GFXCard alternatief Windows?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Ik bezit een oude mid-2010 MBP met twee videokaarten erin: een NVIDIA en en Intel.

Er is een probleem met de NVIDIA kaart. Als je deze gebruikt wordt de Macbook heel warm waardoor ie zichzelf na 10 min. uitschakelt. Dit is een bekend probleem van deze serie Macbooks.

De afgelopen jaren gebruikte ik daarom de app Gfxcardstatus om zo de Macbook te dwingen de Intel kaart gebruiken. Dat werkte prima.

Nu is de Macbook met pensioen en fungeert als Windows-laptop. Ik heb Win7 erop gezet en alles draait prima.

Er is echter 1 probleem en dat is dat W7 automatisch de NVIDIA kaart gebruikt. Met bekende gevolgen.

Bestaat er een manier waarop de Macbook kan dwingen de Intel kaart te gebruiken? Ik heb al gezocht op "gfxcardstatus alternative Windows" maar dit levert weinig op.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
zitten dual gpu macbooks zo in elkaar als reguliere laptops met intel+nvidia gpu? Want daar kun je gewoon in de device manager de nvidia gpu disablen zodat alleen de intel draait.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Nee, in de device manager staat alleen de Nvidia kaart.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-09 19:37

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Via bootcamp kun je alleen de dedicated GPU gebruiken, het systeem om te switchen tussen GPUs zit anders in elkaar op een Mac. Hierdoor is het onmogelijk om de iGPU in Windows te gebruiken op een Mac..

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je Mac te heet wordt moet je de koelpasta vervangen en de boel stofvrij maken. Het is namelijk geen Mac probleem (ook niet van dit type) maar van toepassing op ALLE laptops.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Is een probleem m.b.t het logic board geloof ik.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:31
De grafische kaart wordt in een mac hardwarematig geschakeld ipv via software. Onder OS X kun je die hardwarematige schakeling afdwingen of uit schakelen. Op het moment dat je windows installeerd (via bootcamp of native zonder OS X installatie) verdwijnt de IGP volledig uit de hardware circuits. Daarom ziet windows deze ook helemaal niet.

Onder windows werkt dynamisch switchen ook heel anders (zeg vrijwel niet). Hier worden iGPU's gewoon volledig uitgeschakeld via software als er een dGPU aanwezig is. Met een low power profiel wordt de IGP echter niet gebruikt maar schakeld de dGPU terug in maximaal stroomverbruik.

Wat je dus zou kunnen proberen is het energieprofiel aan te passen in windows zodat je dGPU dezelfde prestaties kan halen als de IGP, maar niet verder. Dat zou moeten schelen tegen de hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Goede tip, heb ik gedaan.

Ook draai ik bewust een lagere resolutie. Ziet er misschien niet goed uit maar scheelt wel aanzienlijk in de performance en dus ook in de warmte.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Kun je niet met een algemeen overclock programma de GPU underclocken? dan limiteer je de rest niet en is alleen je GPU iets langzamer.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De 2010 heeft eerder een probleem met de display mux chip dan met de nvidia chip iirc.
Pagina: 1