Nas of kleine PC

Pagina: 1
Acties:

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
Ik wil een nieuwe FTP server gaan kopen omdat de huidige niet meer voldoet.
Ik heb een Qnap TS-410 die maximaal 50 MB/s haalt (4x 4TB Seagate Barracuda raid 5) en dit is niet meer te doen met images voor back-ups.
Nu zat ik te denken haalt een nieuwe NAS wel betere prestaties of zit je gewoon aan je maximale disk snelheid? Want ik heb https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#4bay gekeken en daar halen sommige wel de 200-300 MB/s. Of is het toch slimmer om zelf een FTP te maken van een bestaande pc?

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je gebruik je NAS alleen als ftp server?. Specifieke reden daarvoor, want je kunt zoveel meer met een nas dan ftpen :).

Meeste recente hdd's halen ~100-180MB/s voor een enkele schijf, zet je er 4 in een raid (5) configuratie kom je op > 300MB/s. Grootste beperking is je netwerk aansluiting, op 1Gbit zul je niet meer dan 110MB/s halen.

(je kunt bij bepaalde modellen meerdere Gbit verbindingen gebruiken, denk dat dit voor de meeste gebruikers alleen niet erg praktisch is).

Grote voordeel van een NAS is gebruiksgemak en laag energie gebruik. Hou er ook rekening mee dat je raid 5 setup uit je QNAP niet zo in een (Windows) pc gestopt kan worden.

• dylan0806
Op dit moment staat de nas in een trapkast waar ook de switch staat voor het huis, dit is een 48 poort 1 GB/s switch dus als er meerdere netwerk aansluitingen op de pc/nas zit kan ik er meerdere aansluiten en SMB Multichannel gebruiken.

Ik kan er ook inderdaad wel meerdere dingen op zo heb ik nu nog een vm draaien met couchpotato en sonarr maar wellicht kan dat dan gelijk op de NAS/Server.

[ Voor 17% gewijzigd door dylan0806 op 22-04-2017 19:42 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Je kan wel meerdere NICs gaan bonden, maar je hebt er bar weinig aan als je overige PC's er maar 1 heeft.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=113545&FotoID=9228

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• dylan0806
Mijn eigen pc heeft al 2 netwerk kabels, het is ook meer dat er waarschijnlijk meerdere pc's tegelijk gaan backupen aangezien en toch een lange tijd duurt, dus "worse case" 4 PC's a 500 GB is aardig wat data.

Voordelen NAS:
  • Geoptimaliseerde web interface
  • Energiezuiniger
  • Kleine form factor
Voordelen losse PC:
  • Krachtiger
  • Makkelijker te upgraden
  • Flexibiliteit hardware en software
Nadelen NAS:
  • Gesloten systeem
  • Minder software voor beschikbaar
  • Moeilijk/niet uitbreidbaar
Nadelen PC:
  • Hoger stroomverbruik
  • Grotere form factor
  • Weinig/Geen web interface

[ Voor 60% gewijzigd door dylan0806 op 22-04-2017 22:16 ]

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-12 17:03
Ik zou persoonlijk gaan voor een NAS, het is gemaakt voor data opslag, het gebruikt minder stroom en heeft alsnog veel mogelijkheden. Koop er eentje met 2x 1Gbit aansluiting (of meer) maak hiervan een "bonding" dan gaat het backuppen vanaf 4 pc's tegelijk alsnog met een redelijke snelheid :)

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Backupen van PC op je NAS houdt in dat je voornamelijk op je NAS zal gaan schrijven.
RAID 5 en 6 zijn niet snel met schrijven, vanwege de parity bit berekening.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Rik.
Je kunt ook gaan voor raid 1+0 (raid 10). Verlies je wel 2 schijven, maar is wel snel

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je haalt met een 4 disk setup easy >250MB/s aan schrijf snelheid met een snelle NAS, lijkt me geen probleem dus. Nadelen wegen niet op tegen de voordelen.
dylan0806 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:06:
Mijn eigen pc heeft al 2 netwerk kabels, het is ook meer dat er waarschijnlijk meerdere pc's tegelijk gaan backupen aangezien en toch een lange tijd duurt, dus "worse case" 4 PC's a 500 GB is aardig wat data.
Ik neem aan dat je aanvul backups maak?, want iedere dag of week 500GB backuppen ben je zo door je ruimte heen :D.

Windows 10 heeft een automatische functie hiervoor; http://lifehacker.com/how...y-with-windows-1762867473
dylan0806 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:06:
Mijn eigen pc heeft al 2 netwerk kabels
Het samen laten werken van 2 LAN verbindingen krijg je volgens mij alleen werkende met server versies van Windows?. http://www.pcgamer.com/ho...teaming-link-aggregation/
(zodat je werkelijk 2Gbit snelheden haal)

[ Voor 98% gewijzigd door Tortelli op 23-04-2017 11:00 ]

Verwijderd

Ik liep tegen hetzelfde aan , NAS of kleine PC, neig telkens meer naar kleine PC. Heb deze post uitstaan bij 'Componenten Aankoop Advies' . Maar lijkt me ook wel relevant in dit draadje, komt ie......... :P

Was eigenlijk van plan een synology DS916+ te kopen voor Docker apps (ubiquity controller, domoticz, torrent sync, acetorrent proxy etc.). Maar dacht dat het toch wel wijs was even te kijken of zelfbouw op basis van losse componenten dd 2017 nog een mogelijk alternatief opleverde. Apparaat komt in de meterkast in een rack dus noise overlast en graphics output zijn geen issues.

Wel ga ik er mogelijk ook mee streamen, maar de videodecoding doe ik met een nvidia shield (wired gigabit ethernet verbinding) die de boel omzet naar een hdmi tv signaal.

Na een middagje googelen en pricewatchen kwam ik op onderstaand zelfbouw systeempje uit (mini-STX) :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Seagate Mobile HDD, 2TB€ 104,50€ 104,50
1ASRock DeskMini 110€ 149,45€ 149,45
1Kingston ValueRAM KVR21S15D8/16€ 125,25€ 125,25
1Intel 600p 128GB€ 62,92€ 62,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 501,12

Tov van de DS-916+ lever ik NAS functionaliteit in (niet van plan RAID te gebruiken en tragere laptop schijf), maar het is wel goedkoper. Denk dat het qua energie ook een stukje zuiniger is.

Winst zit er natuurlijk in de rekenkracht, geheugen (16GB) en SSD drive, archiefstorage voor torrents en "backups" op de HDD. Ik zet "backups" tussen haakjes omdat het nooit de enige plaats van een backup zal zijn, de clients syncen bepaalde directories voor extra backup (client heeft dus altijd een copy mocht HDD crashen). Dit sync concept maakte een RAID ook minder noodzakelijk.

Budget is ongeveer 500 euro, maar lijkt me dat dit een leuk systeempje is voor het geld, misschien qua rekenkracht/geheugen wat overprovisioned maar ben benieuwd naar meningen/reacties van de cracks hier die mogelijk al wat meer ervaring hebben met het opzetten van een energiezuinige linux hosted docker thuisserver.

• Rik.
Verwijderd schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:59:
Ik liep tegen hetzelfde aan , NAS of kleine PC, neig telkens meer naar kleine PC. Heb deze post uitstaan bij 'Componenten Aankoop Advies' . Maar lijkt me ook wel relevant in dit draadje, komt ie......... :P

Was eigenlijk van plan een synology DS916+ te kopen voor Docker apps (ubiquity controller, domoticz, torrent sync, acetorrent proxy etc.). Maar dacht dat het toch wel wijs was even te kijken of zelfbouw op basis van losse componenten dd 2017 nog een mogelijk alternatief opleverde. Apparaat komt in de meterkast in een rack dus noise overlast en graphics output zijn geen issues.

Wel ga ik er mogelijk ook mee streamen, maar de videodecoding doe ik met een nvidia shield (wired gigabit ethernet verbinding) die de boel omzet naar een hdmi tv signaal.

Na een middagje googelen en pricewatchen kwam ik op onderstaand zelfbouw systeempje uit (mini-STX) :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Seagate Mobile HDD, 2TB€ 104,50€ 104,50
1ASRock DeskMini 110€ 149,45€ 149,45
1Kingston ValueRAM KVR21S15D8/16€ 125,25€ 125,25
1Intel 600p 128GB€ 62,92€ 62,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 501,12

Tov van de DS-916+ lever ik NAS functionaliteit in (niet van plan RAID te gebruiken en tragere laptop schijf), maar het is wel goedkoper. Denk dat het qua energie ook een stukje zuiniger is.

Winst zit er natuurlijk in de rekenkracht, geheugen (16GB) en SSD drive, archiefstorage voor torrents en "backups" op de HDD. Ik zet "backups" tussen haakjes omdat het nooit de enige plaats van een backup zal zijn, de clients syncen bepaalde directories voor extra backup (client heeft dus altijd een copy mocht HDD crashen). Dit sync concept maakte een RAID ook minder noodzakelijk.

Budget is ongeveer 500 euro, maar lijkt me dat dit een leuk systeempje is voor het geld, misschien qua rekenkracht/geheugen wat overprovisioned maar ben benieuwd naar meningen/reacties van de cracks hier die mogelijk al wat meer ervaring hebben met het opzetten van een energiezuinige linux hosted docker thuisserver.
Dat ziet er best prima uit hoor. Maar het zal een stukje meer stroom verbruiken dan een Synology NAS, en welk besturingssysteem wil je gaan draaien?

Eventueel kun je kijken naar een HP Microserver, deze zijn goedkoper dan je zelfbouw systeem, maar zijn er wel al voor gemaakt :).

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 22:18
Ik had hetzelfde 'probleem' en ben voor een HP Microserver gegaan, werkte goed maar miste wel het gemak van een Synology. Na een jaar met de HP te hebben gewerkt besloten om de DS916+ te kopen en ondanks de tragere CPU ben ik zeer blij met de keuze.

Alles werkt gewoon, het koste me twee uurtjes om alles te configureren/installeren en dat is incl Sonarr, Radarr, Ombi etc etc. Voor Synology zelf misschien een half uurtje.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Rik.
Mentox schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:19:
Ik had hetzelfde 'probleem' en ben voor een HP Microserver gegaan, werkte goed maar miste wel het gemak van een Synology. Na een jaar met de HP te hebben gewerkt besloten om de DS916+ te kopen en ondanks de tragere CPU ben ik zeer blij met de keuze.

Alles werkt gewoon, het koste me twee uurtjes om alles te configureren/installeren en dat is incl Sonarr, Radarr, Ombi etc etc. Voor Synology zelf misschien een half uurtje.
Aangezien hij waarschijnlijk toch zelfbouw wilt, kan er net zo goed gekozen worden voor een HP Microserver, persoonlijk zou ik inderdaad ook gewoon Synology nemen. Tijdje zitten twijfelen over zelfbouw (of microserver) maar gelukkig niet gedaan
Pagina: 1