Ik liep tegen hetzelfde aan , NAS of kleine PC, neig telkens meer naar kleine PC. Heb deze post uitstaan bij 'Componenten Aankoop Advies' . Maar lijkt me ook wel relevant in dit draadje, komt ie.........
Was eigenlijk van plan een synology DS916+ te kopen voor Docker apps (ubiquity controller, domoticz, torrent sync, acetorrent proxy etc.). Maar dacht dat het toch wel wijs was even te kijken of zelfbouw op basis van losse componenten dd 2017 nog een mogelijk alternatief opleverde. Apparaat komt in de meterkast in een rack dus noise overlast en graphics output zijn geen issues.
Wel ga ik er mogelijk ook mee streamen, maar de videodecoding doe ik met een nvidia shield (wired gigabit ethernet verbinding) die de boel omzet naar een hdmi tv signaal.
Na een middagje googelen en pricewatchen kwam ik op onderstaand zelfbouw systeempje uit (mini-STX) :
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G4560 Boxed | € 59,- | € 59,- |
| 1 | Seagate Mobile HDD, 2TB | € 104,50 | € 104,50 |
| 1 | ASRock DeskMini 110 | € 149,45 | € 149,45 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR21S15D8/16 | € 125,25 | € 125,25 |
| 1 | Intel 600p 128GB | € 62,92 | € 62,92 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 501,12 |
Tov van de DS-916+ lever ik NAS functionaliteit in (niet van plan RAID te gebruiken en tragere laptop schijf), maar het is wel goedkoper. Denk dat het qua energie ook een stukje zuiniger is.
Winst zit er natuurlijk in de rekenkracht, geheugen (16GB) en SSD drive, archiefstorage voor torrents en "backups" op de HDD. Ik zet "backups" tussen haakjes omdat het nooit de enige plaats van een backup zal zijn, de clients syncen bepaalde directories voor extra backup (client heeft dus altijd een copy mocht HDD crashen). Dit sync concept maakte een RAID ook minder noodzakelijk.
Budget is ongeveer 500 euro, maar lijkt me dat dit een leuk systeempje is voor het geld, misschien qua rekenkracht/geheugen wat overprovisioned maar ben benieuwd naar meningen/reacties van de cracks hier die mogelijk al wat meer ervaring hebben met het opzetten van een energiezuinige linux hosted docker thuisserver.