API voor betaald parkeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.214 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mittchel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-05 11:16
Hi,

Laatste tijd zie je steeds meer mobile apps die het mogelijk maken om parkeergeld te betalen.

Nu ben ik even opzoek gegaan, maar kon ik niet echt duidelijk krijgen of hier een publieke api voor is. Stel ik zou een soortgelijke app willen maken, is dat mogelijk? Is hier een API of iets voor?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik zou eens eerst gaan uitzoeken welke partij verantwoordelijk is voor de betalingen. En kijk eens of die een open API hebben, en zo niet, contacteer ze eens?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittchel
AW_Bos schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:37:
Ik zou eens eerst gaan uitzoeken welke partij verantwoordelijk is voor de betalingen. En kijk eens of die een open API hebben, en zo niet, contacteer ze eens?
Ja, dat heb ik geprobeerd, maar kon er niet direct achterkomen. Kan zo even op automaten in Utrecht kijken, maar misschien verschilt het zelfs per gemeente?

Ik hoopte hier daarom wat informatie te kunnen vergaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vaak zit er wel een stickertje op zo'n automaat over wie er verantwoordelijk is, of welk bedrijf de betalingen regelt.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Misschien is dit een aanknopingspunt? https://nationaalparkeerr...ten/open-parkeerdata.html

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mittchel schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:31:
Hi,

Laatste tijd zie je steeds meer mobile apps die het mogelijk maken om parkeergeld te betalen.

Nu ben ik even opzoek gegaan, maar kon ik niet echt duidelijk krijgen of hier een publieke api voor is. Stel ik zou een soortgelijke app willen maken, is dat mogelijk? Is hier een API of iets voor?

Thanks!
Er zit landelijk niet slechts één bedrijf achter parkeergelden. Vaak wordt dat per gemeente uitbesteed en vaak ook per wijk of gebied. Not to mention de verschillende parkeergarages.

Ik werk zelf mee aan een tool die precies dit probleem tacklet en die ondanks het brede scala aan aanbieders toch overal zou kunnen werken, ook via een API (mits die aanbieders de tool gaan gebruiken) maar we zitten daarvoor nog in een te vroeg stadium om landelijk zin te hebben. Volgens mij is er geen concurrent die hetzelfde doet.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
NMe schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 23:45:
[...]

Er zit landelijk niet slechts één bedrijf achter parkeergelden. Vaak wordt dat per gemeente uitbesteed en vaak ook per wijk of gebied. Not to mention de verschillende parkeergarages.

Ik werk zelf mee aan een tool die precies dit probleem tacklet en die ondanks het brede scala aan aanbieders toch overal zou kunnen werken, ook via een API (mits die aanbieders de tool gaan gebruiken) maar we zitten daarvoor nog in een te vroeg stadium om landelijk zin te hebben. Volgens mij is er geen concurrent die hetzelfde doet.
uhm niet om het 1 of ander maar bedrijven zoals Parkline of Yellowbrick hebben dit probleem toch al lang aangepakt? de meeste steden, maar ook veel dorpen zijn inmiddels​ aangesloten bij deze diensten. En het werkt zowel op straat als in garages. Dus hoe differentiëren jullie zich ten op zichte van zulke partijen? Ik gebruik zelf parkline en dat bevalt mij prima.

Deze partijen hebben ook al flink geïnvesteerd in hun netwerk, connecties en contracten met parkeeraanbieders. Dus hoe denken jullie daar tegen op te gaan boksen?

[ Voor 7% gewijzigd door Laurens-R op 23-04-2017 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Laurens-R schreef op zondag 23 april 2017 @ 00:31:
[...]

Deze partijen hebben ook al flink geïnvesteerd in hun netwerk, connecties en contracten met parkeeraanbieders. Dus hoe denken jullie daar tegen op te gaan boksen?
"Jullie" is in dit geval een van onze klanten, niet ikzelf. ;) En die kan hier tegenop boksen omdat de software waar ik aan werk veel breder is dan het ad hoc-parkeren waar het hier over gaat. Vooruit plannen, abonnementen met afgesproken tijdschema's, aansturing van hardware (slagbomen/poorten), rapportages, koppelingen met Symmetry/Vialis en andere software, etc. En bovendien dus de API waar de TS hierboven naar vraagt. Enigszins offtopic hier maar daar product is goed doordacht. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:35

aex351

I am the one

Naar mijn weten is er geen publieke API beschikbaar. Een tijd terug heb ik mezelf ook al eens deze vraag gesteld. Omdat betaald parkeren (mobiel betalen - ook wel mobiel parkeren genoemd) verdacht veel door een enkele partij geregeld wordt, dit onder verschillende namen via diverse mobiele apps.

Het is een samenspel tussen de hardware leverancier / software provider (app / betaalnetwerk) en de gemeente en/of commerciële uitbater van bijvoorbeeld een privaat parkeergarage.

Het idee dat gemeenten betaald parkeren hebben ingevoerd in het belang van de burger (milieu enz) toont ook zijn ware aard hier. Enige belang is zoveel mogelijk inkomsten. Zaken als, publieke API, elke partij mag mee doen is totaal niet aan de orde.

Kortom, ik denk niet dat er een publieke API komt.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittchel
Thanks allen! Ik was hier inderdaad al bang voor :-) lijkt me erg lastig om ook tussen te kunnen komem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Mittchel schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:31:
Tussen (grote) bedrijven onderling is van alles af te stemmen. Alleen willen bedrijven die hiervoor veel in infrastructuur geinvesteerd hebben op zijn minst veel geld zien. En bedrijven als Parkmobile e.d. zullen het niet snel mogelijk maken dat een concurrerende app hun API's gaat gebruiken.

Het gebeurt bijvoorbeeld ook wel eens dat banking apps de niet publieke API's van bijvoorbeeld de ING e.d. aan gaan spreken maar dit wordt dan vrijwel meteen geblokkeerd.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Natuurlijk is het een open systeem, anders zouden er niet 10+ parkeer apps zijn. Hier moet je aankloppen: Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten.

[ Voor 30% gewijzigd door Bigs op 24-04-2017 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dema323
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 20:19
Je kan dit zelf maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atif089
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-02-2024
Hallo allemaal, denken jullie dat het met behulp van de WOO (Wet open overheid) mogelijk is om alle onderliggende details te kennen van hoe deze opzet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Open even een nieuw topic ipv dat je een 7 jaar ouwe koei uit de sloot trekt :X

Ik zie dat je nieuw bent; in dat geval neem ook even onze Quickstart door ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.