Dell XPS L502X wordt na een uur opeens zeer traag/onwerkbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendev
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-05-2022
Hoi,

Ik heb een Dell XPS L502X met i5 2,4 GHz, 4 GB RAM en 500GB HDD uit 2012.

Deze werkt prima, maar als hij langere tijd aanstaat wordt de computer opeens erg sloom. Vaak heb ik slechts mijn browser open staan en doe ik er verder weinig mee. Als ik kijk binnen de task manager, zie ik vaak dat memory rond 90% zit en disk zit altijd op 100%. Vaak zijn 'chrome' en 'system' de oorzaken.
Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/g75id0b5z/printscreen.png

Mijn vragen
- Wat betekent het als disk altijd op 100% zit? Kan dit een oorzaak zijn waarom mijn laptop zo sloom is?
- Kan je aanraden om een nieuwe laptop aan te schaffen of is dit iets wat makkelijk op te lossen is?
- Is het een hardware probleem of verkeerde software probleem?

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je harddisk is dus duidelijk de bottleneck :)
Windows 10 werkt heel wat lekkerder op een SSD dan op een HDD. Ik zou zeggen vervang je HDD door een SDD en dan gaan :)

Edit: maak eens wat screenshots van het tab details, wellicht dat we dan beter zien wat de boosdoener is.
Ik vermoed de windows index search service of hoe dat ding ook moge heten.

[ Voor 35% gewijzigd door The Eagle op 21-04-2017 23:09 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendev
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-05-2022
Thanks voor je antwoord!

Soms is het system dat de boosdoener lijkt, en soms chrome. Ik heb in ieder geval indexing uitgezet, dat scheelt hopelijk iets.

Voor mij de vraag of ik dan nog €150 wil investeren in SSD, of dat ik concludeer dat deze laptop geen €150 aan investering meer waard is en nieuwe koop in een wat lagere prijsklasse, aangezien ik toch geen zware applicaties draai op mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 13:44
Een i5 is nog een prima cpu, ik zou gewoon investeren in wat meer ram en een ssd. Je laptop zou dan nog prima vooruit moeten gaan.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 21:26
Ssd kun je toch ook weer meenemen naar het eventueel volgende systeem?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met mijn voorgangers. En een SSD kost je geen 150 euro, eerder 75. Haal je dr een extra USB casing bij voor je huidige HDD, kun je die voor trage opslag blijven gebruiken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1