• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-11 18:02
Gisteren heb ik enkele low light testopnamen genomen met 2 verschillende Olympus EM1.2 en een Fuji XT2. Deze foto’s heb ik later thuis op de computer bekeken en merkte bij de EM1.2 op, dat de Auto White Balance tov de XT2 zeer bedroevende resultaten neerzet.

De White Balance bij de EM1.2 laat op de foto’s een groene waas achter, waar de Fuji betere resultaten neerzet. Zijn er hier onder de EM1.2 gebruikers die hier ook last van hebben?

EM1.2 vs XT2
https://www.dropbox.com/s...gowlgnp_UM6kj8gW150a?dl=0

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik schiet met zowel Olympus (E-m10ii) en een Fuji (X100T) en herken dat de witbalans van de Fuji erg goed presteert ten opzichte van de Olympus. Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat de witbalans in de camera's die jij noemt vergelijkbaar werkt.

Met name bij ledlampen of spaarlampen lukt het mij niet om bij de Olympus er kleuren uit te krijgen die me aanspreken. Ik los dat inmiddels op door met de Olympus altijd in RAW te schieten. Dan kan ik achteraf nog aanpassen en worden de beelden prima.

• Moris
Aangezien de camera hier door andere in het gezin wordt gebruikt, is het niet mogelijk om in de iAuto mode raw opname te maken. Langs de andere zijde mag je toch verwachten dat een toestel in deze prijsklasse prima plaatjes in jpeg moet kunnen afleveren met Auto White balance. Het bespaart je alvast een hoop werk.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 20:00
Kan het zijn dat bij de Olympus een bepaald kleurprofiel is ingesteld, bijvoorbeeld 'landschap'? Of dat de witbalans was getuned? Volgens mij kun je ergens de witbalans bijstellen.

• Moris
Alle parameters staan op default en wit balance op Auto.
Warme kleur heb ik ook,uit staan.