Stroomverbruik PC in berekenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:31
Omdat ik tegenwoordig veel met torrents speel heb ik mijn computer veel aan staan. Ik zit dus een beetje te twijfelen of het misschien goed zou zijn hier een dedicated systeem voor aan te schaffen (NAS oid). Daarvoor wil ik een beeld krijgen wat mijn PC nu eigenlijk verbruikt tijdens het downloaden/uploaden van torrents (ik neem aan dat ik dit 'idle' mag noemen). Zodat ik in kan schatten of het nut heeft hier een zuinigere oplossing voor te gaan zoeken.

Hieronder mijn PC. Maximale vermogen van de onderdelen zoals de videokaart e.d. vinden is niet zo moeilijk, maar ik neem aan dat de videokaart van mijn PC uitgeschakeld wordt bij het 'uitschakelen van het scherm'. Ik vind het dus echt lastig inschatten wat mijn PC nu in totaal vebruikt. Verder zou ik ook nog wel willen weten of er instellingen zijn die ik makkelijk aan kan passen op mijn PC waarmee ik het stroomvebruik tijdens het downloaden/uploaden van torrents kan verminderen.

Het gaat overigens om een schatting, en hoeft echt niet op 10 euro precies te zijn, maar zou graag een inschatting maken of de kosten nu 100 of 400 euro per jaar zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock Z75 Pro3€ 0,-€ 0,-
1Asus HD7950-DC2T-3GD5-V2€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 65,-€ 65,-
1Sony Optiarc AD-7240S Zwart€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 65,-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat veel slimmer is om te doen, is gewoon een verbruikmeter tussen het stopcontact en je PC plaatsen.
Dan weet je exact wat het ding gebruikt.
https://nl.hardware.info/...ers-review-meten-is-weten

Dat is natuurlijk even een investering, maar je kan er natuurlijk veel meer mee gaan meten dan alleen je PC.
En dan bespaar je uiteindelijk veel meer :)

Een NAS doet zo'n beetje 10 a 15 watt met draaiende schijven (2bay), maar die staat 24/7 aan.
Daarbij draaien de schijven niet constant (NASsen gaan ook een tukkie doen als ze het rustig hebben) dus dat valt nog wel lager uit.

Anyway, een PC doet al snel 100watt alssie uit z'n neus staat te eten. En een permanent actieve NAS doet zo'n 10watt.
Je PC zou dan tegenover een NAS dus gemiddeld 2,5uur per dag aan mogen staan om hetzelfde te verbruiken.

Kortom, een NAS is absoluut interessant.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 23-04-2017 14:34 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je vergeet de aanschafkosten mee te nemen. Die terug verdienen is meestal erg lastig, zeker als je nu niet 24/7 je pc aan hebt staan. Als het je puur om de stroomkosten gaat gewoon je huidige systeem blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Aikon schreef op zondag 23 april 2017 @ 14:50:
Je vergeet de aanschafkosten mee te nemen. Die terug verdienen is meestal erg lastig, zeker als je nu niet 24/7 je pc aan hebt staan. Als het je puur om de stroomkosten gaat gewoon je huidige systeem blijven gebruiken.
Ik heb mijn PC dus sinds kort wel 24/7 aanstaan. Maar inderdaad snel gerekend zou ik met ~75watt verschil (pc in 'idle' vs NAS) ongeveer 100 euro kwijt zijn op jaarbasis, daar ga je geen NAS mee terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Aikon schreef op zondag 23 april 2017 @ 14:50:
Dat klopt, aanschaf is niet mee gerekend.
We weten ook nog niet over hoeveel uur we praten en hoeveel de PC exact verbruikt.

Maar laten we even een hypothese doen :)
Puur op basis van vebruikt, mag de PC maar 2,5uur per dag aan staan versus een NAS die 24/7 actief is.
In sleep is een NAS nog zuiniger, dus dan gaat die 2,5uur al verder onderuit.

Maargoed, laten we zeggen dat de PC 's morgens aangezet wordt om torrents te downloaden.
10 uur later kom je terug van je werk (incl reistijd), gaat eten en gaat nog eens 2 uur achter de PC zitten. Dan praten we over 12 tot 14 uur per dag, waarvan 10 uur semi-idle.

Wat we weten, is dat 1 watt op basis van 24/7, grofweg 2 euro kost op jaarbasis.
De PC gebruikt 10 uur lang 100watt en over de 2 tot 4 uur daarbuiten gemiddeld 150watt. Laten we zeggen 3 uur lang 150 watt.

De 10 uur idle kost (100watt * 2 euro) / (24/10) = 83.3 euro per jaar.
De 3 uur actief kost (150watt * 2 euro) / (24/3) = 37.5 euro per jaar.
Totaal kost de verbruikte energie van de PC dus 120,8 euro per jaar.

Nu een berekening voor een 2-Bay NAS die 10 uur lang torrents download en de rest van de tijd idle is
Actief verbruikt zoiets 10 a 15 watt. Laten we het even gemiddeld nemen op 12,5watt.
Idle is het 5 tot 10 watt, gemiddeld laten we dat gemiddeld op 7,5 watt houden.
De 10 uur actief kost (12,5watt * 2 euro ) / (24/10) = 10,42 euro per jaar.
De overige 14 uur kost (7,5watt * 2 euro) / (24/14) = 8,77 per jaar.
Totaal kost de NAS dus 19,19 euro per jaar.

Het verschil is dus grofweg 100 euro per jaar.
Een NAS heb je al voor 100 euro, en dan moeten er nog een paar harddisks bij. We kiezen voor de beste prijs per GB. Dan koop je momenteel 3TB harddisks voor ongeveer 85 euro per stuk.
En dat is ook groot zat voor torrents.
Alles bij elkaar kost dat 270 euro en je energiekosten verschil is 100 euro per jaar.
Je NAS zal dus ongeveer 2,7jaar mee moeten gaan en daarna heb je financiele winst.
Janpietertje89 schreef op zondag 23 april 2017 @ 14:57:
[...]

Ik heb mijn PC dus sinds kort wel 24/7 aanstaan. Maar inderdaad snel gerekend zou ik met ~75watt verschil (pc in 'idle' vs NAS) ongeveer 100 euro kwijt zijn op jaarbasis, daar ga je geen NAS mee terugverdienen.
Say what? écht wel. zie boven ;)
En dan praten we over slechts 14 uur per dag, waarbij ik geen rekening heb gehouden met zware gaming sessies. 150watt avarage is vrij licht gebruikt. Beetje sufen, youtube kijken, dat soort dingen.

Even een setje bij elkaar gezocht:
pricewatch: ZyXEL NAS326 voor 99 euro. (en die komt ook nog prima uit de tests)
pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB en 2 van deze voor 85 euro per stuk.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 23-04-2017 15:34 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:14
Zoek naar tests van het stroomverbruik van je hardware, bijvoorbeeld hier je moederbord (gehele systeem).

http://www.tweaktown.com/...board_review/index11.html

Je hebt geen extreem trage cpu, dus kijk naar het idle gebruik. Je hebt sowieso een schijf draaien als je iets download or upload, dus +10 W

Video kaart zal 10 tot 20 W in idle doen (nee, die gaat niet uit als je beeldscherm uit is).

Je komt dus wel ruim boven de 100 W idle.

Ik heb zelf ook een dergelijke berekening overwogen voordat ik een nieuwe PC zou kopen (maar dan of het uit kom om een Raspberry Pi of Odroid te kopen als server), maar omdat ik een zuiniger systeem (mischien maar 20W idle*) heb dan jij kon het bij mij niet echt uit. Als alternatief voor een aparte server kun je kijken naar het vervangen van componenten. Eeen 2.5" HDD gebruikt bijvoorbeeld een factor 2 tot 10 minder aan stroom, maar voor veel doeleinden merk je geen verschil in snelheid (je hebt toch al een SSD als systeemschijf). Je videokaart is ook al redelijk op leeftijd, en mocht je van plan zijn je systeem om andere reden te vernieuwen, dan voldoet een simpeler (dus zuiniger) moederbord wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
McKaamos schreef op zondag 23 april 2017 @ 15:12:
[...]

Dat klopt, aanschaf is niet mee gerekend.
We weten ook nog niet over hoeveel uur we praten en hoeveel de PC exact verbruikt.

Maar laten we even een hypothese doen :)
Puur op basis van vebruikt, mag de PC maar 2,5uur per dag aan staan versus een NAS die 24/7 actief is.
In sleep is een NAS nog zuiniger, dus dan gaat die 2,5uur al verder onderuit.

Maargoed, laten we zeggen dat de PC 's morgens aangezet wordt om torrents te downloaden.
10 uur later kom je terug van je werk (incl reistijd), gaat eten en gaat nog eens 2 uur achter de PC zitten. Dan praten we over 12 tot 14 uur per dag, waarvan 10 uur semi-idle.

Wat we weten, is dat 1 watt op basis van 24/7, grofweg 2 euro kost op jaarbasis.
De PC gebruikt 10 uur lang 100watt en over de 2 tot 4 uur daarbuiten gemiddeld 150watt. Laten we zeggen 3 uur lang 150 watt.

De 10 uur idle kost (100watt * 2 euro) / (24/10) = 83.3 euro per jaar.
De 3 uur actief kost (150watt * 2 euro) / (24/3) = 37.5 euro per jaar.
Totaal kost de verbruikte energie van de PC dus 120,8 euro per jaar.

Nu een berekening voor een 2-Bay NAS die 10 uur lang torrents download en de rest van de tijd idle is
Actief verbruikt zoiets 10 a 15 watt. Laten we het even gemiddeld nemen op 12,5watt.
Idle is het 5 tot 10 watt, gemiddeld laten we dat gemiddeld op 7,5 watt houden.
De 10 uur actief kost (12,5watt * 2 euro ) / (24/10) = 10,42 euro per jaar.
De overige 14 uur kost (7,5watt * 2 euro) / (24/14) = 8,77 per jaar.
Totaal kost de NAS dus 19,19 euro per jaar.

Het verschil is dus grofweg 100 euro per jaar.
Een NAS heb je al voor 100 euro, en dan moeten er nog een paar harddisks bij. We kiezen voor de beste prijs per GB. Dan koop je momenteel 3TB harddisks voor ongeveer 85 euro per stuk.
En dat is ook groot zat voor torrents.
Alles bij elkaar kost dat 270 euro en je energiekosten verschil is 100 euro per jaar.
Je NAS zal dus ongeveer 2,7jaar mee moeten gaan en daarna heb je financiele winst.

[...]

Say what? écht wel. zie boven ;)
En dan praten we over slechts 14 uur per dag, waarbij ik geen rekening heb gehouden met zware gaming sessies. 150watt avarage is vrij licht gebruikt. Beetje sufen, youtube kijken, dat soort dingen.

Even een setje bij elkaar gezocht:
pricewatch: ZyXEL NAS326 voor 99 euro. (en die komt ook nog prima uit de tests)
pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB en 2 van deze voor 85 euro per stuk.
toon volledige bericht
100 euro verschil is teveel, dan ga je er vanuit dat de pc niet meer wordt gebruikt zodra er een nas is. En als je niet vd goedkoopste nas uitgaat komt er weer terugverdientijd bij.

En je krijgt een situatie waarbij de pc aanstaat, maar niet download, daar staat de nas op dat moment al voor aan. Zonde natuurlijk. En hoe lang blijven die torrent nu echt leuk? Na 1-2 jaar is de lol er meestal wel vanaf.

Op de lange termijn kan je prima met je pc af tegen grofweg dezelfde kosten en minder milieubelasting (daar valt niet alleen stroomverbruik onder).

Ik zou eerder investeren in je pc zodra dat nodig is, daarmee wordt deze telkens zuiniger en daarmee de tvt van je nas weer langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Janpietertje89 schreef op zondag 23 april 2017 @ 14:57:
[...]

In 1 jaar niet, in meerdere jaren wel. Een NAS gebruik je niet voor maar 1 jaar.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Aikon schreef op zondag 23 april 2017 @ 16:27:
[...]

100 euro verschil is teveel, dan ga je er vanuit dat de pc niet meer wordt gebruikt zodra er een nas is. En als je niet vd goedkoopste nas uitgaat komt er weer terugverdientijd bij.

En je krijgt een situatie waarbij de pc aanstaat, maar niet download, daar staat de nas op dat moment al voor aan. Zonde natuurlijk. En hoe lang blijven die torrent nu echt leuk? Na 1-2 jaar is de lol er meestal wel vanaf.

Op de lange termijn kan je prima met je pc af tegen grofweg dezelfde kosten en minder milieubelasting (daar valt niet alleen stroomverbruik onder).

Ik zou eerder investeren in je pc zodra dat nodig is, daarmee wordt deze telkens zuiniger en daarmee de tvt van je nas weer langer.
Duidelijk verhaal inderdaad. Ik denk dat ik het ook maar bij één apparaat hou die ik voor alles gebruik (content afspelen, content downloaden, content opslaan en ook alle andere taken (gamen etc.) Zoveel ga ik er niet mee winnen als ik allemaal dedicated apparaatjes aan ga schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
HallonRubus schreef op zondag 23 april 2017 @ 15:38:
Zoek naar tests van het stroomverbruik van je hardware, bijvoorbeeld hier je moederbord (gehele systeem).

http://www.tweaktown.com/...board_review/index11.html

Je hebt geen extreem trage cpu, dus kijk naar het idle gebruik. Je hebt sowieso een schijf draaien als je iets download or upload, dus +10 W

Video kaart zal 10 tot 20 W in idle doen (nee, die gaat niet uit als je beeldscherm uit is).

Je komt dus wel ruim boven de 100 W idle.
Als ik naar een random Tweakers review kijk (reviews: Nvidia GeForce GTX 1060 review: op scherp in het midrange-segment, blijft dat toch redelijk ruim onder de 100W.

Mijn vermoede was dat de HD7950 misschien uit een tijd kwam dat idle verbruik nog een stuk hoger was, maar dat valt reuze mee. En al helemaal omdat die dus wel zichzelf nagenoeg compleet uitschakelt als het beeldscherm niet aan staat: reviews: AMD's HD 7950: betaalbare snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op zondag 23 april 2017 @ 16:59:
[...]

Duidelijk verhaal inderdaad. Ik denk dat ik het ook maar bij één apparaat hou die ik voor alles gebruik (content afspelen, content downloaden, content opslaan en ook alle andere taken (gamen etc.) Zoveel ga ik er niet mee winnen als ik allemaal dedicated apparaatjes aan ga schaffen.
Ik denk het ook niet, wat die laatste opmerking betreft. Gerommel met een paar dubbeltjes per maand.
Maar ik kan me nauwelijks de noodzaak voorstellen van die 24/7 inschakelduur van de computer, althans niet als dat continu dag in dag uit zou betekenen. Als je dat met minstens de helft kan terugbrengen, dan win je meer dan al die ideetjes die gepasseerd zijn bij elkaar.
Of ben je zo ongeveer permanent films aan het downloaden? Tja, dan is dat een dure liefhebberij waar je voor kiest.
Pagina: 1