Wiellager kapot kort na APK

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-10 10:36
Mijn auto is twee weken geleden goed gekeurd voor de APK bij de merkdealer.

Vanmorgen merkte ik tijdens het rijden ineens een 'helicoptergeluid' bij het linkerachterwiel. Mijn conclusie is dat de wiellager het heeft begeven.

Los van het feit dat deze nu vervangen moet worden, kwam ik in een gevaarlijke situatie terrecht (snelweg, vluchtstrook).

Had de dealer dit kunnen zien aankomen? Of is het mogelijk dat een 'goede' lager in twee weken (300km) zo kapot gaat dat het helicoptergeluid overheerst bij 40km/u?

Ik wil graag weten of ik de kosten van het vervoer naar de garage kan verhalen op de dealer.

Update
Iedereen bedankt. Het is dus goed mogelijk dat hij kapot is gegaan na de APK. In dat geval, heeft de dealer correct gehandeld en is dit een geval van pech!

[ Voor 12% gewijzigd door Aphelion op 22-04-2017 09:48 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Wiellager kan van het ene op het andere moment kapot gaan. Valt niet te voorspellen. Putdeksel raken kan bij wijze van spreken de spreekwoordelijke druppel al zijn.

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Neuh, een wiellager werkt prima en kan dan ineens stuk gaan. Bij de APK kan alles prima zijn en onderweg naar huis kan je ineens gekke geluiden gaan horen. 300 Kilometer rijden is alweer een enorme afstand na de momentopname die de APK is.

[ Voor 21% gewijzigd door AtleX op 22-04-2017 09:43 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Een apk is geen 100% keuring van je auto, het is geen (grote) beurt. En ook bij het laatste zijn er altijd onderdelen waar niet gekeken kan worden.

Dingen gaan kapot, helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:42
Een wiellager gaat langzaam stuk en is al langer hoorbaar voordat hij het begeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-10 17:08
Wiellagers mogen zover ik weet niet hoorbaar zijn en er mag geen overmatige speling te detecteren zijn tijdens de APK. Als beiden niet het geval was is het inderdaad correct goedgekeurd.

Het kan natuurlijk altijd kapot gaan, dat kan een APK ook niet voorkomen of aan kunnen zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
Een wiellager controleren is onderdeel van de APK.
Fly-guy schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:43:
Een apk is geen 100% keuring van je auto, het is geen (grote) beurt. En ook bij het laatste zijn er altijd onderdelen waar niet gekeken kan worden.

Dingen gaan kapot, helaas.
Dat ben ik met je eens, maar de APK is een veiligheidscheck met als onderdeel de lager. Als de APK daar niet op zou controleren is de hele keuring een beetje zinloos.
RoaDHouse schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:44:
Een wiellager gaat langzaam stuk en is al langer hoorbaar voordat hij het begeeft.
Dat is een beetje mijn punt. Als dit merkbaar was (speling bijv. tijdens een APK) hadden ze het moeten zien. Maar, zoals AtleX zegt, kan het ook 'ineens' zijn.

Het is dus belangrijk of dit te voorzien was :)

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een wiellager kan idd op vrij korte termijn het begeven. Ene week nog niks aan de hand, volgende week einde verhaal.
Ik wil graag weten of ik de kosten van het vervoer naar de garage kan verhalen op de dealer.
Kans lijkt me dus zo goed als 0. Sowieso wordt bij een APK niet alles gechecked, en een garantie is het al helemaal nooit. Het is een momentopname, niet meer, niet minder.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aphelion
Iedereen bedankt. Het is dus goed mogelijk dat hij kapot is gegaan na de APK. In dat geval, heeft de dealer correct gehandeld en is dit een geval van pech! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
Aphelion schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:48:
Iedereen bedankt. Het is dus goed mogelijk dat hij kapot is gegaan na de APK. In dat geval, heeft de dealer correct gehandeld en is dit een geval van pech! :)
De dealer heeft gewoon niet goed gekeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RoaDHouse schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:48:
[...]

Dikke onzin natuurlijk. De dealer is niet helderziend, als een lager goed is op het moment van keuren, kan hij niet voorspellen of dat na enkele weken nog het geval is.

Een keuring is een moment opname. Zegt niks over wat er weken later aan de hand is met de auto.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-10 14:38
RoaDHouse schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:48:
[...]

Als je het niet weet zeg dan niks. Een wiellager heeft veelal sterkte in radiale richting. En met name verticaal gerichte belasting kan het doodvonnis zijn voor een lager.

Het helicopter geluid is een afgeplat balletje, dit kan geleidelijk gaan maar ook na een flinke kuil in de weg. Hoe dan ook, heeft het geen speling en zijn er geen rare geluiden te horen is het goedkeur.

Dit is pech, jammer maar helaas soms gebeurt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
Nico_GTR schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:23:
[...]

Als je het niet weet zeg dan niks. Een wiellager heeft veelal sterkte in radiale richting. En met name verticaal gerichte belasting kan het doodvonnis zijn voor een lager.

Het helicopter geluid is een afgeplat balletje, dit kan geleidelijk gaan maar ook na een flinke kuil in de weg. Hoe dan ook, heeft het geen speling en zijn er geen rare geluiden te horen is het goedkeur.

Dit is pech, jammer maar helaas soms gebeurt dat.
Ik heb nog nooit een wiellager spontaan kapot zien gaan.

Het is een langzaam proces wat je ruim van te voren hoort aankomen. Als je bij de keuring de wielen vrij zet op de brug en je draait het wiel hoor je al dat hij stervende is.

De auto is dus gewoon niet goed gekeurd. Bij een uitlaat en rem-slangen (leidingen) is dat een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RoaDHouse schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:40:
[...]

Dat jij iets nog nooit gezien hebt, wil niet zeggen dart het niet kan.
Het is een langzaam proces wat je ruim van te voren hoort aankomen.
Dat kan ja. En het kan ook wel eens heel snel gaan. Niet alles gaat altijd op dezelfde manier stuk.
De auto is dus gewoon niet goed gekeurd.
Nogal onzinnige uitspraak natuurlijk. Een keuring is altijd een moment-opname, geen garantie voor de toekomst. Een monteur is nooit helderziend en kan nooit voorspellen wat er in de toekomst gebeurt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RoaDHouse schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:40:
SKF heeft daar een leuk boekje voor: Handboek Wentellagers. Daaruit kan je o.a. leren dat de levensduur van individuele lagers niet goed te voorspellen is, alleen een gemiddelde levensduur is te voorspellen. Het ene lager gaat langer mee dan het andere lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het zou natuurlijk wel veiliger kunnen, door onderdelen die een bepaalde gebruiksduur/intensiteit hebben overschreden verplicht te vervangen en radiografisch onderzoek te doen bij kritieke onderdelen, maar bij een auto is (zeker het laatste) dat wel wat wel overkill

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 22-04-2017 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoaDHouse
Een wiellager gaat niet van de 1 op de andere seconde stuk, een beetje monteur zal dit bevestigen. Ik heb het nog nooit meegemaakt in al die jaren dat ik in een garage hebt gewerkt.

Als ik de auto had gekeurd had ik het gelijk opgemerkt.

Of er moet een fabrikage fout van toepassing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

wildhagen schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:45:
Nogal onzinnige uitspraak natuurlijk. Een keuring is altijd een moment-opname, geen garantie voor de toekomst. Een monteur is nooit helderziend en kan nooit voorspellen wat er in de toekomst gebeurt.
En het huis openmaken om de conditie van een lager te bepalen is ook niet rendabel.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RoaDHouse schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:55:
Een wiellager gaat niet van de 1 op de andere seconde stuk, een beetje monteur zal dit bevestigen.
True. Maar het gaat hier ook niet om seconden, het gaat hier om weken. En dan is het opeens weer wel prima mogelijk verder.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Een wiellager gaat niet van de 1 op de andere seconde stuk, een beetje monteur zal dit bevestigen. Ik heb het nog nooit meegemaakt in al die jaren dat ik in een garage hebt gewerkt.

Was ook 300 km. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45

Draai het verhaal eens om: Als een klant 3 weken na de keuring bij jou terug zou komen met een kapot wiellager. Zou je die klant dan zijn geld teruggeven of die lager kostenloos vervangen? Of zou je dan toch stellig overtuigd zijn dat het in de tussentijd mis moet zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kennelijk heb je dan nog niet lang genoeg met wiellagers gewerkt dat je met deze stelligheid dit volhoudt. Een lager kan op een volkomen random momenten botweg breken. Een trilling, een kuiltje een drempel (of een ritje op Belgische wegen) en lager stuk.
Zelf ook ervaren in een 2002 Crysler pt Cruiser: ca 50 km/u, bocht, gat in asfalt niet te ontwijken en paf.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nico_GTR
mcDavid schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 11:11:
[...]

Draai het verhaal eens om: Als een klant 3 weken na de keuring bij jou terug zou komen met een kapot wiellager. Zou je die klant dan zijn geld teruggeven of die lager kostenloos vervangen? Of zou je dan toch stellig overtuigd zijn dat het in de tussentijd mis moet zijn gegaan.
Ik weet wel dat ik voortaan naar Roadhouse ga voor APK inderdaad. Hele auto heeft dan weer een jaar extra garantie. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-10 13:29
Ja inderdaad. Naast APK keurmeester is hij ook waarzegger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Apk is een momentopname.

Ze kunnen niet alles ontleden om te kijken of er binnenkort iets kapot gaat draaien. Een wiellager loopt zn vet een keer kwijt of wordt te heet. En ja kan prima dat bij apk niks hoorbaars is en om het goed te horen moeten de remblokken uit de klauw zodat je alleen het lager hoort en 3 weken later defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
Gelukkig hebben jullie veel kennis van auto's _/-\o_ maar niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

RoaDHouse schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:06:
Ik heb anders wel op school "montage en onderhoud" gehad, en daar moest ik ook de conditie van lagers bepalen ;)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
Volgende week stap ik wel naar binnen bij Wielens, die zijn expert op dit gebied en kunnen me vast duidelijk uitleggen of ik gelijk heb of niet.

Je kan mij niet wijs maken dat bij een apk dit niet opgemerkt is. Ik hoor gelijk bij het rijden of een wiellager naar de kloten gaat of is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:41
Zelfde met een Corsa C (2003) gehad. Tweedehands gekocht. Bij de proefrit hoorde ik bij het sturen iets niet helemaal lekker gaan. Onderhandeld dat het gerepareerd zou worden. En de auto zou met een nieuwe APK afgeleverd worden. Bij afleveren werd verteld dat er een nieuwe wiellager + steekas onder de auto gezet was. Defecte wiellager met productiejaar 2003 mocht als aandenken mee.

Een lege tank verder ineens een vreemd geluid, bij terugkomst bij de dealer zijn ze meteen aan het werk gegaan. Mocht er ook gewoon bij zijn en snel werd duidelijk dat de nieuwe vervangen wiellager wederom kapot was. Die is wederom netjes vervangen, en deze kapotte met productiejaar 2015 kreeg ik als aandenken mee naar huis. In deze lager zag je duidelijk een gescheurde kogel. Productiefout / drempel of kuil / slechte smering / whatever Wie zou het zeggen? Het is netjes gemaakt. Twee relikwiën en 1,5 jaar verder tuf ik er nog steeds iedere dag 100km mee rond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
APK is een momentopname. Ik heb mijn auto ook wel eens met licht zingende wiellagers door de keuring gehad. Die hoor je nagenoeg niet bij met de hand draaien en op hoge snelheid overstemt de rest van de geluiden het gejengel van die lagers.
Ik heb ze vervolgens samen met achterremmen laten vervangen. 2000 kilometer later kwam er oorverdovend geluid uit de kofferbak en bleek het nieuwe lager kapot.

Bij APK zijn er gewoon marges wat nog wel en niet kan. Sommige dingen zijn adviescodes voor, veel dingen niet. Zo had ik ooit een golf met versleten achterasrubbers. As kon meer dan een centimeter heen en weer. APK eis is dat het vast zit, en dat zat het, dus mag je het niet afkeuren totdat het moment komt dat het doormidden ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-10 09:40

Als monteur moet jij ook kunnen bevestigen dat een kuil, of een stoeprandje ook de oorzaak kan zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:32
RoaDHouse schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:23:Ik hoor gelijk bij het rijden of een wiellager naar de kloten gaat of is.
Ik geloof best dat jij naar aanleiding van een geluid kan concluderen dat een wiellager binnenkort kapot gaat.

Maar betekent dat andersom, dat wanneer er niets te horen is, dat het uitgesloten is dat het ding stuk gaat? Daar heb ik mijn twijfels bij.

Zelf een keer met gladheid zijwaarts tegen een stoeprand aangeschoven, 100km verder de auto maar stil gezet omdat ik het niet meer vertrouwde. Had jij dat een maand ervoor kunnen voorspellen? Dan ben jij wel een heel goede monteur...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-10 16:19
Maar even kort samengevat de APK regel is, lager mag geen hoorbare of voelbare trilling hebben, en geen speling hebben.

https://handboek.rdw.nl/r...gers/Paginas/default.aspx

Als die wel hoorbaar is en je komt door de keuring en je weet dit, en adviseert anderen ermee door te rijden, doe je iets niet goed denk ik.

Een lager wat 2000km later kapot is Chinese low quality aftermarket en anders niks. Neem voortaan SKF of Bosch oid. Autodoc en MRauto staan er genoeg op.

Ik geloof niet dat ik graag bij JGC in de auto stap met zijn achteras.
Tens schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:12:
[...]

Als monteur moet jij ook kunnen bevestigen dat een kuil, of een stoeprandje ook de oorzaak kan zijn.
Ja maar dan had het lager al genoeg speling om een stoeprandje de druppel te laten zijn. Iets als een lager kan pas kapot gaan als er reeds voldoende speling is. Dit is maar heel weinig en altijd hoorbaar. En hoorbaar = afkeur.

Uitzondering hierop uiteraard zijn lage kwaliteits lagers welke sneller stuk gaan vanwege zachter staal, grotere toleranties etc.

[ Voor 38% gewijzigd door pennywiser op 22-04-2017 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Naast dat een wiellager naar mijn mening echt wel een onderdeel is wat van goed naar defect kan binnen 10 kilometer is het belangrijk om te vermelden dat TS naar een dealer is geweest. Die gaat echt niet lagers controleren overslaan om dan:
a. mogelijke omzet mis te lopen op lagers en arbeidsuren;
b. bij een steekproef van RDW een notitie krijgen(ik dacht 3x is APK keurmeesterschapcertificaat kwijt);
c. een klant de weg op sturen met een ondegelijke auto.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dealer/geen dealer zegt mij niets, die leveren geen beter werk dan onafhankelijke garages. Er zijn slechte dealers genoeg en ook genoeg goede vakgarages. Dealers zijn wel altijd duurder en zijn goed in inspelen op gevoel, dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:04
Waar komt dat idee vandaan dat een APK de complete auto checkt (in een klein uurtje). Dat is vrijwel onmogelijk, vandaar ook dat er APK's aangeboden worden van zo'n 20 euro.

APK checkt op veiligheid, waarbij een boel onderdelen genegeerd worden. Het boeit een APK keurmeester ook niet of jouw raamrubbers lekken, de rechter achterruit gescheurd is, jouw centrale vergrendeling het niet doet (zolang de deuren maar sluiten), dat de distributieriem over 2 maanden vervangen moet worden of jouw bougies over tijd zijn.
Net als je met kapotte wiellagers geen direct gevaar (voor anderen) bent, zal dit enkel opgemerkt worden bij een zwiep van het wiel tijdens de keuring, mits deze hoorbaar genoeg is. Veel voorwielaangedreven auto's blijven met de achterwielen van de rollerbank, de geluiden bij hoge snelheid worden dus niet gecheckt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Even heel ff wat anders, helicoptergeluid kan ook losse wielbouten zijn, te meer als ze misschien een wiel dr af getrokken hebben om ff naar de remmen te kijken oid. Trek die eerst ff na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
pennywiser schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:27:
Maar even kort samengevat de APK regel is, lager mag geen hoorbare of voelbare trilling hebben, en geen speling hebben.

Als die wel hoorbaar is en je komt door de keuring en je weet dit, en adviseert anderen ermee door te rijden, doe je iets niet goed denk ik.

Een lager wat 2000km later kapot is Chinese low quality aftermarket en anders niks. Neem voortaan SKF of Bosch oid. Autodoc en MRauto staan er genoeg op.

Ik geloof niet dat ik graag bij JGC in de auto stap met zijn achteras.

[...]

Ja maar dan had het lager al genoeg speling om een stoeprandje de druppel te laten zijn. Iets als een lager kan pas kapot gaan als er reeds voldoende speling is. Dit is maar heel weinig en altijd hoorbaar. En hoorbaar = afkeur.

Uitzondering hierop uiteraard zijn lage kwaliteits lagers welke sneller stuk gaan vanwege zachter staal, grotere toleranties etc.
Ik bracht mijn auto bij de beun voor een grote beurt. Die draait aan de achterwielen en hoort dat het lager niet helemaal fris meer is, maar trillen deed het niet, geen speling en het was ook geen oorverdovend geluid. Die gooit er een klodder lagervet bij en het is weer stil. Ook niet weer gehoord daarna, maar advies van de beun was wel: volgende beurt gewoon vervangen, ook als het tussentijds niet gaat zingen. Waren lagers van QH overigens... niet de allerbeste lagers.

Volgende kleine beurt gedaan bij een garage. Stond daar voor een reparatie aan de airco, verder goede service, dus gunde hem ook een kleine beurt met achterremmen (TRW kit met schoen+cylinder) en wiellagers. SKF was niet te betalen bij hem, maar hij had ook goede lagers die goedkoper waren. Febi Bilstein... Inmiddels weet ik wel beter. Bij de garantie reparatie kreeg ik de opmerking dat mijn achteras het lager gesloopt had, want er zat roest aan de binnenkant. Mijn mening is dan: ik breng een auto naar de garage om te repareren, daar trekken ze lager van de achteras, kunnen zien dat er roest op zit en daar eventueel maatregelen tegen nemen voordat ze dat nieuwe lager erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mja star achterasje. Die moet er geheel onderuit om de rubbers te vernieuwen. 1 dag arbeidsloon, en garages doen dat meestal met 2 man. Je kan levensduur verlengen door niet te vaak scherp te willen sturen (overhellen strak bochtenwerk zeg maar) en door regelmatig de rubbers in te vetten met teflon spray oid. Geldt overigens voor alle onderstel rubbers. Ik leg overigens niet direct een verband tussen achteras en lagers. Hele onderstel beweegt als een gek en dat heeft geen invloed op de lagers, dus als er wat speling op een achteras bijkomt.. Beetje gezocht verhaal van je garage.

[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 22-04-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
RoaDHouse schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:06:
Ik mag het werkplaatshandboek schrijven. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
mrc4nl schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:09:
[...]

Ik heb anders wel op school "montage en onderhoud" gehad, en daar moest ik ook de conditie van lagers bepalen ;)
Ach ja.....je weet hoe monteurs over ons denken. ;) Ik denk niet minder over je hoor Roadhouse, even goede vrienden. Ik breng mijn auto bij je voor de APK, zeg je ff welke garage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-10 14:58

PauseBreak

derp!

pennywiser schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:27:
[...]

Iedere fabrikant kan een productiefoutje maken. Ik heb zelf op mijn vorige auto het wiellager rechtsvoor twee keer binnen 50km mogen laten vervangen ondanks dat dat SKF was. Je kunt altijd pech hebben, en dat initiële wiellager ging ook geluidloos defect. Van het ene op het andere moment, zonder dat er speling was te voelen of het lager geluid maakte tijdens de apk.
Het wiellager achter daarentegen kondigde zich al enkele weken van tevoren aan. Die ging geleidelijk aan steeds meer geluid maken.

Met andere woorden: Het kan allebei en soms heb je gewoon pech.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
True schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:39:
Naast dat een wiellager naar mijn mening echt wel een onderdeel is wat van goed naar defect kan binnen 10 kilometer is het belangrijk om te vermelden dat TS naar een dealer is geweest. Die gaat echt niet lagers controleren overslaan om dan:
a. mogelijke omzet mis te lopen op lagers en arbeidsuren;
b. bij een steekproef van RDW een notitie krijgen(ik dacht 3x is APK keurmeesterschapcertificaat kwijt);
c. een klant de weg op sturen met een ondegelijke auto.
Lichtelijk veranderd, het gaat tegenwoordig of binnenkort even afhankelijk van wanneer de nieuwe regeling ingaat op keurmeester zelf. Dus je raakt zelf het certificaatje kwijt na x keer.
Met andere woorden, meld jij een auto nog af voor een collega of is het wellicht slimmer om dat niet te doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
PauseBreak schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:32:
[...]

Iedere fabrikant kan een productiefoutje maken. Ik heb zelf op mijn vorige auto het wiellager rechtsvoor twee keer binnen 50km mogen laten vervangen ondanks dat dat SKF was. Je kunt altijd pech hebben, en dat initiële wiellager ging ook geluidloos defect. Van het ene op het andere moment, zonder dat er speling was te voelen of het lager geluid maakte tijdens de apk.
Het wiellager achter daarentegen kondigde zich al enkele weken van tevoren aan. Die ging geleidelijk aan steeds meer geluid maken.

Met andere woorden: Het kan allebei en soms heb je gewoon pech.
Beter zo dan dat ze er lustig op los rammelen met de luchtsleutel...heb ik ook wel gezien. Klant kwam binnen na 3 weken en ja zat weer speling op. Nico had uiteraard alles netjes op moment vastgezet. Collega komt erbij, pakt zijn luchtsleutel en rammelt het hele spul rustig vast en naar de filistijnen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Luchtsleutels worden vaak verkeerd gebruikt. Wielbouten 120Nm vast dat is met de hand los te maken. Ik heb mijn garage wel eens vervloekt omdat een wiel te vast zat en ik in het buitenland de ANWB moest bellen om een wiel te verwisselen. Vakantiemiddag naar de maan.

En lagers gaan niet ineens kapot, dat iemand de speling niet voelt of herkent of hoort in een lawaaiige garage is een ander verhaal. Uitzonderingen als fabricagefouten aandragen snap ik niet helemaal als argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Toch kan t wel, al vaak meegemaakt op allerlei voertuigen en verschillende varianten lagers. Wel minder tegenwoordig, vroeger met losse lagers in de remschijf en borgpen was pas drama. Tegenwoordig met wielnaaf is t allemaal wat beter

Je kunt t ook lange tijd niet horen. Wielnaafmoer net niet goed vast gezet, of net iets te hard en je hebt een sluipende moordenaar. En tussen moment dat een lager al gaar begint te worden en dat je t gaat horen zitten ook weer een tijd tussen.

Dus nee er zijn allerlei mogelijkhrfen. Men kan niet hard zeggen, dit had 3 weken terug bij apk hoorbaar moeten zijn.

Dat het wel zo was kunnen we niet oordelen, we waren er niet bij.

Er zijn ook slimme mensen die denken dat wd40 goed id, want lager lijkt stroef te lopen. Dat is het vet en met wd40 los je die op en lager gaat in no time kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nico_GTR schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:31:
[...]

Ach ja.....je weet hoe monteurs over ons denken. ;) Ik denk niet minder over je hoor Roadhouse, even goede vrienden. Ik breng mijn auto bij je voor de APK, zeg je ff welke garage?
Roadhouse? :? :?

ora et labora

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
RoaDHouse schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:23:
Volgende week stap ik wel naar binnen bij Wielens, die zijn expert op dit gebied en kunnen me vast duidelijk uitleggen of ik gelijk heb of niet.

Je kan mij niet wijs maken dat bij een apk dit niet opgemerkt is. Ik hoor gelijk bij het rijden of een wiellager naar de kloten gaat of is.
Ik ben het niet met je eens. Ik ben zelf vrachtwagenmonteur en heb geregeld te maken met wiellagers. Wiellagers kunnen binnen een paar kilometer helemaal naar de kloten gaan, zodra er een kleine beschadiging (door hitte oid) in de lagerschaal of het wiellager zelf komt kan het punt komen dat het wiellager vast komt te zitten en zo letterlijk weg smelt. Al een paar keer meegemaakt dat een chauffeur langs komt met de klacht dat zijn wiel los zit.

Zet je de auto binnen; krikt de as/wiel op en voila, wiel hangt er helemaal scheef onder.

U beledigt hier mede tweakers, maar zelf heeft u ook niet zo heel veel kennis van wiellagers/auto's.

Tevens mogen wiellagers een kleine speling hebben, voordat het afgekeurd wordt. Geluid mogen ze niet maken. Speling mag niet hoger zijn dat de opgegeven waardes van de fabrikant of de maximale waarde van de rdw wanneer de fabrikantwaardes niet aanwezig zijn.

In de link hieronder informatie uit het RDW handboek over de wijze van keuren.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
pwillemske schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:59:
[...]

Ik ben het niet met je eens. Ik ben zelf vrachtwagenmonteur en heb geregeld te maken met wiellagers. Wiellagers kunnen binnen een paar kilometer helemaal naar de kloten gaan, zodra er een kleine beschadiging (door hitte oid) in de lagerschaal of het wiellager zelf komt kan het punt komen dat het wiellager vast komt te zitten en zo letterlijk weg smelt. Al een paar keer meegemaakt dat een chauffeur langs komt met de klacht dat zijn wiel los zit.

Zet je de auto binnen; krikt de as/wiel op en voila, wiel hangt er helemaal scheef onder.

U beledigt hier mede tweakers, maar zelf heeft u ook niet zo heel veel kennis van wiellagers/auto's.

Tevens mogen wiellagers een kleine speling hebben, voordat het afgekeurd wordt. Geluid mogen ze niet maken. Speling mag niet hoger zijn dat de opgegeven waardes van de fabrikant of de maximale waarde van de rdw wanneer de fabrikantwaardes niet aanwezig zijn.

In de link hieronder informatie uit het RDW handboek over de wijze van keuren.
Ik beledig helemaal niemand, dan heb je het niet goed gelezen.

Voor de rest kan ik je niet serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 12:15
De manier waarop een garage de wiellagers checked bij een APK is de wielen de lucht in en met de hand aan het wiel draaien en luisteren.

Het visueel controleren van wiellagers gebeurd nooit bij een APK, het uitbouwen van de fusee, het vervolgens uitpersen van het wiellager en naderhand de boel weer inbouwen kan zo een uur werk zijn.

Mijn voorwiellagers zijn recent vervangen omdat ze lawaai maakten. Een harde "bonk bonk bonk bonk..." tijdens het rijden, niet alleen hoorbaar maar door de hele auto voelbaar (!). Heb ik toch wel 6 maand mee door gereden denk ik.

Op de 'APK manier' waren de wiellagers niet te horen, de garage vermoedde versnellingsbak, differentieel of homokineet. De enige manier waarop de wiellagers te horen waren was om de voorwielen van de grond te halen, de motor te starten en de wielen op snelheid rond te laten draaien. Dat is niet de APK-manier, en dus zouden de compleet vergane voorwiellagers vermoedelijk geen APK afkeur geweest zijn.

Anders is het als je zoals bij mijn vorige auto 2 draagarmen hebt laten vervangen, met direct daarna een APK keuring en de volgende dag een gescheurde aandrijfashoes hebt. Met het vervangen van de draagarmen zijn de aandrijfassen ook los geweest van het fusee dus een eventueel (beginnende) scheur moet dan wel opgevallen zijn of tijdens de werkzaamheden veroorzaakt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aphelion
AlexanderB schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 13:50:
Even heel ff wat anders, helicoptergeluid kan ook losse wielbouten zijn, te meer als ze misschien een wiel dr af getrokken hebben om ff naar de remmen te kijken oid. Trek die eerst ff na.
Een kleine update, ik heb inderdaad voordat ik besloot naar de garage te gaan eens naar de bouten gekeken. die er zaten er 4 van de 5! los. Geen idee of dit door de dealer niet goed is terug gezet. Opmerkelijk is het wel.

Ik heb ze zelf goed vastgezet en het probleem is inderdaad verholpen! De dealer zal ik nog vragen of zij dat wiel er af hebben gehaald, want mocht dit het gevolg zijn van niet goed vastzetten lijkt me dat kwalijk, maar evengoed onaannemelijk omdat zij met die pneumatische apparaten werken.

Gelukkig dus geen kosten aan een nieuwe wiellager, en weer van de schrik bekomen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Aphelion schreef op woensdag 26 april 2017 @ 17:42:
Een kleine update, ik heb inderdaad voordat ik besloot naar de garage te gaan eens naar de bouten gekeken. die er zaten er 4 van de 5! los.
"Officieel" moeten wielbouten na 50 km nog een keertje worden nagetrokken. Maar alleen toen ik 4 nieuwe banden kocht werd dat gezegd, als de garage het niet zegt en je het zelf niet doet kan dit inderdaad gebeuren.
maar evengoed onaannemelijk omdat zij met die pneumatische apparaten werken.
Een wielbout hoort met een momentsleutel te worden aangedraaid, en niet "zo vast mogelijk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-10 14:58

PauseBreak

derp!

Hier staat op iedere bon die te maken heeft met wielen dat er na 100km een keer moet worden nagetrokken. Er staat ook op welk aantal Nms dat moet (weinig, je kunt het al met de hand te vast zetten allemaal).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
RemcoDelft schreef op woensdag 26 april 2017 @ 17:57:
[...]

"Officieel" moeten wielbouten na 50 km nog een keertje worden nagetrokken. Maar alleen toen ik 4 nieuwe banden kocht werd dat gezegd, als de garage het niet zegt en je het zelf niet doet kan dit inderdaad gebeuren.

[...]

Een wielbout hoort met een momentsleutel te worden aangedraaid, en niet "zo vast mogelijk".
Oh, nou goed om te weten. Ik was in de veronderstelling dat die pneumatische spullen instelbaar waren op een bepaalde tegendruk, maar ik weet er te weinig van af ;).

Ik ga ze in ieder geval allemaal nog even nalopen voor de zekerheid. En weer een lesje geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Graag gedaan. 8)
Pagina: 1