Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnvwitzenburg
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05-2017
Beste Allemaal,

Ik het twee printers en boven en beneden een WiFi router/switch staan. Nu zie ik de printers beneden niet en boven wel. Boven ook prima te gebruiken maar beneden niet te vinden. Het internet loopt via de modem/router beneden naar de TV(e.d.) en naar boven naar de switch/AP. Boven staan computers en printers. Boven communiceert alles goed met elkaar en beneden ook. Maar boven communiceren de printers niet met de laptops beneden. Wie oh wie kan er helpen.

Nog even de hardware en instellingen:

Beneden:
Fritzbox 7369 gekoppeld aan het internet:
IP 192.168.178.1
DHCP 192.168.178.20-99

Boven:
Fritzbox 7360
IP 192.168.179.1 (heeft ook op 192.168.178.100 gestaan met bijbehorende DHCP reeks)
DHCP 192.168.179.100-200

Printers zitten op
192.168.179.103
192.168.179.104
Hebben ook op de 178 reeks gestaan zonder resultaat.

Boven is vanaf PC, laptop, tablet en telefoon prima te printen maar als je aan het modem beneden zit werkt het niet.

Wie oh wie kan me helpen. Alvast heel erg bedankt allemaal.

Met vriendelijke groeten,

Willem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat is vrij logisch. Je hebt twee IP subnetten omdat je met twee routers werkt.
Je kan wel op beide routers hetzelfde subnet instellen, zoals je ook al had gedaan, maar dat werkt uiteraard niet, want die zitten geisoleerd achter de router.
Wat je zou moeten doen, is de secundaire router niet met zijn WAN aansluiting op de primaire router (waar je internet connectie aan zit) aansluiten, maar juist met één van de LAN aansluitingen., en daarbij ook de DHCP server op de secundaire router uitschakelen zodat alleen de primaire router IP adressen uitgeeft.

Dan heb je één IP subnet en één fysiek lokaal netwerk zodat je de printer altijd kan zien.

Edit: Even een stappenplannetje:
- DHCP uitschakelen op de router die boven staat en een vast IP adres geven buiten de DHCP range van de router die beneden staat (b.v. eindigend op 2, die ligt buiten de DHCP range die je had aangegeven)
- Kabel die van beneden komt van de WAN aansluiting naar één van de LAN aansluitingen verplaatsen op de router die boven staat. (dus even 1 plekje opzij, zeg maar)
- Je printers uitschakelen en weer opnieuw aan zetten, zodat ze hun DHCP leases gaan verversen.
- PC's/laptops opnieuw opstarten. (om de leases te vernieuwen)
- Mobieltjes/tablets en andere WiFi clients even WiFi uitschakelen en weer inschakelen (ook weer om leases te vernieuwen)
- Op een PC/laptop/mobiel/tablet/whatever van beneden zoeken naar printers. Je zou je printers dan moeten zien.

[ Voor 40% gewijzigd door McKaamos op 23-04-2017 13:50 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Laatst online: 04-09 16:20
Het ip adres van je fritzbox boven instellen op 192.168.178.2, dhcp uitschakelen, en de lankabel die vanaf beneden komt in een switchpoort van de frtzbox boven stoppen,

Heb je de printers handmatig ingesteld op het netwerk? Zoja. Dan de printers instellen op 192.168.178.3 en 192.168.178.4

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnvwitzenburg
De printers worden automatisch geconfigureerd. Geen vaste IP nummers. Hoe gaat dat dan met verbinden als ik DHCP uitschakel. Dan wordt toch geen IP meer toegewezen.

En hoe ga ik dat dan met het draadloze deel doen? Ik heb nu boven een andere SSID dan beneden omdat ze elkaar anders in de weg zitten. Moet ik boven op het net dwaadloze netwerk dan ook nog e.e.a. aanpassen aangezien de printers daar nu aan hangen. Of is er een methode dat alles overal hetzelfde is?

Als ik DHCP uitschakel dan moet ik alle apparaten toch een vast IP geven omdat ze anders boven niet meer van een IP adres worden voorzien. Toen ik DHCP uitschakelde kon ik i.i.g. niet meer verbinden met de tablet.

Duidelijk heb ik nog niet veel kaas gegeten van netwerken. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Laatst online: 04-09 16:20
Dhcp word geregeld via de fritzbox beneden, je fritzbox boven is niks anders dan een switch en een accespoint voor je draadloos

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

wnvwitzenburg schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:53:
De printers worden automatisch geconfigureerd. Geen vaste IP nummers. Hoe gaat dat dan met verbinden als ik DHCP uitschakel. Dan wordt toch geen IP meer toegewezen.

En hoe ga ik dat dan met het draadloze deel doen? Ik heb nu boven een andere SSID dan beneden omdat ze elkaar anders in de weg zitten. Moet ik boven op het net dwaadloze netwerk dan ook nog e.e.a. aanpassen aangezien de printers daar nu aan hangen. Of is er een methode dat alles overal hetzelfde is?

Als ik DHCP uitschakel dan moet ik alle apparaten toch een vast IP geven omdat ze anders boven niet meer van een IP adres worden voorzien. Toen ik DHCP uitschakelde kon ik i.i.g. niet meer verbinden met de tablet.

Duidelijk heb ik nog niet veel kaas gegeten van netwerken. ;-)
DHCP wordt dan geregeld door de router die beneden staat.
Je hebt nu twee gescheiden netwerken omdat de router boven via zijn WAN aansluiting naar beneden is verbonden. Je wil er één netwerk van maken en dat betekent dat je ook maar één DHCP server kan hebben.
Je hebt dus nogsteeds DHCP en je apparaten zullen dus ook gewoon blijven werken. Ze moeten alleen even een nieuwe lease gaan vragen aan de DHCP server die over blijft.

Het draadloze deel doet er verder niet toe. Dat heeft namelijk niets met de IP adressering te maken, maar is puur een vervanger van de fysieke kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnvwitzenburg
En de draadloos netwerk instellingen boven worden dan ook vanaf beneden geregeld? Ofwel hoe stel ik dat boven in?

Oh, misschien handig om te weten. Van beneden naar boven loopt een netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

wnvwitzenburg schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:59:
En de draadloos netwerk instellingen boven worden dan ook vanaf beneden geregeld? Ofwel hoe stel ik dat boven in?

Oh, misschien handig om te weten. Van beneden naar boven loopt een netwerkkabel.
Dat die netwerkkabel er ligt, was me al duidelijk door de probleem omschrijving ;) maar wel goed dat je dat nog even bevestigt.

Draadloos is gewoon een soort uitbreiding van de switch die in de router zit. Dus op beide routers heb je eigen instellingen.
Zoals je dat nu hebt staan, kan je dat gewoon laten zoals het is. Dat gaat gewoon werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnvwitzenburg
Thanx. Momenteel wordt er hier gewerkt maar ik ga het vanavond uitproberen. Als het werkt ben ik jullie erg dankbaar. En anders ook hoor. Bedankt voor het meedenken. :-)

Fijne middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:20
De tips tot nu toe komen overeen met de beschrijving in [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point.

Als je alles goed hebt ingesteld, zou alle apparatuur een IP-adres in de 192.168.178.* range moeten hebben.

Je beschrijft niet wat voor printers het zijn, maar als het wifi-verbonden printers zijn: let er dan op dat je 'wireless isolation' in de router & access points uitzet (of aanzet, net hoe het verwoord staat: da's een beveiligingsfeature die zorgt dat twee draadloze apparaten in 1 netwerk elkaar niet kunnen zien. Niet handig als je vanaf een tablet naar een wireless printer wil printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnvwitzenburg
Heel erg bedankt. Ik heb het aan de praat. Al moet ik nog wel wat fine tunen. De printers moesten wel een vast IP hebben maar vervolgens werkt het prima.

Super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

wnvwitzenburg schreef op zondag 23 april 2017 @ 23:09:
Heel erg bedankt. Ik heb het aan de praat. Al moet ik nog wel wat fine tunen. De printers moesten wel een vast IP hebben maar vervolgens werkt het prima.

Super.
Je printers een vast IP adres geven is niet noodzakelijk.
Kan handig zijn in sommige situaties, maar meestal is het niet nodig.

Je printers en de meeste moderne apparaten snappen allemaal het zogeheten SMB protocol. Dat is wat onder Windows 'Bestand en Printer Delen' heet.
Die werkt met een soort automatische discovery, dus is redelijk onafhankelijk van IP adressen. Ookal wijzigt het IP adres om de haverklap, dan zou je gewoon door kunnen gaan met printen. Door de autodiscovery weet hij automatisch naar welk IP adres het toe moet om te printen.

Aan de andere kant, het kan ook geen kwaad om het wel te doen. Dus als je het graag wil, gewoon doen :)

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 23-04-2017 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnvwitzenburg
Zo dacht ik ook. En gelukkig werkt het . Wel buiten de range van de dhcp gehouden en nu loopt alles soepel. Behalve de HP B109N. Die gaat in spaarstand en is dan de netwerkverbinding kwijt. Nog eens kijken hoe ik dat dan weer oplos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:52
Spaarstand is een instelling van de printer, kan uitgezet worden via het menu op de printer zelf.
Mocht je een wat duurder model hebben, dan zit hierin ook een klein webservertje waarbij dat soort instellingen ook aangepast kunnen worden.

Mocht er een web interface zijn: Vergeet niet om het standaard wachtwoord aan te passen.
Lesje IT security voor dummies :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnvwitzenburg
Thanx. Deze dummie had dat al wel aangepast. Maar kan niets vinden over een spaarstand. Misschien ergens een verborgen instelling maar ook google geeft me geen hits. Tsja, wat is een duurder model.Deze was iets van 130 toen ik hem kocht. Vind ik niet echt duur maar een ander misschien wel.
Pagina: 1