Dimmer installeren - Welke nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-07 10:59

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Topicstarter
Ik heb gisteren 3 lampen boven de tafel opgehangen van elk 40 watt (halogeen), die op dezelfde schakelaar zitten. Nu wil ik een dimmer plaatsen op de plek van de lichtknop, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

De meeste dimmers beginnen vanaf 50 of 60 watt. Moet ik nu 3x40 (120 watt) rekenen of moet ik een dimmer hebben die (minstens) vanaf 40 watt dimt?

Daarnaast heb ik nog een duo-spot van Philips in de keuken, maar dit zijn led-lampjes. De GU10 lampjes zijn dimbaar, maar ook hier geen idee welke dimmer ik nodig heb.

vwiw het gaat om deze spot: https://www.meerdanlicht....it-2lichts-530923116.html

Wie helpt! :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:41
GU10 met halogeen kan op een gewone dimmer. (Dure) halogeendimmers gebruik je in geval van trafo's en die heeft een GU10 lamp niet.

DImbaar ledlicht heb ik nog nooit gebruikt. Ik had er ooit één op een dubbele halogeendimmer en dat werkte voor geen meter. Wellicht had ie het wel gedaan op een reguliere dimmer, geen idee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:17:
GU10 met halogeen kan op een gewone dimmer. (Dure) halogeendimmers gebruik je in geval van trafo's en die heeft een GU10 lamp niet.

DImbaar ledlicht heb ik nog nooit gebruikt. Ik had er ooit één op een dubbele halogeendimmer en dat werkte voor geen meter. Wellicht had ie het wel gedaan op een reguliere dimmer, geen idee.
De GU10 zijn juist de ledjes. Inderdaad geen trafo (die zou dan in de armatuur moeten zitten, toch? en die zit er niet :) ). De Halogeenlampen hebben een E27 fitting :) Heb inmiddels al gevonden dat ik 3x40w moet rekenen. Er vanuitgaande dat lampjes nooit tegelijkertijd stuk gaan kan ik dus prima met een min. 50/60 watt dimmer uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb je dimbare LEDs in die plafondlamp zitten? Want die site zegt wel heel leuk dat hij dimbaar is, en 2700K kleurtemperatuur heeft, maar er staat ook dat er geen lichtbron is meegeleverd.

Zitten er niet dimbare LEDs in? Dan kan je ze niet dimmen (inkoppertje :P). Zitten er wel dimbare LEDs in, dan kan je ze dimmen met een geschikte dimmer. Zitten er ook halogeenlampen die tegelijk aan en uit gaan, dan zal een normale dimmer moeten werken. Als er alleen deze lamp op zit, dan zal je een dimmer nodig hebben die bij voldoende laag vermogen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:41
GU10 en E27 zijn 230V fittingen. En je moet de wattages optellen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Sissors schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:35:
Heb je dimbare LEDs in die plafondlamp zitten? Want die site zegt wel heel leuk dat hij dimbaar is, en 2700K kleurtemperatuur heeft, maar er staat ook dat er geen lichtbron is meegeleverd.

Zitten er niet dimbare LEDs in? Dan kan je ze niet dimmen (inkoppertje :P). Zitten er wel dimbare LEDs in, dan kan je ze dimmen met een geschikte dimmer. Zitten er ook halogeenlampen die tegelijk aan en uit gaan, dan zal een normale dimmer moeten werken. Als er alleen deze lamp op zit, dan zal je een dimmer nodig hebben die bij voldoende laag vermogen werkt.
:P Ja die zijn dimbaar. Maar wat is nou een 'geschikte dimmer'. Ik lees op sommige sites dat een bepaald model van Busch-Jaeger de beste is om leds mee te dimmen, maar begrijp van anderen dat een 'gewone' 230v dimmer ook moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 888777

Dimmen van LED's blijft een lastige.... de oudere dimmers hebben vaak een te hoge minimale belasting waardoor het helemaal niet werkt (of alles knippert) of het dimbereik van een lamp wordt veel te klein waardoor de lichtopbrengst nog steeds te hoog is.

Als je nu een inbouwdimmer aanschaft moet je eigenlijk gewoon voor een zo universeel mogelijk type gaan zoals de Busch-Jager 6523 U-102 of 6526 U. Die werken zo'n beetje met alles, ook met dimbare retrofit led's vanaf 2w.... wat duurder maar wel een meer toekomstvaste investering.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 24-04-2017 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een LED dimmer is geschikt voor kleine vermogens en dus ook kleine stromen. De meeste TRIACS die in dimmers worden gebruikt kunnen dit niet goed aan waardoor je lampen beginnen te knipperen, wat je absoluut niet wilt in huis.

Dus je moet écht naar de specificaties kijken van de betreffende dimmer of die geschikt is voor LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Ok! Dan weet ik voldoende. Ik laat die spots voor nu eventjes. Ik ga vanavond eerst even een duo-dimmer halen voor de halogeenlampen, dat moet zo gepiept zijn gok ik. Lijkt me niet moeilijker dan een lampje ophangen in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:54
Wat je ook in overweging zou kunnen nemen:
• 1× ABB Busch-Jaeger dimmer 400W inb - 6514-0-0111 ± €20,-
• 2× LEDARE Led-lamp GU10 400 lumen, dimbaar (Art.nr.: 303.046.51) á €4,99 p/s

Is alleen even de vraag hoe goed het werkt, ik heb deze dimmer in gebruik met 2× 503.490.26 en dat gaat prima. Zelfs met één lamp van 8.6W gaat het dimmen goed. Dan zou 2x 6W ook prima moeten werken.
Deze optie is namelijk wat voordeliger :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:21:
Wat je ook in overweging zou kunnen nemen:
• 1× ABB Busch-Jaeger dimmer 400W inb - 6514-0-0111 ± €20,-
• 2× LEDARE Led-lamp GU10 400 lumen, dimbaar (Art.nr.: 303.046.51) á €4,99 p/s

Is alleen even de vraag hoe goed het werkt, ik heb deze dimmer in gebruik met 2× 503.490.26 en dat gaat prima. Zelfs met één lamp van 8.6W gaat het dimmen goed. Dan zou 2x 6W ook prima moeten werken.
Deze optie is namelijk wat voordeliger :).
Dat is inderdaad nog te proberen. Volgens mij heb ik nog 2 van die LEDARE lampjes, maar weet zo niet of dat 200 of 400 limen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Wel opletten dat je LEDARE neemt en niet RYET, want die zijn niet dimbaar ;). Uit de TS begrijp ik trouwens dat je drie losse lampen hebt en één armatuur met twee spots. Komen de drie lampen op een aparte dimmer en de twee spots op een eigen dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:39:
Wel opletten dat je LEDARE neemt en niet RYET, want die zijn niet dimbaar ;). Uit de TS begrijp ik trouwens dat je drie losse lampen hebt en één armatuur met twee spots. Komen de drie lampen op een aparte dimmer en de twee spots op een eigen dimmer?
LEDARE 200 lumen zijn ook niet dimbaar. De 400 wel.

Ja dat klopt- De spots in de keuken hebben een eigen schakelaar (1 schakelaar). Daar komt (op den duur dan) 1 dimmer op.

De eetkamerlampen zitten op een aparte schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Oké duidelijk. Wil nog wel even opmerken dat conventionele dimmers zoemen bij een lage belasting, afhankelijk van de dimstand. Dit kun je wel duidelijk horen, duurdere LED-dimmers hebben dit mogelijk niet. Misschien is het van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 888777

Puch-Maxi schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:56:
Wil nog wel even opmerken dat conventionele dimmers zoemen bij een lage belasting, afhankelijk van de dimstand. Dit kun je wel duidelijk horen, duurdere LED-dimmers hebben dit mogelijk niet.
Oftewel het is helemaal geen optie.... vaak zoemen en knipperen de lampen ook nog eens. En de levensduur gaat er ook niet op vooruit. En als het zelfs maar een beetje werkt dan is het dimbereik verwaarloosbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 24-04-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Ik heb nu een dimmer.. maar er komen 2 bruine draden en 2 zwarte uit de muur. Dat zouden er toch 1 bruine en 2 zwarte moeten zijn? Kan ik beide bruine draden op L aansluiten?

Edit: naast de schakelaars die ik nu vervang door een duo-dimmer zit links nog een enkele schakelaar en rechts 2 stopcontacten.

[ Voor 27% gewijzigd door Tjebakka op 24-04-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
In principe ben je maar één fase nodig idd, gewoon op de L (fase) aansluiten. Mogelijk is de andere fasedraad voor de WCDs? Kan zijn dat het is doorgelinkt oid. Foto's doen wonderen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Bruin

Zo zat het :) het is een doorschakeling voor de wcd inderdaad. Kweste van lasklemmetje?

[ Voor 8% gewijzigd door Tjebakka op 24-04-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ja, die gaat naar het WCD. Kun je twee fasedraden kwijt in je dimmer? Dan ben je ook klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Topicstarter
Het werkt. Heb nog snel een lasklem gehaald en de bruine draad doorgelust. 2 bruine draden ging niet passen.

... kwam er alleen achter dat het inlegplaatje van de dimmer niet past haha! O well. Dat is iets voor morgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qkjdr1jTMoQDCEDTsDGYbXFk/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tjebakka schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:01:
Ik heb nu een dimmer.. maar er komen 2 bruine draden en 2 zwarte uit de muur. Dat zouden er toch 1 bruine en 2 zwarte moeten zijn? Kan ik beide bruine draden op L aansluiten?

Edit: naast de schakelaars die ik nu vervang door een duo-dimmer zit links nog een enkele schakelaar en rechts 2 stopcontacten.
Afhankelijk van het vermogen heb je soms ook de nul nodig bij je dimmer, maar zo te lezen werkt het al. :)

[ Voor 7% gewijzigd door zenith op 29-04-2017 05:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1028543

Hallo, ik heb een vergelijkbaar probleem:

Ipv een lichtschakelaar heb ik een led dimmer (merk Q Link) geplaatst. De dimmer heeft 3 ingangen, maar ik heb 4 draden (2 bruin en 2 zwart) De 2 bruine en 1 zwarte heb ik aangesloten en de dimmer werkt. Echter: Het stopcontact ernaast niet meer... Ik heb ook de 2 zwarte draden in die ene ingang gepropt, maar het resultaat blijft hetzelfde; Lamp doet het, stopcontact niet…

Welk genie kan mij hiermee,( in Jip en Janneke taal) helpen?
Pagina: 1