Desktop voor aannemersbedrijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-07 08:37
Hallo,

Ik heb een desktop samengesteld met behulp van de Pricewatch. Mag ik jullie mening/advies hierover?

Het is bedoeld voor een aannemer, die vooralsnog vooral gebruik maakt van boekhoudprogramma/word/email/internet, en er de komende jaren zonder problemen mee vooruit wil kunnen.

Mogelijk gaat hij er in de toekomst AutoCAD tekeningen mee bekijken. Als dat zover is, wil ik er een grafische kaart bij zetten om dat mogelijk te maken.

Er worden twee schermen op aangesloten (welke weet ik nog niet precies), waarvan ik er een op de VGA en een op de DVI-D aansluit.

Alvast bedankt voor reacties!

Groeten,
Peter

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 183,95€ 183,95
1Asus H110M-K€ 55,99€ 55,99
1Cooler Master Silencio 352€ 58,59€ 58,59
1Crucial CT8G4DFD8213€ 51,95€ 51,95
1Corsair Vengeance 400W€ 62,36€ 62,36
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 92,38€ 92,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:16

henri8096

BIM is not a software!

Tja de komende jaren er mee vooruit kunnen?
Als het bij boekhouden blijft gaat dat wel lukken.
Voor CAD toepassingen is dit wel een zeer ondermaatse computer.
En blijft het bij AutoCAD? Het gebruik van BIM software zoals Revit, Navis, Solibri, etc.
wordt steeds meer gevraagd.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
henri8096 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 15:11:
Tja de komende jaren er mee vooruit kunnen?
Als het bij boekhouden blijft gaat dat wel lukken.
Voor CAD toepassingen is dit wel een zeer ondermaatse computer.
En blijft het bij AutoCAD? Het gebruik van BIM software zoals Revit, Navis, Solibri, etc.
wordt steeds meer gevraagd.
Bedankt voor je reactie.

CAD toepassingen blijven wel beperkt tot het lezen / bekijken van tekeningen. Het gaat hier niet om zelf tekenen, maar meer om een viewer applicatie. Het is momenteel nog niet aan de orde, maar wil wel iets neerzetten waarmee dat in de toekomst wel zou moeten kunnen, na uitbreiding met een videokaart (en eventueel een extra geheugenkaartje - vandaar dat ik heb gekozen voor 1x 8GB ipv 2x 4GB0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CAD tekeningen bekijken zal op een Pentium G4560 ook probleemloos gaan en boekhouden helemaal. Scheelt ruim €100,-.
Let op dat een H110 moederbord van een recent bios moet zijn voorzien voordat de genoemde cpu's ondersteunt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat staar er nú voor een systeem? Een .DWG viewer (voor (Auto) CAD bestanden) vraagt niet veel van een systeem en draait zélfs op een 15 jaar oude P4 gewoon goed, het wordt pas interessant om naar een extra (ge-certificeerde) GPU + bijbehorende hardware te gaan kijken als je ook zélf dat soort tekeningen wil gaan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 22-04-2017 16:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Als je 2 schermen aan wilt sluiten, waarom kies je dan niet voor een moederbord met 2 digitale videoaansluitingen? Zoals deze: pricewatch: MSI H110M ECO

Voor de rest prima machine. CPU is overkill, maar zo is'ie wel prima geschik om op te AutoCAD'en.
Als iemand er fulltime op gaat ontwerpen, zou een FirePro/Quadro GPU en evt. wat meer geheugen misschien lekker zijn, maar echt nodig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:16

henri8096

BIM is not a software!

pvkekem schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 15:16:
[...]

Bedankt voor je reactie.

CAD toepassingen blijven wel beperkt tot het lezen / bekijken van tekeningen. Het gaat hier niet om zelf tekenen, maar meer om een viewer applicatie. Het is momenteel nog niet aan de orde, maar wil wel iets neerzetten waarmee dat in de toekomst wel zou moeten kunnen, na uitbreiding met een videokaart (en eventueel een extra geheugenkaartje - vandaar dat ik heb gekozen voor 1x 8GB ipv 2x 4GB0)
In dat geval als het bij eenvoudige autocad tekeningen bekijken blijft dan gaat dit prima lukken.
En met videokaart en extra geheugen zit je wel goed om in de toekomst eventueel
ook nog 3D-coördinatie te gaan doen.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

505 euro is wel erg mager voor een aannemer. :+
Hoe groot is zijn bedrijf?

Ik heb zelf bij stage bij een GWW-aannemer (70 man) gelopen en daar loopt iedereen in laptops met een docking station rond.
Waarom laptops? Het werd vaak ook meegenomen in de keet om mail te beantwoorden en er werd een urenregistratie bijgehouden. Eenmaal op bedrijfsbureau ging diegene weer verder op een docking station met twee beeldschermen. Let op: men was bang voor diefstal. Dus laptops werden altijd naar huis meegenomen en laptops werden voorzien van Bitlocker. Dus tekeningen en calculatie jatten werd een stuk moeilijker gemaakt.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je gaat dit ding gebruiken om geld mee te verdienen? Ik zou dan geen zelfbouw doen.

Bij bedrijfsmatig gebruik zou ik kiezen voor een kant-en--klare PC van HP of Dell zakelijk. Dan heb je volop garantie op het ding en ondersteuning als er problemen zijn. Bij zelfbouw zal je bij problemen namelijk zelf het uitzoekwerk moeten doen waarom iets niet werkt. Dan kan je pas garantie claimen op een onderdeel.

Dell is momenteel goedkoper dan HP, dus je kan de volgende dekstops overwegen:
pricewatch: Dell Precision T3620-3PRKK MT
pricewatch: Dell Precision T3620-NYGY0 MT

Ze zijn wat duurder dan je zelfbouw, rond de 700-800 euro inclusief BTW. Deze kan je natuurlijk terug krijgen als ondernemer. De PC's hebben een lichte Quadro kaart erin zitten, dus CAD zaken bekijken zou direct mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkara
  • Laatst online: 06-03 20:19
Ik ga zelf een simpel pctje in elkaar zetten om Cinema 4D opzetjes mee te maken en wat te gamen, en daar ben ik voor 800, weet niet of je een Dell Precision voor dezelfde prijs moet willen. Er zijn tussenpaden, waar jij componenten kiest uit een voorgeselecteerd lijstje door de bouwer en je niet zelf de build hoeft te doen maar wel flink wat controle hebt over wat er in komt te zitten.
Daarnaast, die bieden vaak ook garantie, ik heb sommige van hun zien oplopen tot 4 jaar on-site garantie en dan kun je veel dichter bij de 500 blijven.

Met betrekking tot CAD bekijken, dat is niet enorm moeilijk, maar de verleiding om er even iets aan te willen veranderen, of er omheen te lopen in een RTE, een GPU zou best wel eens nuttig kunnen zijn. Je hebt geintegreerde Intel HD 630, tot 1GHz van de CPU maar hoe ver je daar mee komt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:18:
CAD tekeningen bekijken zal op een Pentium G4560 ook probleemloos gaan en boekhouden helemaal. Scheelt ruim €100,-.
Let op dat een H110 moederbord van een recent bios moet zijn voorzien voordat de genoemde cpu's ondersteunt worden.
Bedankt, dit neem ik mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
wimmel_1 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:35:
Wat staar er nú voor een systeem? Een .DWG viewer (voor (Auto) CAD bestanden) vraagt niet veel van een systeem en draait zélfs op een 15 jaar oude P4 gewoon goed, het wordt pas interessant om naar een extra (ge-certificeerde) GPU + bijbehorende hardware te gaan kijken als je ook zélf dat soort tekeningen wil gaan maken.
Er staat nu een oude laptop die op punt van instorten staat. Door weinig intern geheugen en oude harde schijf is deze ook erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
MedionAkoya schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 23:30:
505 euro is wel erg mager voor een aannemer. :+
Hoe groot is zijn bedrijf?

Ik heb zelf bij stage bij een GWW-aannemer (70 man) gelopen en daar loopt iedereen in laptops met een docking station rond.
Waarom laptops? Het werd vaak ook meegenomen in de keet om mail te beantwoorden en er werd een urenregistratie bijgehouden. Eenmaal op bedrijfsbureau ging diegene weer verder op een docking station met twee beeldschermen. Let op: men was bang voor diefstal. Dus laptops werden altijd naar huis meegenomen en laptops werden voorzien van Bitlocker. Dus tekeningen en calculatie jatten werd een stuk moeilijker gemaakt.
Wat heeft de prijs van een systeem te maken met grootte van een bedrijf?
Vereiste van de aannemer is juist een desktop ipv een laptop, aangezien de huidige laptop op dit moment nooit zijn kantoor uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
henri8096 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:04:
[...]

In dat geval als het bij eenvoudige autocad tekeningen bekijken blijft dan gaat dit prima lukken.
En met videokaart en extra geheugen zit je wel goed om in de toekomst eventueel
ook nog 3D-coördinatie te gaan doen.
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
mcDavid schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 17:04:
Als je 2 schermen aan wilt sluiten, waarom kies je dan niet voor een moederbord met 2 digitale videoaansluitingen? Zoals deze: pricewatch: MSI H110M ECO

Voor de rest prima machine. CPU is overkill, maar zo is'ie wel prima geschik om op te AutoCAD'en.
Als iemand er fulltime op gaat ontwerpen, zou een FirePro/Quadro GPU en evt. wat meer geheugen misschien lekker zijn, maar echt nodig is het niet.
bedankt voor je feedback!

Heb even gekeken, maar de MSI H110M ECO heeft ook 1 digitale en 1 analoge output? Zie ook Compare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
CMD-Snake schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:41:
Je gaat dit ding gebruiken om geld mee te verdienen? Ik zou dan geen zelfbouw doen.

Bij bedrijfsmatig gebruik zou ik kiezen voor een kant-en--klare PC van HP of Dell zakelijk. Dan heb je volop garantie op het ding en ondersteuning als er problemen zijn. Bij zelfbouw zal je bij problemen namelijk zelf het uitzoekwerk moeten doen waarom iets niet werkt. Dan kan je pas garantie claimen op een onderdeel.

Dell is momenteel goedkoper dan HP, dus je kan de volgende dekstops overwegen:
pricewatch: Dell Precision T3620-3PRKK MT
pricewatch: Dell Precision T3620-NYGY0 MT

Ze zijn wat duurder dan je zelfbouw, rond de 700-800 euro inclusief BTW. Deze kan je natuurlijk terug krijgen als ondernemer. De PC's hebben een lichte Quadro kaart erin zitten, dus CAD zaken bekijken zou direct mogelijk moeten zijn.
Deze pc's hebben om te beginnen al een HDD schijf erin zitten, terwijl ik tegenwoordig voor de basis schijf niet anders meer wil dan SSD. Eventuele tweede (archief/backup) schijf kan natuurlijk wel prima HDD zijn, maar booten moet je mijns inziens niet meer willen op HDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
pvkekem schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:18:
Deze pc's hebben om te beginnen al een HDD schijf erin zitten, terwijl ik tegenwoordig voor de basis schijf niet anders meer wil dan SSD. Eventuele tweede (archief/backup) schijf kan natuurlijk wel prima HDD zijn, maar booten moet je mijns inziens niet meer willen op HDD.
Je kan er altijd zelf nog een SSD inzetten als je dat wil. Garantie blijft. Je kan ook de PC bestellen met SSD.

Ik zou toch voor dit soort kant-en-klare workstations gaan boven zelfbouw als het voor bedrijfsmatig gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
CMD-Snake schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:21:
[...]

Je kan er altijd zelf nog een SSD inzetten als je dat wil. Garantie blijft. Je kan ook de PC bestellen met SSD.

Ik zou toch voor dit soort kant-en-klare workstations gaan boven zelfbouw als het voor bedrijfsmatig gebruik is.
Oke, goed punt. Ik zal het in ieder geval als alternatief aanbieden in mijn offerte. Dan kan de klant zelf kiezen voor meer garantie of meer risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
pvkekem schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:31:
[...]

Oke, goed punt. Ik zal het in ieder geval als alternatief aanbieden in mijn offerte. Dan kan de klant zelf kiezen voor meer garantie of meer risico.
Alleen ga dan niet voor een precision van 800 euro, dat is nergens voor nodig. Zoals eerder al gemeld, autocad files bekijken gaat prima op een beetje rappe dualcore pentium of i3.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
maratropa schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:33:
[...]

Alleen ga dan niet voor een precision van 800 euro, dat is nergens voor nodig. Zoals eerder al gemeld, autocad files bekijken gaat prima op een beetje rappe dualcore pentium of i3.
Oke, wat vind je van deze systemen (met de kanttekening dat ik er direct een SSD schijf bij zet, waar vanaf Windows zal gaan draaien):

pricewatch: Dell Precision T3420-C365V SFF
pricewatch: Dell OptiPlex 3040-2VC40 MT

(mijn voorkeur gaat toch uit naar i5... heb het gevoel dat je er anders over een jaar spijt van hebt... Of is dat totaal onterecht?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pvkekem schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:38:
[...]

Oke, wat vind je van deze systemen (met de kanttekening dat ik er direct een SSD schijf bij zet, waar vanaf Windows zal gaan draaien):

(mijn voorkeur gaat toch uit naar i5... heb het gevoel dat je er anders over een jaar spijt van hebt... Of is dat totaal onterecht?)
Voordeel van de Optiplex is ook dat hij standaard Windows 10 Pro heeft, de Precision wordt geleverd met Windows 7.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
pvkekem schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:38:
[...]

Scoor dan een vostro? (mits deze verder voldoet)

http://www.dell.com/nl/be...mall-desktop/pd?ref=PD_OC

kun je zelf kiezen of je i3 of i5 wilt. wel 4gb misschien is meer handig. zit ssd al bij.

Alleen als er alleen maar autocad 2d tekeningen op bekeken worden dan moet je echt niet te veel willen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
maratropa schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:47:
[...]

Scoor dan een vostro? (mits deze verder voldoet)

http://www.dell.com/nl/be...mall-desktop/pd?ref=PD_OC

kun je zelf kiezen of je i3 of i5 wilt. wel 4gb misschien is meer handig. zit ssd al bij.

Alleen als er alleen maar autocad 2d tekeningen op bekeken worden dan moet je echt niet te veel willen.
Ziet er opzich goed uit, maar wil wel minstens 8GB leveren...kan dat niet kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
pvkekem schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:06:
[...]

Ziet er opzich goed uit, maar wil wel minstens 8GB leveren...kan dat niet kiezen?
volgens mij kun je dell altijd wel bellen en vragen of er nog ram bij kan?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
aReaRe schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:46:
Voordeel van de Optiplex is ook dat hij standaard Windows 10 Pro heeft, de Precision wordt geleverd met Windows 7.
Er zit een Windows 10 Pro licentie ingebakken in de UEFI.

Veel zakelijke modellen worden nog altijd met Windows 7 geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkekem
CMD-Snake schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:00:
[...]

Er zit een Windows 10 Pro licentie ingebakken in de UEFI.

Veel zakelijke modellen worden nog altijd met Windows 7 geleverd.
Goed om op te letten, wil inderdaad wel Windows 10.
maratropa schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:29:
[...]

volgens mij kun je dell altijd wel bellen en vragen of er nog ram bij kan?
Goed idee!

Thanks allemaal voor de ideeën, ik had wel een aantal kant-en-klare desktops gevonden, maar niet zo mooi als deze dell's. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
pvkekem schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:31:

Goed om op te letten, wil inderdaad wel Windows 10.
Als je de Precision besteld via de site van Dell kan je deze configureren. Kan je ook het geheugen uitbreiden en een SSD plaatsen. Alhoewel die laatste best duur kan zijn bij een OEM. Je kan dan ook aanvinken dat je Windows 10 voor geïnstalleerd wil hebben. Standaard krijg je anders Windows 7 met een DVD waar Windows 10 op staat.
Pagina: 1