteel volop mee werken. Als er iets meer uitleg nodig is, vraag gerust.

Alvast bedankt

...

Indesign CS6
...

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:27
Let er op dat er een leesoptimum is voor tekstbreedte. Dit is circa 66 leestekens per regel. Korter zorgt vaak voor meer afbrekingen en/of meer variatie in spaciëring per regel bij Justify. Zet eventueel Hyphen uit in de Paragraph Style om afbrekingen te voorkomen.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:58
Een late reactie, misschien heb je er nog wat aan (of iemand anders).
Je kan de justification tweaken, hier zijn heel veel opties voor. Bijv hyphenation (wel/niet, hoe vaak, hoe lang moet woord minimaal zijn, enz.) Meer afbreekstreepjes = minder grote gaten tussen je woorden, maar wel meer afgebroken woorden natuurlijk. Ook kan je balanceren tussen ruimte tussen de woorden en ruimte tussen de letters. Kijk bij paragraph styles bij de volgende tabs.

In plaats van line break (shift enter) kan je beter gebruikmaken van de 'Discretionary line break' als hint om af te breken, of andersom de 'Nonbreaking space' om juist 2 woorden bij elkaar te houden. Het blijft rommelen. Soms kan je ook de tekst een beetje herschrijven zodat het beter past.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ixfskk/Capture.png