Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon Wolters
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-08-2023
Mijn vraag
kun je een pc bekabeld aansluiten op een accespoint.

Relevante hardware die ik gebruik
ziggo modem bekabeld naar een linksys wrt320n van daar uit bekabeld naar mijn pc en draadloos naar mijn laptop, smartfoon enz. wat ik nu wil is het ziggo modem als draadloos netwerk gebruiken en mijn router als accespoint (zelfde netwerknaam en wachtwoorden etc). maar kan ik dan de bekabelde pc nog gebruiken op mijn accespoint.

zie schema's hieronder:

http://members.home.nl/lc...erk%20oude%20situatie.jpg
http://members.home.nl/lc...k%20nieuwe%20situatie.jpg

hier staat mijn oude en mijn nieuwe situatie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is dat het aansluiten en instellingen geen probleem mag opleveren, hier staat internet vol van, maar ik weet niet of ik mijn pc bekabeld kan aansluiten op een accespoint.

verder is de vraag wat kan ik beter als accespoint gebruiken,

A mijn ziggo modem/router deze is alleen voor draadloze gedeelte
B mijn WRT320N modem deze wil ik zowel bekabeld als draadloos kunnen gebruiken samen met het ziggo moden tot 1 netwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door Leon Wolters op 28-04-2017 11:35 ]

Beste antwoord (via Leon Wolters op 01-05-2017 20:19)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leon Wolters schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:40:
Ik heb alles aangesloten zoals overal beschreven staat op internet. een vast ip adres gegeven (deze werd al voor mij ingevuld 192.168.178.143)

[...]

het enige (probleem) is dat ik niet meer in mijn WRT router kan komen. is dit normaal of heb ik toch iets verkeerd ingesteld, ik heb al in de ziggo router gekeken of ik mijn WRT IP adres ergens kon vinden, maar ik zie het nergens staan (ook software matig in windows) het enige dat ik kan achterhalen is het mac adres. van de andere kant is het ook weer niet zo erg want ik hoef toch niet in mijn WRT router meer te zijn, en mocht ik er in moeten zijn dan maar een hard reset en met een back-up bestandje de gegevens terug zetten.
Je haalt WAN en LAN door elkaar :o

Je hebt de DHCP server blijkbaar uitgezet (goed), maar het IP wat je hierboven noemt is wat de WRT320 via z'n DHCP client op de WAN interface verkregen heeft. Alleen gebruik je die WAN interface niet meer (ethernet naar modemrouter in een LAN poort) dus heb je daar weinig aan. Wat je niet gedaan hebt is de LAN IP van de WRT320 handmatig instellen binnen de subnet van de modemrouter (192.168.178.0/24) maar buiten de DHCP pool ervan (iirc wil je dan een laatste octet onder de 10 hebben, dus 192.168.178.2 - 192.167.178.9).

Nu heeft je WRT320 dus nog dezelfde LAN IP die hij al had. Dat was het IP waarmee je het in de oude situatie benaderde, waarschijnlijk 192.168.1.1. Dat zit niet in zelfde subnet als je clients, die netjes in 192.168.178.0/24 zitten, dus kunnen ze het ook niet zonder meer benaderen.

Om nu alsog die WRT320 te benaderen moet je een client handmatig een IP toekennen in zelfde subnet als de WRT320, dus bijvoorbeeld 192.168.1.10. Dan kun je de WRT320 alsnog op 192.168.1.1 benaderen. Pas dan in de GUI de LAN IP van dat ding aan naar 192.168.178.2 ofzo. Als je dan op apply klikt verlies je verbinding. Zet nu de NIC van de client weer op via DHCP automatisch een IP verkrijgen. Dan heb je alles in juiste subnet zitten en kun je voortaan de WRT320 via het ingestelde IP benaderen :)
en waarom kom ik via 2 IP adressen in mijn ziggo router 192.168.178.1 en 192.168.100.1
Omdat het modem een DOCSIS-apparaat is en die volgens standaard op 192.168.100.1 benaderbaar dienen te zijn, ongeacht welk ander IP ingesteld is in het routerdeel :z

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Zodra een access point ook meerdere LAN aansluitingen heeft werkt dat ook gewoon als switch. Dus ja, het kan prima.

Zorg dat je maar 1 DHCP-server draait en de tweede router dus echt als access point in zet. Zodoende kunnen apparaten onderling met elkaar praten, ook al zit de een via WiFi van de accesspoint en de ander aan de Ziggorouter.

Je kan voor die WRT320N ook nog eens kijken naar custom firmware voor routers, soms zijn ze daarmee veel stabieler of bieden meer functies op die manier. Bijvoorbeeld dd-wrt, openwrt, librewrt.

[ Voor 71% gewijzigd door MsG op 23-04-2017 18:47 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon Wolters
Thnx MsG voor je snelle reactie, mijn router die is als accespoint wil gebruiken heeft idd meerdere LAN aansluitingen.

Voor wat betreft het DHCP gedeelte ben ik er van op de hoogte om deze uit te schakelen.
hier had ik al voldoende van op internet gelezen, ik kon alleen nergens vinden of je de LAN poorten nog kon gebruiken.

[ Voor 47% gewijzigd door Leon Wolters op 23-04-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
De LAN poorten kan je gewoon gebruiken, alleen de WAN poort moet je niet gebruiken op de tweede router :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 10:33
vergeet ook niet dhcp uit te zetten op de 2e router ;)

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon Wolters
Je kan voor die WRT320N ook nog eens kijken naar custom firmware voor routers, soms zijn ze daarmee veel stabieler of bieden meer functies op die manier. Bijvoorbeeld dd-wrt, openwrt, librewrt.
Nou ik heb er eerst firmware van dd-wrt op gehad, maar door deze firmware haalde ik niet mijn downloadsnelheid van 150Mb/sec (bekabeld) hij bleeft toen rond de 90Mb/sec steken vandaar ik er de originele firmware weer op heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon Wolters
Ik heb alles aangesloten zoals overal beschreven staat op internet. een vast ip adres gegeven (deze werd al voor mij ingevuld 192.168.178.143) zelfde SSID naam voor beide wifi signalen gegeven en zelfde wachtwoord, (1 router op kanaal 6 en de andere op kanaal 11). na het instellen het hele zaakje gereset en getest. dit heb ik getest door de stroom van mijn WRT te halen en hij gaat vloeiend over van de ene wifi naar de andere wifi, ook de wifi van ziggo modem uitgeschakeld en hij neemt vloeiend de wifi over van mijn WRT. de cat5 kabel zit bij het ziggo modem in de LAN en bij mijn WRT ook in de lan alles werkt perfect (internet, streamen naar tv, draadloos printen) de snelheid van het het internet is toppie 150Mb/sec en draadloos rond de 80Mb/sec (abbo 150Mb). het enige (probleem) is dat ik niet meer in mijn WRT router kan komen. is dit normaal of heb ik toch iets verkeerd ingesteld, ik heb al in de ziggo router gekeken of ik mijn WRT IP adres ergens kon vinden, maar ik zie het nergens staan (ook software matig in windows) het enige dat ik kan achterhalen is het mac adres. van de andere kant is het ook weer niet zo erg want ik hoef toch niet in mijn WRT router meer te zijn, en mocht ik er in moeten zijn dan maar een hard reset en met een back-up bestandje de gegevens terug zetten. en waarom kom ik via 2 IP adressen in mijn ziggo router 192.168.178.1 en 192.168.100.1

http://members.home.nl/lc...nstellingen%20WRT320N.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Leon Wolters op 28-04-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon Wolters
:)

[ Voor 99% gewijzigd door Leon Wolters op 28-04-2017 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon Wolters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Heb je DHCP werkelijk uitstaan op de WRT router? Welke ip reeks krijgt een apparaat via WiFi van de Ziggo router en welke reeks vanaf de WRT? Je zou normaliter er gewoon bij moeten kunnen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leon Wolters schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:40:
Ik heb alles aangesloten zoals overal beschreven staat op internet. een vast ip adres gegeven (deze werd al voor mij ingevuld 192.168.178.143)

[...]

het enige (probleem) is dat ik niet meer in mijn WRT router kan komen. is dit normaal of heb ik toch iets verkeerd ingesteld, ik heb al in de ziggo router gekeken of ik mijn WRT IP adres ergens kon vinden, maar ik zie het nergens staan (ook software matig in windows) het enige dat ik kan achterhalen is het mac adres. van de andere kant is het ook weer niet zo erg want ik hoef toch niet in mijn WRT router meer te zijn, en mocht ik er in moeten zijn dan maar een hard reset en met een back-up bestandje de gegevens terug zetten.
Je haalt WAN en LAN door elkaar :o

Je hebt de DHCP server blijkbaar uitgezet (goed), maar het IP wat je hierboven noemt is wat de WRT320 via z'n DHCP client op de WAN interface verkregen heeft. Alleen gebruik je die WAN interface niet meer (ethernet naar modemrouter in een LAN poort) dus heb je daar weinig aan. Wat je niet gedaan hebt is de LAN IP van de WRT320 handmatig instellen binnen de subnet van de modemrouter (192.168.178.0/24) maar buiten de DHCP pool ervan (iirc wil je dan een laatste octet onder de 10 hebben, dus 192.168.178.2 - 192.167.178.9).

Nu heeft je WRT320 dus nog dezelfde LAN IP die hij al had. Dat was het IP waarmee je het in de oude situatie benaderde, waarschijnlijk 192.168.1.1. Dat zit niet in zelfde subnet als je clients, die netjes in 192.168.178.0/24 zitten, dus kunnen ze het ook niet zonder meer benaderen.

Om nu alsog die WRT320 te benaderen moet je een client handmatig een IP toekennen in zelfde subnet als de WRT320, dus bijvoorbeeld 192.168.1.10. Dan kun je de WRT320 alsnog op 192.168.1.1 benaderen. Pas dan in de GUI de LAN IP van dat ding aan naar 192.168.178.2 ofzo. Als je dan op apply klikt verlies je verbinding. Zet nu de NIC van de client weer op via DHCP automatisch een IP verkrijgen. Dan heb je alles in juiste subnet zitten en kun je voortaan de WRT320 via het ingestelde IP benaderen :)
en waarom kom ik via 2 IP adressen in mijn ziggo router 192.168.178.1 en 192.168.100.1
Omdat het modem een DOCSIS-apparaat is en die volgens standaard op 192.168.100.1 benaderbaar dienen te zijn, ongeacht welk ander IP ingesteld is in het routerdeel :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon Wolters
dion_b thnx voor de uitleg.
Ik heb het nu als volgt ingesteld.

http://members.home.nl/lc...instellingen%20Wrt320.jpg

Bij type "internet verbinding" staat nu automatische configuratie DHCP

dit kan zo blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maakt helemaal niets uit, je gebruikt die interface toch niet. Kan dus prima zo staan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon Wolters
Iedereen bedankt _/-\o_ voor de reacties.
het probleem is opgelost. alles is aangesloten zoals ik het wilde hebben, en ik kan beide routers benaderen.
:) :)

[ Voor 28% gewijzigd door Leon Wolters op 03-05-2017 18:30 ]

Pagina: 1