Sapphire R9 290 Tri-x - Overleden..?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MacCollac
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Mijn vraag

Een paar weken terug startten ik mijn PC op. Niets aan de hand. Toen zag ik dat er een Radeon update beschikbaar was, deze heb ik aangezet en ben toen naar beneden gegaan. Na terugkomst, bleek mijn scherm op zwart te staan maar verder draaide de PC nog wel. Na een tijd te wachten bleef het scherm zwart. Toen besloot ik de PC te herstarten zonder beeld. Aan de monitor lag het niet, want bij het gebruik van een andere monitor bleef ook het scherm zwart.

Na een halfuur wachten kreeg ik uiteindelijk weer het opstartscherm te zien, waar ik systeemherstel kon doen. Alleen gebeurde er wat gekke dingen in het scherm.

Zie afbeeldingen voor de scherm crashes.

Na wat gesearched te hebben zag ik meerdere mensen met dit probleem. Hierdoor heb ik in de PC in veilige modus opgestart en de driver van de GPU gedeinstalleerd via systeeminstellingen. Na dit gedaan te hebben, heb ik de PC weer normaal kunnen opstarten en kwam ik weer terecht op mijn oude bureaublad. Alleen blijven de problemen aanwezig van de gekleurde schermen zoals in de afbeeldingen.

Het is enorm afwisselend, na een minuut komt het tevoorschijn gaat dan na 5 seconden weer weg, blijft dan zwart en dan ben ik weer terug op normaal scherm. Alleen na dat dit een tijdje gebeurd krijg een blue screen..

Al weer geprobeerd zelf een systeemherstel uit te voeren, maar ik kom hier nooit op tijd omdat het scherm dan gek kleurt en blijft hangen daarop.

Vorige week heb ik mijn systeem naar een PC shop gebracht. Die hebben geconstateerd dat de videokaart defect was. Zij hebben deze getest in meerdere systemen en kregen dezelfde resultaten. Tegelijkertijd hebben ze een andere videokaart in mijn systeem gestopt en die werkte prima. Daarop heb ik een RX 480 4GB gekocht en alles werkt naar behoren.

Vervolg

Nu heb ik contact opgenomen met Sapphire om te kijken wat eventueel nog de opties zijn. Ze vragen alleen nu van mij de huidige VBIOS via het programma GPU-Z. Helaas heb ik dit al meerdere malen geprobeerd maar het scherm crashed al vorens ik tot die stap kan toekomen.

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen, of moet ik maar gewoon hier bij laten en erbij neerleggen dat videokaart is overleden?

Relevante software en hardware die ik gebruik

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 113,99€ 113,99
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G€ 211,-€ 211,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 58,95€ 58,95
1Acer G237HLAbid Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z323€ 61,71€ 61,71
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 0,-€ 0,-
1Logitech Media Keyboard 600 (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 0,-€ 0,-
1Trust GXT 322€ 27,44€ 27,44
1LG GH22NS30€ 32,52€ 32,52
1Corsair CX550M€ 66,90€ 66,90
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 667,51

Alle reacties

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-01 08:50
Ik heb zelf ook een Sapphire R9 290 Tri-x gehad en is overleden, ik had eigenlijk precies hetzelfde als jouw.

energiegebruik van de Tri-x is vele malen groter dan de rx 480, mogelijk ligt het nog aan een voeding dus test jouw kaart in een andere systeem of andere voeding.

Neem aan dat je DDU/AMD Clean geprobeerd hebt en drivers opnieuw downloaden.

Bij Sapphire Support kan je misschien nog een nieuwe bios krijgen of als je weet wat je doet bij https://www.techpowerup.com/vgabios/ kijken.

Succes!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
Voeding is nieuw en moet een 290 makkelijk kunnen hebben. Om hem goed uit te lezen zou ik zeggen druk hem in je systeem naast je rx 480, maar dan kom je pcie connectors te kort. Misschien kun je ergens een klein videokaartje opsprokkelen die geen exterene voeding nodig heeft, die vervolgens in pcie1 stoppen en en je monitor op aansluiten. Dan de r9 290 in pcie2 stoppen en op je voeding aansluiten, dan zou hij in gpuz alsnog herkend moeten worden zodat je de biosversie kunt uitlezen.

Of als je nog een voeding hebt liggen kun je die ook aansluiten. Dan moet je de 2e voeding dus eerst kortsluiten en aan zetten voordat je het systeem opstart.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• MacCollac
aminam schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:53:
Voeding is nieuw en moet een 290 makkelijk kunnen hebben. Om hem goed uit te lezen zou ik zeggen druk hem in je systeem naast je rx 480, maar dan kom je pcie connectors te kort. Misschien kun je ergens een klein videokaartje opsprokkelen die geen exterene voeding nodig heeft, die vervolgens in pcie1 stoppen en en je monitor op aansluiten. Dan de r9 290 in pcie2 stoppen en op je voeding aansluiten, dan zou hij in gpuz alsnog herkend moeten worden zodat je de biosversie kunt uitlezen.

Of als je nog een voeding hebt liggen kun je die ook aansluiten. Dan moet je de 2e voeding dus eerst kortsluiten en aan zetten voordat je het systeem opstart.
Had ik er even bij moeten vermeldden, de voeding heb ik samen aangeschaft met mijn nieuwe GPU. Hiervoor bezat ik een Cooler Master GX550W.

DDU heb ik inderdaad geprobeerd maar tevergeefs.

Mijn oude kaart heb ik nog niet getest op mijn nieuwe voeding, maar verwacht eigenlijk geen ander resultaat omdat hij uitgebreid getest is in andere systemen.

Bedankt voor je advies Aminam, maar die handelingen gaan mijn pet allemaal iets te boven 8)7. Ben niet echt een 'tech' type ;). Basic dingetjes gaan nog wel.

[ Voor 100% gewijzigd door MacCollac op 24-04-2017 12:00 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:39

Thomg

Aww yiss

Stop eens de 480 EN 290 Tri-X tegelijk in de pc?
Boot op/met de 480 en extract dan de bios.

Edit:
Zie net dat aminam dat ook zei, :+

Wat gaat er precies fout bij "Stop ze beiden tegelijk in de pc"?

[ Voor 38% gewijzigd door Thomg op 24-04-2017 13:29 ]

• MacCollac
Tja het probleem is niet zozeer dat ik niet weet hoe het moet, maar weet niet of ik het aandurf eigenlijk haha.
De PC Shop zei dat die driver update en het kapot gaan van de kaart puur toeval was. Nu geloof ik dat uiteraard, maar het is wel heel toevallig allemaal en daardoor ben ik wat huiveriger geworden.. :/

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:39

Thomg

Aww yiss

Vind het vergezocht, maar het blijft wel zo dat het gebeurde toen je de driver update :+

Zou zeggen doe nou maar ;)
Beetje vertrouwen mag wel.
Pagina: 1