Gaming pc build (rond de 800,-)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SH95
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09-2025
Mijn vraag:
Ik ben het gamen op mijn oude low budget game pc een beetje zat.
Games als league of legends draaien amper op low, dus het word tijd dat er een nieuwe komt.

Mijn vraag is wat is de beste build voor rond de 800,-?

Is er misschien iemand die voor mij een build kan samenstellen? (ik beschik al over een coolermaster silencio 550 en een 500W voeding van coolermaster)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Een vriend heeft verteld dat ik de volgende onderdelen sowieso kon aanschaffen: MSI 970 gaming 100.- en de GTX 1050 150,-

Ik heb weinig verstand van alle onderdelen en wanneer iets slechter of beter is. Vandaar dat ik het hier op het forum zet _/-\o_

Alle reacties

Verwijderd

MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G 300 eu
Intel Core i5-4460 Boxed 200 eu
Gigabyte GA-Z97P-D3 80 eu
Kingston HX318C10FBK2/8 65 eu
Samsung 850 EVO 250GB 100 eu
Seagate Desktop HDD, 2TB 80 eu
--------------------------------------------------------------+ = 825

Voor een paar tientjes extra kan je er nog een aparte cooler bij doen, nu krijg je die van Intel. Op dit moment gebruik ik die ook met een 4690k OC naar 4,4ghz@ 1,21v. Hoge temperaturen maar best oké te doen.

De HDD van 2tb kan je er misschien uitgooien of verlagen naar 1tb. Een ssd en hdd is wel aan te raden, omdat je ssd 'maar' 250gb is.

8 Gb werkgeheugen, omdat dat voor nu redelijk is. Kan je zo upgraden naar 16 als je wilt
Verder zijn dit allemaal prijzen die omhoog zijn afgerond

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-02 23:00

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Verwijderd Je gaat toch geen oude hardware aanraden?

@SH95
Het is de bedoeling dat je zelf met een voorstel komt. Als je een discussie topic opent, staan daar wat vragen. Die graag invullen.

Lees dit ook even door en wijzig de startpost.
Handleiding Pricewatch
DAA beleid
Nieuw: topic templates

[ Voor 75% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 24-04-2017 11:11 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:20
Welke voeding van Cooler Master is het? Als het een matig model is kun je die beter ook niet meenemen.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:41
Wat een adviezen zeg. Je vriend raadt oude hardware aan, en van bovenstaande advies van @Verwijderd word je ook niet vrolijk.

-Welke voeding neem je -precies- mee?
-Zit er in je oude build een HDD? Zo ja, kan/wil je die meenemen?

Ik heb dit in elkaar gegooid, aangenomen dat je voeding aardig is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 236,95€ 236,95
1MSI B250 PC Mate€ 95,95€ 95,95
1MSI Radeon RX 570 Gaming X 4GB€ 217,99€ 217,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 121,-€ 121,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 92,38€ 92,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 764,27

Ryzen is ook een alternatief, alleen moet ik mee daar nog iets meer voor inlezen voordat ik daar aanbevelingen voor doe :9

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• SH95
@Nat-Water @ParaDroid2
Momenteel maak ik gebruik van een 1TB HDD. Maar mocht ik die veranderen dan raak ik mijn windows ook kwijt of niet? (geen cd van windows namelijk).

De cooler is als ik het goed lees een Coolermaster rs-500-acab-m3

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-02 21:52
De cooler master b500 dus.
Dat is een hele matige voeding en persoonlijk zou ik die niet gebruiken.

Deze is kwalitatief beter.
pricewatch: Corsair CX450M

• Nat-Water
SH95 schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:25:
@Nat-Water @ParaDroid2
Momenteel maak ik gebruik van een 1TB HDD. Maar mocht ik die veranderen dan raak ik mijn windows ook kwijt of niet? (geen cd van windows namelijk).

De cooler is als ik het goed lees een Coolermaster rs-500-acab-m3
Je kan je windows overzetten (zeker als je Windows 10 hebt gaat dat erg makkelijk). Een SSD is wel een must :). Scheelt enorm in je laadtijden.

Je oude HDD kan je gewoon hergebruiken.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:04
Nat-Water schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:18:
Wat een adviezen zeg. Je vriend raadt oude hardware aan, en van bovenstaande advies van @Verwijderd word je ook niet vrolijk.

Ryzen is ook een alternatief, alleen moet ik mee daar nog iets meer voor inlezen voordat ik daar aanbevelingen voor doe :9
Zijn vriend adviseert hardware die perfect is voor wat hij wilt doen, en daarnaast goedkoop is. Wat is het probleem? Dat het duurder kan gepaard met overkill? Dat is pas zonde..

Als ik de adviezen hier keer op keer voorbij zie komen, nieuwste generatie dit, nieuwste generatie dat, paar 100 euro bovenop een prijs wat al voldoende was.. Daar wordt ik ook niet vrolijk van.

De 970 is perfect voor het simpele spelletje League of Legends. Uiteraard, je kan een kaart kopen die 2x zo duur is, gewoon omdat het kan of omdat het een nieuwere is.. Maar wat heb je eraan?

De 970 voor 100 euro is zelfs al overkill voor League of Legends..

Mijn advies aan de TS: ik deel het advies van jouw kennis/vriend volledig. de 970 is meer dan genoeg voor League of Legends op de hoogste settings (1080p lijkt mij?).

Voordat men te dure adviezen geeft lijkt het mij veel verstandiger om de volgende vraag te stellen:
Wat ben je van plan te gaan doen met je PC? Wil je ook BF1 of andere zware games gaan spelen? Ik lees alleen League of Legends, en daarvoor zijn alle adviezen veel te duur en onnodig, de i5 is bijv al een zeer slecht advies voor oa BF1. Mijn paar jaar oude i7 2600 doet het beter in BF1 dan de aller nieuwste i5.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:20
Volgens mij gaat de 970 gaming over een moederbord, terwijl de oude AMD processoren niet interessant zijn. Mocht het wel om een tweedehands gtx970 gaan, dan is dat een erg goede deal.

Verwijderd

Nat-Water schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:18:

-Welke voeding neem je -precies- mee?
-Zit er in je oude build een HDD? Zo ja, kan/wil je die meenemen?

Ik heb dit in elkaar gegooid, aangenomen dat je voeding aardig is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 236,95€ 236,95
1MSI B250 PC Mate€ 95,95€ 95,95
1MSI Radeon RX 570 Gaming X 4GB€ 217,99€ 217,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 764,27

Pardon? Hoezo wordt je niet vrolijk van wat ik aanraad? Voor 800 euro denk ik dat je een prima intel/nvidea systeem hebt. En ik betwijfel of TS echt van de voordelen gaat genieten van DDR4 ed, daarom is wat ik geef maar een advies, en niet zozeer een advies op maat.

TS geef gerust al je geld uit aan het nieuwste van het nieuwste, al die nieuwe gimmick ga je zeker gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2017 12:21 ]

• Nat-Water
@LopendeVogel Als ik de TS dus goed begrijp is de GTX 970 gaming dus een moederbord :) voor AM3+. Da's verouderd. Met een 1050 kan je inderdaad ook LoL spelen, dat is waar. Of TS andere games speelt die meer eisen is onduidelijk, anders voldoet de 1050 ook. EDIT: Of de RX550 die lager in prijs is gezet dan de 1050.. hoewel hij nog niet goed verkrijgbaar is.

@Verwijderd Omdat je een relatief dure GPU pakt, een oude processor, een overklokbord terwijl bijvoorbeeld de B85 Pro4 net zo goed zou werken (of beveel je alleen maar de Z97P aan zodat het Ram (wat trouwens ook weer goedkoper kan) overgeklokt kan worden?), een relatief dure SSD..

[ Voor 14% gewijzigd door Nat-Water op 24-04-2017 12:47 ]

Verwijderd

Ik sluit mij bij nat-water aan, ook al is hij een pleonasme...
ParaDroid2 schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:12:
Volgens mij gaat de 970 gaming over een moederbord, terwijl de oude AMD processoren niet interessant zijn. Mocht het wel om een tweedehands gtx970 gaan, dan is dat een erg goede deal.
De MSI 970 Gaming is inderdaad een AM3+ moederbord. De adviezen van de vriend zou ik dus negeren. Ik zou nu zeker geen AM3+ systeem bouwen voor een game pc.

Met jouw budget kan je beter krijgen. Hetzelfde voor de GTX 1050, kan je doen als je graag onder budget uit wil komen. Wil je beste wat je voor jouw budget kan krijgen dan wil je iets anders.

Het systeem (zonder voeding) hierboven met een GTX 1060-6GB of RX480/RX580 zou je ook binnen jouw budget moeten kunnen bouwen.

De voeding is niet een van de beste, maar ik heb in de praktijk meer pc's gezien met een slechte dan met een goede voeding en zolang je weet dat hij werkt en je hem niet vol belast (wat je met deze hardware niet doet) zal er weinig aan de hand zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2017 12:56 ]

• SH95
Ik was misschien niet heel duidelijk om wat voor games het gaat.

De bedoeling is om de pc voor zo'n beetje alles te gebruiken (volgend jaar begin ik de opleiding informatica, dus programmering en programma's van adobe zou hij moeten kunnen runnen).

Qua games: Momenteel speel ik alleen league op de pc en de grafisch betere games op mijn ps4. Als ik al ga kijken naar games die ik allicht wil gaan spelen kom ik denk ik uit op:

- League of legends
- Playerunknowns battleground
- Call of duty (modern warfare 2, black ops etc)

Misschien in de toekomst wat solo games zoals tombraider.

Als ik deze games op high kan spelen ben ik al tevreden, al het extra is mooi meegenomen.
Vandaar de vraag wat is het beste wat ik kan krijgen voor 800,-

Een ding is zeker, alle reacties van jullie helpen me in ieder geval de goede richting op!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Heeft die opleiding een lijst met minimale eisen qua hardware? Dat helpt namelijk. ;)

Verder, het begint een thema te worden hier maar wederom denk ik dat het AMD Ryzen systeem hier beter zal zijn. Voor €240 kan je een Intel quadcore krijgen of een Ryzen hexacore met SMT. Dat is een no brainer als het om waar voor je geld en toekomstbestendigheid gaat. Je krijgt er ook nog eens een CPU koeler bij waarmee je redelijk kan overclocken en eentje die niet als een opstijgende straaljager klinkt zoals bij Intel. :P

Dan krijg je dus zoiets als dit. Dit is zeker niet verkeerd voor €800. Een game zoals BF1 kan je hier gewoon goed mee spelen. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 235,50€ 235,50
1Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3€ 98,49€ 98,49
1Sapphire RADEON RX 570 4GB GDDR5 PULSE€ 209,-€ 209,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 762,37

Qua onderdelen zelf heb je hiermee een uitstekende CPU, een redelijk goedkoop maar featurerijk moederbord, een veel, veel betere GPU met een goede koeling, snel werkgeheugen en een SSD. Heb je later nog extra opslagruimte nodig dan kan je er altijd nog een 2TB HDD bij zetten. Dat is niet zo moeilijk om te doen.

We zullen alleen wel even de precieze merknaam van je Cooler Master voeding moeten weten. Ze variëren bij dat bedrijf tussen net acceptabel tot niet aan te raden voor gebruik. Als je echt een slechte hebt dan zou mijn advies vervangen zijn en de oude verkopen.
Ben aan het slapen, nee zou ik verkopen. Deze is de go to default.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-02 21:44

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

@TS heb je ook een behuizing nodig?

Ik sluit me overigens aan bij bovenstaande reactie van @DaniëlWW2. Ik denk dat je daarmee een goed en toekomstbestendig systeem hebt. Enige wat nog het onderzoeken waard is, of je beter een RX480 kunt kopen ten opzichte van een RX570 (gezien je budget is een RX580 niet echt een optie). Mogelijk kom je voorlopig ook nog met 8gb werkgeheugen uit en kun je dat geld steken in die RX580.

Dat zijn persoonlijke keuzes die je kunt maken op basis van je beoogd gebruik

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Chrosser schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:54:
@TS heb je ook een behuizing nodig?

Ik sluit me overigens aan bij bovenstaande reactie van @DaniëlWW2. Ik denk dat je daarmee een goed en toekomstbestendig systeem hebt. Enige wat nog het onderzoeken waard is, of je beter een RX480 kunt kopen ten opzichte van een RX570 (gezien je budget is een RX580 niet echt een optie). Mogelijk kom je voorlopig ook nog met 8gb werkgeheugen uit en kun je dat geld steken in die RX580.

Dat zijn persoonlijke keuzes die je kunt maken op basis van je beoogd gebruik
Daar had ik al naar gekeken. ;)
De PowerColor RX480 4GB zou ik vermijden, de MSI is maar bij een winkel vergelijkbaar in prijs en over de Asus weet ik zelf weinig. Er is een verschil, maar het ligt eraan of het budget opgerekt kan worden. Met de voeding erbij en de verschillende prijzen bij winkels zal je al iets over de €800 gaan. De vraag is of je dan nog €10 a €20 extra kan of wil betalen. Zo nee, dan is die Sapphire RX570 een uitstekende keuze.
Zie ook:
https://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/RX_570_Pulse/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-02 21:44

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Dacht dat de RX480 nog volop beschikbaar was voor leuke(re) prijzen. Echter voor bijvoorbeeld de MSI variant kun je dan beter de RX580 pakken. Indien het budget dit niet toelaat is de 570 inderdaad een prima keuze!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:20

Praetextatus

the dutch_paki

Nat-Water schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:31:
[...]

Je kan je windows overzetten (zeker als je Windows 10 hebt gaat dat erg makkelijk). Een SSD is wel een must :). Scheelt enorm in je laadtijden.

Je oude HDD kan je gewoon hergebruiken.
Het is toch beter om het niet over te zetten maar een Backup te maken van de data. Hierna een clean install op een ssd

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:20

Praetextatus

the dutch_paki

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:19:
[...]

Pardon? Hoezo wordt je niet vrolijk van wat ik aanraad? Voor 800 euro denk ik dat je een prima intel/nvidea systeem hebt. En ik betwijfel of TS echt van de voordelen gaat genieten van DDR4 ed, daarom is wat ik geef maar een advies, en niet zozeer een advies op maat.

TS geef gerust al je geld uit aan het nieuwste van het nieuwste, al die nieuwe gimmick ga je zeker gebruiken.
Je vergeet hierbij wel even dat er voor een budget van 800 wel een stuk sneller systeem in elkaar gezet worden dan wat jij voorstelt toch? ;) Het is altijd beter om het in hetzelfd budget zo toekomst proof mogelijk een systeem te bouwen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Pagina: 1