Tegelplan badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 22:06
Hallo

Een vraag wat betreft een tegelplan voor de badkamer

Ik heb 1 wand die is 185. Nu heb ik tegels van 60.

Rij a van de tegels is dan: 32,5 - 60 - 60 - 32,5

Rij a, is dan: 5-60-60-60

Of zou dit ook: 60-32,5-32,5-60 mogen zijn, of?

Hoe kan ik rij a het het beste indelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
ik zou vooral rekening houden met de voorwerpen die op en voor de wand komen. Denk aan WC, meubel etc.

Wij hebben ook tegels van 60 cm breed en die hebben we gewoon recht boven elkaar laten tegelen.

Tip: met tegels van 32,5 cm breed heb je een snijverlies van bijna de helft.

Als je zorgt dat er rechts of links een stuk over blijft van iets minder dan 30 cm, beperk je je snijverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan ook even een model maken met de tegels en de spullen in SketchUp of anders gewoon op papier. Op die manier weet je zeker dat er niet ergens iets lelijk uitkomt. Zeker met de andere dingen die in de badkamer komen heb je met wat getallen op een rij geen idee hoe het er uit komt te zien. Het is jammer om er later achter te komen dat er iets lelijk uitziet omdat het raar uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Bedankt voor de tip, ik denk het nu zo te doen, wat over is, die kortere stukjes komen ergens anders wel weer van pas :)

Deze wand komt niets aan te hangen, is een soort doorloop wand

Ik denk te stapelen in klezoorverband:

30-60-60-35
45-60-60-20
30-60-60-35
45-60-60-20

Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is vooral belangrijk dat je niet ergens raar uitkomt. Je begint bijvoorbeeld in 1 hoek waardoor je aan de andere kant van de badkamer bij de toilet verkeerd uitkomt. Je hebt dan bijvoorbeeld een tegel van 60cm en je komt net 10cm te kort bij de toilet. Dan heb je een tegel van 60cm en 10cm. Dit zijn de dingen waar je op moet letten en waarom het volledig plannen verstandig is.

Wat je verder mooi vind qua volgorde is compleet aan jou, alles kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
mike1992 schreef op zondag 23 april 2017 @ 22:01:
Hallo

Een vraag wat betreft een tegelplan voor de badkamer

Ik heb 1 wand die is 185. Nu heb ik tegels van 60.

Rij a van de tegels is dan: 32,5 - 60 - 60 - 32,5

Rij a, is dan: 5-60-60-60
Afhankelijk van het verband begin je in het midden van de muur met een hele of halve tegel (horizontaal of verticaal). Dan zie je hoe je links/rechts en boven/onder uitkomt. Is de restmaat minder dan een halve tegel, dan een ander verband kiezen. Snijverlies is part of the work. En ja, het kan hoog zijn. Als eenmaal de badkamer af is, is dat extra pak tegels ook weer vergeten. Uitzondering is een zware tegel (bij 60cm bijvoorbeeld. )). Dan begint men van onderaf met 'metselen' omdat de tegel anders zakt. Overweging kan dan zijn om met een halve tegel of een plinttegel te beginnen om bij het plafond goed uit te komen.
Of zou dit ook: 60-32,5-32,5-60 mogen zijn, of?

Hoe kan ik rij a het het beste indelen?
Nooit snijtegels in het zicht gebruiken. Dat wordt altijd lelijk. Bij de randen komt toch nog een kitnaad eroverheen en dan zie je de snij/zaagrand niet.

Maar, teken het uit, dan zie je gelijk waar de gekkigheden zitten, ook in relatie tot andere muren.

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 24-04-2017 09:08 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Waarom moeten de rijen verspringen? Tegels hoeven niet in verband en gestapeld geeft vrijwel altijd het rustigste beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:14

Smurf

Detri

Bij die grote tegels vind ik wildverband eigenlijk het mooiste. Geeft nog het minste zaagverlies ook. Stapelen is ook een prima optie natuurlijk.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:50
Vraag 2 ga je de vloer ook doen ? Je wil dat de voeg van de vloer ook doorloopt in de muur anders ziet t niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Ja de vloer ook, alleen die ligt dwars op de tegels, dus maakt niet veel uit. Dank voor het meedenken heb er goeie tips uitgehaald is nu gelukt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Dus... waar blijven de foto's. :? ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1