Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nieuw desktop voor gamen/programmeren

Pagina: 1
Acties:

• Replacement
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zal gebruikt worden om te gamen en programmeren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen exact budget, maar ik zou niet boven de 2500eur gaan (tenzij er een goede reden is).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD Evo 850 500GB, 27" 1440p @ 60hz en randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Case, PSU, Mobo, CPU + koeler, RAM, grafische kaart, M.2 ssd

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte voorkeuren. Ik heb zitten twijfelen tussen I7 7700k en Ryzen 1700(x), maar bij het programmeren zullen die extra cores/threads toch wel verschil maken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc zou toch de komende 3-4j de laatste games moeten kunnen spelen op 1440p aan liefst zo hoog mogelijke kwaliteit.

Ga je overklokken?
Ik zou de CPU wel licht overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies! Past alles bij elkaar? Zie onderstaande lijsten.
Ik heb ook al wat alternatieven gezocht andere zijn natuurlijk ook welkom.
Bv. zou het alternatieve mobo ook al voldoende zijn?

Huidige lijst
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 402,95€ 402,95
1Gigabyte GA-AX370-Gaming 5€ 213,95€ 213,95
1Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G€ 818,-€ 818,-
1Fractal Design Define C Window€ 81,-€ 81,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 51,-€ 51,-
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 207,05€ 207,05
1Corsair RM650x€ 104,95€ 104,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 239,90€ 239,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.118,80

Alternatieven
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 347,95€ 347,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 124,-€ 124,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 142,95€ 142,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 614,90

Alvast bedankt voor jullie input!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

Je alternatieve voorstel ziet er wat mij betreft een stuk beter (en betaalbaarder) uit dan het eerste voorstel. Eventueel zou je nog een 6 core kunnen overwegen. Voeding lijkt me aan de zware kant, gaat ook prima lukken met 550 watt. Qua programmeren weet je waarschijnlijk zelf het beste hoeveel eisen je werkzaamheden van de processor vragen. Als je regelmatig grote projecten build heb je wel wat aan een snelle CPU, maar mijn ervaring is dat het over het algemeen nu niet het meest CPU intensieve werk is.

Oh ja: een GTX1080Ti koop je om nu de maximale prestaties te hebben op de hoogste instellingen. Je systeem wordt er niet echt veel toekomstbestendiger van. Dat gaat je gewoon niet lukken met de kaarten van vandaag. Dan kan je beter nu een iets lichtere kaart kopen en over een paar jaar nog eens een upgrade doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Tribits op 23-04-2017 00:17 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maak je gebruik van de extra cores, dan Ryzen 7, dat is een no brainer.
Verder zou ik juist de 1700 aanraden omdat je toch wat wil overclocken. Ik heb er zelf ook eentje en ze clocken over het algemeen vrij aardig. Die van mij loopt op 3,5ghz met 1,26v wat vrij typisch lijkt te zijn. Het mooie is dat de CPU nu ook niet meer voorbij de 1,26v gaat, terwijl die stock behoorlijk kan pieken. 1,38v was wel het maximale dat ik heb gezien. Ryzen clockt zeer agressief terug en omhoog voor stroombesparing wat wel fijn is. Dit is alleen fijner. 500mhz erbij en lagere maximale voltages. :P

Qua GPU, tja. AMD Vega zit eraan te komen. Volgende maand zouden ze moeten verschijnen en deze GPU's zullen eindelijk de concurentie aan moeten gaan met de GTX1070, 1080 en afhankelijk van wat we krijgen ook de GTX1080Ti en de Titan Xp. Al die GPU's zijn eigenlijk overpriced en zouden eens moeten gaan dalen in prijs. Ook zal Vega merkbaar beter presteren in DX12 titels, dat zit er dik in, naast waarschijnlijk vergelijkbare prestaties in DX11 met Nvidia's GPU's. Dat is het wachten waarschijnlijk wel waard, al is het maar omdat er dan eens concurrentie kan komen. Kan je alsnog een GTX1080Ti kopen, maar hopelijk voor heel wat minder. Het ligt er een beetje aan waar AMD mee komt.

In ieder geval is een X370 build in de meeste gevallen overkill. Eigenlijk alleen zinvol als je crossfire wil draaien, een vereiste voor SLI aangezien dat niet eens kan op een B350 bordje of als je extreem wil overclocken. Ryzen krijgt het in de regel heel moeilijk bij 3,9ghz qua overclocken. Een X370 bordje kan het verschil maken naar 4ghz vanwege betere VRM's, maar dat is niet gegarandeerd. Verder kom je meestal ook niet qua overclocking. Je loopt hier tegen een voltage limitering aan. In de regel is het verstandig om Ryzen niet voorbij de 3,7ghz te pushen omdat het voltagegebruik na dat punt behoorlijk toeneemt voor een stabiele overclock. Tot 3,7ghz komen lukt de meeste Ryzen's ook. Het blijft een loterij wat je CPU precies kan maar 3,7ghz lijkt niet erg moeilijk.

Het duurdere geheugen biedt ook bijna niks extra's over 3200c16. De voeding is ook overkill aangezien de RM550X eigenlijk al een beetje overkill is. Wel een goede voeding en zeker aan te raden om voor kwaliteit te gaan.

Dat is dus mijn advies. Kan je even wachten, dan zou ik dit aanraden. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Futureproofing betreffende PC's is toch vooral zoveel mogelijk geld in de zak houden voor latere upgrades, als je het mij vraagt.

Dus een 1070 ipv een 1080Ti. Zodat je over 2~3 jaar weer kan updaten als performance is verbeterd.
Geen moederbord van 213 maar eentje van 90, of 145 als je per se wilt overclocken.
Geen Ryzen 7, maar een Ryzen 5, want de 7 heb jij niet nodig volgens mij. Je vertelt niet wat voor programmeren je doet maar de 8 cores van Ryzen 7 zijn vooral voor rendering nuttig, voor gamen niet. En voor programmeren heb je geen 8 cores nodig verwacht ik.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waarom geen tweede 27" ernaast met dit budget en primaire usecase programmeren? Lijkt me een veel betere investering dan de duurste GPU.

• Replacement
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08-2023
Allen,

Bedankt voor het advies, hier heb ik echt veel aan!

Ik zal het alternatief volledig toepassen, lichtere voeding nemen en nog wat wachten op de Vega of een lichtere kaart kopen.

Hebben jullie een idee of de standaard wraith koeler voldoende koelt om te OC'en?

[ Voor 18% gewijzigd door Replacement op 24-04-2017 08:48 ]

Pagina: 1