Proxmox en OpenMediaVault op één host

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-05 14:22

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Voor mijn aankomende homeserver zou ik graag Proxmox en OpenMediaVault combineren op 1 host. Beide komen als Debian installer ISO.

Wat ik nu probeer is Proxmox opzetten, en dan OMV daarop installeren.

Nu ben ik niet ervaren met installers builden en de bestaande manieren om software te installeren op Debian.

Hier heb ik de source files vandaan: http://www.openmediavault.org/?page_id=77

Nu zit ik vast met niet te weten welke files ik best kan gebruiken daaronder. De echte source files? De source packages? De package repository?

Ik heb eens geprobeerd met de source code. Maar daar loop ik vast omdat ik geen ./configure zie.
Met de packages werken lukt me niet omdat ik dan broken packages krijg.

Is het zelfs mogelijk om dit te doen?

Beste antwoord (via Michidez op 23-04-2017 18:56)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Vorkie schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:11:
@unezra heeft het eea aan ervaring met Proxmox :)
Present!

Ik weet niet hoe OMV om gaat met virtuele disks, maar volgens mij zou het over het algemeen geen probleem moeten zijn. OMV is zo te zien gebaseerd op Debian. Als ik heel snel de specs doorblader maakt het gebruik van std. Linux filesystems.

Dan maakt het dus totaal niet uit of 'ie gebruik maakt van fysieke harddisks, of van virtuele.

http://www.openmediavault.org/features.html

Even los van het feit dat ik persoonlijk zou kiezen voor een losse NAS en losse hypervisor, zie ik verder geen problemen. Zet Proxmox op hardware, kies een storage onderlaag die je fijn vind (ik heb zelf een zwak voor ZFS, ZoL dus dat Proxmox out of the box ondersteunt), zet er vm's op.

Omdat OMV op Debian is gebaseeerd, kun je virtio disks en NIC's gebruiken. Daar gaat Linux default prima mee om.

Overigens, het RAID gebeuren doe je dan dus op je Proxmox onderlaag. OMV geef je gewoon 1 virtuele harddisk en daar zet je je data op.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
Ik snap de vraag misschien niet helemaal. Maar kun je omv niet gewoon installeren als VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Naj_Geetsrev schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:02:
Ik snap de vraag misschien niet helemaal. Maar kun je omv niet gewoon installeren als VM?
Nee want da ga ik VT-d moeten doen. En dat is net wat ik wil ontwijken met deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ISO mounten en met apt-cdrom als bron toevoegen ofzo? Dan kan je gewoon je dependencies voldoen. Uitgaande dat proxmox en open media vault dezelfde Debian als basis hebben.

Btw, vt-d is voor hardware naar de vm brengen. Ben je niet in de war met vt-x, de hardware versnelling voor virtualisatie?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 23-04-2017 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:08:
ISO mounten en met apt-cdrom als bron toevoegen ofzo? Dan kan je gewoon je dependencies voldoen. Uitgaande dat proxmox en open media vault dezelfde Debian als basis hebben.

Btw, vt-d is voor hardware naar de vm brengen. Ben je niet in de war met vt-x, de hardware versnelling voor virtualisatie?
VT-d voor de harde schijven door te passeren. Fileservers hebben het naar mijn weten niet graag als ze moeten werken met virtuele harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Michidez schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:14:
[...]

VT-d voor de harde schijven door te passeren. Fileservers hebben het naar mijn weten niet graag als ze moeten werken met virtuele harde schijven.
Maar onder Proxmox kan je een VM aanmaken en dan harddisk doorgeven?

http://blog.imnotacyb.org/disk-passthrough-in-proxmox/

OpenMediavault draait dan virtueel, met de fysieke schijven die jij doorgeeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 23-04-2017 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Vorkie schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:15:
[...]

Maar onder Proxmox kan je een VM aanmaken en dan harddisk doorgeven?

http://blog.imnotacyb.org/disk-passthrough-in-proxmox/

OpenMediavault draait dan virtueel, met de fysieke schijven die jij doorgeeft.
Dat is RDM toch? Daar kan bv ZFS niet mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Michidez schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:17:
[...]

Dat is RDM toch? Daar kan bv ZFS niet mee om.
Dan raadt ik je aan je topicstart te verduidelijken, want nu komt ZFS er ook bij kijken.

Geef aan wat je wilt opzetten, hoe je het bedacht had en waar je tegen aan loopt...

PS het kan wel, http://www.freenas.org/blog/yes-you-can-virtualize-freenas/ met wat kanttekeningen (dit is voor Freenas)

/edit500

Je kan ook je controller doorgeven natuurlijk in plaats van je HDD alleen.
https://pve.proxmox.com/wiki/Pci_passthrough

[ Voor 25% gewijzigd door Vorkie op 23-04-2017 18:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vorkie schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:11:
Present!

Ik weet niet hoe OMV om gaat met virtuele disks, maar volgens mij zou het over het algemeen geen probleem moeten zijn. OMV is zo te zien gebaseerd op Debian. Als ik heel snel de specs doorblader maakt het gebruik van std. Linux filesystems.

Dan maakt het dus totaal niet uit of 'ie gebruik maakt van fysieke harddisks, of van virtuele.

Even los van het feit dat ik persoonlijk zou kiezen voor een losse NAS en losse hypervisor, zie ik verder geen problemen. Zet Proxmox op hardware, kies een storage onderlaag die je fijn vind (ik heb zelf een zwak voor ZFS, ZoL dus dat Proxmox out of the box ondersteunt), zet er vm's op.

Omdat OMV op Debian is gebaseeerd, kun je virtio disks en NIC's gebruiken. Daar gaat Linux default prima mee om.

Overigens, het RAID gebeuren doe je dan dus op je Proxmox onderlaag. OMV geef je gewoon 1 virtuele harddisk en daar zet je je data op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:27:
[...]

Present!

Dus dan maak ik al een ZFS raid op de Proxmox, die geef ik door aan OMV en die doet er dan gewoon zijn ding mee?

Dat zou volgens mij ook wel een prima oplossing zijn.

Ik had al gelezen dat je ZoL kon doen via Proxmox, maar al het onderhoud, aanmaken van shares, gebruik van plugins en heel die soep had ik veel liever via GUI gedaan. Ik denk dat ik het zo eens ga proberen.
Vorkie schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:18:
[...]

Je kan ook je controller doorgeven natuurlijk in plaats van je HDD alleen.
https://pve.proxmox.com/wiki/Pci_passthrough
Ja, en zodus moet ik een tweede HBA hebben. Als ik die route zou gaan had ik ESXi en FreeNAS gebruikt. Rond die restrictie probeer ik mezelf rond te buigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Michidez op 23-04-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Oeps, dubbelpost

[ Voor 93% gewijzigd door Michidez op 23-04-2017 18:57 . Reden: dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Michidez schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:55:
[...]
Dus dan maak ik al een ZFS raid op de Proxmox, die geef ik door aan OMV en die doet er dan gewoon zijn ding mee?
Ik zou dat persoonlijk nog iets anders doen.

ZFS RAID (mirror of mirrored-stripe, RAID-1 of RAID-10 equivalent) aanmaken op je Proxmox machine. (In fact, ik zou Proxmox op ZFS installeren, dus ook je root op ZFS. Dat werkt prima.) RAID-Z kan ook, maar bied als enige voordeel dat het goedkoper is omdat je niet de helft van je disk capaciteit kwijt bent. Verder is het vooral trager, storingsgevoeliger en ben je bij meer dan 1 verloren disk alsnog de sjaak. (Tenzij je RAID-Z2 of Z3 gaat doen, waardoor je 2, resp 3 disks kwijt kunt spelen voordat je data weg is.)

Voor OMV zou ik een disk image maken en die als virtuele disk (virtio) aan je OMV vm geven. Dus GEEN zvol voor je vm, maar een losse dataset voor je vm's en binnen die dataset dus een qcow2 disk image voor OMV.

Op die manier ben je ultiem flexibel mocht je later toch naar een losse hypervisor en NAS toe willen.

Bij het inrichten moet je even goed kijken dat je dat op de juiste manier doet. :)
Dat zou volgens mij ook wel een prima oplossing zijn.

Ik had al gelezen dat je ZoL kon doen via Proxmox, maar al het onderhoud, aanmaken van shares, gebruik van plugins en heel die soep had ik veel liever via GUI gedaan. Ik denk dat ik het zo eens ga proberen.
Mijn ervaring met Proxmox en ZoL is dat je er eigenlijk zo weinig aan veranderd dat het niet heel erg stoort dat je de GUI hier niet voor kunt gebruiken. Bij installatie maak je je pools aan en dat is het wel. Maar goed, het is idd wel iets waarbij het fijn zou zijn als ze in latere versies ook dat beheer via de GUI laten doen. Proxmox is volop in ontwikkeling, iedere versie heeft weer nieuwere en betere features.

Overigens, ik draai Proxmox en ZoL zowel thuis als met mijn stichting (zie .sig). Thuis heb ik 2 Proxmox hypervisors in cluster en losse FreeNAS NAS. De Proxmox machines draaien ook ZoL. Met de stichting hebben we "maar" 1 machine, dus de images staan lokaal, precies op de manier die ik boven beschreef. (En exact om die reden. Het geeft een eenvoudig migratiepad en heeft vind ik niet echt nadelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-06 17:59

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Michidez schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:44:
Hier heb ik de source files vandaan: http://www.openmediavault.org/?page_id=77

Nu zit ik vast met niet te weten welke files ik best kan gebruiken daaronder. De echte source files? De source packages? De package repository?

Ik heb eens geprobeerd met de source code. Maar daar loop ik vast omdat ik geen ./configure zie.
Met de packages werken lukt me niet omdat ik dan broken packages krijg.

Is het zelfs mogelijk om dit te doen?
Gebruik de packages, niet de sources. Packages zijn primair gericht op eindgebruikers, sources zijn vooral voor developers.

Packages moet je niet met de hand proberen te installeren, dat laat je door 'apt' doen. Je moet het repository toevoegen aan je systeem, vervolgens kan apt de packages uit dat repository voor je installeren. (denk: extra leverancier toevoegen aan de appstore).

Hieronder een handleiding om OVM op Raspbian te installeren. Rasbian is net als Proxmox gebaseerd op Debian. Je hebt dus een redelijke kans dat de instructies ook op jouw systeem werken.
Ik zou wel even checken of je de nieuwste versie hebt, ik gok dat "erasmus" al weer is opgevolgd door iets nieuwers ("stoneburner" ?).

Pas op, ik heb het zelf niet geprobeerd, geen idee of het klopt, maar hopelijk stuurt het je de juist kant op.
https://www.htpcguides.co...y-pi-nas-server-minibian/

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:27:
[...]

Gebruik de packages, niet de sources. Packages zijn primair gericht op eindgebruikers, sources zijn vooral voor developers.

Packages moet je niet met de hand proberen te installeren, dat laat je door 'apt' doen. Je moet het repository toevoegen aan je systeem, vervolgens kan apt de packages uit dat repository voor je installeren. (denk: extra leverancier toevoegen aan de appstore).

Hieronder een handleiding om OVM op Raspbian te installeren. Rasbian is net als Proxmox gebaseerd op Debian. Je hebt dus een redelijke kans dat de instructies ook op jouw systeem werken.
Ik zou wel even checken of je de nieuwste versie hebt, ik gok dat "erasmus" al weer is opgevolgd door iets nieuwers ("stoneburner" ?).

Pas op, ik heb het zelf niet geprobeerd, geen idee of het klopt, maar hopelijk stuurt het je de juist kant op.
https://www.htpcguides.co...y-pi-nas-server-minibian/
Dat had ik als eens in de rapte geprobeerd, maar toen ging het proxmox gedeelte kapot. Nu eens beter opgelet en het volgende gezien:
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
openmediavault : Depends: watchdog but it is not going to be installed
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.
root@proxmoxtest:~# apt-get install watchdog
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
The following packages will be REMOVED:
proxmox-ve pve-container pve-ha-manager pve-manager qemu-server
The following NEW packages will be installed:
watchdog
Hij wilt dus niet dat ik watchdog installeer. Want dan gaan gaat zowat alles wat te maken heeft met de hypervisor weg.

Erasmus is Debian 8, Stoneburner is van Debian 7.

[ Voor 3% gewijzigd door Michidez op 25-04-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-06 17:59

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat is lastig, ik vind hier http://forum.openmediavau...t-to-Proxmox-not-as-a-VM/ iemand die hetzelfde probleem heeft. Je hebt het dus op zich goed gedaan maar die twee pakketten conflicteren met elkaar. Ik durf niet te zeggen hoe fundamenteel het is. Elders op internet vind ik iemand die de watchdog uit OMV heeft gesloopt, maar ik heb geen idee hoe.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:29:
Dat is lastig, ik vind hier http://forum.openmediavau...t-to-Proxmox-not-as-a-VM/ iemand die hetzelfde probleem heeft. Je hebt het dus op zich goed gedaan maar die twee pakketten conflicteren met elkaar. Ik durf niet te zeggen hoe fundamenteel het is. Elders op internet vind ik iemand die de watchdog uit OMV heeft gesloopt, maar ik heb geen idee hoe.
De vraag is dan wat er gebeurt als je een update doet. Volgens mij vliegt alles kapot.

Eens kijken dat ik het als LXC kan gebruiken, of iets simpel zoals webmin gebruiken.

@unezra Weet jij hoe het zit met performance en CPU load als je een bindmount zou zetten naar OMV en deze data dan doorverstuur via share naar bv een Windows machine? Omdat je dan HDD -> ZFS RAID pool -> bindmount -> OMV -> ethernet gaat ipv HDD -> ZFS RAID pool -> ethernet. Ofzoiets :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met zulke dependency issues is het handig om even via een wat betere tool te kijken wat er nou aan de hand is ermee en welke versies vereist worden. Apt kan dat met "apt show" en "apt depends", maar aptitude werkt wellicht wat makkelijker.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Michidez schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:06:
[...]
Nee want da ga ik VT-d moeten doen. En dat is net wat ik wil ontwijken met deze opstelling.
Is er een specifieke reden waarom je VT-d zou moeten doen bij Open Mediavault?

Persoonlijk heb ik dit probleem eigenlijk alleen met USB. Dus stel ik wil dat een VM direct een USB schijf herkent als ik hem fysiek aan de host koppel, dan schijnt het zo te zijn dat je het beste met VT-d de USB controller doorgeeft.

Uiteraard heb ik cheap ass hardware die dat niet ondersteunt :) En maak ik toch wel heel graag back-ups naar USB schijven die het pand verlaten.

Helaas geldt dat voor zowel de chipset op mijn moederbord als de processor, dus ik kan echt de hele server gaan vervangen.

Om deze reden heb ik zelf mijn fileserver (SAMBA) gewoon op de host staan. Nadeel is dat ik KVM hierdoor niet echt ten volle kan benutten om echt alles te virtualiseren en ik dus ook de security voordelen niet heb.

Draai er nu vooral VM's op om mee te experimenteren (super handig om dingen uit te proberen).

Mocht ik ooit geld overhebben ( :z ) dan komen er onderdelen in die wel VT-d ondersteunen. Overigens wel geinig: bij de nieuwste generatie Intel processoren ondersteunen zelfs de goedkope varianten VT-d.

Het liefste doe ik wat sommige van mijn collega's ook doen: 1 host met genoeg storage en netwerkkaarten, en vervolgens firewall, fileserver, whatever allemaal virtueel. Dit nog aan een managed switch hangen die netwerksegmenten kan scheiden en je kan alle kanten op. Terwijl je fysiek maar 1 switch en 1 server hebt die weinig ruimte in hoeft te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 26-04-2017 08:59 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik zie hier nu dat mensen proberen OMV op de hypervisor te installeren, niet binnen een vm.
Dat is een situatie die ik zou proberen te voorkomen.

Je hypervisor wil je zo clean mogelijk houden, de kans dat je Proxmox of OMV sloopt door het te combineren is vrij groot en het levert geen voordeel op.

Qua situatie zou ik kiezen voor óf OMV op een aparte machine als NAS, óf OMV als vm binnen Proxmox.

Pagina: 1