Acties:
  • +1 Henk 'm!

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-11-2024
Beste medetweakers,

Nu de huizenprijzen weer als een gek stijgen, hebben we besloten om eens te gaan verhuizen.
Het gaat een nieuwbouwwoning worden in Apeldoorn. In de wijk waar ons huis neergezet gaat worden is helaas een warmtenet aangelegd.

Nu wil het zo zijn dat de aannemer beweerd dat het warmtenet is opgelegd door de gemeente. De gemeente zegt dat dit een afspraak is tussen de leverancier (ennatuurlijk in dit geval) en de aannemer. Ennatuurlijk beweerd weer dat het van de gemeente moet... Kortom een kastje naar de muur verhaal.

In de koopakte (die we eind april zouden tekenen) staat niets vermeld over een verplichte aansluiting op het warmtenet. In de notariële aktes wordt er wel iets geroepen over een "vervangende " duurzame oplossing, maar daar spreken ze over een "collectieve" oplossing...

Heeft iemand van jullie al eerder met dit bijltje gehakt en kan mij uit m'n lijden verlossen?

Lang verhaal kort... ik overweeg ondanks de eventuele vastrechtkosten (20 euro/mnd zonder warmtewisselaar etc.) een warmtepomp installatie te laten aanleggen.

De vraag is of het mogelijk is om de aansluiting op het warmtenet er dan maar helemaal uit te werken, maar dat het eea toch rendabel blijft.

We gaan vloerverwarming aanleggen op de begane grond - geen twijfel over het warmstoken van deze etage. Kleine note: er is ook de wens om een haard/palletkachel te installeren.

De 1e etage is vooral een slaapverblijf, waar we extra comfort willen in de badkamer. De kinderen zullen wanneer ze wat ouder zijn ook iets van huiswerk moeten gaan maken... de vraag is dus of het op termijn niet verstandig zou zijn om vloerverwarming aan te leggen.
Op de 2e etage wordt ook een slaapverblijf gecreeerd, waarbij ook nog eens een plat dak is. Ik verwacht hier meer warmte te hebben dan kou. Vloerverwarming zou hier weer ideaal zijn om te koelen.

We wonen met 5 personen in deze woning en de kinderen zijn nu nog klein. We douchen zelf niet al te lang 3-4 min per douchebeurt. De kinderen zullen in de puberteit vast wat langer willen douchen.
Waar zijn jullie van uit gegaan voor de berekening van het boilervat? op warmtepomp-info.nl gaan ze uit van 80 liter voor 2 personen. Is dit niet aan de forse kant?

Met 5 personen zou dit dus neerkomen op een vat van 200 liter. Met overschot dus iets meer.. zeg 250 liter.
Kortom... een hoop vragen en eigenlijk zijn we op zoek naar een goede betrouwbare adviseur die ons kan helpen om de juiste keuzes te maken.

Hopelijk kunnen jullie helpen bij de eerste aanzet _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Er is volgens mij hier jurisprudentie over, iemand uit Enschede die onder fe zogenaamde verplichting uit is gekomen via de rechter.

Echter als hier de gemeente al hier aangeeft dat het niet verplicht is, ligt het er aan hoe e.e.a. in de koopakte staat, wordt je verplicht een overeenkomst aan te gaan en zo ja voor hoe lang? Als daar niks concreet in staat denk ik niet dat ze iets kunnen afdwingen... Maar ga met papieren naar jurist want ik ben er geen...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Misschien inderdaad een goed idee om het papierwerk door een jurist te laten scannen op addertjes onder het gras of mazen in de wet.
Energietechnisch moet het allemaal makkelijk kunnen, een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning kun je bij wijze van spreken met een paar kaarsen verwarmen, sterker nog een pelletkachel is een enorme overkill.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De aansluitplicht is sinds 2013 vastgelegd in het Bouwbesluit

Er ligt reeds een warmtenet, dat betekent dat de Gemeente al een rol heeft gespeeld. Waarschijnlijk ligt er een warmteplan is. In dit warmteplan staat o.a. het gebied waar de aansluitplicht van toepassing is, het aantal aansluitingen dat nodig is voor een gezonde exploitatie, alsook de duurzaamheid van het warmtenet.

Is er geen warmteplan, dan geldt er geen aansluitplicht vanuit de gemeente. Het kan nog wel zijn dat de projectontwikkelaar de woning met warmtenetaansluiting als 'package' aanbiedt. Dan is het kwestie van onderhandelen. Daar zal een (flinke) meerprijs tegenover staan.

Is er wel een warmteplan, dan kun je op basis van het gelijkheidsbeginsel onder een aansluitplicht komen. Dat betekent dat het alternatief net zo duurzaam is als het warmtenet. Je zult dus een concreet installatieontwerp moeten hebben met EPC berekening. En een lange (juridische) adem, want Gemeentes staan er niet om bekend mee te willen werken. Meestal omdat ze zelf een financieel belang hebben in de exploitatie van het warmtenet.

Aanvullend, warmtenetten komen nogal positief uit in de EPC. Dat betekent dat een een warmtepomp oplossing alleen, het waarschijnlijk niet gaat redden. Ik heb forfaitaire waardes voor warmtenetten gezien tussen de 200% 300%. Die in Apeldoorn (ik neem aan Zuidbroek?) weet ik niet. Dat red je echt niet met warmtepompen. Een forfaitaire waarde van 200% vereist een gemiddelde COP van 5 voor ruimteverwarming EN tapwater. Dat wordt zelfs met een grondbron-gebonden warmtepomp lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

Van zo een aansluitplicht kan alleen sprake zijn wanneer een gemeente voor een gebied een warmteplan heeft vastgesteld. De aansluitplicht is ingevolge artikel 6.10 lid 3 van het Bouwbesluit van kracht:
1. zolang het in het warmteplan geplande aantal aansluitingen niet is bereikt;
2. de duur van het warmteplan niet is verlopen (max 10 jaar); en
3. de aansluitafstand niet groter is dan 40 meter.

In het Warmteplan staat het voor de betreffende periode geplande aantal aansluitingen op het warmtenet. Dit ziet op het aantal aansluitingen dat benodigd is voor een gezonde exploitatie van het warmtenet.

Zodra dit minimum aantal is overschreden, kan de aansluiting altijd opgezegd worden.

Douchen is gemiddeld 10L/min (helft heet water/helft koud water). 250 boiler betekent dus circa 400L gemengd douche water, dus 40 minuten douchen. Door de gelaagdheid in de boiler kan je niet de hele boiler leeg douchen (lagere temperatuur onderin), dus praktisch gezien is 80% nuttig te gebruiken.

Heb je een bad, dan wil je uiteraard een grotere boiler. Heb je veel lang-douchers in huis, dan wil je ook een grotere boiler. Douchen jullie allen rond hetzelfde tijdstip, dan wil je ook een grotere boiler. Een 300L boiler bijvoorbeeld.

[ Voor 28% gewijzigd door Jack op 25-04-2017 12:50 ]

[Specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

altec schreef op zondag 23 april 2017 @ 07:45:
Heeft iemand van jullie al eerder met dit bijltje gehakt en kan mij uit m'n lijden verlossen?
Spiff schreef op zondag 23 april 2017 @ 10:38:
Er is volgens mij hier jurisprudentie over, iemand uit Enschede die onder fe zogenaamde verplichting uit is gekomen via de rechter.
Enschedeër als eerste vrij van verplichte Stadsverwarming
ENSCHEDE - Hij is, waarschijnlijk als eerste in Nederland, uit onder de verplicht gestelde stadsverwarming. Wim Lentink wist energiegigant Essent te verslaan in een slepende procedure bij de rechtbank.

Op basis van de Europese regelgeving wist Lentink de Almelose rechtbank ervan te overtuigen dat hij niet verplicht is om in zijn woning in de Helmerhoek stadsverwarming af te nemen. De Enschedeër kan zich al jaren prima redden met twee straalkachels van 25 euro per stuk, een boiler van twintig liter en een waterkoker. Desondanks stuurde Essent hem 'gewoon' een rekening voor stadsverwarming. Onterecht, zo heeft rechter Valk beslist.

De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor andere gebruikers van stadsverwarming, met name als het om nieuwe projecten gaat. Essent wil dat niet bevestigen, maar zegt eerst de uitspraak nauwkeurig te moeten bestuderen. Volgens Lentink maken bewoners van Roombeek nu goede kans om hun eigen bijdrage van 5000 euro aan de stadsverwarming in die wijk terug te krijgen.

Een uitgebreid verhaal met Lentink is zaterdag te lezen in de krant.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Let wel dat de Lentink-zaak niet gelijk is met de situatie van TS. Bij Lentink, betrof het een huurwoning waarbij de woningcorporatie heeft besloten om de woning aan te sluiten op het stadswarmtenet. Omdat Lentink geen warmte af nam, was hij van mening dat hij ook geen vastrecht hoefde te betalen.

Daarnaast speelde de zaak in 2011/2012. Er is inmiddels het nodige aan wetgeving veranderd (waaronder bouwbesluit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het argument van Lentink was volgens mij toch dat hij geen contract voor stadsverwarming ondertekend had en dat er ook in het huurcontract niks te vinden was? (Als ik het goed herinner althans)

Dan gaat dat argument denk ik hier ook wel op, al is er hier ipv een huurcontract een koopakte.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het wordt pas echt interessant als je onder de aansluitkosten uit komt. Deze is namelijk voor normale projectbouw totaal niet inzichtelijk, maar kost je 10k ipv 2k voor CV+gaspijp.

Bron: CPO project waarbij de een deel stadsverwarming kreeg en ander deel gasleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-11-2024
We hebben op papier dat bij de aankoop van het stuk grond door de aannemer, verplicht gesteld is dat de toekomstige bewoner op het warmtenet aangesloten dient te worden. Daarbij dienen zij te dulden dat dit warmtenet voor minimaal 30 jaar geexploiteerd word.

Kortom.. het is duidelijk dat we niet onder de vastrechtkosten uitkomen :(
De vraag is nu dus nog of het wel gaat renderen om een warmtepomp aan te schaffen.

Volgens de aannemer kun je dus wel "afsluiten" maar ben je verplicht het vastrecht te betalen voor 30 jaar.
Dit gaat om een bedrag (op dit moment!) van +/-20 euro per maand.

Ik ben bang dat ik dus heel hard moet gaan rekenen en overwegen wat we gaan doen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ik ben bang dat je een andere woning moet gaan zoeken, als ex stadsverwarming woningeigenaar ren ik alleen bij het woord al weg.
Problemen stapelen zich op na enkele jaren, qua kosten maar ook de mankementen die zo een warmtenet ondervinden. Alleen maar ellende, zonder pardon.Ik ben er uiteindelijk van afgesloten na jaren touwtrekken, 100% electric.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:01
altec schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:26:
We hebben op papier dat bij de aankoop van het stuk grond door de aannemer, verplicht gesteld is dat de toekomstige bewoner op het warmtenet aangesloten dient te worden. Daarbij dienen zij te dulden dat dit warmtenet voor minimaal 30 jaar geexploiteerd word.
Ik heb in mijn woning een telefoonaansluiting. En die wordt momenteel ook nog geexploiteerd, en ik denk dat KPN (of als die overgenomen wordt, haar opvolger) dat ook nog wel dat 30 jaar blijft doen. En ja, dat duldt ik, ik vind het prima. Maar ik neem er geen enkele dienst op af. En betaal ook geen enkele vergoeding aan KPN omdat er een ongebruikt ISRA-punt in mijn meterkast hangt...

Waarom wordt dit soort wurgcontracten bij stadswarmte wel geaccepteerd ? (Of andere warmte, ik heb zelf ooit afgezien van een woning waar 30 jaar huur/lease/verplicht onderhoud van een warmtepomp tegen een veel te hoog tarief bij zat)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Pagina: 1