Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

VPN server achter router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al flink wat uurtjes geprobeerd bij ons op de zaak een Draytek VPN router aan de praat te krijgen, maar het lukt me niet goed.
Lokaal kan ik wel de VPN tunnel opbouwen, maar zodra internet ertussen zit, lukt het niet.
Het is de bedoeling dat men oa vanaf afstand ons intranet kan benaderen.

Het betreft een Draytek Vigor 2925VPN router en een Zyxel ADSL modem.
(en/of nog 2 andere adsl modems/lijnen naar wens)
Ik heb al DMZ open gezet, en ook adsl modem in bridge gezet (helaas geen wan ip adres, voor de zekerheid mac adres gekopieerd)
En vast ip adres in Draytek, en Draytek zowel op WAN als LAN1 gekoppeld aan adsl modem, maar het lukt me niet. Hoewel ik best wel handig ben met netwerk, routers, etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Equator op 22-04-2017 16:35 . Reden: Aanbod verwijderd ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 23-04-2017 17:24)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat voor ADSL verbinding op de zaak?
Indien RoutIT -> subnet bestellen en routeren naar de Draytek
Indien KPN -> Vrije IP adres van de /30 gebruiken voor de Draytek

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat voor type internet wil je gebruiken openvpn ipsec of pptp? Wat voor internet verbinding heb je en welk modem. Want helaas hebben we geen glazen bol. Wil best langskomen maar mijn meter begint in Woerden te lopen!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vragen om (betaalde) diensten horen in https://tweakers.net/aanbod/ en daar is een aparte sectie voor.
Het forum is er voor om je te helpen het zelf op te laten lossen. Jij geeft aan wat er niet lukt en wat je zelf allemaal al geprobeerd hebt, wij denken mee en doen suggesties en uiteindelijk werkt het dan hopelijk :)
You pick one :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Trommelrem
Wat voor ADSL verbinding op de zaak?
Indien RoutIT -> subnet bestellen en routeren naar de Draytek
Indien KPN -> Vrije IP adres van de /30 gebruiken voor de Draytek

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wát wil je allemaal bereikbaar maken op je eigen netwerk middels die VPN?

Ik krijg hier steeds meer 't idee dat VPN in 't algemeen alleen gezien wordt als een "wondermiddel" om een fysieke lokatie te verbloemen terwijl 't eigenlijk bedoeld is voor andere zaken.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:57

Equator

Crew Council

#whisky #barista

The Eagle schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 15:51:
Vragen om (betaalde) diensten horen in https://tweakers.net/aanbod/ en daar is een aparte sectie voor.
Het forum is er voor om je te helpen het zelf op te laten lossen. Jij geeft aan wat er niet lukt en wat je zelf allemaal al geprobeerd hebt, wij denken mee en doen suggesties en uiteindelijk werkt het dan hopelijk :)
You pick one :)
En dat is de waarheid. Dus zeg het maar, wil je een topic handhaven en hulp krijgen via het forum, of wil je iemand inhuren? Dan moet je inderdaad naar vraag en aanbod :)

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal mee eens, niet aangedacht. Ik zou het graag eerst zelf willen proberen op te lossen, hier is nog wat extra informatie:

Het adsl modem is een Zyxel VMG8324-B10A
het adsl modem heeft als ip adres 192.168.1.1
het adsl modem heeft (helaas) ook VPN ondersteuning, maar zal minder krachtig zijn qua vpn. Geen VPN account ingevoerd.
Geen mogelijkheid om VPN van het adsl modem uit te schakelen gevonden.

De VPN router is een Draytek Vigor 2925ac
de vpn router heeft als LAN1 vast ip adres 192.168.1.234
Het WAN ip adres van de VPN router had ik ook geprobeerd op 192.168.1.234 (en LAN1 dan op andere IP range)
Ik gebruik de ingebouwde Windows 10 VPN client.
Windows 10: L2TP/IPsec met vooraf gedeelde sleutel
en een vpn gebruikersnaam en wachtwoord

Het bijzondere van het Zyxel adsl modem is, dat het ook nog een WAN poort heeft, als aanvulling op de DSL ingang.
Maar toen ik voor de zekerheid de WAN poort als 5e LAN poort wilde instellen, gaf de Zyxel website een waarschuwing
dat het WAN gedeelte in gebruik was voor ADSL. Dus ik denk dat het of ADSL of WAN poort is, maar niet allebei tegelijk.
(Ik was even bang dat DMZ van toepassing zou zijn op de WAN poort ipv DSL poort)

Het Zyxel modem heeft een ingebouwde firewall die aan of uit gezet kan worden.

Het Draytek modem heeft als allowed dial-in type bij het account:
PPTP
IPsec tunnel
L2TP with IPsec policy [must]
SSL

VPN subnet: LAN1

• Trommelrem
Je moet op de Zyxel je public subnet routeren, zodat je op je Draytek een publiek IP adres kunt gebruiken. Dan kun je gewoon een VPN verbinding naar de Draytek maken vanaf het publieke internet.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een simpele adsl verbinding met 1 WAN ip adres.
Ik wil vooral een webserver bereikbaar maken voor enkele mensen van buitenaf. Eventueel ook printers en de mail server.

• Trommelrem
Dan bridge je de PPPoE en laat je de Draytek die opbouwen. Of je plaatst een Vigor120 waarvan je de PPPoE bridgetet, die dingen kosten een tientje op Marktplaats.

[ Voor 48% gewijzigd door Trommelrem op 23-04-2017 12:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie hulp, het is opgelost: de reacties met meerdere WAN ip adressen voor luxe adsl abonnementen zette me aan het denken om toch maar weer bridge-adslmodem voor elkaar te krijgen.
Zyxel adsl modem had "fiber" connecties voor de WAN ethernet poort erin staan. Ik heb adsl, geen fiber. Dus dat kon wel weg. Nadat ik die verwijderde werkte de bridge direct.
Dus ik denk dat die fiber-registraties de bridge modus in de weg zaten, wellicht.
Nu krijgt Draytek VPN direct een WAN ip adres van internet, en werkt alles als een zonnetje!
Pagina: 1