Toon posts:

Waarom zijn video's van Tweakers op youtube 30fps?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom worden de video's van Tweakers op youtube met 30p online gezet? Moet dit niet 25p zijn?

YouTube: Het slimste huis van de Achterhoek - Op bezoek bij Tweakers-oprichte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb geen idee, maar vertel me alsjeblieft waarom dit volgens jou zo zou moeten zijn en wat het verschil is, danwel wat het toevoegt als je minder p zou hebben :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

30p? 30 beeldlijnen? De video's zijn gewoon in 1080p, hoor.

Volgens mij bedoel je 30fps.
En nee, het hoort geen 25fps te zijn. 25fps is voor PAL televisie. Dat tijdperk zijn we al lang en breed ontgroeit.
PC monitoren zijn geen veredelde TV's meer zoals vroeger in de jaren 70 en 80.

30fps past heel goed bij computers omdat 99% van de monitoren standaard 60hz refreshrate hebben. Of in ieder geval, als ze gewoon in Windows draaien, zonder Freesync en GSync fratsen op 144hz monitoren tijdens het gamen.
60hz is in essentie gelijk aan 60fps. Een 30fps video ziet er daarom goed uit, omdat elk beeldje twee maal wordt weergegeven, en er geen rare deling is waardoor je last krijgt van frame-tearing.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:57:
Waarom worden de video's van Tweakers op youtube met 30p online gezet? Moet dit niet 25p zijn?

YouTube: Het slimste huis van de Achterhoek - Op bezoek bij Tweakers-oprichte...
Waarom zou dat moeten? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom uploaden ze in 30 fps terwijl ze (ik neem aan) in 25p of 50p filmen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zondag 23 april 2017 @ 23:20:
Een beetje moderne camera filmt al lang niet meer in 25fps. Zelfs je mobieltje filmt niet meer in 25fps Zoals ik al zei: dat is iets van het PAL tijdperk en hooguit van toepassing is op analoge TV.
30fps ziet er veel beter uit op een computer en moderne TV's, want die werken met een veelvoud daarvan, zodat je geen last krijgt van frametearing.

Als we nog wel alle video in 25fps zouden opnemen, zou dat betekenen dat je dus 1 beeld voor 2,25 verversingscyclussen in beeld zou hebben.
Dat betekent dat na de eerste 25% van de derde weergave, een nieuw frame de frambuffer in gestuurd wordt.
Effectief krijg je dus 25% van het eerste beeldje en dan 75% van het volgende beeldje. Dat betekent dat er letterlijk een scheurlijn ontstaat in het beeld.
Dat valt niet zo op als er weinig actie in beeld is, maar wel bij veel actie, zoals een langs rijdende auto.
Bij het volgende frame zou het op 50% gebeuren en bij de 3de op 75% (met 25% van het volgende frame).
Slechts eens per 4 beelden, zou het weer in de pas lopen met de refreshrate.
Kortom: dat wordt gewoon lelijk.

Nu zijn er wel technieken om dat uit te poetsen, maar het is niet ideaal. Daarom wil je video hebben in een deel-snelheid van de verversingssnelheid van het scherm waar het op verschijnt.

Dit is ook tevens de reden waarom veel webcams vroeger filmden in 15fps. Dat is 1/4de van 60hz, en dus krijg je elk beeld exact 4 verversings cyclussen achter elkaar in beeld, zonder scheurlijnen.
Nu zijn de goedkope webcams al vaak 30fps en sommige duurdere kunnen zelfs 60fps.

Verder, het is niet 25p of 50p.
P staat voor Progressive Scan. Dat betekent X aantal beeldlijnen die allemaal worden opgenomen en weergegeven in één verversings cyclus.
Het is 1080p bij 30fps (of 25fps of 50fps, whatever you want).
De P kan ook een I zijn, dat staat voor Interlaced. Dat betekent dat elk beeld slechts de helft van het aantal beeldlijnen bevat.
Het eerste beeldje bevat alleen de oneven beeldlijnen en het tweede beeld alleen de even beeldlijnen. Leg je die over elkaar heen, dan heb je één heel Progressive Scan beeld, op de helft van de verversingssnelheid.
Dat scheelt bandbreedte en wordt daarom nog wel eens toegepast bij TV uitzendingen via digitale kanalen (zoals digitale kabel of digitenne)

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 23-04-2017 23:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:07

TradeMarkNL

Videoproducer
Nou mooi, een beter antwoord dan al is gegeven heb ik niet ;) Overigens zijn de video's op Tweakers zelf ook 30fps hoor. En áls we al op een andere framerate schieten en publiceren dan is dat 60fps, bijvoorbeeld bij videogames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 23 april 2017 @ 23:20:
Wie zegt dat ze in 25 of 50 fps filmen?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBrown
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-10 13:54
Omdat niet iedere tech site een lokale beest van encoding bak zoals Linus Tech Tips. 8)7 (fyi, zij filmen ook alles met een RED :9~ )

Hoewel het me wel leuk lijkt om eens een kijkje te hebben in de keuken van Tweakers.net

[ Voor 11% gewijzigd door McBrown op 26-06-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47
McBrown schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:33:
Omdat niet iedere tech site een lokale beest van encoding bak zoals Linus Tech Tips. 8)7 (fyi, zij filmen ook alles met een RED :9~ )
Framerate heeft niks met encoding te maken, maar met de instelling van de camera('s). 24/25p filmen is waarschijnlijk zelfs nog lichter om te verwerken dan 30p, want het zijn minder frames per seconde.

Flinke kick trouwens...
Hoewel het me wel leuk lijkt om eens een kijkje te hebben in de keuken van Tweakers.net
Dat is altijd leuk :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBrown
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-10 13:54
Hoezo je hebt letterlijk het dubbele aantal frames te verwerken. Lijkt me wel logisch dat content sowieso nog geëdit wordt.

:') Ja sorry voor de kick, maar ik zocht eerst naar bestaande posts voordat ik zelf wat schreef over yt. Gezien ik heel blij ben met de switch er naar toe.

[ Voor 39% gewijzigd door McBrown op 27-06-2018 01:02 ]

Pagina: 1