Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkkabel testen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-11 20:24
Mijn vraag:

Weet iemand waar je een goede UTP kabeltester kan lenen of huren? En dan bedoel ik dus niet de testers die alleen kijken of de aders correct zijn aangesloten maar bijvoorbeeld ook crosstalk. Bijvoorbeeld de Fluke DSX/DTX serie

Het lange verhaal:

We zijn tegen twee problemen aanglopen: ten eerste is de huidige CAt5E netwerkkabel die onze twee access points met elkaar verbindt(15 meter) te kort en ten tweede hebben we recent wat poblemen met onze ADSL verbinding gehad. Op zich was het laatste niet vreemd: tussen het ISRApunt en de router ligt 6 meter hele simpele telefoonkabel. De signaal/ruisverhouding houdt dan ook niet over: 6db

Aangezien de netwerkkabel langs het ISRApunt loopt kwam ik op het idee: we trekken een nieuwe kabel voor het netwerk, en knijpen RJ11 stekkers op de oude kabel. Beide problemen opgelost, nietwaar?

Die nieuwe kabel is zo gekocht. Ook (met het oog op de toekomst) in Cat7 kost niet veel meet dan Cat5E, dus dat lukt wel. Ook gelet op het materiaal: het is koper, en geen CCA. Alleen: de aangegoten stekkers passen niet door de muren heen. Dus.... knip! Vervolgens ben ik van plan de kabel te trekken (eerst nog wat kabelgoten monteren), stekker er opnieuw aan en klaar is Clara, tenminste in het optimistische scenario.

Om echter zeker te weten dat ik in de toekomst geen problemen hoef te verwachten met gigabit ethernet wil ik echter zeker weten dat de kabel voldoet aan de eisen hiervoor. Dat betekent minimaal goed voor 100 MHz verkeer, en het liefst meer. De meeste (goedkope) kabeltesters bepalen alleen of de aders goed zijn aangesloten en of er geen kortsluiting is, en ik wil dus meer.

Is zo'n apparaat in de buurt van Haarlem te leen of te huur?

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je geen crosstalk wilt, moet je afgeschermde kabel gebruiken. Maar het . is dat je je nu druk maakt om iets wat voor een paar tiende procent invloed heeft op de kwaliteit van je verbinding, terwijl je overige plannen tientallen procenten invloed daar op hebben.

Leg je (solid!) kabel in een gootje en plaats aan beide uiteinden een wandcontactdoos.
Gebruik voor de verbinding tussen wandcontactdoos en het apparaat stranded patch kabel met aangegoten stekkers

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• noostenb
Ik snap je punt, en ik doe het anders. Ikke eigenwijs :o)

De nieuwe netwerkkabel wordt een afgeschermde Cat7 S/FTP braided patchkabel van 20 meter met aan één kant de aangegoten stekker. De andere kant knijp ik er opnieuw aan als de kabel is getrokken. Simpeler, en ik verwacht niet op korte termijn nog meer kabels te hoeven trekken (zegt hij nu...). Er zit extra lengte op de kabel, en die laten we lekker zitten zodat we wat kunnen schuiven met de spullen.

Verwijderd

Doe dit niet! Een "patchkabel" met aangegoten stekkers is meestal soepel. Daarvoor zijn de UTP stekkertjes (en met name CAT 7) niet geschikt.

Je kan beter wat Brahiewahiewa zegt: gebruik losse solid kabel en monteer deze af op UTP patchdozen. Gebruik dan een korte patchkabel om van de doos naar de AP of je switch te gaan.

• noostenb
Haik, dank je voor de waarschuwing, maar waar ga ik problemen krijgen? Ik dacht dat die RJ45 stekkers JUIST voor soepel waren en dat als je fatsoenlijke stekkers gebruikt met afscherming en trekontlasting je niet zoveel problemen krijgt op 1Gbps. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 11% gewijzigd door noostenb op 23-04-2017 13:10 ]

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:01
Er bestaan twee soorten rj-45 stekkers. Alleen voor solid en een versie voor solid/stranded (soepel). Verschil zit 'm in de vorkjes voorin de stekker die je kabel punchen. Stranded heeft twee vorkjes per kabel. Solid meestal 1. In de specs van de pluggen hoort te staan waar ze geschikt voor zijn.

• noostenb
Precies! En zolang ik de juiste plug gebruik (afgeschermd, voor soepele kabel en met trekontlasting) zou ik toch geen probleem krijgen?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:02
RJ45 stekker kun je alleen aan stranded kabel knijpen en ja er zijn stekkers voor stugge kabel maar dat is lapwerk.

Verder is afscherming voor een thuissituatie volkomen overbodig, dat heeft alleen in professionele omgevingen zin waar je in een kabelgoot vele kabels hebt liggen en je last van alien crosstalk kunt krijgen.

6m kabel is voor een ADSL verbinding normaal gesproken geen probleem tenzij je al heel ver van de wijkcentrale zit en die 6 meter je net over de grens duwt.
De kabel vervangen door een andere zal je dan ook niet iets opleveren verwacht ik.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:39
noostenb schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:53:
[...]
We zijn tegen twee problemen aanglopen: ten eerste is de huidige CAt5E netwerkkabel die onze twee access points met elkaar verbindt(15 meter) te kort en ten tweede hebben we recent wat poblemen met onze ADSL verbinding gehad. Op zich was het laatste niet vreemd: tussen het ISRApunt en de router ligt 6 m
[...]
Is niet de makkelijkste oplossing zorgen dat je deze afstand verkleint? Dus gewoon je modem naast je ISRA punt zetten?

Verwijderd

Je kan ook gewoon "goede" kabel voor je ADSL gebruiken. Bijvoorbeeld een stukje CAT 5 kabel is al voldoende. De toevoerkabel van de PTT is namelijk CAT 3.

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11 19:59
Daarnaast is altijd het advies om de router zo dicht mogelijk bij het ISRA punt neer te zetten. Geen mogelijkheid om daar de router te plaatsen en vanaf daar met UTP naar Patchkast(?) of switch te werken? Denk dat dat ook veel zal schelen!

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien begrijp ik nu iets verkeerd maar het is toch van belang dat juist het modem zo kort mogelijk op het ISRA punt staat. Vervolgens gaat het van daaruit verder via UTP/STP/FTP naar je router die max 100 meter verderop mag staan (ivm specs ethernet)?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• BaZnGaNL
spone schreef op zondag 23 april 2017 @ 16:57:
Misschien begrijp ik nu iets verkeerd maar het is toch van belang dat juist het modem zo kort mogelijk op het ISRA punt staat. Vervolgens gaat het van daaruit verder via UTP/STP/FTP naar je router die max 100 meter verderop mag staan (ivm specs ethernet)?
De lengte van de DSL kabel tussen het ISRA punt en het modem dient idealiter niet langer te zijn dan ongeveer 50cm, hiermee voorkom je dat je teveel signaal verlies hebt. Daarnaast is het signaal verlies tussen modem -> eind gebruiker zeer klein.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

BaZnGaNL schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:14:
[...]

De lengte van de DSL kabel tussen het ISRA punt en het modem dient idealiter niet langer te zijn dan ongeveer 50cm, hiermee voorkom je dat je teveel signaal verlies hebt. Daarnaast is het signaal verlies tussen modem -> eind gebruiker zeer klein.
Puur uit eigen interesse, waarom is dit zo en is dat eventueel op te lossen door de juiste kabel te gebruiken?

Van ISRA punt naar de wijkverdeler is immers heel snel een paar honderd meter en dat gaat ook over 2 koperdraadjes heen. Kan me moeilijk voorstellen als je goede kabel gebruikt, dat zelfs enkele tientallen meters extra een probleem gaat zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• BaZnGaNL
unezra schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:07:
[...]

Puur uit eigen interesse, waarom is dit zo en is dat eventueel op te lossen door de juiste kabel te gebruiken?

Van ISRA punt naar de wijkverdeler is immers heel snel een paar honderd meter en dat gaat ook over 2 koperdraadjes heen. Kan me moeilijk voorstellen als je goede kabel gebruikt, dat zelfs enkele tientallen meters extra een probleem gaat zijn.
Om eerlijk te zeggen de exacte reden weet ik zo helaas niet meer, maar 3 jaar geleden tijdelijk als in-home monteur bij KPN gewerkt. Dit was altijd de vuist regel niet langer dan 50cm van het ISRA punt.

Toen ook enkele testjes uitgevoerd bij een klant, en hier zat ongeveer 10 - 20 % snelheids verschil in. Zowel in ping als down / upload.

• noostenb
Al met al een hoop goede suggesties, maar voorlopig niets waarom ik van mijn oorspronkelijke plan af zou wijken en geen antwoord op mijn vraag: ik wil mijn Cat7 braided netwerkkabel, nadat ik hem overal doorheen heb gevlochten en de RJ45 er weer aan heb geknepen, testen. Weet iemand waar goede testapparatuur te leen of te huur is, in de buurt van Haarlem?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ook niet echt wat je vraagt, maar je hebt het enkel over gigabit ethernet waar je zeker van wil zijn. Dan is het toch gewoon een kwestie van je computer/laptop eraan koppelen en checken of hij zich op 1gbit verbindt?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
Cat7 en RJ45 aanknijpen zijn ook 2 zaken die niet samengaan. Bij Cat7 horen (hele lomp grote) andere connectoren. Ik zou me daar dus nog even iets dieper in gaan inlezen.
Pagina: 1