Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomONeill
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08 12:39

TomONeill

How much is that doggie...

Topicstarter
Hoi mede-Tweakers,

Een weekje geleden heb ik een nieuwe laptop aangeschaft, namelijk de HP 15-ay128nd.
Ik ben er best tevreden mee, maar mijn oude laptop (Acer Aspire V3-731-B9606G50Mak) had een stuk beter WiFi bereik. De laptop staat op precies dezelfde plek en heeft 2/4 streepjes, waar de vorige altijd vol bereik had. Ik merk ook dat de snelheid van het internet een stuk lager ligt. Soms valt het zelfs helemaal weg. Het gekke is dan ook dat als ik de laptop schuin omhoog duw, dus dat de onderkant vrij is, dan komt het bereik meteen terug tot zelfs vol en is het weer sneller.
Ik gok dat de antennes dus over de onderkant lopen en helemaal niet goed geplaatst zijn. Mijn eerste instinct zou dus zijn om 'm open te maken en de antennes te verplaatsen, maar voor een nieuwe laptop is dat eigenlijk van de zotte.

Het alternatief is om de netwerk adapter te vervangen, maar ook dan moet ie open en denk niet dat het probleem dan is opgelost.
Volgens mij, wat ik online kan vinden, zit er in de oude laptop (dus die Acer) een Qualcomm Atheros AR5BWB222.
In mijn huidige laptop zit een Intel Dual Band Wireless-AC 3168 met aansluiting M.2.
De Acer is stuk, maar kan niet vinden of de Qualcomm ook een M.2 aansluiting heeft zodat ik die kan gebruiken in mijn nieuwe. Ik vraag mij ook af als ik een Intel Dual Band Wireless-AC 8265 (hogere generatie) koop, het probleem dan is opgelost. De release date van de huidige chip is Q1 2016 en dat is nog niet eens zo heel oud.

Kan iemand mij suggesties geven over het oplossen van dit probleem? Ik heb de meest recente drivers ook geïnstalleerd, maar dat helpt niets.

In the window.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Streepjes zeggen niet zoveel wat zijn de db waardes ? Meestal kan je die in je router vinden en op je laptop met tooltjes als inssider.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:43
Ik zou eens de onderkant open maken en kijken of je antenne kabels wel goed vast zitten op je WiFi kaart.
De antennes lopen door het scherm heen en als er eentje half los Is en je tilt hem op en krijgt vol signaal dan kan het daar aan liggen.
Of het Is gewoon een hele slechte ontwerpfout van hp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als het om een nieuwe laptop gaat, kijk *heel* goed dat je geen dingen open maakt waarmee je je warranty void. :)

Sowieso, misschien geen slecht idee terug te gaan naar de winkel en vragen of zij het willen fixen. Met een laptop die nog geen paar weken oud is zou ik geen risico's nemen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomONeill
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08 12:39

TomONeill

How much is that doggie...

Topicstarter
O ja, het probleem doet zich voor als ik wat verder van de router af zit.
DukeBox schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:22:
Streepjes zeggen niet zoveel wat zijn de db waardes ? Meestal kan je die in je router vinden en op je laptop met tooltjes als inssider.
De dBm op de router kan ik niet vinden in de config, maar ik kan je wel vertellen dat het een Experiabox v8 is.

Als ik direct naast de router zit kan InSSIDer mij het volgende vertellen:
Radio signal: -33 dBm
Channel 6
Max Data Rate 144.40
Phy Types: b, g, n
Recommended: 6
Min Data Rate: 1.00

Met een muur ertussen (maar wel open deur):
Radio signal: -43 dBm
Max Data Rate 144.40

Boven (deur dicht):
Radio signal: -58 dBm / -62 dBm (wisselt een beetje)
Max Data Rate 144.40

Ik heb net wel mijn channel verlaagd (dat is toch een lager MHz dus verder bereik?) en
nu staan de streepjes staan wel vol. De snelheid lijkt nu eigenlijk ook goed te zijn... Ik kijk het nog even aan.

In the window.