Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gebruik van internet monitoren.*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Theo-Hof
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-04 10:18
Via een straalverbinding hebben wij maximaal 80 mb down en 65 mb up stream.
Het is voor de camping, is er een tooltje om continu het verbruik te monitoren?
Elke gast gebruikt nu maximaal 5 mb up en down.
Als de straalverbinding vol loopt dan willen we de up en down voor de gasten laten zakken naar 3 of 2 mb.
Vandaar de monitoring.

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Monitoring is relatief eenvoudig. Zo'n beetje iedere router kan je het verbruik op dat moment tonen.

Wat je wilt is echter geen monitoring maar een "slim" systeem wat de bandbreedte aanpast naar aanleiding van het gemonitorde gebruik.

En dan moet je een stap verder terug gaan: Wat wil je bereiken?
Als je de best mogelijke ervaring voor de gebruiker wilt bereiken dan is dit niet de juiste manier. Dit is als het gebruik van een tank om een zwaard te smeden. Je kunt daar beter een hamer voor gebruiken.

Ik denk dat het slimmer is om te kijken naar de inzet van QoS in zo'n geval. Daarmee zorg je dat verkeer wat sterk afhankelijk is van die bandbreedte beter gebruik er van kan maken terwijl verkeer wat ook wel wat langzamer kan zijn bandbreedte vrij geeft.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep.

Verder: wat is de bottleneck die 80/65Mbps oplevert? Is dat het (DSL?) abonnement of de WiFi-straalverbnding. Als het de straalverbinding is, kun je dat mogelijk tweaken met betere plaatsing, betere antenes of andere bridges om hogere bandbreedte op te leveren.

Maar nog stapje terug:
Ik veronderstel dat bezoekers nu klagen over hun verbinding (anders had je dit topic niet geopend). Weet je zeker dat het probleem wel zit in de (capaciteit van de) straalverbinding en niet bijv in gebrek aan airtime in het WiFi-netwerk op de camping zelf? Zo ja moet je daar wat doen, want zonder bruikbare airtime maakt de hoeveelheid bandbreedte die je beschikbaar hebt in de uplink weinig uit :o

Oslik blyat! Oslik!

• Theo-Hof
Nee de bezoekers klagen niet, totaal hebben we +/- 175 wifimodems op het terrein, per modem ongeveer 4 a 6 vakantie eenheden zoals caravans en tenten en elke verhuur eenheid heeft een eigen wifi modem. Elke wifi modem heeft naar de master een snelheid zo'n 700 mb up en download. De straalverbinding is op dit moment het flessehals. Voor de bouwvak hopen wij aangesloten te zijn op glasvezel, zijn momenteel bezig om glasvezel te leggen in buiten gebied. De aansluit kastjes is inmiddels geplaatst en een loze buis ligt al in de grond naar de weg toe. Hier een filmpje op you Tube, YouTube: krieghuusbelten glasvezel

• Theo-Hof
Nog even dit, het is puur als hobby om te monitoren, vandaar vraag naar een tooltje.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afhankelijk of je wifi modems (verwacht dat het Access points zijn)SNMP ondersteunen heb je hele leuke tools hiervoor. Als het allemaal managed spul is met SNMP kan je naar The Dude van Mikrotik kijken is gratis en versie 3.6 draait op windows.Hiermee kan je dus ook onderlinge snelheden monitoren etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
Je zou ook voor SNMP software kunnen kijken naar PRTG die zijn tot 100 sensors gratis

• Theo-Hof
Het gaat mij speciaal om de pieken van up en down stream die binnen komt van de straalverbinding, niet van de camping zelf die kunnen wij wel monitoren, die geeft jammer genoeg alleen de totale up en download van de dag aan. Gisteren download 31,464 GB en upload 1.789 GB

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat me niet helemaal duidelijk is, is of je nu wilt monitoren of wil throttlen.

In je OP heb je het over beiden. :)

Throttling doe je over het algemeen op een firewall, daarmee precies dat bewerkstelligen. (Of en hoe hangt van je firewall af. Je zou eens kunnen kijken of pfSense het kan, dat is een goed en goedkoop alternatief.)

Monitoring doe je met tools als Zabbix.

Alleen, monitoring is in de regel wel iets dat per definitie een leercurve kent. Daar moet je zin in hebben. Je hebt het over 175 wifi modems, ik neem aan dat je accesspoints bedoelt. Idealiter monitor je die per stuk zodat je ook weet waar het verkeer vandaan komt en bijvoorbeeld ziet of ze het uberhaupt doen of niet. Met prtg zit je dan al heel erg ruim boven de 100 en moet je er voor betalen. (De limitiet voor "gratis" is 100 sensors, daar ben je sneller doorheen dan je denkt.) Bij Zabbix overigens heb je dat niet. Je betaald enkel voor support en diensten en da's niet verplicht. Het is 100% open source. (Bij prtg vind ik die 100 sensors een beetje een lokkertje. Leuk voor een heel kleine thuis omgeving maar zelfs dan is het beperkt.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:57
Iedereen gaat er hier van uit dat @TS een consumer/prosumer-oplossing heeft, maar als ik me een eerder topic kan herinneren had hij juist eerst zo'n oplossing via een houwtje-touwtje-leverancier die niet voldeed (@TS had een camping met max. 4000 gasten als ik me goed herinner), en heeft hij nou een eigen professioneel systeem met cable-headends en zijn de 175 modems ook inderdaad gewoon Docsis modems ?

Ziggo kan ook perfect mijn verbruik monitoren op afstand. Of de throughput op de wijkkast. Of op de aansluiting op de AMS-IX, mijn abonnement verhogen of verlagen op afstand, of afsluiten bij wangedrag/niet betalen. Nou heeft @TS geen eigen aansluiting op AMS-IX, maar bij hem is dat de straalverbinding.

Het zou me niks verbazen als wat hij aan functionaliteit wil, al gewoon er in zit in wat hij aan hard/software heeft staan ? Heb je dit al met de leverancier overlegd ? Als je er allemaal oplossingen zelf bij gaat "hobbyen" kom je misschien in een situatie waar de leverancier geen support er op kan/wil geven, en dat lijkt me behoorlijk lastig uitleggen aan gasten op een camping die in het hoogseizoen vol staat...

Overigens lijkt capaciteitsplanning op een camping mij een draak om te doen... Een ISP als Ziggo heeft een heterogene gebruiksgroep. Scholieren die al om 15.00 beginnen met internetten, ouderen die dat meer overdag doen, mensen die werken en pas om 19.00 online komen... Op een camping is die gebruikersgroep juist heel homogeen...bij mooi weer internet er niemand, en als het begint te regenen, duikt iedereen tent/caravan/huisje in om op internet te gaan.

Als je dat soort pieken op wilt vangen, zou ik ook eens denken aan een (transparante) proxy ??

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Theo-Hof
Oekiejoekie, net wat je zegt het zijn de pieken van gebruik internet. We krijgen binnenkort glasvezelaansluiting op de camping. We horen zoveel van collega's over verschillende snelheden wat je nodig hebt, 100 Mb, 250 Mb, 500 Mb, of meer. We zitten zelf over te denken 500 Mb.
Op het terrein is alles vernieuwd zowel cai en internet met hier en daar glasvezel naar groepsversterker kasten.We werken nu met Hempro van Eezo.
Alle Hempro wifi endpoint hebben gemiddeld 700 Mb up en download naar headend.
Totaal hebben we 8 master headend, camping is verdeeld in 8 groepen.

• Oekiejoekie
Theo-Hof schreef op zondag 23 april 2017 @ 10:22:
Oekiejoekie, net wat je zegt het zijn de pieken van gebruik internet. We krijgen binnenkort glasvezelaansluiting op de camping. We horen zoveel van collega's over verschillende snelheden wat je nodig hebt, 100 Mb, 250 Mb, 500 Mb, of meer. We zitten zelf over te denken 500 Mb.
Op het terrein is alles vernieuwd zowel cai en internet met hier en daar glasvezel naar groepsversterker kasten.We werken nu met Hempro van Eezo.
Ik plan zelf aansluitingen voor in kantoorpanden. Maar dan weet je dat er bijvoorbeeld 400 gebruikers zitten, waarvan standaard x% ziek, x% thuiswerkers, x% aspraken buiten de deur en de rest heeft gemiddeld zoveel kbit verbinding nodig. Op een camping zit je (volgens mij) juist met hele extremen ? Bij goed weer internet er niemand, en bij slecht weer opeens iedereen ? En als het regent tijdens de vakantie, zijn gasten al teleurgesteld. Als dan ook nog het internet niet lekker werkt, staat iedereen opeens pissig bij de receptie ?

Wat voor glasvezel wordt er aangelegd ? Een zakelijke verbinding met SLA en dergelijke ? of een glasvezel-buitengebied-project met aanvaardbare zakelijke tarieven ?

Oh ja, en nog een toevoeging... Als je echt dynamisch wilt gaat throttelen ? Stel, ik heb een seizoensplaats bij je... In het voorjaar kan ik (niet druk op de camping), Netflix kijken, maar in de zomer als het druk is niet ? Door dynamisch bij of af te schroeven, wek je misschien bij vaste klanten de indruk dat iets eerst wel kon, en later niet ? Maar oke, ik weet ook niet hoe de populatie op jouw camping is...

[ Voor 19% gewijzigd door Oekiejoekie op 23-04-2017 11:24 ]

• Theo-Hof
Het word een Zakelijke SLA verbinding.

• Oekiejoekie
Theo-Hof schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:26:
Het word een Zakelijke SLA verbinding.
Oke, dus een aardig prijzige verbinding (ik ken de prijzen), in plaats van de tarieven van een zakelijke aansluiting op een netwerk wat hoofdzakelijk voor particulieren is. In het laatste geval zou ik zeggen "liever safe than sorry". Maar in het eerste geval... dan gaat 100, 250, 500 of een gigabit echt veel schelen in prijs. En om dan een gericht advies te geven... Heb je een camping met vooral ouderen ? gezinnen ? jongeren ? En dat zullen ook best bedrijseconomische gegevens zijn die je niet op een forum wilt delen...

Moet je op de camping betalen voor wifi ? van een verbinding die gratis is, verwacht ik minder als dat ik bijvoorbeeld 20 euro per week moet betalen. Denk ook aan je "helpdesk-kosten". Als camping heb je dan misschien geen helpdesk, maar als mensen klagen over de internet-verbinding, dan moet je daar toch personeel voor hebben staan op de receptie die de klachten aanhoort (oke, dat zullen op een camping vaak seizoenswerkers zijn met een lager salaris, maar het kost je ook geld)

• kevinvr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-11 14:09
Theo-Hof schreef op zondag 23 april 2017 @ 10:22:
700Mb is snelheid wat ze onderling meten, je haalt per slave maar max. 100Mb. Een master doet max. 350Mb totaal. Per groep heb je dus max. 350Mb die je kunt verdelen over alle aangesloten slaves. Hogere snelheden doet Hempro nog niet.

• Oekiejoekie
kevinvr schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:06:
[...]

700Mb is snelheid wat ze onderling meten, je haalt per slave maar max. 100Mb. Een master doet max. 350Mb totaal. Per groep heb je dus max. 350Mb die je kunt verdelen over alle aangesloten slaves. Hogere snelheden doet Hempro nog niet.
Maar dat is hier ook totaal de bottleneck niet ? Dat is nu de straalverbinding, en later de glasvezel...

• unezra

unezra

Oekiejoekie schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:39:
[...]
Oke, dus een aardig prijzige verbinding (ik ken de prijzen), in plaats van de tarieven van een zakelijke aansluiting op een netwerk wat hoofdzakelijk voor particulieren is.
Valt wel mee toch?
In mijn beleving zijn dat soort verbindingen in de orde van grootte van een paar honderd EUR per maand. Op een camping met 400 plaatsen (als ik het goed begrepen heb) lijkt me dat te overzien. Snelle gegokte rekensom met veel aannames:

400 plaatsen, gemiddeld 2 volwassenen en 1 kind, kost rond de 30 EUR per nacht totaal, exclusief toeristenbelasting en milieubelasting. Da's 12.000 EUR per nacht in totaal aan omzet. Zelfs bij 400 gasten zit je tussen de 4.000 - 6.000 EUR per nacht.

Kost zo'n verbinding 500 EUR per maand, kost dat per plaats of per gast per nacht nog geen 5 cent, bij 1000 EUR 10 cent per plaats of per persoon per nacht. Ofwel, 0,16% per gast per nacht. :) (Onder voorbehoud van rekenfouten.)

Nu ben ik geen camping ondernemer, maar ik kan me voorstellen dat 500 of 1000 EUR per maand, zelfs met alle variabelen rekening houdend, niet een heel spannend bedrag is en heb je een kleinere camping, heb je ook een kleinere verbinding nodig.
In het laatste geval zou ik zeggen "liever safe than sorry". Maar in het eerste geval... dan gaat 100, 250, 500 of een gigabit echt veel schelen in prijs. En om dan een gericht advies te geven... Heb je een camping met vooral ouderen ? gezinnen ? jongeren ? En dat zullen ook best bedrijseconomische gegevens zijn die je niet op een forum wilt delen...

Moet je op de camping betalen voor wifi ? van een verbinding die gratis is, verwacht ik minder als dat ik bijvoorbeeld 20 euro per week moet betalen. Denk ook aan je "helpdesk-kosten". Als camping heb je dan misschien geen helpdesk, maar als mensen klagen over de internet-verbinding, dan moet je daar toch personeel voor hebben staan op de receptie die de klachten aanhoort (oke, dat zullen op een camping vaak seizoenswerkers zijn met een lager salaris, maar het kost je ook geld)
Persoonlijk vind ik betalen voor WiFi niet meer van deze tijd. Juist omdat het relatief weinig kost en campings niet per-se een heel goedkope manier van vakantievieren zijn hoort zoiets bij het tarief in te zitten. Daarbij, zit zo'n camping in Nederland: bijna iedereen heeft wel 4G en T-Mobile kent een onbeperkt data abbo voor 30 EUR per maand. Mobieltje op mobile hotspot en gaan.

Overigens weet ik uit ervaringen in hotels dat het daar vaak is uitbesteed. Hele netwerk word gedaan door een externe partij, inclusief support. Is waarschijnlijk goedkoper dan zelf de expertise in huis halen. Het enige dat je dan nog hoeft te doen is accesscodes uitdelen en de TD op momenten een onwillig AP laten resetten of vervangen.

• Oekiejoekie
unezra schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:12:
[...]

Valt wel mee toch?
In mijn beleving zijn dat soort verbindingen in de orde van grootte van een paar honderd EUR per maand. Op een camping met 400 plaatsen (als ik het goed begrepen heb) lijkt me dat te overzien. Snelle gegokte rekensom met veel aannames:

400 plaatsen, gemiddeld 2 volwassenen en 1 kind, kost rond de 30 EUR per nacht totaal, exclusief toeristenbelasting en milieubelasting. Da's 12.000 EUR per nacht in totaal aan omzet. Zelfs bij 400 gasten zit je tussen de 4.000 - 6.000 EUR per nacht.

Kost zo'n verbinding 500 EUR per maand, kost dat per plaats of per gast per nacht nog geen 5 cent, bij 1000 EUR 10 cent per plaats of per persoon per nacht. Ofwel, 0,16% per gast per nacht. :) (Onder voorbehoud van rekenfouten.)

Nu ben ik geen camping ondernemer, maar ik kan me voorstellen dat 500 of 1000 EUR per maand, zelfs met alle variabelen rekening houdend, niet een heel spannend bedrag is en heb je een kleinere camping, heb je ook een kleinere verbinding nodig.
Als camping heb je het hele jaar kosten. Want afsluiten van zo'n verbinding en weer aansluiten ervan kost ook geld. Maar @TS zal het wel binnen de 2-3 maanden hoogseizoen moeten terugverdienen ? En je maakt hierboven een rekenfout...
[...]

Persoonlijk vind ik betalen voor WiFi niet meer van deze tijd. Juist omdat het relatief weinig kost en campings niet per-se een heel goedkope manier van vakantievieren zijn hoort zoiets bij het tarief in te zitten. Daarbij, zit zo'n camping in Nederland: bijna iedereen heeft wel 4G en T-Mobile kent een onbeperkt data abbo voor 30 EUR per maand. Mobieltje op mobile hotspot en gaan.
Doe ik vaak ook. Maar als het een camping is met seizoensplaatsen/stacaravans, zou ik best bereid zijn (als ik zo'n plaats had) om voor meer gegarandeerd internet, meer te betalen, en dan gratis een beperktere verbinding.
Overigens weet ik uit ervaringen in hotels dat het daar vaak is uitbesteed. Hele netwerk word gedaan door een externe partij, inclusief support. Is waarschijnlijk goedkoper dan zelf de expertise in huis halen. Het enige dat je dan nog hoeft te doen is accesscodes uitdelen en de TD op momenten een onwillig AP laten resetten of vervangen.
Ja, maar als eerste kom je bij een hotel of camping klagen bij de receptie. En dat personeel staat er ook niet voor niks...

• unezra

unezra

Oekiejoekie schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:17:
[...]
Als camping heb je het hele jaar kosten. Want afsluiten van zo'n verbinding en weer aansluiten ervan kost ook geld. Maar @TS zal het wel binnen de 2-3 maanden hoogseizoen moeten terugverdienen ?
True, dat is een van de dingen waar ik geen rekening mee heb gehouden. Net als met aanschaf en afschrijving van apparatuur. Dat maakt het wel een stuk duurder maar ik denk dat je het best gek moet maken om boven de 1% uit te komen.

Wat me nog wel verrast is dat TS het heeft over 140 "modems" (accesspoints?). Lijkt mij op een camping met 400 plaatsen of 400 gasten behoorlijk veel. Da's 1 AP per 2.85 gasten. Zelfs op een kantoor waar de eisen ook behoorlijk stevig zijn ben ik laatst uitgegaan van 1 AP per 10 medewerkers en naar mijn gevoel is dat al overkill. (Maar met 1 AP durfde ik het niet aan, ook vanwege de ruimte. Die ruimte kunnen ook 30-40 man in als het moet dus ben ik voor 2 AP's gegaan.)

Sure, dat zijn binnen AP's van 900 EUR per stuk, geen HTK dingetjes van een paar tientjes, maar dan nog. :)
140 AP's klinkt als ontzettend veel voor de hoeveelheid gasten.
[...]

Doe ik vaak ook. Maar als het een camping is met seizoensplaatsen/stacaravans, zou ik best bereid zijn (als ik zo'n plaats had) om voor meer gegarandeerd internet, meer te betalen, en dan gratis een beperktere verbinding.
Ook weer waar. Het hangt ook een beetje van de prijs af. Ik heb ook wel prijzen gezien van ik meen 10 EUR per dag in een hotel. Dat vind ik persoonlijk absurd. De prijs is dan allang niet meer om de kosten te drukken maar puur een manier om extra inkomsten te genereren.

Op een willekeurige camping (dezelfde waar ik de 30 EUR per gezinsplek vandaan haalde, De Kooi op Terschelling) kost electriciteit 3 EUR per plaats per nacht. Je zou zoiets kunnen combineren daarmee. (9 van de 10x willen mensen die WiFi willen ook electriciteit lijkt me. Je moet je smartphone en laptop immers opgeladen hebben om van WiFi gebruik te kunnen maken en zelf klooien met zonnepanelen of je auto accu is gedoe. Dat doen we zelfs niet als we op vakantie naar Frankrijk gaan om te klimmen.)
[...]

Ja, maar als eerste kom je bij een hotel of camping klagen bij de receptie. En dat personeel staat er ook niet voor niks...
Klopt en ik kan me voorstellen dat het vervelend is gasten te moeten verwijzen naar een externe servicedesk. Dus inderdaad, die kosten moet je meenemen. Zijn wel kosten die lager zijn als er een betere oplossing geïmplementeerd is en er goede handleidingen ter beschikking worden gesteld. Investeren in een goede oplossing loont daarin lijkt me heel erg.

Terug denken aan een eerder topic van TS, begin ik nu ook te twijfelen of dit gaat om een oplossing die in het fundament al rot is. Dan is monitoring en zelf wat dingen opzetten leuk, maar moet misschien bij de basis begonnen worden: Het hele systeem goed opzetten. :)

• Theo-Hof
Oekiejoekie schreef,maar dat is hier ook totaal de bottleneck niet ? Dat is nu de straalverbinding, en later de glasvezel... Oekijoeki begruipt het, op de camping zelf is het probleem niet, maar de verbinding naar toe.
Daarom nog betaald internet om de boel draaiend te houden. Bij colega camping in de buurt bied het gratis aan, kun je voor s'morgens nog voor 6 uur internetten, daarna loopt het vast. Dat wil je ook niet, kost alleen maar klanten. Oh ja, de inverstering dit jaar bijna een ton. Glasvezel (eigen) op terein gelegd, cai installatie totaal vernieuwd, compleet nieuwe internet installatie. Reken daarbij de afschrijving in een jaar.
Dus er mag wat voor betaald worden vind ik.

• Oekiejoekie
unezra schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:33:
[...]

True, dat is een van de dingen waar ik geen rekening mee heb gehouden. Net als met aanschaf en afschrijving van apparatuur. Dat maakt het wel een stuk duurder maar ik denk dat je het best gek moet maken om boven de 1% uit te komen.
Een camping is een seizoensbedrijf. Bij een normaal bedrijf reken je per jaar... Maar ik ben bang dat het hier in kortere periodes per jaar terugverdiend moet worden...
Wat me nog wel verrast is dat TS het heeft over 140 "modems" (accesspoints?). Lijkt mij op een camping met 400 plaatsen of 400 gasten behoorlijk veel. Da's 1 AP per 2.85 gasten. Zelfs op een kantoor waar de eisen ook behoorlijk stevig zijn ben ik laatst uitgegaan van 1 AP per 10 medewerkers en naar mijn gevoel is dat al overkill. (Maar met 1 AP durfde ik het niet aan, ook vanwege de ruimte. Die ruimte kunnen ook 30-40 man in als het moet dus ben ik voor 2 AP's gegaan.)

Sure, dat zijn binnen AP's van 900 EUR per stuk, geen HTK dingetjes van een paar tientjes, maar dan nog. :)
@TS heeft een filmpje gepost. En daaruit is de naam van de camping af te leiden. En nee, aangezien hij die naam zelf niet gepost heeft, ga ik het zelf niet noemen. Maar daaruit bleek dat hij een camping van meerdere hectares had. Dan vind ik het aantal nog niet eens zo gek... Caravans zijn van aluminium... da's een bitch op het gebied van dekking...

@Theo-Hof jij bent zelf nu al afgehaakt ?

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-11 08:45
Goede wifi is tegenwoordig een belangrijk 'selling point' van elke recreatieve plek. Als iemand dat bij z'n kenmerken zet (naast bijvoorbeeld verwarmd zwembad) moet je het wel waar kunnen maken.

Inderdaad lastig als het regent! Piekbelasting. Die glasvezel lijkt me de einge degelijke oplossing.

• Theo-Hof
Ik heb het filmpje zelf geplaatst, dit is het begin van aanleg glasvezel CIF / Cogas in het buiten gebied van Salland.

• Oekiejoekie
Theo-Hof schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:38:
Oekiejoekie schreef,maar dat is hier ook totaal de bottleneck niet ? Dat is nu de straalverbinding, en later de glasvezel... Oekijoeki begruipt het, op de camping zelf is het probleem niet, maar de verbinding naar toe.
Daarom nog betaald internet om de boel draaiend te houden. Bij colega camping in de buurt bied het gratis aan, kun je voor s'morgens nog voor 6 uur internetten, daarna loopt het vast. Dat wil je ook niet, kost alleen maar klanten. Oh ja, de inverstering dit jaar bijna een ton. Glasvezel (eigen) op terein gelegd, cai installatie totaal vernieuwd, compleet nieuwe internet installatie. Reken daarbij de afschrijving in een jaar.
Dus er mag wat voor betaald worden vind ik.
Oke, ik schreef in een volgende post al of jij al afgehaakt was.. die kruisten elkaar...

Je bent seizoensondernemer en je moet die kosten ook binnen het seizoen terugverdienen... Nou ja, ik denk dat je er voor zou tekenen als je het hele jaar de camping 100% vol zou hebben ?

• Theo-Hof
We moeten eigelijk in drie maanden echt verdienen, het seizoen is 6 maanden voor ons.
We zijn 5 sterren camping en gaan voor kwaliteit. We mensen niet afschepen met een service dienst die niks voor je kan doen. We gaan nu persoonlijk naar mensen toe, hebben ze geen of slecht internet dan plaatsen we wifi endpoind in de caravan als het moet. Vaste gaste kunnen voor hele seisoen er eentje huren.
Die zijn er heel tevreden mee.

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-11 17:14
Ik wil niet het topic opbreken maar het gaat nu over het businessplan van een camping. Terwijl de TS vroeg naar een monitoring tool.
De sommetjes wat betreft investering zal de TS zelf moeten doen.

Ik begrijp nog te weinig hoe het interne netwerk is opgebouwd en ik kan me voorstellen dat daar wat informatie mist. Dus misschien kan de TS iets beter beschrijven waaruit het netwerk nu is opgebouwd.

Always look on the bright side of life.

• unezra

unezra

Ok.
Ik heb wat meer beeld. :)

Meerdere hectaren is geen kleine camping en misschien zit ik er naast, maar 1 AP per 2.85 gasten lijkt me in alle gevallen behoorlijk stevig. Gezien dat er een ton is geïnvesteerd, hoop ik dat daarin ook geïnvesteerd is in goede, professionele AP's.

Maar goed, het spul staat er. (Hoewel het nooit slecht is ook daar kritisch naar te blijven kijken.)

Qua verbinding naar buiten, zoals Harm_H en anderen aangeven, glasvezel heeft heel veel nadelen niet die straalverbindingen wel hebben dus klinkt als de meest logische oplossing. Grootste nadeel lijkt me dat het graven van die glasvezel over het algemeen wel een aardige bak geld kost, maar dat is als het goed is ook maar 1x nodig. (Ook bij uitbreiding van de camping. Wellicht dat die kosten te delen zijn met andere campings in hetzelfde gebied? Dus met zijn allen, ook al ben je concurrenten, 1x een glasvezel laten graven door het hele gebied. Lijkt me dat zoiets behoorlijk in de kosten kan schelen en zit je ieder op een eigen vezel, deel je de lijn zelf niet. Enkel fysieke buis waar al het glas in ligt.)

Dan het stuk monitoring en throttling, waar dit topic specifiek over gaat:
Ik zou sowieso ook bij de partij informeren die het heeft aangelegd. Het mooiste is als zij een monitoring en throttling oplossing kunnen inpassen met de huidige infra die er al ligt. Anders word het snel houtje-touwtje en daar zijn zowel de camping gasten als de exploitanten niet bij gebaat.

Wil je het zelf en moet het goedkoop, kijk eens naar iets als pfSense.
https://www.pfsense.org/

Met wat geluk ben je d'r met zoiets op een PC met 2 poorten of een losse appliance al. Moet het wel worden ingeregeld. (Overigens ben ik niet 100% zeker dat pfSense het kan. Kleine slag om de arm daar.)

• Oekiejoekie
Theo-Hof schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:55:
We moeten eigelijk in drie maanden echt verdienen, het seizoen is 6 maanden voor ons.
We zijn 5 sterren camping en gaan voor kwaliteit. We mensen niet afschepen met een service dienst die niks voor je kan doen. We gaan nu persoonlijk naar mensen toe, hebben ze geen of slecht internet dan plaatsen we wifi endpoind in de caravan als het moet. Vaste gaste kunnen voor hele seisoen er eentje huren.
Die zijn er heel tevreden mee.
Dat vind ik al behoorlijk goede service, als je een kabelmodem bij iemand in de caravan zet als het nodig is... ben ik niet gewend op een camping...

Maar om een heel gericht advies te geven... Ik ken je camping niet... populatie (ouder, jonger ?), vaste gasten/trekkers, omgevingsfactoren, bezettingsgraad. sorry, mijn glazen bol is stuk... En ik kan me ook voorstellen dat je die niet allemaal hier wilt delen, want dat zijn ook concurrentiegevoelige gegevens. Maar als @Theo-Hof wil, kan ie me ook DM'en...

Als vakantie-onderneming verkoop je ook een stuk beleving... Als ik terug kom op mijn werk van het regende, en toen was de internetverbinding k.. en toen hebben de kinderen de caravan afgebroken... ja, dan boek ik niks meer opnieuw, en mijn collega's ook niet... Als ik zeg dat het een middagje regent, maar de kinderen hebben toen films gekeken op Netflix... geen probleem...

[ Voor 14% gewijzigd door Oekiejoekie op 23-04-2017 13:13 ]

• Oekiejoekie
Clifdon schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:58:
Ik wil niet het topic opbreken maar het gaat nu over het businessplan van een camping. Terwijl de TS vroeg naar een monitoring tool.
De sommetjes wat betreft investering zal de TS zelf moeten doen.

Ik begrijp nog te weinig hoe het interne netwerk is opgebouwd en ik kan me voorstellen dat daar wat informatie mist. Dus misschien kan de TS iets beter beschrijven waaruit het netwerk nu is opgebouwd.
Sorry voor het dubbel reageren alvast... Maar dat vind ik de beperking van de gemiddelde "technische IT'er" Bij mijn adviezen houd ik ook altijd rekening met de business... En bij een camping (mkb met in de zomer veel personeel, maar tijdelijk) is er geen budget voor aansluiting op city-rings... en in dit speciieke geval willen ze denk ik niet eens dat het op gemiddelde momenten goed gaat, maar ook in het hoogseizoen...

• unezra

unezra

Oekiejoekie schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:26:
[...]
Sorry voor het dubbel reageren alvast... Maar dat vind ik de beperking van de gemiddelde "technische IT'er" Bij mijn adviezen houd ik ook altijd rekening met de business... En bij een camping (mkb met in de zomer veel personeel, maar tijdelijk) is er geen budget voor aansluiting op city-rings... en in dit speciieke geval willen ze denk ik niet eens dat het op gemiddelde momenten goed gaat, maar ook in het hoogseizoen...
Exact dat.
Correct me if I'm wrong, maar uit de context lijk ik op te kunnen maken dat TS zelf geen hardcore techneut is en juist daarin gebaat is bij advies dat verder gaat dan het sec beantwoorden van de vraag.

Maar zelfs al zou TS zijn brood verdienen met het bedenken en aanleggen van dit soort oplossingen of fulltime in de ICT werken, dan nog is het goed om door te vragen.

In the end is het zelden zo dat iemand er mee geholpen is als een vraag sec beantwoord word, maar krijg je uiteindelijk een betere oplossing als er verder word nagedacht dan de pure vraagstelling.

Fin, je ziet dat te veel bij technische ICTers. Te veel denken vanuit puur de vraagstelling en niet vanuit de business, maar ook te veel denken vanuit de techniek terwijl de techniek helemaal aan het eind komt. Techniek is de uitkomst, een middel, geen doel. Dat doel word bepaald door de business.

• Oekiejoekie
unezra schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:34:
[...]

Exact dat.
Correct me if I'm wrong, maar uit de context lijk ik op te kunnen maken dat TS zelf geen hardcore techneut is en juist daarin gebaat is bij advies dat verder gaat dan het sec beantwoorden van de vraag.

Maar zelfs al zou TS zijn brood verdienen met het bedenken en aanleggen van dit soort oplossingen of fulltime in de ICT werken, dan nog is het goed om door te vragen.

In the end is het zelden zo dat iemand er mee geholpen is als een vraag sec beantwoord word, maar krijg je uiteindelijk een betere oplossing als er verder word nagedacht dan de pure vraagstelling.
Ja, en ook iets, waarmee hij in het hoogseizoen snel een oplossing kan bieden... en niet als hij ook nog eens 4000 klanten heeft staan en daar zijn handen mee vol heeft, ook nog eens zich tegen de ICT kant moet aan gaan bemoeien... Dat moet gewoon werken...
Fin, je ziet dat te veel bij technische ICTers. Te veel denken vanuit puur de vraagstelling en niet vanuit de business, maar ook te veel denken vanuit de techniek terwijl de techniek helemaal aan het eind komt. Techniek is de uitkomst, een middel, geen doel. Dat doel word bepaald door de business.
Dat bedoelde ik met het moet gewoon werken... Zeker als je in een business zit waar je afhankelijk bent of mensen bij je terugkomen, of dat ze collega's het voor volgend jaar aanraden...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:26
unezra schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:01:
Grootste nadeel lijkt me dat het graven van die glasvezel over het algemeen wel een aardige bak geld kost, maar dat is als het goed is ook maar 1x nodig. (Ook bij uitbreiding van de camping. Wellicht dat die kosten te delen zijn met andere campings in hetzelfde gebied? Dus met zijn allen, ook al ben je concurrenten, 1x een glasvezel laten graven door het hele gebied. Lijkt me dat zoiets behoorlijk in de kosten kan schelen en zit je ieder op een eigen vezel, deel je de lijn zelf niet.
TS lift zeer waarschijnlijk mee op dit project waarbij in het hele buitengebied glasvezel wordt aangelegt:

http://www.sallandglas.nl/glasvezel-buitenaf/
https://www.glasvezelbuitenaf.nl/deelgebied/salland-noord/

• Oekiejoekie
Nielson schreef op zondag 23 april 2017 @ 14:04:
[...]
TS lift zeer waarschijnlijk mee op dit project waarbij in het hele buitengebied glasvezel wordt aangelegt:

http://www.sallandglas.nl/glasvezel-buitenaf/
https://www.glasvezelbuitenaf.nl/deelgebied/salland-noord/
Oke, ik begreep dat @TS juist een eigen verbinding aan liet leggen... Maar in CIF-gebied, daar is zakelijk glasvezel voor betrekkelijk weinig te krijgen (ik woonde voorheen in Caiway/CIF-gebied)

• Theo-Hof
Nee,Word door cif cogas gedaan, op eigen terrein graven wij zelf, we hebben zelf een mini graaf machine.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zoals genoemd kan je via SNMP apparatuur uitlezen en met PRTG plotten in grafieken. Dit werkt eigenlijk altijd wel.

Ondersteund je apparatuur dingen als Netflow (Cisco), S-Flow (HP), J-flow (Juniper) of andere varianten, kan je ook bekijken waar het verkeer uit bestaat. ( Maar ik denk niet dat je deze mogelijkheid hebt.)

Je kan bij Meraki evaluatie apparatuur aanvragen. Je hangt dan bijvoorbeeld een MX64 in het netwerk om te kijken wat er over de lijn gaat. Hiermee heb je ook inzicht in welke aplicaties er over de lijn gaat. (Hoeveel Skype, Youtube, Netflix, Dropbox, etc. gebruikt wordt.) Je kan ook bepalen of de straalverbinding dicht getrokken wordt en wat dan de impact is voor gebruikers. Dat er beperkte bandbreedte is voor bijvoorbeeld email of Dropbox, kunnen mensen wel mee leven; Dat web-browsing traag is, Skype of Netflix gaat stotteren accepteren de meeste mensen niet.

Op basis van het monitoren van de internet verbinding, kan je daarna bepalen hoe snel de glasvezel internetlijn moet worden. Tijdens drukke tijden (regenachtig weer tijdens het hoogseizoen) kan je het verkeer monitoren.

Vanaf de MX84 en hoger hebben de security appliances een hard disk en kan je een transparante proxy configureren voor lokale caching. In de praktijk is dit maar beperkt nuttig, omdat steeds meer verkeer HTTPS (encrypted) of video is.

Een MX64 doet 250Mbps, voor een gigabit lijn heb je een MX400 nodig, wat een prijzig verhaal wordt.
(20k of 500,- per maand als lease.) Goedkoopste is een gigabit 8 poorts Meraki switch. Deze geeft ook L7 inzicht. Je kan er wel wat QoS meer regelen, maar advanced shapen is niet mogelijk.

Met Meraki access points kan je ook paywall (creditcard) en zelfregistratie inregelen (Meer bandbreedte als je betaald voor Wifi.) Dit zit helaas niet op de MX security appliances. Een splashpage en optionele Facebook login kan je er wel mee regelen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Theo-Hof
Vandaag ga ik weer naar werk, ik ga eens bij de straalverbinding zelf kijken, welk merk en software.
Moet nog wel inloggegeven zien te krijgen.

• Theo-Hof
Vandaag in kunnen loggen in de straalverbinding na het verkrijgen inloggegevens.
Het leuke ervan is dat er ook een monitoiring in zit hoeveel up en download wat et op[ dat moment wordt gebruikt. Ik kon via het netwerk inloggen.
Nu wil ik ook graag thuis inloggen in de straalverbinding, maar dat likt me nog niet.
Ik heb de ip adres van de modem provider en ip adres van de straalverbinding. Ook heb ik poortnummers kunnen vinden tijdens inloggen straalverbinding. Hoe nu verder?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
Theo-Hof schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:16:
Ik heb de ip adres van de modem provider en ip adres van de straalverbinding. Ook heb ik poortnummers kunnen vinden tijdens inloggen straalverbinding. Hoe nu verder?
Je hebt waarschijnlijk een lokaal IP-adres (192.168.*, 10.* of 172.16-31.*) gekregen, ofwel, daarmee is het apparaat alleen bereikbaar via het lokale netwerk (en idealiter enkel vanaf beheersstations).

Om er vanaf het internet bij te kunnen is de enige juiste oplossing het opzetten van een VPN-verbinding naar je lokale netwerk. Afhankelijk van het type modem/router kun je dat daarop inrichten, anders zul je daar een apart apparaat voor moeten inzetten (al is het een Raspberry Pi of machine met OpenVPN Access Server).

Als aanvulling op al het andere bovenstaande: zoek er vooral een bekwame netwerkbeheerder bij. Je kunt wel voor duizenden euro's aan glimmende Meraki-hardware kopen ('t lijkt wel een salespitch hierboven), de kennis van degene die het moet installeren/beheren is het belangrijkst.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb zitten Googlelen op Hempro, maar ik kan nergens configuration guides vinden. Ik heb het idee dat het inhouse ontwikkeld is. Grotere merken (of dat nu Cisco, HP of Juniper is) hebben dat beter op orde. Ik heb in een grijs verleden support gedaan op Netasq firewalls. Documentatie was half in het Frans, maarja.. Die spullen waren wel lekker goedkoop. Dus het is en/en: spullen en mensen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik het zo zie is het een PLC (G.hn?) oplossing over coax. Als je toch al legacy kabeltelevisie naar caravans gelegd hebt toen dat nog relevant was is dit een manier om bestaande infrastructuur te hergebruiken voor hedendaagse toepassingen. Maar inderdaad, totale gebek aan documentatie doet alarmbellen rinkelen. Niet dat het per se slecht is, maar je zit in totale vendor lock-in waarbij niemand anders het zal kunnen supporten...

Oslik blyat! Oslik!

• Theo-Hof
Het probleem is Hempro niet, dit kunnen we allemaal prachtig monitoren, we kunnen elk wifi endpoind zien en instellen welk kanaal, sidd, vermogen in db, enz.
Ik heb het over de straalverbinding, die heeft vorige installateur aangelegd.
We zijn niet als vrienden uit elkaar gegaan, hij weigerde inlog gegevens te geven, zoek het maar uit.
Maar gisteren hebben we alsnog inlog gegevens gekregen.
Het ligt niet aan de Hempro leverancier, prima product.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
Bl@ckbird schreef op woensdag 26 april 2017 @ 00:05:
Ik heb zitten Googlelen op Hempro, maar ik kan nergens configuration guides vinden. Ik heb het idee dat het inhouse ontwikkeld is.
Ik ook. Dat was een flinke zoektocht, maar de leverancier van TS verkoopt ook Hotspot Network Manager, wat tevens specifiek voor campings e.d. gemarket wordt. Kan niet missen.

Dat is blijkbaar een GUI-frontend voor een MikroTik-netwerk, al dan niet icm. third party access points.

Valt dus mee qua vendor lockin (config/hardware is prima onderhoudbaar), maar als ik TS goed begrijp (heel duidelijk is het niet allemaal) lag het probleem enkel bij de straalverbinding, en kan hij daar inmiddels op inloggen.
Die spullen waren wel lekker goedkoop. Dus het is en/en: spullen en mensen.
Fair point. Als je de boel eenmaal hebt volbehangen met Cisco/Juniper/MikroTik/whatever dan heb je daarna wel iemand nodig die het snapt.
Theo-Hof schreef op woensdag 26 april 2017 @ 18:50:
Maar gisteren hebben we alsnog inlog gegevens gekregen.
Als je hier verder nog vragen over hebt dan is 't merk en typenummer handig.

Aangenomen dat die straalverbinding aan je (MikroTik)-router hangt, dan zou je het bandbreedteverbruik ook daar kunnen monitoren - de administratietool (WinBox) laat je live de throughput op alle interfaces zien, mogelijk zelfs per access point.

Wellicht ten overvloede: net als voor de beheerspagina van je straalverbinding geldt dat je er ook zaken mee stuk kunt maken. Misschien heeft je leverancier ook wel een read-only user geregeld, dan kan er niets misgaan.
Pagina: 1