Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschillende netwerken in studentenhuis.

Pagina: 1
Acties:

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:57

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Ik woon samen met vriendinlief in een particulier verhuurd (studenten-achtig) huis. Wij huren daar een studio en nog een extra kamer. De huurbaas heeft internet afgesloten bij Ziggo; een pakket van 150 Mbit/s. Via CAT6 kabels zijn alle kamers voorzien van een bekabelde gigabit verbinding naar het modem. Zoals het nu is, heeft iedere huurder een eigen Wi-Fi router/access point in hun kamer staan.

Ik heb op de studio een bestaand netwerk via een eigen Wi-Fi router (Linksys EA6350) met daar achter bijvoorbeeld mijn Media Server. Ik wil de andere kamer voorzien van een Wi-Fi router, maar ik wil dat ik vanaf dat netwerk nog steeds bij de media server kan.

Onderstaande snel een schets:
Snelle Schets netwerksituatie

Aangezien het om een huis gaat met andere huurders kan ik niet even het hele netwerk op de schop doen en de boel anders aansluiten. NAT vind ik een vereiste, dus ik wil de routers niet in Bridge Mode zetten. Dit in verband met het gescheiden houden van mijn netwerk en het netwerk waar de andere huisgenoten op zitten. Een router achter het modem zetten, om vervolgens de studio en de kamer op hetzelfde netwerk te zetten is een optie, maar liever niet (Ben een beetje gierig soms! ;) )

Ik zat te denken om op de media-server simpelweg een VPN servertje te zetten, en daar vanaf het netwerk in de extra kamer naartoe te tunnelen, maar dat voelt wat overbodig aan.

Mijn vraag: zijn er andere opties die ik over het hoofd zie? Ik ben niet heel bekend met netwerken instellen namelijk.

Alvast dank!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je router in de meterkast zetten waar alle patches van de losse kamers uitkomen is geen optie?

Zo nee, dan zou ik voor een VPN gaan. Veel routers of firmwares hebben al een prima VPN optie, dat kost echt niet zo veel werk.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ik weet niet hoeveel data aansluitingen je per kamer hebt, maar als je in je hoofd-woonruimte een dubbele aansluiting hebt zou je mogelijk in de meterkast kunnen door-patchen naar je andere kamer.
Anders zou je mogelijk met een managed switches kunnen/moeten werken als je maar 1 kabel per kamer beschikbaar hebt.

Zou een vpn in home beetje onzin vinden + ik verwacht dat je snelheid flink dropt dan..

uiteindelijk bedoel ik dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KcAwEqf.png

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Als de kamers naast elkaar liggen kun je toch gewoon een kabeltje trekken?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:57

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:04:
Je router in de meterkast zetten waar alle patches van de losse kamers uitkomen is geen optie?

Zo nee, dan zou ik voor een VPN gaan. Veel routers of firmwares hebben al een prima VPN optie, dat kost echt niet zo veel werk.
Opzich is dat wel een optie hoor, maar ik hoop natuurlijk dat er een optie is waarvoor ik geen nieuwe router aan hoef te schaffen. Blijkt het de enige optie te zijn, dan is dat uiteindelijk geen probleem. Het zou denk ik wel de meest logische opzet zijn.
Annuk schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:05:
Ik weet niet hoeveel data aansluitingen je per kamer hebt, maar als je in je hoofd-woonruimte een dubbele aansluiting hebt zou je mogelijk in de meterkast kunnen door-patchen naar je andere kamer.
Anders zou je mogelijk met een managed switches kunnen/moeten werken als je maar 1 kabel per kamer beschikbaar hebt.

Zou een vpn in home beetje onzin vinden + ik verwacht dat je snelheid flink dropt dan..

uiteindelijk bedoel ik dus dit:
[afbeelding]
Het gaat om 1 kabel per kamer, wat je schetst is helaas niet mogelijk. Hoe zou je het gebruik van de managed switches zien? Direct achter het modem en vanaf daar naar de kamers? Of maakt het andere opstellingen mogelijk?
shure-fan schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:24:
Als de kamers naast elkaar liggen kun je toch gewoon een kabeltje trekken?
Boven elkaar, maar het gaat om een oud herenhuis en aanpassingen mogen wij (huurders) niet doen. De enige fysieke zaken waar ik toegang tot heb zijn het modem in de meterkast en de aansluitingen in de twee kamers.

Bedankt voor jullie reacties!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:55
Aardedraadje schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:52:

Boven elkaar, maar het gaat om een oud herenhuis en aanpassingen mogen wij (huurders) niet doen.
Door het raam een kabeltje naar beneden en enigszins toonbaar maar niet permanent bevestigen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je op de tweede kamer toch een router neerzet, kun je die router naar het andere subnet laten routeren en vice versa.
dus op de ene router
route add <LAN-router2> <subnetmask-router2> <WAN-router2>
en op de andere
route add <LAN-router1> <subnetmask-router1> <WAN-router1>

Je zult nog wat moeten pielen met naamresolutie om 't helemaal transparant te krijgen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
VPN levert wel aardig performanceverlies op, afhankelijk van de gebruikte router.

Makkelijker is om een vlan te gebruiken. Ik gok dat het netwerk een dom geswitched netwerk is (de meeste huiseigenaren geven niets uit om het fatsoenlijk te doen... in dit geval in jouw voordeel).

Als je op de 'internetkabel' en vlan tagged zet en die in de andere kamer weer eruit haalt kun je gewoon je eigen lan doorswitchen naar het 2e plekje. Je haalt dan gewoon wirespeed (gigabit) zonder rare routes te hoeven doen en/of verschillende subnetten.

Of die asus ook een vlan bovenop de WAN kan zetten (gebridged met het LAN) weet ik niet. Maar met een simpele Mikrotik (Rond de 50 eur) kun je dat al prima doen.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Aardedraadje schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:52:

[...]

Boven elkaar, maar het gaat om een oud herenhuis en aanpassingen mogen wij (huurders) niet doen. De enige fysieke zaken waar ik toegang tot heb zijn het modem in de meterkast en de aansluitingen in de twee kamers.

Bedankt voor jullie reacties!
Als ik het dus goed begrijp heb je toegang tot de plek waar het Ziggo modem staat en waar dus je netwerkkabel het internet vandaan haalt. In dat geval is het makkelijk. Sluit je WAN poort rechtstreeks aan op het Ziggo modem en je 2 netwerkkabels die naar je kamer/studio gaan op de lan poorten (even de router labelen zodat anderen weten dat deze van jou is). Mits natuurlijk alle netwerk verbindingen binnenkomen in de meterkast. Het is dan alleen de vraag of je nog van je draadloos gebruik kunt maken. Eventueel een los AP in je kamer of studio plaatsen als het bereik niet voldoende is. (Ja toch extra kosten).

Het beste is 2 routers waar een route tussen bestaat. Dit omdat je zelf aangeeft dat nat een must is voor je. Als de router in de meterkast staat kan iemand perongeluk of expres een kabel in je router stoppen en toegang tot je netwerk (ver)krijgen. VLAN is ook een optie, maar ook hier geldt dat een kwaad willende gebruiker zich toegang kan verschaffen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
MdBruin schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:41:
[...]

. VLAN is ook een optie, maar ook hier geldt dat een kwaad willende gebruiker zich toegang kan verschaffen.
Als je daar bang voor bent kun je eventueel nog een protocol toevoegen zodat ook iemand die in het vlan zit nog weinig kan, simpel PPPoE ofzo.

Desnoods encrypt je alle traffic in dat vlan, maar dat kost je wat performance. Met een simpele HEX houd het op bij zo'n 450Mbit, of je moet naar een wat zwaarder exemplaar.

Aan de andere kant: Voor <100 eur krijg je vrijwel met geen enkele oplossing hoge snelheden icm IPSEC.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
DJSmiley schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:23:
[...]

Als je daar bang voor bent kun je eventueel nog een protocol toevoegen zodat ook iemand die in het vlan zit nog weinig kan, simpel PPPoE ofzo.

Desnoods encrypt je alle traffic in dat vlan, maar dat kost je wat performance. Met een simpele HEX houd het op bij zo'n 450Mbit, of je moet naar een wat zwaarder exemplaar.

Aan de andere kant: Voor <100 eur krijg je vrijwel met geen enkele oplossing hoge snelheden icm IPSEC.
Snap dat er verschillende opties zijn om het af te vangen, het lastige is alleen dat de TS eigenlijk al aangaf dat het liefst geen budget of heel klein beschikbaar is.
Om het goed in te regelen zal er toch budget beschikbaar moeten zijn. Natuurlijk als de verhuurder het beter had ingeregeld was het een stuk makkelijker, nu kan 1 persoon de lijn dicht trekken en heeft de rest een trage verbinding.
Pagina: 1