Word-formulier naar PDF-formulier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Hallo,
Ik heb via ontwikkelaarsmodus een formulier in Word gemaakt. Dit moet ik opsturen naar klanten en nu wil ik het graag omzetten naar een PDF-formulier. Zodat klanten alleen de invulbare tekstvakken, selectievakken en datumkiezer etc. kunnen invullen. Is dit mogelijk met een gratis programma?

Ik gebruik windows 10 en Word 2016

Hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 21:32
Heb je al Gegoogled voor een oplossing?

https://www.google.nl/web...form+to+pdf+fillable+form

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
Dat had ik zelf idd gevonden, daar heb je helaas de betaalde Adobe Acrobat voor nodig. En dat vind ik een beetje zonde voor 1 keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
libre office kan iig pdf forms uitspuugen

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
maratropa schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:07:
libre office kan iig pdf forms uitspuugen
Is het daarmee ook mogelijk om een bestaand Microsoft Word-formulier om te zetten naar invulbaar PDF formulier? Of moet ik het formulier dan helemaal opnieuw schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
TweakTweet schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:27:
[...]

Is het daarmee ook mogelijk om een bestaand Microsoft Word-formulier om te zetten naar invulbaar PDF formulier? Of moet ik het formulier dan helemaal opnieuw schrijven?
aangezien libreoffice .docx importeert en gratis te downloaden is zou ik zeggen, probeer het :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727203

Mod-aanpassing: *knip*

Spam/acquisitie via het forum is niet de bedoeling. Als bedrijf adviseren tegen de licentievoorwaarden van Adobe in te gaan is overigens ook niet handig ;)

[ Voor 90% gewijzigd door F_J_K op 24-04-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 638741

Goedenavond allemaal,

Via cutepdf kan je dat doen, erg simpel in gebruik ook.
download: http://www.cutepdf.com/products/CutePDF/writer.asp

Als je je document PDF wil printen druk je op CTRL+P in het document
Kies je CutePDF ipv je eigen printer en klaar is kees!
Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:55
Anoniem: 638741 schreef op zondag 23 april 2017 @ 22:47:
Goedenavond allemaal,

Via cutepdf kan je dat doen, erg simpel in gebruik ook.
download: http://www.cutepdf.com/products/CutePDF/writer.asp

Als je je document PDF wil printen druk je op CTRL+P in het document
Kies je CutePDF ipv je eigen printer en klaar is kees!
Werkt uitstekend.
Dan kun je de formuliervelden niet meer invullen..

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 638741

Ik geloof ook dat het voornamelijk belangrijk is dat tweaktweet een pdf heeft.
Om een PDF te moeten invullen moet degene die het formulier ontvangt adobe acrobat pro hebben o.i.d.
En de meeste gebruikers hebben dat eenmaal niet..

Dus concreet: wil je een PDF sturen wat ingevuld moet worden door een ander? dan moet de ander een programma hebben waarmee dat mogelijk is, een dergelijk programma is duur en niet interessant voor derden, ook veel kleine bedrijven hebben dat niet. (TE duur in het algemeen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:15
PDF invullen kan AFAIK ook gewoon met de PDF viewer. Het maken ervan gaat echter alleen in de betaalde versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:34

Speedmaster

Make my day...

Anoniem: 638741 schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:00:

Om een PDF te moeten invullen moet degene die het formulier ontvangt adobe acrobat pro hebben o.i.d.
En de meeste gebruikers hebben dat eenmaal niet..
En dat is dus onjuist, het is mogelijk om een invul pdf te ontvangen en deze zelf met de standaard Acrobat reader te lezen en in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:08
Schijnbaar zijn er ook andere programma's die dit soort formulieren kunnen maken: https://www.iskysoft.com/...-make-a-fillable-pdf.html

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Waarom gebruik je niet iets als google forms of zo ? Dat is er voor gemaakt i.p.v. klooien met word/docx en pdf wat mogelijk niet op alle platformen werkt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-05 23:47

g0tanks

Moderator CSA
DukeBox schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:18:
Waarom gebruik je niet iets als google forms of zo ? Dat is er voor gemaakt i.p.v. klooien met word/docx en pdf wat mogelijk niet op alle platformen werkt.
Kan me voorstellen dat een goede pdf een professionelere uitstraling heeft dan Google Forms.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Wel eens met forms gewerkt dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
g0tanks schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:21:
[...]

Kan me voorstellen dat een goede pdf een professionelere uitstraling heeft dan Google Forms.
DukeBox schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:21:
Wel eens met forms gewerkt dan ?
Ik ben het eens met g0tanks, Google Forms is een fantastisch programma voor o.a. enquêtes maar voor mijn formulier moet ik toch iets meer vrijheid hebben en dan vooral qua huisstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:08
Ik kan je sowieso vertellen dat het omzetten van een Word bestaand naar een PDF formulier vrijwel nooit netjes werkt... ik maak met enige regelmaat wel eens pdf formulieren voor de organisatie en die methode heeft (bij mij) nog nooit goed gewerkt. Sowieso ken ik geen enkel gratis te gebruiken stukje software die dit fatsoenlijk kan doen.

Mijn werkmethode is verschillend, vaak krijg ik al een opzet van iemand die ik naar eigen inzicht opmaak in Acrobat of zelfs een vrijwel definitief ontwerp die ik zoals gewenst maak. Maar hoe ik het ook krijg aangeleverd, zodra ik het formulier heb omgezet naar PDF doe ik de volledige formulier opmaak met de hand in Acrobat en laat niets aan de interpretatie van de software over... want ik ben langer bezig de geinterpreteerde opmaak recht te trekken dan dat ik zelf bepaal hoe de opmaak is.

Maar hoe vaak denk je een dergelijk formulier te gaan maken? Als het eenmalig is dan zou je simpelweg een trail versie van acrobat kunnen gebruiken. Ga je dit vaker doen, dan kost een abonnement op Acrobat iets meer dan 18 euro per maand... dat is eigenlijk best een klein bedrag en je bent altijd verzekerd van de laatste versie. Een losse licentie kost je namelijk minimaal ruim 500 euro, plus de bijkomende kosten om telkens weer een upgrade voor een volgende grote versie.

Overigens niemand in de organisatie die een Adobe CC abonnement heeft zoals een grafisch medewerker? Dan zou je met dat pakket kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
MicGlou schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:47:
Ik kan je sowieso vertellen dat het omzetten van een Word bestaand naar een PDF formulier vrijwel nooit netjes werkt... ik maak met enige regelmaat wel eens pdf formulieren voor de organisatie en die methode heeft (bij mij) nog nooit goed gewerkt. Sowieso ken ik geen enkel gratis te gebruiken stukje software die dit fatsoenlijk kan doen.

Mijn werkmethode is verschillend, vaak krijg ik al een opzet van iemand die ik naar eigen inzicht opmaak in Acrobat of zelfs een vrijwel definitief ontwerp die ik zoals gewenst maak. Maar hoe ik het ook krijg aangeleverd, zodra ik het formulier heb omgezet naar PDF doe ik de volledige formulier opmaak met de hand in Acrobat en laat niets aan de interpretatie van de software over... want ik ben langer bezig de geinterpreteerde opmaak recht te trekken dan dat ik zelf bepaal hoe de opmaak is.

Maar hoe vaak denk je een dergelijk formulier te gaan maken? Als het eenmalig is dan zou je simpelweg een trail versie van acrobat kunnen gebruiken. Ga je dit vaker doen, dan kost een abonnement op Acrobat iets meer dan 18 euro per maand... dat is eigenlijk best een klein bedrag en je bent altijd verzekerd van de laatste versie. Een losse licentie kost je namelijk minimaal ruim 500 euro, plus de bijkomende kosten om telkens weer een upgrade voor een volgende grote versie.

Overigens niemand in de organisatie die een Adobe CC abonnement heeft zoals een grafisch medewerker? Dan zou je met dat pakket kunnen werken.
Ben vandaag inderdaad iemand tegengekomen met DC Pro versie. Helaas werkte maar 1 functie van mijn formulier toen ik het ging omzetten. Ik heb het nog proberen recht te trekken maar merkte al snel dat dit veel tijd ging kosten en het er ook niet bepaald mooier op werd.
Ik heb er verder dus geen tijd meer aan kunnen besteden, hoop morgen weer even te gaan klooien! En ik denk inderdaad dat ik direct vanuit Acrobat ga opbouwen.

Over je vraag op het gebied van frequentie; ik denk dat ik het, voorlopig, maar één keer nodig ga hebben. Ben hier in juni alweer weg en mocht ik het in mn eigen bedrijf nodig hebben kan ik overwegen om een abonnement af te sluiten. Dan is het inderdaad niet heel duur.
Maar goed, eerst maar eens kijken of het goed werkt en uiteindelijk lukt.

Bedankt voor je informatie in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:08
TweakTweet schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:54:
[...]

Ben vandaag inderdaad iemand tegengekomen met DC Pro versie. Helaas werkte maar 1 functie van mijn formulier toen ik het ging omzetten. Ik heb het nog proberen recht te trekken maar merkte al snel dat dit veel tijd ging kosten en het er ook niet bepaald mooier op werd.
Het netjes opbouwen gaat sowieso de eerste paar keer tijd kosten omdat het eerlijk gezegd niet heel erg gebruiksvriendelijk werkt om alles strak en recht te krijgen... wanneer je een PDF gewoon bewerkt krijg je bijvoorbeeld heel netjes hulplijnen voor het uitlijnen van tekstvakken, afbeeldingen etc. Bij het maken van een formulier krijg je dergelijke zaken totaal niet. Je zal heel veel in de eigenschappen van de verschillende elementen moeten kijken om velden hetzelfde formaat te krijgen, ze netjes uit te lijnen, font instellingen te doen en het gedrag van de velden te bepalen etc.

Veel succes...

Misschien nog een kleine tip... kan je voor die ene keer niet met Excel werken? Daarin kan je in principe ook strakke formulieren maken en dmv het vergrendelen van de cellen voorkomen dat ongewenste dingen worden gewijzigd. Dat gebruikte ik in ieder geval voordat ik de beschikking had over een Adobe CC abonnement. Sterker nog, ik gebruik er nog altijd een aantal waarvoor ik tot nu toe nog steeds de tijd niet heb gehad om ze om te zetten... en sowieso erg handig als er ook berekening e.d. gedaan moeten worden tijdens het invullen, denk dan bijvoorbeeld aan kostenoverzichten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
MicGlou schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:02:
[...]

Het netjes opbouwen gaat sowieso de eerste paar keer tijd kosten omdat het eerlijk gezegd niet heel erg gebruiksvriendelijk werkt om alles strak en recht te krijgen... wanneer je een PDF gewoon bewerkt krijg je bijvoorbeeld heel netjes hulplijnen voor het uitlijnen van tekstvakken, afbeeldingen etc. Bij het maken van een formulier krijg je dergelijke zaken totaal niet. Je zal heel veel in de eigenschappen van de verschillende elementen moeten kijken om velden hetzelfde formaat te krijgen, ze netjes uit te lijnen, font instellingen te doen en het gedrag van de velden te bepalen etc.

Veel succes...

Misschien nog een kleine tip... kan je voor die ene keer niet met Excel werken? Daarin kan je in principe ook strakke formulieren maken en dmv het vergrendelen van de cellen voorkomen dat ongewenste dingen worden gewijzigd. Dat gebruikte ik in ieder geval voordat ik de beschikking had over een Adobe CC abonnement. Sterker nog, ik gebruik er nog altijd een aantal waarvoor ik tot nu toe nog steeds de tijd niet heb gehad om ze om te zetten... en sowieso erg handig als er ook berekening e.d. gedaan moeten worden tijdens het invullen, denk dan bijvoorbeeld aan kostenoverzichten etc.
Excel had ik ook voorgesteld maar dat werd als te gebruiksonvriendelijk gezien. Ik snap het wel, mensen die nooit met Excel werken worden daar toch bang van misschien. En je weet, de klant is koning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

TweakTweet schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:35:
Ik ben het eens met g0tanks, Google Forms is een fantastisch programma voor o.a. enquêtes maar voor mijn formulier moet ik toch iets meer vrijheid hebben en dan vooral qua huisstijl.
Als je hem integreert in sites heb je wel veel keer mogelijkheden. Of de betaalde versie maar dan ben je weer terug bij af.

Pagina: 1